Zgodnie z cytowaną powyżej definicją kryterium, specjalne potrzeby edukacyjne w przypadku uczelni rozumiane są jako potrzeby wynikające w szczególności z niepełnosprawności. Nie ograniczono jednak możliwości dostosowania obiektu również dla innych grup o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Wobec powyższego możliwe jest objęcie wsparciem dostosowania infrastruktury w przedmiotowej placówce również do potrzeb wymienionych wyżej grup, jeżeli w dokumentacji aplikacyjnej przedstawione zostaną zdiagnozowane problemy i potrzeby, które uzasadniają realizację wskazanego zakresu.
Należy pamiętać, że zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu wyboru projektów, dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR). W szczególności należy mieć na uwadze, że zgodnie z ww. Wytycznymi, wydatek może stanowić koszt kwalifikowalny jeżeli jest niezbędny do realizacji celów projektu.
Ad. 2.1.
Z przedstawionych informacji wynika, że Fundacja jest organem prowadzącym przedszkole niepubliczne, natomiast nie prowadzi działalności edukacyjnej w zakresie szkolnictwa zawodowego. W związku z powyższym wskazany podmiot nie może skutecznie ubiegać się o wsparcie w ramach typu projektów Infrastruktura szkolnictwa zawodowego, gdyż nie spełnia cytowanego przez Panią kryterium merytorycznego specyficznego Ograniczenia w zakresie wsparcia szkół zawodowych i uczelni zawodowych. W ramach kryterium weryfikowane będzie, czy w ramach projektu przewiduje się inwestycje w infrastrukturę oraz wyposażenie/doposażenie szkół zawodowych i uczelni wyższych zawodowych, które prowadzą działalność edukacyjną w branżach:
lub
Warunek uznaje się za spełniony, gdy placówka prowadzi kształcenie w co najmniej jednej branży wskazanej w ramach inteligentnych specjalizacji Podkarpacia (w ramach RSI) lub zgodnej z potrzebami rynku pracy. Wobec powyższego, jeżeli Fundacja nie posiada wpisu do Rejestru szkół i placówek oświatowych, nie spełnia wskazanego wyżej kryterium.
Ad. 2.2.
WAŻNE. Ostateczna ocena w powyższych kwestii, w tym m.in. dot. kwalifikowalności wydatków, należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie definicją kryterium merytorycznego jakościowego pn. Efektywność kosztowa osiągnięcia wskaźnika, ocenie podlegać będzie średnia kwota dofinansowania przypadająca na 1 szt. wskaźnika produktu w projekcie pn. „Pojemność grup w nowych lub zmodernizowanych placówkach opieki nad dziećmi” w porównaniu z bazowym dofinansowaniem.
Zgodnie z definicją wskazaną w załączniku 6 do Regulaminu wyboru projektów wartość ww. wskaźnika określana jest jako pojemność grup pod względem maksymalnej liczby miejsc w nowych lub zmodernizowanych placówkach opieki nad dziećmi. Pojemność grup powinna zostać obliczona zgodnie z ustawodawstwem krajowym, ale nie powinna obejmować nauczycieli, rodziców, personelu pomocniczego ani innych osób, które również mogą korzystać z placówek.
Wobec powyższego zaproponowane w treści pytania opcje, nie są prawidłowe, gdyż do obliczenia efektywności kosztowej należy przyjąć liczbę miejsc jaką będzie dysponować placówka po zrealizowaniu projektu.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że średni koszt jednostkowy jednego miejsca (wyliczony jako iloraz wartości dofinansowania z EFRR i liczby miejsc) porównywany będzie z bazowym dofinansowaniem, którego wartość w przypadku Infrastruktury przedszkolnej zgodnie z treścią kryterium wynosi 5 600 euro. Wskazana wartość bazowa w przeliczeniu na PLN, wg. kursu średniego walut obcych wskazanego w dokumentacji naboru, wynosi 25 704,00 PLN, tj. 5 600 euro x 4,59.
2a. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (pkt.5.1) o dofinansowanie w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Wobec powyższego Zespół Szkół XXX nie jest podmiotem uprawnionym do aplikowania w ramach ww. naboru. W tym przypadku wnioskodawcą może być wyłącznie organ prowadzący, tj. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR) w przypadku, gdy dokumenty nie są podpisane przez osoby przewidziane do reprezentacji zgodnie z dokumentami rejestrowymi, statutem, umową danego podmiotu należy dołączyć do projektu pisemne pełnomocnictwo, które powinno zawierać następującą treść:
Wzór pełnomocnictwa stanowi załącznik nr 13 do Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR). Należy podkreślić, że wskazany wzór został opracowany na potrzeby niniejszego naboru z uwzględnieniem wszystkich wymogów związanych z aplikowaniem o środki w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027. Aby prawidłowo wypełnić formularz, należy uzupełnić wszystkie pola (w tym również nazwę i nr dokumentu tożsamości) oraz zaznaczyć właściwy zakres pełnomocnictwa konieczny dla danego etapu (np. podpisanie wymaganych dokumentów i złożenie wniosku o dofinansowanie, podpisanie i składanie wyjaśnień, uzupełnień i poprawek do wniosku o dofinansowanie i załączników, itp.).
Wobec powyższego, w przypadku gdy złożona dokumentacja aplikacyjna podpisana zostanie przez Dyrektora szkoły, wymagane będzie załączenie pełnomocnictwa. Ogólne pełnomocnictwo udzielone Dyrektorowi w związku z nadaniem funkcji będzie wystarczające wyłącznie w przypadku, gdy zawierać będzie wszystkie wyżej wymienione elementy. Ponadto należy mieć na względzie, że przedmiotowy załącznik będzie podlegał ocenie w ramach kryterium formalnego standardowego 9 Prawidłowość sporządzenia załączników do wniosku / prawidłowość uzupełnień wniosku i załączników, w którym weryfikowane będzie m.in. czy załączniki zostały poprawnie przygotowane – zgodnie z wymogami Regulaminu wyboru projektów wraz z załącznikami.
2b. Dokumenty finansowe składa Wnioskodawca, w tym przypadku - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR) zobowiązany jest do przedłożenia sprawozdań z wykonania planu finansowego. W przypadku gdy sprawozdania zostały umieszczone na BIP jednostki należy podać link do strony internetowej we wniosku o dofinansowanie (Sekcja VIII. Analiza ryzyka, część: opis własnych środków finansowych).
2c. Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach infrastruktury szkolnictwa zawodowego realizowane mogą być przede wszystkim inwestycje w istniejącą bazę dydaktyczną szkół zawodowych, wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia i sprzęt niezbędny do kształcenia, a także ukierunkowane wyposażenie/doposażenie na tworzenie i rozwój warsztatów/pracowni kształcenia praktycznego. Wobec powyższego wskazane w treści pytania wyposażenie pracowni w meble i sprzęt dydaktyczny do praktycznej nauki zawodu może stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie. Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu wyboru projektów, dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR). Podkreślenia wymaga, że zgodnie z zapisami ww. Katalogów wydatków niekwalifikowalny jest m.in.: zakup wyposażenia niebędącego środkiem trwałym.
Kwestia będąca przedmiotem pytania weryfikowana będzie w ramach kryterium merytorycznego specyficznego Ograniczenia w zakresie wsparcia szkół zawodowych i uczelni zawodowych. Zgodnie z treścią kryterium warunek będzie uznany za spełniony, gdy placówka prowadzi kształcenie w co najmniej jednej branży wskazanej w ramach inteligentnych specjalizacji Podkarpacia (zgodnie z Regionalną Strategią Innowacji) lub branży zgodnej z potrzebami rynku pracy. Ocena spełnienia kryterium dokonywana będzie w oparciu o informacje przedstawione w dokumentacji projektu. W związku z powyższym podkreślić należy, że obowiązek wykazania spełnienia powyższego warunku spoczywa na Wnioskodawcy. W tym celu należy przeanalizować prowadzone przez szkołę kierunki kształcenia, w tym przyjęte podstawy programowe, osiągane kwalifikacje oraz możliwości podejmowania pracy w ww. branżach. Uzasadnienie spełnienia kryterium należy przedstawić w załączniku nr 2 do wniosku. Biorąc pod uwagę przedstawioną przez szkołę ofertę edukacyjną zasadnym wydaje się dokonanie analizy zapisów Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego na lata 2021-2030 (RSI), w której jako jeden z obszarów tworzących specjalizację pn. Jakość życia, wskazano usługi i produkty medyczne oraz wzmacniające kondycję. W ramach wskazanej wyżej podspecjalizacji wsparciem może być objęta działalność m.in w zakresie profilaktyki, w tym celowanej profilaktyki zdrowotnej, w szczególności w obszarze badań profilaktycznych kierowanych do osób starszych; działalność w obszarze rehabilitacji, w szczególności innowacyjnych metod rehabilitacji; działalność w obszarze opieki nad osobami starszymi i niesamodzielnymi; produkcja leków. Ponadto zgodnie z zapisami wskazanego dokumentu dla rozwoju specjalizacji niezbędne jest wsparcie horyzontalnych obszarów związanych m.in. z kształceniem kadr na potrzeby branż specjalizacji oraz podnoszenia kompetencji pracowników. Biorąc pod uwagę powyższe istnieje możliwość ubiegania się o zakup środków dydaktycznych do wszystkich pracowni, pod warunkiem, że placówka prowadzi kształcenie w co najmniej jednej branży wskazanej w ramach inteligentnych specjalizacji Podkarpacia lub branży zgodnej z potrzebami rynku pracy.
W treści pytania nie wskazano konkretnie jakie środki dydaktyczne planowane są do zakupu w ramach projektu, w związku z czym brak jest możliwości przedstawienia jednoznacznej odpowiedzi. Podkreślenia jednak wymaga, że zgodnie z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) niekwalifikowalny jest zakup wyposażenia niebędącego środkiem trwałym. Wobec powyższego, środki dydaktyczne umarzane jednorazowo przez spisanie w koszty w miesiącu przyjęcia do używania, mogą stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie o ile spełniają one definicję środka trwałego (bez względu na ich wartość i sposób ewidencjonowania). Należy również pamiętać, że zakupione w ramach projektu środki trwałe muszą być utrzymane co najmniej przez okres trwałości projektu. W przypadku uszkodzenia / zniszczenia konieczne będzie ich odtworzenie ze środków własnych.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w zakresie wszystkich typów projektów możliwe jest uzyskanie dofinansowania na wydatki w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w wysokości nie wyższej niż 30% kosztów kwalifikowalnych projektu. Przedmiotowe wydatki nie mogą jednak obejmować zakupu sprzętu lub oprogramowania na potrzeby administracyjnego funkcjonowania jednostki. Wydatki na TIK mogą obejmować zarówno zakup środków trwałych jak również wartości niematerialnych i prawnych. W związku z powyższym zakup licencji na oprogramowanie wpisuje się w zakres wsparcia z uwzględnieniem powyższego warunku procentowego.
Dla powyższego naboru wniosków technologie informacyjno-komunikacyjne nie zostały zawężone do enumeratywnego katalogu wydatków z uwagi na szybki postęp technologiczny. Należy jednak mieć na uwadze, że TIK może stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie jeżeli jest zgodny z zakresem możliwym do objęcia wsparciem w ramach poszczególnych typów projektów określonych w ppkt. 4.1 Regulaminu wyboru projektów.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu wyboru projektów, dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR). W szczególności należy mieć na uwadze, że zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wydatek może stanowić koszt kwalifikowalny jeżeli jest niezbędny do realizacji celów projektu.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego wsparciem mogą być objęte:
Wobec powyższego wskazane w treści pytania rodzaje sprzętów mogą zostać objęte wsparciem jeżeli są realizowane w ramach ww. typów projektów. Ponadto wszystkie wymienione elementy należy zaliczyć do technologii informacyjno-komunikacyjnych, w związku z czym są one objęte limitem, tj. wartość wydatków na ten cel nie może przekroczyć 30% kosztów kwalifikowalnych projektu. Podkreślenia wymaga, że wskazany sprzęt nie może być wykorzystywany na potrzeby administracyjnego funkcjonowania jednostki.
System WOD2021 nie ogranicza przed złożeniem wniosku w naborze nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23, a analiza czy wielkość przedsiębiorstwa kwalifikuje się do naboru będzie przedmiotem oceny formalnej. Słowniki w aplikacji WOD2021 zostały zsynchronizowane.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego wsparciem mogą być objęte:
Wobec powyższego, przedstawione informacje pozwalają uznać, że wskazana w pkt 1) pracownia STEAM wirtualnej rzeczywistości oraz jej wyposażenie wykorzystywane do nauczania praktycznego mogą być objęte wsparciem w ramach przedmiotowego naboru. Wszystkie wymienione w piśmie elementy stanowiące wyposażenie planowanej do utworzenia pracowni STEAM należy uznać jako technologie informacyjno – komunikacyjne (TIK). Ponadto należy mieć na uwadze, że koszty wsparcia w zakresie TIK nie mogą przekraczać 30% kosztów kwalifikowanych projektu. W odniesieniu do zadania opisanego w pkt. 2), tj. ogrodu dydaktyczno-sensorycznego z modułem ogrodu merytoryczno-dydaktycznego brak jest możliwości jednoznacznej odpowiedzi, gdyż w treści pisma nie określono dla jakich grup uczniów byłaby przeznaczona wskazana infrastruktura. Jednakże biorąc pod uwagę zapisy Regulaminu wyboru projektów uznać należy, że wskazany zakres może zostać objęty wsparciem, jeżeli dedykowany będzie uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (tj. będzie zgodny z pierwszym typem projektów wymienionym powyżej). W ramach projektu możliwe jest również dofinansowanie infrastruktury towarzyszącej dla tworzonej w budynku szkoły pracowni STEAM. Należy przy tym mieć na uwadze, że zgodnie z Regulaminem model STEAM zakłada zastosowanie projektów i warsztatów oraz łączenie teorii z praktyką. Infrastruktura może być wykorzystywana zarówno do realizacji podstawy programowej jak i zajęć dodatkowych pozalekcyjnych. Wsparcie może obejmować wyposażenie pracowni lekcyjnych jak i infrastruktury towarzyszącej. Podkreślić należy jednak, że to po stronie Wnioskodawcy leży obowiązek uzasadnienia zgodności przedstawionego zakresu rzeczowego z typami projektów możliwych do dofinansowania w niniejszym naborze. Obserwatorium astronomiczne może być objęte dofinansowaniem wyłącznie w przypadku, jeżeli w dokumentacji aplikacyjnej przedstawione zostanie uzasadnienie, iż ten rodzaj infrastruktury spełnia wskazaną wyżej definicję pracowni STEAM lub jest elementem pracowni opisanej w pkt. 1 ww. pisma. Siłownia zewnętrzna – zgodnie z Regulaminem wyboru projektów opisany rodzaj infrastruktury sportowej może być objęty dofinansowaniem z zastrzeżeniem, że wynika z analizy potrzeb oraz służyć będzie zarówno do działań w obszarze edukacji jak i włączenia oraz integracji społecznej. Maksymalne koszty przeznaczone na ten rodzaj wsparcia nie mogą przekroczyć 30% kosztów kwalifikowalnych projektu.
Przedstawione informacje wskazują, że przedmiotem planowanej inwestycji będzie utworzenie pracowni na potrzeby kształcenia w zawodzie opiekuna medycznego. Wskazany zakres rzeczowy możliwy jest do objęcia wsparciem w ramach typu projektów Infrastruktura szkolnictwa zawodowego (określonego w Regulaminie wyboru projektów pkt 4.1 ppkt 3). Należy jednak zwrócić uwagę, że zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23, dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR). Wobec powyższego wskazane przez Państwa wydatki mogą być objęte wsparciem jeżeli spełnione będą wszystkie zasady kwalifikowalności.
Odnosząc się natomiast do drugiej części pytania dotyczącego terminu przedkładania wymaganych decyzji / pozwoleń należy zwrócić uwagę, że:
Jednocześnie pragnę zaznaczyć, że szczegółowe zasady naboru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów wybieranych w sposób konkurencyjny w ramach Priorytetu FEPK.05 Przyjazna przestrzeń społeczna, Działanie FEPK.05.01 Edukacja, określa dokumentacja dostępna na stronie https://funduszeue.podkarpackie.pl/nabory-wnioskow/5-1-edukacja-nr-naboru-fepk-05-01-iz-00-001-23.
WAŻNE. Ostateczna ocena w powyższych kwestii, w tym m.in. dot. kwalifikowalności wydatków, należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Nabór wniosków o dofinansowanie realizacji projektów w ramach ww. działania został ogłoszony w dniu 23 maja 2023 r., natomiast wnioski przyjmowane są do dnia 5 października 2023 r., w związku z czym łączny czas trwania przedmiotowego naboru wynosi ponad 4 miesiące. Podkreślenia wymaga, iż Zarząd Województwa Podkarpackiego określając wskazany wyżej termin zakończenia naboru wziął pod uwagę konieczność wydatkowania środków z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 zgodnie z zasadą n+3, która wymaga już w roku 2025 osiągnięcia odpowiedniego postępu w realizowanych płatnościach. Z uwagi na znaczne opóźnienie we wdrażaniu perspektywy finansowej 2021 – 2027 oraz biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia właściwego postępu Programu brak jest możliwości wydłużenia terminu składania wniosków w ramach ww. działania.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w zakresie infrastruktury przedszkolnej jeden podmiot uprawniony do ubiegania się o wsparcie w obszarze dotyczącym przedszkoli może być w danym naborze samodzielnym wnioskodawcą lub liderem lub partnerem wyłącznie w jednym projekcie. Wniosek o dofinansowanie może obejmować więcej niż jeden obiekt. Należy jednak mieć na uwadze zapisy Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów wskazujące, że budowa nowych obiektów dopuszczalna jest wyłącznie w sytuacji, gdy została ona potwierdzona analizą potrzeb uwzględniającą sytuację demograficzną oraz specyfikę regionu. Ponadto, koniecznym jest także zwrócenie uwagi na limity w zakresie wydatków kwalifikowanych. Dla infrastruktury przedszkolnej maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych całego projektu wynosi 2 500 000 zł.
Zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu wyboru projektów w sposób konkurencyjny dla naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23, dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR). Na podstawie cytowanego w treści pytania zapisu ww. Katalogów wydatków, koszt poniesiony w związku z przygotowaniem projektu, tj. sporządzeniem wniosku o dofinansowanie i wymaganych załączników może stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie, tzn. możliwe jest wyodrębnienie ww. kosztu jako pozycji budżetowej we wniosku o dofinansowanie. Podkreślenia jednak wymaga, że Studium wykonalności w przypadku przedmiotowego naboru nie jest wymagane, w związku z czym maksymalny wydatek kwalifikowalny dla wskazanej wyżej pozycji dotyczącej kosztów przygotowawczych wynosi 20 000 zł. Odnosząc się do drugiej części pytania, należy zwrócić uwagę, że zgodnie z zapisami załącznika 5 do Regulaminu wyboru projektów, tj. wzorem Umowy o dofinansowanie projektu, w przypadku zamówień o wartości szacunkowej nieprzekraczającej kwoty 50 tys. zł netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), Beneficjent zobowiązany jest do dokonywania wydatków zgodnie z art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, tj.:
Instytucja Zarządzająca uzna, że wskazane wyżej zasady zostały spełnione jeżeli Beneficjent przeprowadzi i udokumentuje rozeznanie rynku (np. poprzez dokonanie analizy cen/cenników potencjalnych wykonawców zamówienia). Wobec powyższego przytoczony w treści pytania przykład, tj. porównanie 3 ofert jest jednym ze sposobów wypełnienia powyższych zasad.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego wsparciem mogą być objęte wyłącznie niżej wymienione typy projektów:
W związku z powyższym wyposażenie pracowni technicznej i/lub informatycznej może stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie pod warunkiem, że pracownia ta będzie służyła do prowadzenia zajęć według ww. modelu STEAM. Możliwe jest również wyposażenie mające na celu dostosowanie pracowni do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Niemniej jednak należy mieć na uwadze limity i ograniczenia w obszarze infrastruktury szkolnictwa ogólnego, m.in. dotyczące wsparcia w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK), które może być realizowane wyłącznie jako element szerszego projektu, jeżeli wynika z analizy potrzeb, a maksymalne wydatki na ten cel nie mogą przekraczać 30% wydatków kwalifikowanych w projekcie (przy czym wsparcie nie obejmuje TIK na potrzeby administracyjnego funkcjonowania jednostki). Wobec powyższego wydatek dotyczący zakupu zestawów komputerowych lub laptopów stanowiących wyposażenie pracowni objęty jest ww. 30 % limitem.
Zakup pomocy dydaktycznych (dedykowanych dla uczniów) do nowo tworzonej pracowni technicznej i/lub informatycznej, może stanowić wydatek kwalifikowalny w projekcie jeżeli stanowi wyposażenie pracowni STEAM lub służyć będzie poprawie dostępności dla osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Należy przy tym zwrócić uwagę, że zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu wyboru projektów dla naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23, dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR). Podkreślenia wymaga, że zgodnie z zapisami ww. Katalogów wydatków niekwalifikowalny jest m.in.: zakup wyposażenia niebędącego środkiem trwałym.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii, w tym m.in. dot. kwalifikowalności wydatków, należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 ograniczenie wskazujące, że jeden podmiot uprawniony do ubiegania się o wsparcie może być w danym naborze samodzielnym wnioskodawcą lub liderem lub partnerem wyłącznie w jednym projekcie dotyczy tylko infrastruktury przedszkolnej oraz wskazanego w Państwa pytaniu szkolnictwa ogólnego. W ramach szkolnictwa wyższego nie ma ograniczeń, co do ilości projektów składanych przez jeden uprawniony podmiot. W związku z powyższym Uczelnia może złożyć odrębne wnioski w ramach różnych typów projektów, tj. w ramach infrastruktury szkolnictwa wyższego – bez ograniczeń, co do ilości składanych projektów oraz w ramach szkolnictwa ogólnego – wyłącznie jeden wniosek o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach działania FEPK.05.01 Edukacja w ppkt. 8.7.2 w zakresie infrastruktury szkolnictwa ogólnego budowa nowych obiektów dopuszczalna jest wyłącznie w sytuacji, gdy została ona potwierdzona analizą potrzeb uwzględniającą sytuację demograficzną oraz specyfikę regionu. Dokumentacja konkursowa nie wymaga, aby nieruchomość gruntowa przeznaczona pod budowę obiektu infrastruktury edukacyjnej była związana z istniejącą infrastrukturą szkolną. Ponadto w Załączniku nr 8 do wniosku o dofinansowanie w ramach FEP 2021 – 2027, tj. Informacji o dysponowaniu nieruchomościami, Wnioskodawca zobowiązany jest do wykazania prawa do dysponowania wszystkimi nieruchomościami, na których zlokalizowany będzie projekt. Dopuszcza się możliwość posiadania prawa do dysponowania nieruchomościami niezbędnymi do realizacji i zachowania trwałości projektu na podstawie: własności, współwłasności za zgodą wszystkich współwłaścicieli, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego lub innego stosunku zobowiązaniowego, przewidującego uprawnienie do wykonywania robót i obiektów budowlanych / dostaw, a także zachowania trwałości projektu.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatków, co oznacza między innymi, że nie można otrzymać na wydatki kwalifikowalne danego projektu lub części projektu dotacji z kilku źródeł (krajowych, unijnych lub innych) w wysokości łącznie wyższej niż 100% wydatków kwalifikowalnych projektu lub części projektu. Dlatego też, w przypadku wnioskowania o wsparcie infrastruktury sportowej, która już otrzymała dofinansowanie z innego programu, bezwzględnie należy mieć na uwadze powyższe ograniczenie dotyczące podwójnego finansowania z różnych źródeł publicznych na ten sam cel. Przedmiotowy fakt wnioskodawca zobowiązany jest potwierdzić poprzez złożenie stosownego Oświadczenia stanowiącego Załącznik nr 1 do wniosku o dofinansowanie w ramach FEP 2021-2027 (pkt. II, ppkt.2).
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 punkt 5.1 „Wnioskodawcami lub partnerami w projekcie mogą być wyłącznie podmioty, które prowadzą działalność w sposób zorganizowany i ciągły przez okres minimum 24 ostatnich miesięcy na terenie województwa podkarpackiego licząc wstecz od dnia ogłoszenia naboru wniosków o dofinansowanie”. Oznacza to, że w tym okresie działalność prowadzona zgodnie z daną formą organizacyjno-prawną nie może podlegać zawieszeniu. Powyższy warunek, jak wynika z cytowanego wyżej punktu Regulaminu, dotyczy zarówno Wnioskodawcy jak i wszystkich Partnerów w projekcie. Kwestia ta będzie przedmiotem oceny w ramach kryterium standardowego formalnego Kwalifikowalność wnioskodawcy / partnera. Sposób i zakres oceny określa Regulamin wyboru projektów punkt 13.2.4, zgodnie z którym oceny spełniania kryteriów formalnych przez dany projekt dokonuje się na podstawie wniosku o dofinansowanie projektu wraz z załącznikami, a także na podstawie informacji udzielonych przez wnioskodawcę lub pozyskanych na temat wnioskodawcy lub projektu z publicznych serwisów lub z instytucji publicznych.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w zakresie infrastruktury szkolnictwa ogólnego można uzyskać dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę w zakresie dostosowania do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez roboty budowlane lub zakup niezbędnego wyposażenia (samodzielne projekty lub jako element projektu). Ponadto zgodnie z zapisami wskazanych wyżej dokumentów, specjalne potrzeby edukacyjne rozumiane są między innymi jako potrzeby wynikające z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą, uchodźctwem wywołanym agresją lub działaniami wojennymi. W związku z powyższym w ramach szkolnictwa ogólnego możliwe jest objęcie wsparciem wydatków związanych z adaptacją pomieszczeń na oddziały przygotowawcze dla dzieci ukraińskich.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z definicją kryterium merytorycznego jakościowego pn. Planowana do utworzenia liczba miejsc przeznaczonych na zbiorowy pobyt dzieci, premiowane będą projekty o największej liczbie nowoutworzonych miejsc przeznaczonych na zbiorowy pobyt dzieci w przedszkolach lub innych formach edukacji przedszkolnej. Kryterium będzie mierzone ilorazem nowej powierzchni utworzonej na zbiorowy pobyt dzieci powstałej w wyniku realizacji projektu i powierzchni przypadającej na jedno dziecko.
Z przedstawionych informacji wynika, iż likwidacji ulegną dwa funkcjonujące do tej pory przedszkola, w miejsce których zostanie wybudowany nowy budynek, do którego przeniesione zostaną wszystkie miejsca z tych dwóch zlikwidowanych obiektów.
Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż w omawianym przypadku punkty w ramach przedmiotowego kryterium będą mogły być przyznane wyłącznie za faktycznie nowoutworzone miejsca, tj. ponad dotychczasową liczbę miejsc, jaka była dostępna w likwidowanych przedszkolach.
Ponadto, należy pamiętać, iż zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach działania FEPK.05.01 Edukacja w ppkt. 8.7.1 w ramach infrastruktury przedszkolnej budowa nowych obiektów dopuszczalna jest wyłącznie w sytuacji, gdy została ona potwierdzona analizą potrzeb uwzględniającą sytuację demograficzną oraz specyfikę regionu.
Projekt dotyczący obszaru Infrastruktury szkolnictwa zawodowego, może objąć zarówno technika, jak i szkoły branżowe, które są częścią szkolnictwa zawodowego, kształcące uczniów w konkretnej dziedzinie zawodowej lub branży.
W przypadku przedsięwzięcia obejmującego swym zakresem zarówno infrastrukturę dotyczącą technikum jak i szkołę branżową, do poszczególnych wskaźników ujętych w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów, należy zaliczyć wartości zgodne z dokumentami statutowymi, w oparciu o które działa dany Zespół Szkół.
Wobec powyższego w przypadku, gdy Statut Zespołu Szkół wskazuje, że w jego strukturze funkcjonują odrębne szkoły np. technikum i szkoła branżowa, do wartości wskaźnika należy przyjąć 2 szt.
W ramach działania FEPK.05.01 Edukacja, projekty dotyczące Infrastruktury szkolnictwa zawodowego, mają na celu m.in. inwestycje w istniejącą bazę dydaktyczną szkół zawodowych, wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia i sprzęt niezbędny do kształcenia, doposażenie infrastruktury szkół zawodowych w celu poprawy warunków kształcenia i praktycznej nauki zawodu.
Mając na uwadze powyższe, pracownia gastronomiczna, w której przygotowywane są posiłki przez uczniów w ramach praktycznej nauki zawodu, może być objęta projektem i podlegać modernizacji lub doposażeniu w urządzenia i sprzęt niezbędny do kształcenia.
W związku z informacją o częściowym wykorzystaniu infrastruktury do działalności komercyjnej, uprzejmie proszę o analizę pkt. 8.6 Regulaminu wyboru projektów, dotyczącego m.in. maksymalnego progu wykorzystania przedmiotu projektu w charakterze działalności pomocniczej.
Z treści pytania nie wynika typ szkoły, której miałaby dotyczyć planowana inwestycja, w związku z czym brak jest możliwości konkretnego odniesienia się do przedstawionej kwestii. Jednakże należy zwrócić uwagę, że zgodnie z Regulaminem wyboru projektów zarówno w ramach szkolnictwa ogólnego (w tym także szkół podstawowych) jak i szkolnictwa zawodowego wsparciem mogą być objęte inwestycje w infrastrukturę w zakresie dostosowania do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez roboty budowlane lub zakup niezbędnego wyposażenia. Inwestycje takie mogą stanowić samodzielne projekty lub stanowić element szerszego projektu.
Specjalne potrzeby edukacyjne w przypadku szkół ogólnych i zawodowych rozumiane są jako potrzeby wynikające w szczególności z:
Podkreślenia jednak wymaga, że zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów, brak jest możliwości wsparcia szkół specjalnych.
Pełna dokumentacja określająca szczegółowe zasady naboru wniosków dostępna jest pod adresem: https://funduszeue.podkarpackie.pl/nabory-wnioskow/5-1-edukacja-nr-naboru-fepk-05-01-iz-00-001-23
Jednocześnie informuję, iż w ramach priorytetu FEPK.05 Przyjazna Przestrzeń Społeczna działania FEPK.05.03 Dostępność, prowadzony jest obecnie nabór projektów, mających na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Pełna dokumentacja określająca szczegółowe zasady naboru wniosków w powyższym działaniu, dostępna jest pod adresem: https://funduszeue.podkarpackie.pl/nabory-wnioskow/5-3-dostepnosc-nabor-nr-fepk-05-03-iz-00-001-23
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w zakresie infrastruktury przedszkoli można uzyskać dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę na potrzeby świadczenia usług wychowania przedszkolnego (przedszkoli lub innych form edukacji przedszkolnej) wraz z niezbędnym wyposażeniem, a także inwestycji w infrastrukturę umożliwiającą dostosowanie do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez roboty budowlane lub zakup niezbędnego wyposażenia (samodzielne projekty lub jako element projektu). Jednocześnie podkreślenia wymaga, że zgodnie z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) za niekwalifikowane uznaje się w ramach działania FEPK.05.01 Edukacja w zakresie infrastruktury przedszkolnej, wydatki na infrastrukturę sportową. W związku z powyższym dobudowa do istniejącego budynku przedszkola sali gimnastycznej jako infrastruktury sportowej nie może zostać uznana za wydatek kwalifikowany w projekcie w ramach przedmiotowego typu projektu.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w zakresie szkolnictwa zawodowego przedmiotem wniosku o dofinansowanie projektu mogą być inwestycje w istniejącą bazę dydaktyczną szkół zawodowych, wyposażenie pracowni/warsztatów w urządzenia i sprzęt niezbędny do kształcenia, a także ukierunkowane wyposażenie/doposażenie na tworzenie i rozwój warsztatów/pracowni kształcenia praktycznego - w branżach zgodnych z potrzebami rynku pracy na podstawie aktualnych danych o sytuacji na rynku pracy opracowywanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i publikowanych na stronie internetowej: https://wuprzeszow.praca.gov.pl/rynek-pracy/statystyki-i-analizy/ranking-zawodow.
Dane zaprezentowane w przedmiotowym raporcie odnoszą się do sytuacji na rynku pracy na terenie województwa podkarpackiego. W związku z powyższym w ramach kryterium merytorycznego specyficznego nr 3 Ograniczenia w zakresie wsparcia szkół zawodowych i uczelni zawodowych weryfikowane będzie czy infrastruktura powstała w ramach projektu dotyczącego szkół zawodowych wykorzystywana będzie do kształcenia w branżach zgodnych z potrzebami rynku pracy na obszarze województwa podkarpackiego.
Z treści przesłanego pytania nie wynika, jakiego typu placówki, miałby dotyczyć planowany do realizacji projekt. Biorąc pod uwagę wcześniejsze zapytania, które dotyczyły szkolnictwa ogólnego, domniemywać można, że przedmiotem wsparcia miałaby zostać objęta Infrastruktura szkolnictwa ogólnego (typ projektu 2), w ramach której mogą być realizowane m.in. inwestycje w infrastrukturę wykorzystywaną do praktycznego nauczania przedmiotów zgodnie z modelem STEAM (ang. Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics).
Zgodnie z załącznikiem nr 4b do Regulaminu wyboru projektów w części 2.3. kryteria merytoryczne jakościowe – szkolnictwo ogólne, w ramach kryterium nr 5, tj. Zwiększenie powierzchni na pracownie STEAM, preferowane będą przedsięwzięcia uwzględniające zwiększenie powierzchni z przeznaczeniem na pracownie STEAM ze szczególnym uwzględnieniem nauczania robotyki i programowania (za zaplanowanie w projekcie pracowni dot. nauczania robotyki i programowania można otrzymać 15 pkt., natomiast za zaplanowanie w projekcie pracowni STEAM w pozostałym zakresie – 10 pkt.).
W związku z powyższym, jeśli pomieszczenie, które do tej pory było wykorzystywane na cele inne niż edukacyjne (np. mieszkanie, pomieszczenie techniczne, kantorek, magazynek), bądź jedna z klas lub świetlica zostaną zaadaptowane na pracownię STEAM, wówczas wymagania opisane w definicji kryterium zostaną spełnione. Warunkiem jest jednak, aby zaadaptowane pomieszczenie nie pełniło funkcji takiej pracowni przed rozpoczęciem realizacji projektu.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów w ramach infrastruktury szkolnictwa zawodowego nie ma ograniczeń w zakresie ilości wniosków możliwych do złożenia przez jeden podmiot.
W związku z powyższym jeden podmiot uprawniony do ubiegania się o wsparcie w obszarze dotyczącym szkół zawodowych może być w danym naborze samodzielnym wnioskodawcą lub liderem / partnerem w jednym lub kilku projektach.
W ramach działania FEPK.05.01 Edukacja nie ma wykluczenia w zakresie wsparcia przedszkoli z oddziałami integracyjnymi. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23 w zakresie infrastruktury przedszkoli można uzyskać dofinansowanie inwestycji w infrastrukturę na potrzeby świadczenia usług wychowania przedszkolnego (przedszkoli lub innych form edukacji przedszkolnej) wraz z niezbędnym wyposażeniem, a także inwestycji w infrastrukturę umożliwiającą dostosowanie do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi poprzez roboty budowlane lub zakup niezbędnego wyposażenia (samodzielne projekty lub jako element projektu) również dla przedszkoli z oddziałami integracyjnymi.
Zgodnie z zapisami art. 65 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. oraz Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 Wnioskodawca zobowiązany jest do zachowania trwałości projektu przez okres 5 lat od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta. Natomiast w przypadku, gdy przepisy regulujące udzielanie pomocy publicznej wprowadzają inne wymogi w tym zakresie, wówczas stosuje się okres ustalony zgodnie z tymi przepisami.
Możliwość skrócenia okresu trwałości do 3 lat, odnosi się tylko do projektów dotyczących utrzymania inwestycji lub miejsc pracy stworzonych przez MŚP.
W związku z powyższym decydujące znaczenie ma fakt czy działalność gospodarcza beneficjenta uzyskującego wsparcie z funduszy UE prowadzona jest w ramach projektu oraz czy beneficjent spełnia kryteria MŚP.
Wobec powyższego podkreślić należy, że zgodnie z generalną zasadą okres trwałości każdej inwestycji infrastrukturalnej uzyskującej wsparcie z funduszy UE wynosi 5 lat. Skrócenie ww. okresu do 3 lat jest możliwe, jeżeli w danym stanie faktycznym zachodzą łącznie dwie przesłanki:
W omawianym przypadku należy wziąć pod uwagę zapisy pkt 28 i 29 Zawiadomienia KE ws. pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, wskazujące, że kształcenie publiczne organizowane w ramach krajowego systemu kształcenia finansowanego i nadzorowanego przez państwo może być uznane za działalność niegospodarczą (…). Zasady te mogą dotyczyć usług kształcenia publicznego, takich jak szkolenia zawodowe, prywatne i publiczne szkoły podstawowe i przedszkola (…).
Ponadto Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (art. 170. 1.) wskazuje, że prowadzenie szkoły lub placówki, zespołu, o którym mowa w art. 182, oraz innej formy wychowania przedszkolnego nie jest działalnością gospodarczą. Wobec powyższego, w przypadku prowadzenia przedszkola należy przyjąć 5 letni okres trwałości projektu.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach działania FEPK.05.01 Edukacja w ppkt. 8.7.2 w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego budowa nowych obiektów dopuszczalna jest wyłącznie w sytuacji, gdy została ona potwierdzona analizą potrzeb uwzględniającą sytuację demograficzną oraz specyfikę regionu. Jednakże należy mieć na uwadze, że w ramach szkolnictwa ogólnego wsparciem mogą być objęte wyłącznie:
W związku z powyższym zakres wykraczający poza ww. obszary nie może zostać objęty wsparciem w ramach przedmiotowego naboru, bez względu na to czy dotyczy modernizacji istniejącej infrastruktury czy budowy nowych obiektów. Pokreślić przy tym należy, że nowo budowany budynek musi spełniać wszelkie standardy dostępności zgodnie z wymogami prawa budowlanego. Wobec tego inwestycje w infrastrukturę w zakresie dostosowania do potrzeb osób z niepełnosprawnościami poprzez roboty budowlane lub zakup niezbędnego wyposażenia, nie ma zastosowania przy nowo budowanych budynkach.
Ponadto, Wnioskodawca planując budżet projektu musi mieć na uwadze wskazane w Regulaminie wyboru projektów limity i ograniczenia, tj. w zakresie infrastruktury sportowej, TIK oraz maksymalnej wysokości wydatków kwalifikowanych w projekcie (2,5 mln PLN w zakresie infrastruktury przedszkoli oraz 2 mln PLN w zakresie infrastruktury szkolnictwa ogólnego).
W przypadku, gdy w projekcie uwzględnione zostały wydatki niekwalifikowane nie jest wymagane przedstawianie do Instytucji Zarządzającej FEP 2021-2027 dokumentów potwierdzających ich poniesienie, jednakże najpóźniej na etapie wniosku o płatność końcową Wnioskodawca zobligowany będzie do przedstawienia informacji o zakończeniu realizacji całego zakresu rzeczowego projektu. Ponadto w przypadku, gdy w ramach projektu realizowane będą roboty budowlane, dla których zgodnie z przepisami obowiązkowe będzie uzyskanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego, wymagane będzie jej przedłożenie nie później niż wraz z wnioskiem o płatność końcową.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach działania FEPK.05.01 Edukacja, pkt.5.1. „O dofinansowanie w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Wobec powyższego Wnioskodawcą nie może być spółka cywilna. Wnioskodawcami mogą być natomiast m.in. osoby prawne i osoby fizyczne (wspólnicy spółki cywilnej) będące organami prowadzącymi przedszkola i inne formy wychowania przedszkolnego, szkoły oraz placówki tworzące system oświaty.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów w ramach działania FEPK.05.01 Edukacja podmiot, uprawniony do ubiegania się o wsparcie w obszarze dotyczącym przedszkoli oraz szkół ogólnych, może być w danym naborze samodzielnym wnioskodawcą lub liderem lub partnerem wyłącznie w jednym projekcie z danego obszaru. W związku z powyższym ten sam wnioskodawca może złożyć jeden wniosek w ramach infrastruktury przedszkolnej oraz jeden wniosek w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego. Jednakże należy mieć na uwadze, że Wnioskodawcą nie może być jak wskazano wyżej, spółka cywilna, natomiast o wsparcie mogą ubiegać się odrębnie jej wspólnicy jako organy prowadzące poszczególne placówki.
Dodatkowo, należy mieć na uwadze, że w związku z planowaną budową kompleksu składającego się ze żłobka, przedszkola oraz szkoły wraz z niezbędną infrastrukturą (kuchnia, stołówka, drogi dojazdowe i parkingi) należy podkreślić, że nie można ujmować tego samego zakresu rzeczowego projektu w różnych projektach (składanego w ramach infrastruktury przedszkoli oraz infrastruktury szkolnictwa ogólnego) z uwagi na brak możliwości podwójnego dofinansowania tych samych kosztów inwestycji. Ponadto, w ramach naboru nr FEPK.05.01-IZ.00-001/23, brak jest możliwości uzyskania dofinansowania na zakres dotyczący budowy żłobka. W odniesieniu natomiast do planowanej budowy przedszkola i szkoły podstawowej w przedmiotowym naborze można uzyskać wsparcie jedynie na następujący zakres:
1) Infrastruktura przedszkolna:
2) Infrastruktura szkolnictwa ogólnego:
Standardy dostępności, w tym standard architektoniczny, będzie przedmiotem oceny merytorycznej w ramach kryterium standardowego nr 1: Projekt będzie miał pozytywny wpływ na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach kryterium weryfikacji podlega zgodność projektu z zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami na podstawie Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027. W świetle zapisów przedmiotowego kryterium wymagane będzie uzasadnienie w ramach składanego wniosku o dofinansowanie, że wszystkie produkty projektu będą dostępne dla osób z niepełnosprawnościami zgodnie ze standardami dostępności adekwatnymi do zakresu realizowanego projektu (w tym z koncepcją uniwersalnego projektowania), stanowiącymi załącznik do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów pkt 4.2 przez zakończenie realizacji projektu rozumie się złożenie wniosku o płatność końcową. Na etapie składania wniosku o dofinansowanie należy wskazać termin zakończenia projektu, który w przypadku przedmiotowego naboru określony został do 30 września 2025 r. Ponadto zgodnie z cytowanym wyżej pkt. Regulaminu po wyborze projektów do dofinansowania, IZ FEP 2021-2027 w uzasadnionych przypadkach może wyrazić zgodę na zmianę okresu realizacji projektu.
Nie jest możliwe zaprezentowanie wyczerpującej listy wszystkich przesłanek, które stanowią uzasadnioną przyczynę wydłużenia terminu realizacji projektu. Przesłanki takie powinny wynikać z obiektywnych okoliczności, przykładowo: konieczność powtórzenia postępowania o udzielenie zamówienia z uwagi na brak ofert lub wycofanie się z kontraktu wyłonionego wykonawcy. W przypadku, gdy opóźnienie w projekcie dotyczy udzielonego już zamówienia i zmianą zawartej umowy z wykonawcą bardzo istotne jest wykazanie, iż przesunięcie terminu wykonania tego zamówienia jest zgodne z przepisami warunkującymi dokonanie takiej zmiany zawartymi w ustawie Prawo Zamówień Publicznych / Wytycznych dotyczących kwalifikowalności 2021-2027.
Zgodnie z definicją wskaźnika produktu pn. Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach oświatowych, należy podać pojemność klas pod względem maksymalnej liczby uczniów, którzy mogą się zapisać i korzystać z placówek oświatowych. Pojemność klas powinna być obliczona zgodnie z ustawodawstwem krajowym, ale nie powinna obejmować nauczycieli, rodziców, personelu pomocniczego ani innych osób, które również mogą korzystać z placówek.
Powyższe oznacza, iż przy szacowaniu jego wartości należy wziąć pod uwagę maksymalną liczbę uczniów jaką dana placówka może przyjąć w wyniku realizacji projektu, uwzględniając krajowe akty prawne, które dany podmiot zobowiązany jest stosować oraz wewnętrzne uregulowania placówki, np. arkusz organizacji szkoły, statut szkoły z których by wynikała maksymalna pojemność pracowni.
Zgodnie z informacją wskazaną w pytaniu, przedmiotem projektu ma być m.in. wyposażenie pracowni praktycznej nauki zawodu zgodnie z metodą STEAM oraz kilku pracowni tematycznych spełniających wymogi Regulaminu wyboru projektów pkt 4, ppkt 4.1, lit. a i b. W takim przypadku do wartości przedmiotowego wskaźnika należy przyjąć liczbę wszystkich uczniów, którzy będą mogli korzystać z pracowni wspartych w wyniku realizacji przedmiotowego projektu. Należy pamiętać, że w formularzu wniosku o dofinansowanie w polu Sposób pomiaru wskaźnika, należy opisać w jaki sposób wskaźnik został oszacowany na etapie przygotowania wniosku oraz jak będzie mierzony po zakończeniu realizacji projektu. W uzasadnieniu należy uwzględnić warunki lokalowe danej szkoły w powiązaniu z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa w powyższym zakresie. Ponadto mając na uwadze definicję wskaźnika, doświadczenia z poprzednich lat w zakresie maksymalnej ilości uczniów korzystających rocznie z danej placówki (tj. 650 uczniów), mogą stanowić element pomocniczy przy określaniu wartości docelowej.
Należy mieć również na uwadze, że wartość wskaźnika powinna być oszacowana wiarygodnie i realnie do osiągnięcia.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów ograniczenie wskazujące, że jeden podmiot uprawniony do ubiegania się o wsparcie może być w danym naborze samodzielnym wnioskodawcą lub liderem lub partnerem wyłącznie w jednym projekcie dotyczy tylko infrastruktury przedszkolnej oraz infrastruktury szkolnictwa ogólnego. W związku z powyższym w ramach szkolnictwa zawodowego nie ma ograniczenia, co do ilości projektów składanych przez jeden uprawniony podmiot.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, pkt. 5.1. „O dofinansowanie w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Wobec powyższego Wnioskodawcą nie może być szkoła lub centrum kształcenia praktycznego.
Czy w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego można składać wnioski dotyczące inwestycji w infrastrukturę szkół podstawowych oraz infrastruktury wykorzystywanej do praktycznego nauczania przedmiotów zgodnie z modelem STEAM w szkołach podstawowych?
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów, w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego, wsparciem mogą być objęte wyłącznie cytowane w pytaniu rodzaje inwestycji, tj.:
W związku z powyższym, odpowiadając na zadane pytanie stwierdzić należy, iż w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego możliwe jest ubieganie się o dofinansowanie inwestycji dotyczących szkół podstawowych, jednakże wyłącznie w ramach wskazanych wyżej obszarów. W ramach jednego wniosku o dofinansowanie możliwe jest ujęcie infrastruktury wykorzystywanej do praktycznego nauczania przedmiotów zgodnie z modelem STEAM w połączeniu z pozostałymi obszarami wsparcia, tj. poprawą dostępności lub infrastrukturą sportową.
Szczegółowe zasady naboru wniosków o dofinansowanie realizacji projektów wybieranych w sposób konkurencyjny, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, w ramach Priorytetu FEPK.05 Przyjazna przestrzeń społeczna, Działanie FEPK.05.01 Edukacja, określa dokumentacja dostępna na stronie https://funduszeue.podkarpackie.pl/nabory-wnioskow/5-1-edukacja-nr-naboru-fepk-05-01-iz-00-001-23, zgodnie z którą przedmiotowy nabór prowadzony jest dla 4 typów projektów, o czym mowa w pkt 4, ppkt 4.1 Regulaminu wyboru projektów.
Z treści przesłanego pytania nie wynika, jakiego typu szkoły, miałby dotyczyć przedmiotowy projekt. Jednakże w sytuacji, gdy przedmiotem wsparcia miałaby zostać objęta Infrastruktura szkolnictwa zawodowego (typ projektu 3), wówczas mogą być realizowane:
a) zgodnych z potrzebami rynku pracy na podstawie aktualnych danych o sytuacji na rynku pracy opracowywanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie i publikowanych na stronie internetowej: https://wuprzeszow.praca.gov.pl/rynek-pracy/statystyki-i-analizy/ranking-zawodow
lub
b) kluczowych dla rozwoju gospodarczego województwa podkarpackiego określonych w Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Podkarpackiego na lata 2021-2030 (dostępnej na stronie internetowej: https://rsi.podkarpackie.pl/wp-content/uploads/2022/01/Strategia-RSI-WP-2021-2030_PL_WCAG.pdf),
Niezależnie od powyższego, odnosząc się do zadanych pytań, należy mieć również na uwadze limity i ograniczenia, o których mowa w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz w pkt 8.7, ppkt 8.7.3 Regulaminu wyboru projektów, a dot. m.in. wsparcia infrastruktury sportowej.
Ponadto zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu wyboru projektów w sposób konkurencyjny FEPK.05.01-IZ.00-001/23 dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków (które dostępne są na stronie internetowej https://funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/prawo-i-dokumenty/katalogi-wydatkow-efrr ).
Podsumowując, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy planowane zamierzenie – o ile służy szkolnictwu zawodowemu – dotyczy branż, o których mowa we wskazanych wyżej lit. a lub b. Dopiero po pozytywnej odpowiedzi w tym zakresie, możliwe jest dalsze rozpatrywanie szczegółowych wydatków składających się na bazę dydaktyczną.
z zachowaniem proporcji programu – 30% STEAM, 30% inf. sportowa i 40% TIK?
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminu wyboru projektów, w ramach infrastruktury szkolnictwa ogólnego wsparciem mogą być objęte niżej wskazane rodzaje inwestycji:
W ramach przedmiotowego naboru nie wprowadzono ograniczeń co do ilości szkół objętych projektem o ile mieszczą się one w jednym typie projektów (w tym przypadku, jeżeli wszystkie placówki należą do kategorii szkolnictwa ogólnego). Należy zwrócić uwagę, że dla każdego z typów projektów określonych w Regulaminie wyboru projektów opracowane zostały odrębne kryteria wyboru projektów, w związku z tym jeden projekt może obejmować wyłącznie jeden typ projektu. W przypadku, gdy jeden Wnioskodawca zamierza ubiegać się o wsparcie np. infrastruktury przedszkolnej i szkolnictwa ogólnego należy złożyć dwa odrębne wnioski.
W ramach jednego wniosku o dofinansowanie możliwe jest ujęcie infrastruktury wykorzystywanej do praktycznego nauczania przedmiotów zgodnie z modelem STEAM w połączeniu z pozostałymi obszarami wsparcia, tj. poprawą dostępności lub infrastrukturą sportową.
Jednak należy mieć na uwadze limity i ograniczenia w obszarze infrastruktury szkolnictwa ogólnego, tj. w szczególności:
We wniosku o dofinansowanie należy przedstawić informacje zgodnie z wymogami określonymi w Kryterium merytorycznym specyficznym nr 1 Spójność z celami Europejskiego Funduszu Społecznego Plus. W ramach kryterium weryfikowane będzie:
W związku z powyższym we wniosku o dofinansowanie należy przedstawić uzasadnienie spełnienia powyższego kryterium.
W ramach kryterium merytorycznego standardowego Logika projektu i spójność ze strategiami weryfikowane będzie m.in. czy we wniosku o dofinansowanie opisano problemy i potrzeby, które uzasadniają realizację projektu. Ponadto w ramach kryterium merytorycznego specyficznego Ograniczenia w zakresie budowy nowych obiektów w zakresie infrastruktury edukacyjnej sprawdzane będzie czy planowana budowa nowych obiektów infrastruktury edukacyjnej została potwierdzona analizą potrzeb, uwzględniającą sytuację demograficzną oraz specyfikę regionu oraz czy w analizie wykazano, że nie jest możliwe wykorzystanie obecnie istniejącej infrastruktury.
Należy zatem przeanalizować specyfikę regionu oraz sytuację demograficzną w danej Gminie, w której realizowany będzie projekt, a następnie wykazać w dokonanej analizie celowość realizacji projektu objętego wnioskiem o dofinansowanie.
Standardy dostępności w ramach szkolnictwa ogólnego podlegają ocenie w ramach kryterium merytorycznego jakościowego Wpływ projektu na zwiększenie dostępności dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym. W ramach ww. kryterium oceniane będzie zaplanowanie w projekcie przedsięwzięć przyczyniających się do zwiększenia dostępności dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Specjalne potrzeby edukacyjne rozumiane są jako potrzeby wynikające w szczególności z:
Zasady oceny: Projekt może uzyskać max. 20 punktów.
Za zaplanowanie spełnienia minimalnego standardu dostępności – 10 pkt.
Za zaplanowanie przedsięwzięć w zakresie dostępności ponad minimalny standard – 10 pkt.
Punkty mogą podlegać sumowaniu.
Spełnienie wskazanych wyżej warunków dostępności oceniane będzie według poniższych zasad:
Minimalny standard dostępności – zaplanowanie w projekcie rozwiązań mających na celu zapewnienie dostępności przynajmniej dla jednej ze wskazanych wyżej grup osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, uwzględniających obligatoryjne wymogi wynikające z przepisów polskiego prawa (m.in. ustawa Prawo oświatowe, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych) oraz ze Standardów dostępności dla polityki spójności na lata 2021-2027, stanowiących załącznik nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Standard ponad minimalny - zaplanowanie w projekcie dodatkowych rozwiązań, m.in. wyposażenie, podnoszenie dostępności architektonicznej, a także zastosowanie kompleksowych, innowacyjnych rozwiązań, których wdrożenie nie wynika bezpośrednio z obowiązków danej placówki i organów prowadzących w oparciu o obowiązujące przepisy prawa, natomiast w znaczący sposób poprawiają jakość edukacji dla grup o specjalnych potrzebach. W skutek prowadzonych działań, placówka powinna osiągnąć gotowość do przyjęcia ucznia niezależnie od specyfiki jego indywidualnych potrzeb.
W związku z powyższym w ramach dokumentacji aplikacyjnej (w tym w szczególności w załączniku nr 2 do wniosku) należy precyzyjnie określić grupy dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, którym odpowiadać będą poszczególne elementy wspieranej infrastruktury.
Mając na uwadze jakość edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, należy zastosować szereg dostosowań w zakresie infrastruktury przedszkolnej, których celem jest włączenie tych dzieci do grupy rówieśniczej i zapewnienie im wszechstronnego wsparcia. Odnosi się to do inwestycji w infrastrukturę poprzez roboty budowlane lub zakup niezbędnego wyposażenia.
W ramach dokumentacji aplikacyjnej wymagane jest przedstawienie analizy potrzeb, która uzasadniać będzie realizację projektu oraz która pokaże wszelkie deficyty w zakresie dostępności danej placówki. Spełnienie powyższych warunków weryfikowane będzie w oparciu o informacje przedstawione w dokumentacji projektu i to Wnioskodawca, sporządzając analizę potrzeb, zobowiązany jest wykazać zakres koniecznych do realizacji w ramach projektu prac związanych z poprawą dostępności dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Konkretne, praktyczne rozwiązania np. urządzenia do zabaw dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową, itp. winny być odpowiedzią na zidentyfikowane potrzeby.
Zgodnie z brzmieniem art. 63 ust. 6 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. oraz pkt 8.1 Regulaminu wyboru projektów, dofinansowania nie może uzyskać projekt, który został fizycznie ukończony (w przypadku robót budowlanych) lub w pełni wdrożony (w przypadku dostaw i usług) przed przedłożeniem wniosku o dofinansowanie projektu właściwej instytucji.
Ponadto, przez projekt fizycznie ukończony lub w pełni wdrożony należy rozumieć projekt, dla którego przed dniem złożenia wniosku o dofinansowanie projektu nastąpił odbiór ostatnich robót, dostaw lub usług przewidzianych do realizacji w jego zakresie rzeczowym.
W związku z powyższym, jeśli na etapie realizacji inwestycji zaistniała potrzeba wykonania kolejnych zadań, które stanowić będą element zakresu rzeczowego projektu oraz ich realizacja nie będzie zakończona przed złożeniem wniosku, wyżej wskazany warunek będzie spełniony.
Jednakże należy zwrócić uwagę, że podstawą do oceny kryterium formalnego standardowego nr 4 Projekt nie został fizycznie zakończony lub w pełni zrealizowany (Zgodność z art. 63 ust. 6 Rozporządzenia 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r.) będą informacje przedstawione w dokumentacji aplikacyjnej, w tym w szczególności we wniosku o dofinansowanie (Sekcja IV Zadania). W związku z powyższym informacje zawarte w tym polu powinny wskazywać datę rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych zadań w projekcie oraz jednoznacznie potwierdzać, że przed dniem złożenia wniosku nie nastąpił odbiór ostatnich robót, dostaw lub usług przewidzianych do realizacji w ramach zakresu rzeczowego projektu.
Zgodnie z zasadami sposobu oceny w ramach kryterium merytorycznego jakościowego pn. Efektywność kosztowa osiągnięcia wskaźnika, ocenie podlegać będzie średnia kwota dofinansowania przypadająca na 1 szt. wskaźnika produktu w projekcie pn. „Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach oświatowych” w porównaniu z bazowym dofinansowaniem określonym w treści kryterium właściwego dla poszczególnych typów projektów. Wartość w PLN należy obliczyć wg. miesięcznego obrachunkowego kursu wymiany waluty stosowanego przez KE, aktualnego na dzień ogłoszenia naboru, wskazanego zarówno w pkt. 8.6 Regulaminu wyboru projektów, jak i w sekcji II i IV zał. 2 do wniosku, tj. Instrukcji wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie, tj. 1 EURO = 4,59 PLN.
Dla poszczególnych typów projektów, wyliczona wartość bazowego dofinansowania w przeliczeniu na PLN, wg. kursu średniego walut obcych wskazanego w dokumentacji naboru wynosi odpowiednio:
Wyliczony wskaźnik Ek Efektywność kosztowa wskaźnika pn. Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach oświatowych, należy obliczyć z dokładnością do 2 miejsc po przecinku, zaś otrzymany wynik można pomnożyć x 100, aby uzyskać wartość wyrażoną w %, jednakże nie jest to wymóg obligatoryjny.
Zgodnie z definicją wskaźnika produktu pn. Pojemność klas w nowych lub zmodernizowanych placówkach oświatowych, należy podać pojemność klas pod względem maksymalnej liczby uczniów, którzy mogą się zapisać i korzystać z placówek oświatowych. Pojemność klas powinna być obliczona zgodnie z ustawodawstwem krajowym, ale nie powinna obejmować nauczycieli, rodziców, personelu pomocniczego ani innych osób, które również mogą korzystać z placówek. Powyższe oznacza, iż przy szacowaniu jego wartości należy wziąć pod uwagę maksymalną liczbę uczniów jaką dana szkoła może przyjąć w wyniku realizacji projektu, uwzględniając krajowe akty prawne, które dany podmiot zobowiązany jest stosować oraz wewnętrzne uregulowania placówki, np. arkusz organizacji szkoły, statut szkoły.
W związku z powyższym w przypadku, gdy doświadczenia z poprzednich lat wskazują na występowanie sytuacji określonej w § 5 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli, natomiast analiza sytuacji demograficznej potwierdza możliwość występowania takich przypadków w przyszłości, istnieje możliwość przyjęcia maksymalnej ilości, tj. 27 osób dla klas I-III.
Należy jednak pamiętać, że w formularzu wniosku o dofinansowanie w polu Sposób pomiaru wskaźnika, należy opisać w jaki sposób wskaźnik został oszacowany na etapie przygotowania wniosku oraz jak będzie mierzony po zakończeniu realizacji projektu. W uzasadnieniu należy uwzględnić warunki lokalowe danej szkoły w powiązaniu z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa w powyższym zakresie.
Ponadto, mając na uwadze definicję wskaźnika oraz doświadczenia z kilku poprzednich lat w zakresie maksymalnej ilości uczniów korzystających rocznie z danej placówki (tj. od 514 do 666 uczniów), mogą stanowić wyłącznie element pomocniczy przy określaniu wartości docelowej.
Przedstawione odpowiedzi mają charakter wyłącznie informacyjny. Ostateczna ocena powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.