Odpowiedź:
W ramach niniejszego naboru maksymalna liczba projektów złożonych przez podmiot jako Wnioskodawca lub Partner wynosi 1 (jeden). W podanym przykładzie możliwe jest złożenie jednego wniosku jako podmiot „osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą” oraz jednego wniosku jako podmiot „spółka cywilna”.
Odpowiedź:
Poradnictwo grupowe realizowane jest w formie spotkań grupowych oraz warsztatów, w wymiarze 6 godzin dydaktycznych. Stawka za poradnictwo grupowe powinna zostać oszacowana przez Wnioskodawcę we wniosku o dofinansowanie projektu, stawka nie powinna odbiegać od stawek rynkowych.
W ramach poradnictwa zawodowego nie przysługuje stypendium szkoleniowe.
Odpowiedź:
Przy realizacji grupowego poradnictwa zawodowego jest możliwość założenia w budżecie projektu wydatków dotyczących wyżywienia uczestników projektu oraz wydatków dotyczących materiałów szkoleniowych (o ile są niezbędne dla uczestników projektu). Wydatki dotyczące wyżywienia są kwalifikowalne, przy założeniu, że dzienna liczba godzin dydaktycznych wynosi 6.
Należy jednak pamiętać, iż tylko w uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość realizacji poradnictwa zawodowego grupowego w wymiarze 6 godzin dydaktycznych, przy założeniu, że liczebność grupy co do zasady wynosi nie mniej niż 8 osób, nie więcej niż 12 osób.
Odpowiedź:
Stawki stypendium stażowego, jak i szkoleniowego podlegają waloryzacji, o której mowa w art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wnioskodawca zobowiązany będzie do wypłacenia stypendium zgodnie z obowiązującą w danym okresie kwotą. Budżet projektu w swoich założeniach powinien uwzględniać waloryzację kwoty stypendium. Kwota waloryzacji oraz sposób wyliczenia musi zostać wykazany przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu wydatków. W gestii Wnioskodawcy jest prawidłowe zaplanowanie wszystkich wydatków w budżecie projektu.
Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 ww. wskaźniki są obligatoryjnymi wskaźnikami produktu. Wskaźniki należy więc wybrać obowiązkowo i monitorować w projekcie na etapie jego realizacji nie określając wartości docelowej.
W odniesieniu do wskaźników - WLWK-EECO07 oraz WLWK-EECO08 w przypadku projektów gdzie Wnioskodawca na etapie rekrutacji założy konkretną liczbę uczestników z grupy osób wymienionej w przedmiotowych wskaźnikach, wówczas dany wskaźnik powinien zostać wprowadzony do projektu wraz z oszacowaną wartością docelową.
Natomiast we wskaźniku WLWK-PL0CO10 należy monitorować wydatki w zależności od tego w jakim stopniu projekt jest poświęcony wsparciu osób młodych:
Odpowiedź:
Nie ma konieczności ujmowania w projekcie wskaźników własnych odnoszących się do kryteriów premiujących.
Odpowiedź:
W przypadku osób samozatrudnionych realizujących doradztwo zawodowe w projektach EFS w celu potwierdzenia posiadanego doświadczenia można wziąć pod uwagę liczbę zrealizowanych godzin doradztwa, która musi wynosić minimum 500.
Doradcą zawodowym może być osoba, która ukończyła studia na kierunku psychologia jeżeli posiada podyplomowe wykształcenie z zakresu doradztwa zawodowego oraz doświadczenie zawodowe zgodne z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23.
Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 nie ma wymogu prowadzenia doradztwa zawodowego przez podmioty wpisane do rejestru agencji zatrudnienia.
Odpowiedź:
Weryfikacja spełnienia kryterium będzie odbywać się na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu. Wystarczająca będzie deklaracja w treści wniosku, że projekt jest zgodny z Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej oraz Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, ale jednocześnie przedmiotem oceny ION będzie sprawdzenie założeń projektu co do zgodności ze wskazanymi dokumentami.
Odpowiedź:
Instrukcja przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu stanowi załącznik nr 15 do Regulaminu wyboru projektów. Załączniki dotyczące partnerów projektu nie mogą zostać podpisywane przez wnioskodawcę. Każdy z partnerów powinien podpisać załączniki (dotyczące swojego podmiotu) we własnym zakresie, gdyż jest to oświadczenie za które bierze odpowiedzialność jako osoba upoważniona do reprezentowania tego podmiotu.
Odpowiedź:
Przesłany do Instytucji Organizującej Nabór (ION) wniosek o dofinansowanie za pośrednictwem narzędzia informatycznego SOWA EFS nie jest podpisywany przez Wnioskodawcę/ Partnerów.
Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami punktu 3.7 Regulaminu wyboru projektów (str. 54), projekty których łączny koszt wyrażony w PLN nie przekracza 200 tyś EURO należy obligatoryjnie rozliczać za pomocą uproszczonych metod rozliczania. Dotyczy to zarówno rozliczania kosztów bezpośrednich projektu, jak również pośrednich. Szczegółowe informacje dotyczące uproszczonych metod rozliczania wydatków znajdują się w Podrozdziale 3.10 Uproszczone metody rozliczania wydatków Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Odpowiedź:
Z punktu widzenia rozliczenia projektu, zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 koszty rozliczane uproszczoną metodą rozliczania wydatków są traktowane jak wydatki faktycznie poniesione.
Nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia wydatku w ramach projektu. Rozliczenie kosztów za pomocą uproszczonej metody rozliczania wydatków dokonywane jest w oparciu o faktyczny postęp realizacji projektu i osiągnięte wskaźniki, a nie poprzez rozliczenie wydatków faktycznie poniesionych. Stąd też budżet projektu powinien zostać odpowiednio skalkulowany (nie przeszacowany) i będzie podlegał ocenie w oparciu o Kryterium Merytoryczne Ogólne 5 Prawidłowość sporządzenia budżetu, w tym kwalifikowalność i efektywność wydatków.
Szczegółowe informacje dotyczące uproszczonych metod rozliczania wydatków znajdują się w Podrozdziale 3.10 Uproszczone metody rozliczania wydatków Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
Odpowiedź:
W punkcie 2.5 (str. 21-37) Regulaminu wyboru projektów określono wskaźniki jakie powinien zawierać każdy projekt w ramach niniejszego konkursu. ION nie określa innych wymaganych wskaźników, jednakże zgodnie z Regulaminem Wnioskodawca może określić własne wskaźniki specyficzne dla projektu tzw. wskaźniki projektowe obrazujące dodatkowe zaplanowane do osiągnięcia rezultaty.
Odpowiedź:
Istnieje możliwość, aby beneficjent część kosztów projektu rozliczającego kwotami ryczałtowymi pokrył ze środków wkładu własnego. Budżet projektu powinien zostać odpowiednio skalkulowany (nie przeszacowany), co podlega ocenie w trakcie weryfikacji wniosku o dofinansowanie, ponieważ każdy wydatek w projekcie, bez względu na to czy dotyczy dofinansowania czy wkładu własnego, musi być racjonalny, efektywny i bezpośrednio związany z celami projektu.
Odpowiedź:
Biorąc pod uwagę grupę docelową projektu, Wnioskodawca we wniosku o dofinansowanie powinien realnie zaplanować wydatki, które uwzględnią sytuację, że część osób pracujących może utracić zatrudnienie w trakcie realizacji projektu i w momencie udziału w szkoleniach będą osobami bezrobotnymi, wówczas Wnioskodawca zobowiązany będzie do wypłacenia stypendium zgodnie z obowiązującą w danym okresie kwotą tj. stawką stypendium szkoleniowego wynoszącą 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Budżet projektu w swoich założeniach powinien uwzględniać ww. sytuację, która powinna zostać odzwierciedlona w uzasadnieniu wydatków. W gestii Wnioskodawcy jest prawidłowe zaplanowanie wszystkich wydatków w budżecie projektu.
Odpowiedź:
ION zwraca uwagę, że Wnioskodawca powinien unikać ogólnych, zbędnych opisów, które wyczerpują limit znaków, a nie wnoszą istotnych treści merytorycznych. Każde pole opisowe we wniosku o dofinansowanie posiada swój limit znaków, który jest wystarczający do wskazania kluczowych informacji podlegających ocenie merytorycznej. Wnioskodawca powinien zawrzeć istotne informacje w dedykowanym do tego polu. W przypadku wyczerpania limitu znaków w danej części wniosku, Wnioskodawca może część ważnych informacji zawrzeć w innym polu, ponieważ wniosek o dofinansowanie oceniany jest całościowo.
Odpowiedź:
Tak, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 w odniesieniu do wskaźnika „Liczba osób pracujących, łącznie z prowadzącymi działalność na własny rachunek, objętych wsparciem w programie” jako osobę pracującą należy rozumieć:
Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Regulaminem wyboru osoba odchodząca z rolnictwa nie może posiadać statusu osoby bezrobotnej zarejestrowanej w powiatowym urzędzie pracy.
Odpowiedź:
W przypadku kosztów rozliczanych kwotami ryczałtowymi dla danej kategorii kosztu należy dodać adekwatne wskaźniki. Dla każdego z dodanych wskaźników, należy uzupełnić pola Nazwa wskaźnika i Wartość wskaźnika, nie ma konieczności powtarzania tych wskaźników w części „Wskaźniki projektu”.
Odpowiedź:
Jeżeli osoby w wieku od 15 do 89 roku życia spełniają definicję osoby pracującej oraz inne powiązane z tym kryteria, wówczas mogą stanowić grupę docelową projektu.
Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 ww. wskaźnik jest obligatoryjnym wskaźnikiem produktu. Wskaźnik należy więc wybrać obowiązkowo i monitorować w projekcie na etapie jego realizacji, nie jest jednak konieczne określenie wartości docelowej w sytuacji braku określenia liczby młodzieży, która weźmie udział w projekcie.
Odpowiedź:
W ramach naboru nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 nie ma możliwości sfinansowania subsydiowanego zatrudnienia jako wsparcia dla Uczestników projektu.
Odpowiedź:
Potencjał, o którym mowa kryterium merytorycznym dopuszczającym nr 8 Potencjał finansowy do realizacji projektu, ma być wniesiony przez Wnioskodawcę, a w przypadku projektów partnerskich przez Partnera Wiodącego, tj. Lidera projektu.
Kryterium nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych (jsfp), w tym projektów partnerskich, w których jsfp występują jako wnioskodawca (partner wiodący) - kryterium obrotu nie jest wówczas badane.
Odpowiedź:
W ramach konkursu uczestnicy zgłaszają się do projektu z własnej inicjatywy (nie są delegowani przez pracodawcę). W takim przypadku nie może być mowy o pomocy de minimis udzielanej pracodawcy gdyż wsparcie nie jest kierowane do przedsiębiorstwa. Zgodnie z punktem 2.1 Regulaminu wyboru celem przewidzianym do osiągnięcia w wyniku realizacji projektów jest poprawa sytuacji na rynku pracy osób pracujących - nie zaś samego pracodawcy.
Odpowiedź:
Tak, koszty badań kompetencji cyfrowych przy grupie docelowej 15-29 lat można uwzględnić jako część wkładu własnego.
Odpowiedź:
Tak, koszty badań kompetencji cyfrowych przy grupie docelowej 15-29 lat mogą zostać uwzględnione w budżecie projektu w ramach zadania związanego z identyfikacją potrzeb uczestnika projektu. Badania powyższe powinny odbyć się z wykorzystaniem „Europejskiego narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych” lub innego narzędzia rekomendowanego i udostępnionego przez ministra właściwego do spraw pracy, który odpowiada za nadzór nad realizacją Gwarancji dla młodzieży w Polsce.
Odpowiedź:
Tak, do wskaźnika wlicza się osoby, które otrzymały wsparcie EFS+ i uzyskały kwalifikacje lub kompetencje po opuszczeniu projektu. Wykazywać należy wyłącznie kwalifikacje lub kompetencje osiągnięte w wyniku udziału w projekcie EFS+. Powinny one być wykazywane tylko raz dla uczestnika/projektu.
Odpowiedź:
W ramach przedmiotowego konkursu, ION nie dopuszcza możliwości stosowania w projektach stawek jednostkowych.
Odpowiedź:
Wkład własny beneficjenta do projektu może zostać wniesiony do projektu w formie pieniężnej lub niepieniężnej. W ramach kosztów pośrednich rozliczanych za pomocą stawki ryczałtowej wkład własny uznaje się za wkład pieniężny. Wydatki rozliczane uproszczoną metodą rozliczania wydatków w ramach kosztów bezpośrednich są traktowane jak wydatki faktycznie poniesione. Nie ma obowiązku gromadzenia faktur i innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej na potwierdzenie poniesienia wydatku w ramach projektu.
Budżet projektu powinien zostać odpowiednio skalkulowany (nie przeszacowany), co podlega ocenie w trakcie weryfikacji wniosku o dofinansowanie, ponieważ każdy wydatek w projekcie, bez względu na to czy dotyczy dofinansowania czy wkładu własnego, musi być racjonalny, efektywny i bezpośrednio związany z celami projektu. Wkład pieniężny, niepieniężny czy też rzeczowy należy szczegółowo opisać i wycenić. Jeżeli wnioskodawca zamierza wnieść do projektu wkład własny pieniężny to w uzasadnieniu wkładu rzeczowego należy wskazać „Nie dotyczy”.
Odpowiedź:
Istotą realizacji projektu w partnerstwie jest wspólna realizacja projektu. Zgodnie z art. 39 ust. 13 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027, zadania realizowane przez poszczególnych Partnerów w ramach projektu partnerskiego nie mogą polegać wyłącznie na wniesieniu do jego realizacji zasobów (ludzkich, organizacyjnych, technicznych, finansowych, a także potencjału i doświadczenia). Udział Partnerów musi być adekwatny do celów projektu i zgodny z warunkami określonymi w umowie/porozumieniu o partnerstwie. W przypadku realizowania projektów partnerskich we wniosku o dofinasowanie należy przyporządkować zadania i koszty do wszystkich Parterów (w tym również do wnioskodawcy, który jest Partnerem Wiodącym - Liderem), doświadczenie w danym zakresie powinno być podstawą dokonania podziału zadań i budżetu.
Odpowiedź:
Stypendium szkoleniowe przysługuje osobom uczestniczącym w szkoleniach.
Uwaga! W trakcie szkolenia osobie zatrudnionej lub wykonującej pracę zarobkową lub działalność gospodarczą, przysługuje stypendium w wysokości 20% zasiłku (z uwzględnieniem waloryzacji), o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, niezależnie od wymiaru godzin szkolenia do dnia zakończenia szkolenia. Od stypendium tego nie są odprowadzane składki na ubezpieczenia społeczne.
Jeżeli liczba dni kalendarzowych od momentu rozpoczęcia do zakończenia szkolenia przekracza 30 dni, wysokość stypendium szkoleniowego wynosi 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
W sytuacji gdy liczba dni kalendarzowych od momentu rozpoczęcia do zakończenia szkolenia nie przekracza 30 dni, wysokość stypendium szkoleniowego należy wyliczyć według wzoru: liczba dni szkolenia * 20% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy/ 30 dni.
W sytuacji osoby pracującej, która utraciła zatrudnienie w trakcie udziału w projekcie wysokość stypendium wynosi miesięcznie 120% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, jeżeli miesięczny wymiar godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie, z tym że stypendium nie może być niższe niż 20% zasiłku, o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Biorąc pod uwagę fakt, że wysokość stypendium oraz obowiązkowe składki na ubezpieczenia społeczne uzależnione są od sytuacji uczestnika (np. osoba pracująca, która utraciła zatrudnienie w trakcie udziału w projekcie) Beneficjent każdorazowo musi monitorować status uczestnika, aby prawidłowo naliczyć wysokość stypendium szkoleniowego. W odniesieniu do liczby godzin informuję, że poprzez 150 godzin należy rozumieć godziny zegarowe, gdzie godzina zegarowa szkolenia liczy 60 minut i obejmuje zajęcia edukacyjne liczące 45 min. oraz przerwę, liczącą średnio 15 minut; długość przerw może być ustalana w sposób elastyczny). Czas realizacji jest to faktyczny czas przebywania uczestnika szkolenia na zajęciach w godzinach zegarowych tj. od godziny rozpoczęcia do godziny ich zakończenia, łącznie z czasem przeznaczonym na przerwy.
Odpowiedź:
Weryfikacja potencjału finansowego służy sprawdzeniu czy Wnioskodawca posiada odpowiedni potencjał ekonomiczny, aby zapewnić prawidłową realizację projektu.
Weryfikacji podlegać będzie, czy Wnioskodawca posiada średni obrót za trzy ostatnie zamknięte okresy lub (jeśli to korzystniejsze) Wnioskodawca posiada łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w projekcie.
Obrót Wnioskodawcy weryfikowany będzie w odniesieniu do średnich rocznych wydatków w projekcie, w podanych przykładach obrót Wnioskodawcy za ostatni zamknięty rok obrotowy jest równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w projekcie. Wnioskodawca może więc złożyć wniosek o dofinansowanie trwający 12 m-cy (6 m-cy w 2024 roku i 6 m-cy w 2025 roku), gdzie wydatki będą wynosiły w 2024 roku 400 tysięcy, a w 2025 roku 400 tysięcy lub wniosek o dofinansowanie ogółem na kwotę 400 tysięcy złotych.
W przypadku Wnioskodawców z sektora finansów publicznych w tym projektów partnerskich, w których jednostki sektora finansów publicznych występują jako Wnioskodawca, wykazywanie obrotu nie jest konieczne.
Odpowiedź:
Nie ma konieczności rozpisywania wydatków w projekcie na poszczególne lata. Potencjał finansowy wnioskodawcy weryfikowany będzie w oparciu o średni obrót za trzy ostatnie zamknięte okresy lub (jeśli to korzystniejsze) łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy w odniesieniu do średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie.
Odpowiedź:
W sytuacji gdy liczba dni kalendarzowych od momentu rozpoczęcia do zakończenia szkolenia nie przekracza 30 dni, wysokość stypendium szkoleniowego należy wyliczyć według wzoru:
liczba dni szkolenia * 20% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy/ 30 dni.
Uwaga! W Regulaminie wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 (str. 92) podany wzór posiada oczywistą omyłkę, prawidłowy wzór:
liczba dni szkolenia * 20% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy/ 30 dni.
Odpowiedź:
Z uwagi na grupę docelową projektu tj. osoby pracujące, uczestnictwo w stażu jest możliwe wyłącznie w przypadku, kiedy istnieje faktyczna możliwości brania w nim udziału (np. osoba pracująca w ramach umowy cywilnoprawnej w weekendy). Staż nie może zostać organizowany u pracodawcy w którym aktualnie uczestnik projektu jest zatrudniony lub był u niego zatrudniony w okresie 6 miesięcy przed rozpoczęciem stażu – dotyczy umowy o pracę, umowy krótkoterminowej oraz umowy cywilnoprawnej. Uczestnik projektu nie może zostać skierowany do odbywania stażu u Beneficjenta projektu jak również u podmiotu powiązanego z Beneficjentem.
Odpowiedź:
Nie, grupę docelową w ramach konkursu nr RPPK.07.04-IP.01-001/23 stanowią osoby pracujące, spełniające kryteria grupy docelowej. W trakcie zawieszenia nie można prowadzić działalności, nie jest się więc wówczas osobą pracującą. W przypadku gdy osoba ma zawieszoną działalność gospodarczą, i jest jednocześnie np. osobą pracującą zatrudnioną na umowie krótkoterminowej, spełniającej kryteria grupy docelowej może zostać uczestnikiem projektu.
Odpowiedź:
Tak, grupę docelową w ramach konkursu nr RPPK.07.04-IP.01-001/23 mogą stanowią osoby zatrudnione na umowach krótkoterminowych tj. umowach będących podstawą nawiązania stosunku pracy lub innej formy zatrudnienia, zawartych na czas określony, który upływa w okresie realizacji projektu lub trwa nie dłużej niż 6 miesięcy, bez względu na wysokość wynagrodzenia.
Odpowiedź:
Uwaga! W Regulaminie wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 (str. 92) podany wzór posiada oczywistą omyłkę, prawidłowy wzór:
liczba dni szkolenia * 20% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy/ 30 dni.
W podanym przykładzie wyliczenie przedstawia się następująco: 15 dni szkolenia *298,40 zł/ 30 dni = 15 dni x 9,94666666 zł/os = 149,20 zł x 120 (liczba uczestników) = 17 904.00 zł.
Odpowiedź:
Nie, uczestnikiem projektu w ramach Działania FEPK.07.04 mogą być osoby pracujące zatrudnione na umowach krótkoterminowych, umowach cywilnoprawnych, ubodzy pracujący i osoby odchodzące z rolnictwa.
Odpowiedź:
W przypadku osoby odchodzącej z rolnictwa zamierzającej podjąć zatrudnienie lub inną działalność pozarolniczą, nie występuje obowiązek przejścia z ubezpieczenia w KRUS do ZUS.
Odpowiedź:
Jeżeli osoby w wieku od 15 roku życia spełniają definicję osoby pracującej oraz inne powiązane z tym kryteria, wówczas mogą stanowić grupę docelową projektu.
Odpowiedź:
Szkolenia w ramach projektów FEPK.07.04 nie mogą być finansowane z innych projektów z uwagi na możliwość występowania podwójnego finansowania.
Odpowiedź:
Wsparcie udzielane w ramach projektów każdorazowo musi zostać poprzedzone identyfikacją potrzeb uczestnika projektu, w tym m.in. poprzez diagnozowanie potrzeb szkoleniowych lub walidacyjnych (potwierdzanie nabytych wcześniej kwalifikacji i kompetencji), możliwości doskonalenia zawodowego oraz opracowaniem lub aktualizacją dla każdego uczestnika projektu Indywidualnego Planu Działania. Wsparcie w ramach Działania FEPK.07.04 powinno zostać zindywidualizowane pod kątem danego uczestnika projektu, zalecane są szkolenia w formie indywidualnej. Jednak z uwagi na założenia projektowe (np. rekrutacja, wyniki IPD) może wystąpić zasadność zorganizowania szkoleń grupowych.
Odpowiedź:
Średni obrót za trzy ostatnie zamknięte okresy oznacza średni obrót z trzech ostatnich zamkniętych i zatwierdzonych okresów (lat obrotowych) zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.).
Odpowiedź:
Nie, dofinansowanie opieki nad dziećmi do lat 3 nie obejmuje nieinstytucjonalnych form opieki (niania). Dodatkowo należy pamiętać, że dofinansowanie opieki w ramach projektu nie może obejmować miejsc opieki dofinansowywanych ze środków FERS, KPO oraz z innych środków publicznych.
Odpowiedź:
Kryteria dochodowe określne zostały w ROZPORZĄDZENIU RADY MINISTRÓW w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
Odpowiedź:
Osoba uboga pracująca – osoba pracująca to zamieszkująca w gospodarstwie domowym, w którym dochody (z wyłączeniem transferów społecznych), przypadające na jedną osobę nie przekraczają kryteriów dochodowych ustalonych w oparciu o próg interwencji socjalnej w miesiącu poprzedzającym przystąpienie do projektu. Szczegóły dotyczące określenia dochodu określone zostały w Ustawie o pomocy społecznej.
Odpowiedź:
Istnieje możliwość uzyskania prezentacji ze spotkania informacyjnego droga emaliową (po podaniu adresu poczty email na jaki ma zostać wysłana).
Czy te wskaźniki podlegają tylko monitorowaniu na etapie realizacji projektu?
Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 ww. wskaźniki są obligatoryjnymi wskaźnikami produktu. Wskaźniki należy więc wybrać obowiązkowo i monitorować w projekcie na etapie jego realizacji. W przypadku projektów gdzie Wnioskodawca na etapie rekrutacji założy konkretną liczbę uczestników z grupy osób wymienionej w przedmiotowych wskaźnikach, wówczas dany wskaźnik powinien zostać wprowadzony do projektu wraz z oszacowaną wartością docelową.
Odpowiedź:
W sytuacji gdy liczba dni kalendarzowych od momentu rozpoczęcia do zakończenia szkolenia nie przekracza 30 dni, wysokość stypendium szkoleniowego należy wyliczyć według wzoru:
liczba dni szkolenia * 20% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy/ 30 dni.
Uwaga! W Regulaminie wyboru projektów nr FEPK.07.04-IP.01-001/23 (str. 92) podany wzór posiada oczywistą omyłkę, prawidłowy wzór:
liczba dni szkolenia * 20% zasiłku o którym mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy/ 30 dni.
W podanym przykładzie wyliczenie przedstawia się następująco: 20 dni szkolenia *298,40 zł/ 30 dni = 20 dni x 9,94666666 zł/os = 198,93 zł.
Odpowiedź:
Stawki stypendium stażowego, jak i szkoleniowego podlegają waloryzacji, o której mowa w art. 72 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Wnioskodawca zobowiązany będzie do wypłacenia stypendium zgodnie z obowiązującą w danym okresie kwotą.
Odpowiedź:
Budżet projektu w swoich założeniach powinien uwzględniać waloryzację kwoty stypendium. Kwota waloryzacji oraz sposób wyliczenia musi zostać wykazany przez Wnioskodawcę w uzasadnieniu wydatków. IP WUP nie przewiduje odrębnej puli środków finansowych do przekazania Beneficjentom na zabezpieczenie waloryzacji stypendiów, niż kwota dofinansowania otrzymana przez Beneficjenta w ramach projektu. W gestii Wnioskodawcy jest prawidłowe zaplanowanie wszystkich wydatków w budżecie projektu.
Odpowiedź:
Nie, koszty wynagrodzenia opiekuna stażysty nie są kwalifikowalne w ramach projektu, zarówno ze środków dofinansowania, ani w ramach wkładu własnego.