Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027

Logo Funduszy Europejskich
Logo Podkarpackie przestrzeń otwarta
Logo Unii Europejskiej

Zarząd Województwa Podkarpackiego informuje o:

  1. Zmianie Regulaminu wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru 01.01-IZ.00-001/23 programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 Priorytet FEPK.01 Konkurencyjna i Cyfrowa Gospodarka, działania FEPK.01.01 Badania i rozwój, typ projektu: Wsparcie działalności badawczo-rozwojowej, w następującym zakresie:

W rozdziale 4 dodaje się punkty 4.27.a.1., 4.27.a.2., 4.27.a.3., 4.27.a.4
w brzmieniu:

„4.27.a.1.   W przypadku przedsiębiorstw posiadających status dużego przedsiębiorstwa wsparcie będzie uzależnione od spełnienia warunku dyfuzji innowacji.

 4.27.a.2.    Warunek dyfuzji innowacji jest spełniony jeżeli uzyskane wyniki prac B+R:

  • zostaną zaprezentowane na co najmniej 3 konferencjach naukowych lub technicznych, w tym co najmniej 1 o randze ogólnokrajowej, lub
  • zostaną opublikowane w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych z wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych opracowanym przez ministerstwo właściwe do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, aktualnym na dzień przyjęcia artykułu do druku, lub
  • zostaną umieszczone w bazach danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników projektu (surowych danych badawczych), lub
  • zostaną w całości rozpowszechnione za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu.

4.27.a.3.     Beneficjent jest zobowiązany do udokumentowania rozpowszechniania wyników badań. Przeprowadzenie działań upowszechniających wyniki projektu będzie przedmiotem monitorowania i kontroli.

4.27.a.4.    Rozpowszechnianie wyników prac B+R w gospodarce, o którym mowa w punktach 4.27.a.1 – 4.27.a.3 powinno nastąpić nie później niż w okresie 2 lat od daty złożenia wniosku o płatność zawierającego ostatni wydatek w ramach modułu „Prace B+R”.

W rozdziale 11:

- punkt 11.3. otrzymuje brzmienie:

„11.3.Każdy załącznik składany do wniosku musi zostać podpisany podpisem elektronicznym, tj. elektronicznym podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym (e-dowód) albo podpisem zaufanym (profilem zaufanym), co oznacza, że aby wnioskodawca mógł ubiegać się o wsparcie i mógł złożyć dokumenty spełniające wymogi Regulaminu musi posiadać jeden z ww. podpisów elektronicznych.”

- punkt 11.5 otrzymuje brzmienie:

„11.5. Załączniki do wniosku o dofinansowanie wypełniane przez wnioskodawcę na wzorach udostępnianych przez IZ FEP 2021-2027 powinny być podpisane podpisem elektronicznym. W przypadku pozostałych załączników, stanowiących kopie dokumentów (np. zeznania podatkowe itp.), podpisanie się pod dokumentem podpisem elektronicznym oznacza potwierdzenie go za zgodność z oryginałem.”

W rozdziale 16:

- punkt 16.2 otrzymuje brzmienie:

„16.2 Protest należy wnieść w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji o zatwierdzonym wyniku oceny projektu stanowiącym ocenę negatywną do IZ FEP 2021-2027, al. Ł. Cieplińskiego 4, 35-010 Rzeszów i wymaga odpowiednio podpisu własnoręcznego albo opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.”

  1. Zmianie załącznika nr 4 do Regulaminu wyboru projektów tj. Instrukcja przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie. Wprowadzona zmiana w zakresie rozszerzenia akceptowalnych sposobów podpisywania załączników do wniosku o dofinansowanie generuje konieczność dokonania aktualizacji zapisów w zakresie:
  • w części Informacje ogólne uzupełnienie zapisów poprzez dodanie zapisu „Każdy załącznik składany do wniosku musi zostać podpisany podpisem elektronicznym, tj.: elektronicznym podpisem kwalifikowanym, podpisem osobistym (e-dowód) albo podpisem zaufanym (profilem zaufanym).”
  • w części Informacje ogólne oraz punkcie 17 Instrukcji… wyraz „kwalifikowanym” zastępuje się wyrazem „elektronicznym”.
  1. Zmianie załącznika nr 8 do Regulaminu wyboru projektów tj. Wzór Umowy o dofinansowanie Projektu. Wprowadzenie dodatkowych wymogów/warunków do spełnienia w zakresie dyfuzji innowacji generuje konieczność dokonania aktualizacji zapisów. W związku z powyższym w 7a Szczegółowy opis realizacji modułu Prace B+R dodaje się punkty 18, 19 i 20 w brzmieniu:

„18. W przypadku przedsiębiorstw posiadających status dużego przedsiębiorstwa wsparcie będzie uzależnione od spełnienia warunku dyfuzji innowacji.

 19. Warunek dyfuzji innowacji jest spełniony jeżeli uzyskane wyniki prac B+R:

  • zostaną zaprezentowane na co najmniej 3 konferencjach naukowych lub technicznych, w tym co najmniej 1 o randze ogólnokrajowej, lub
  • zostaną opublikowane w co najmniej 2 czasopismach naukowych lub technicznych z wykazu czasopism naukowych i recenzowanych materiałów z konferencji międzynarodowych opracowanym przez ministerstwo właściwe do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, aktualnym na dzień przyjęcia artykułu do druku, lub
  • zostaną umieszczone w bazach danych zapewniających swobodny dostęp do uzyskanych wyników projektu (surowych danych badawczych), lub
  • zostaną w całości rozpowszechnione za pośrednictwem oprogramowania bezpłatnego lub oprogramowania z licencją otwartego dostępu.

    Beneficjent jest zobowiązany do udokumentowania rozpowszechniania wyników badań. Przeprowadzenie działań upowszechniających wyniki projektu będzie przedmiotem monitorowania i kontroli.

  1. Rozpowszechnianie wyników prac B+R w gospodarce, o którym mowa w ust.19 powinno nastąpić nie później niż w okresie 2 lat od daty złożenia wniosku o płatność zawierającego ostatni wydatek w ramach modułu Prace B+R.

Dodatkowo, w związku z identyfikacją potrzeby usystematyzowania/poprawy czytelności zapisów Wzoru umowy o dofinansowanie Projektu wprowadzono zmiany w § 7a Szczegółowy opis realizacji modułu Prace B+R w następującym zakresie:

- punkt 10 otrzymuje brzmienie:

„10. Beneficjent zobowiązuje się do wdrożenia wyników prac B+R poprzez wdrożenie we własnej działalności lub komercjalizację, co powinno nastąpić nie później niż w okresie 2 lat od daty złożenia wniosku o płatność zawierającego ostatni wydatek w ramach modułu „Prace B+R”  (okres ten nie dotyczy wyników prac B+R lub ich części, których wdrożenie realizowane jest w ramach  modułu „Prace wdrożeniowe” – w takim wypadku decyduje data zakończenia projektu).”

- uchyla się punkt 11,

- punkt 12 otrzymuje brzmienie:

„12. Beneficjent jest zobowiązany do sporządzenia sprawozdania z wdrożenia wyników prac B+R we własnej działalności (nie dotyczy wdrożeń w zakresie w jakim objęte są wsparciem w ramach modułu „Prace wdrożeniowe”). Na żądanie Instytucji Zarządzającej Beneficjent jest zobowiązany do przedstawienia ww. sprawozdania. Instytucja Zarządzająca zastrzega sobie prawo do weryfikacji jego zawartości merytorycznej (np. w formie opinii eksperta).”

- punkt 13 otrzymuje brzmienie:

„13. W przypadku komercjalizacji wyników badań w formie licencji lub sprzedaży praw do wyników badań, Beneficjent jest zobowiązany do zawarcia umowy, w której należy uwzględnić zapisy zobowiązujące nabywcę do wdrożenia wyników badań w okresie 2 lat od dnia jej zawarcia. Na żądanie Instytucji Zarządzającej Beneficjent jest zobowiązany do przedłożenia ww. umowy.”

Ponadto, w związku ze zmianą nazwy Wytycznych: „Wytyczne w zakresie sposobu korygowania i odzyskiwania nieprawidłowych wydatków oraz raportowania nieprawidłowości w ramach programów operacyjnych polityki spójności na lata 2021-2027" na „Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027 z dniem 4 lipca 2023 r., zmian dokonano w § 11 Nieprawidłowości i zwroty Wzoru umowy o dofinansowanie Projektu w następujący sposób:

- punkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji Projektu zastosowanie mają przepisy ustawy wdrożeniowej, w szczególności art. 26 tej ustawy, a także Wytyczne dotyczące sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4 Umowy.”

- punkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Instytucja Zarządzająca dopuszcza możliwość zastępowania wydatków nieprawidłowych innymi wydatkami kwalifikowalnymi na zasadach wynikających z Wytycznych dotyczących sposobu korygowania nieprawidłowości na lata 2021-2027. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowych wydatków przed zatwierdzeniem wniosku o płatność, o czym mowa w art. 26 ust. 8 pkt 1 ustawy wdrożeniowej, Beneficjent w miejsce wydatków nieprawidłowych może przedstawić inne wydatki nieobarczone błędem.”

Uzasadnienie zmian:

Zmiana wynika ze zidentyfikowanej potrzeby wprowadzenia dodatkowych wymogów/warunków do spełnienia w zakresie dyfuzji innowacji w przypadku przedsiębiorstw posiadających status dużego przedsiębiorstwa.

Aktualizacja dotyczy także rozszerzenia akceptowalnych sposobów podpisywania dokumentacji aplikacyjnej. Wprowadzona zmiana umożliwia składanie załączników do wniosku o dofinansowanie podpisanych również podpisem osobistym (e-dowód) albo podpisem zaufanym (profilem zaufanym). Przedmiotowa zmiana przyczyni się do ułatwienia, usprawnienia i przyspieszenia procesu przygotowywania i składania dokumentacji aplikacyjnej.

Wprowadzone zmiany wynikają również ze zidentyfikowanej konieczności doprecyzowania, usystematyzowania i poprawy czytelności zapisów, a także w związku ze zmianą nazwy dotychczas obowiązujących Wytycznych:Wytyczne w zakresie sposobu korygowania i odzyskiwania nieprawidłowych wydatków oraz raportowania nieprawidłowości w ramach programów operacyjnych polityki spójności na lata 2021-2027".

Nowy Regulamin (PDF 433 KB) obowiaujący od 22.08.2023 r.

Strona naboru

Poleć innym: