Aby spełnić ww. kryterium premiujące wystarczające będzie preferowanie na etapie rekrutacji podmiotów z ww. obszarów. Nie jest wymagane aby wszystkie podmioty biorące udział w projekcie były z ww. obszarów.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 wsparcie rozwoju umiejętności/kompetencji lub prowadzące do nabycia kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników, w przypadku CS d), realizowane jest w ramach PSF za pośrednictwem BUR. Wytyczne wskazują jednak na wyjątek i odstępstwo od powyższych zapisów jeżeli zapisy Regionalnego Programu mówią inaczej. W FEP 2021-2027 w ramach celu szczegółowego CS d) wymienione zostały następujące rodzaje działań tj.: Aktywizacja zdrowotna pracowników, Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych pracowników oraz przedsiębiorców, Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr, z których to ostatni realizowany jest w ramach PSF. W związku z powyższym, założone w ramach działania Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych pracowników oraz przedsiębiorców formy wsparcia wyłączone są zasadniczo spod PSF, niemniej możliwe jest korzystanie z usług rozwojowych dostępnych w BUR. Należy mieć jednak na uwadze, że rozwój kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników oraz przedsiębiorców zgodne z ich zidentyfikowanymi potrzebami jest przede wszystkim wspierany w Działaniu 7.9 Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr.
Należy pamiętać, że działania o charakterze świadomościowym (działania promocyjne i komunikacyjne) będą możliwe do sfinansowania jedynie, jeśli będą stanowić część projektu i będą uzupełniać działania o innym charakterze w ramach tego projektu. Zatem nie zakładamy możliwości realizacji jedynie konferencji w ramach projektu. Odnośnie wsparcia pracowników bez umowy z przedsiębiorstwem, takie wsparcie musiałoby być należycie uzasadnione i wynikać z diagnozy. Zasadniczo, określone w konkursie możliwe formy wsparcia są powiązane ze wsparciem pracodawców w rozwiązywaniu problemów związanych z powyżej wymienioną tematyką, natomiast jeżeli wystąpi uzasadniona potrzeba skierowania wsparcia w oderwaniu od pracodawcy, powinno to wyraźnie wynikać z wniosku i być poparte rzetelną diagnozą. Należy pamiętać, iż zasadność realizacji działań ujętych we wniosku będzie każdorazowo podlegała ocenie przez członków Komisji Oceny Projektów.
Czy organizacja przez Wnioskodawcę w ramach projektu działań promocyjnych i komunikacyjnych tj. warsztatów, szkoleń, konferencji z zakresu niedyskryminacji i zarządzania różnorodnością dla pracodawców i pracowników może być organizowana również dla firm i ich pracowników, którzy nie korzystają z innych form wsparcia w ramach uczestniczenia w projekcie?
Tak.
Specyficzne kryterium dostępu jedynie wymaga, aby projekt zakładał minimum dwa rodzaje działań wybrane spośród możliwych pięciu, pracownicy firmy nie muszą korzystać z innych form wsparcia.
Czy w ramach w/w formy wsparcia można zakwalifikować koszt cateringu?
Koszty cateringu nie są stanowią kosztu niekwalifikowalnego, o ile jest to koszt racjonalny i uzasadniony.
Jeżeli dany podmiot spełnia definicję pracodawcy wówczas może być objęty wsparciem w projekcie, czyli stanowić grupę docelową. Należy jednak zwrócić uwagę na możliwość udzielenia danemu podmiotowi pomocy de minimis.
Powyższą informację należy umieścić w uzasadnieniu wydatków bądź w ramach innych pól we wniosku, w tym w ramach dodatkowych modułów, które zostały wygenerowane dla niniejszego naboru. Informacje w zakresie dokumentów do rozliczenia kwoty ryczałtowej mogą być również przedmiotem negocjacji, w przypadku gdy zapisy wniosku o dofinansowanie okażą się niewystarczające.
Koszt rekrutacji należy co do zasady uznać za koszt pośredni. Koszty personelu bezpośrednio angażowanego w zarządzanie projektem np. Specjalisty ds. rekrutacji, Koordynatora, Kierownika projektu stanowią koszt pośredni w projekcie. Ponadto, do katalogu kosztów pośrednich należy zaliczyć koszty działań informacyjno-promocyjnych projektu (np. zakup materiałów promocyjnych i informacyjnych, zakup ogłoszeń prasowych, utworzenie i prowadzenie strony internetowej o projekcie, oznakowanie projektu, plakaty, ulotki, itp.). Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 niedopuszczalna jest sytuacja, w której koszty pośrednie zostaną rozliczone w ramach kosztów bezpośrednich. Niemniej, IP dopuszcza możliwość rozliczenia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu w przypadku konieczności podjęcia przez beneficjenta aktywnych działań merytorycznych, niezbędnych dla pozyskania uczestników tj. gdy rekrutacja wymaga merytorycznej oceny dokumentów składanych przez uczestnika/przeprowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP, pomocy de minimis / weryfikacji istniejącej w danym podmiocie diagnozy potrzeb rozwojowych.
Beneficjent na etapie aplikowania o środki dofinansowania projektu powinien uzasadnić we wniosku o dofinansowanie kwalifikowalność poszczególnych kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu.
W odniesieniu do zadanego pytania, należy zwrócić uwagę, że uczestnikami projektu są pracownicy (osoby fizyczne) i pracodawcy/przedsiębiorcy z terenu województwa podkarpackiego.
Istnieje możliwość realizacji projektu partnerskiego przez wskazane podmioty pod warunkiem spełnienia wymagań dotyczących realizacji projektów partnerskich, o których mowa w części 2.7 Regulaminu konkursu oraz ustawie wdrożeniowej.
Tak, osoby prowadzące działalność na własny rachunek uwzględniane są w kategorii mikroprzedsiębiorstw i mogą skorzystać ze wsparcia, które jest uzasadnione i wynika z potrzeb takiego podmiotu.
Tak. Wśród grupy docelowej w ramach naboru znajdują się m.in. pracodawcy z województwa podkarpackiego, pracownicy przedsiębiorstw i organizacji pozarządowych. Należy jednak zwrócić uwagę, czy w przypadku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą rozumianą jako wszelka działalność polegająca na oferowaniu towarów lub usług na danym rynku, istnieje możliwość udzielenia pomocy de minimis.
Osoby bezrobotne i osoby niezatrudnione nie są wspierane w Działaniu, którego dotyczy nabór.
Zasadniczo, określone w konkursie możliwe formy wsparcia są powiązane ze wsparciem pracodawców w rozwiązywaniu problemów związanych z tematyką konkursu, natomiast jeżeli wystąpi uzasadniona potrzeba skierowania wsparcia w oderwaniu od pracodawcy, powinno to wyraźnie wynikać z wniosku i być poparte rzetelną diagnozą. W szczególności może to mieć miejsce w przypadku wsparcia w formie organizacji działań promocyjnych i komunikacyjnych, warsztatów i szkoleń z zakresu niedyskryminacji. Wówczas pracownik (osoba fizyczna) nie będzie uwzględniana we wskaźnikach dotyczących podmiotów, lecz we wskaźnikach odnoszących się do osób. Należy pamiętać, iż zasadność realizacji działań ujętych we wniosku będzie każdorazowo podlegała ocenie przez członków Komisji Oceny Projektów.
Założenie we wniosku wsparcia w formie tworzenia miejsc office sharing traktowane jest jako jedno działanie, do którego należy jeszcze dobrać minimum jedno z punktów a-b, d-e.
Właściwy zakres interwencji to 142- Działania na rzecz promowania aktywności zawodowej kobiet oraz zmniejszania segregacji na rynku pracy ze względu na płeć.
Zgodnie z Regulaminem konkursu Wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o dofinansowanie projektu wskaźniki wskazane w tabeli „Wskaźniki obligatoryjne produktu i rezultatu”, które są adekwatne do planowanego w projekcie zakresu wsparcia i grupy docelowej, przy czym należy zwrócić uwagę na to, że:
Można w jednym wniosku założyć szkolenia dla własnych pracowników i dla pracowników innych przedsiębiorstw. W takim przypadku należy wsparcie ująć w odrębnych zadaniach, jak również w sposób przejrzysty należy przedstawić wydatki w podziale na pomoc otrzymaną i pomoc udzielaną.
Na podstawie zapisów regulaminu, wnioskujemy, iż w przypadku nieodpłatnego korzystania z office sharing przez osoby (pracowników różnych firm, które dotychczas pracowały zdalnie z domu) i które zgłaszają się z własnej woli, chcąc na przykład w ramach pracy zdalnej wynająć nieodpłatnie biurko w ramach projektu, nie zachodzą przesłanki pomocy de minimis. Czy nasza interpretacja zapisów regulaminu jest poprawna?
W rozumieniu zapisów regulaminu, wynagrodzenie personelu zatrudnionego do obsługi beneficjenów ostatecznych (osoby fizyczne korzystające z sharing office) (np. koordynator recepcji, konserwator, osoba sprzątająca) będzie wydatkiem kwalifikowalnym nie objętym pomocą de minimis. Czy nasza interpretacja zapisów regulaminu jest poprawna?
Na podstawie powyższych pytań nie znając szczegółowych założeń całego projektu nie można na nie jednoznacznie odpowiedzieć.
Niemniej wyjaśniamy, że:
Specyficzne kryterium dostępu ma na celu zapewnienie wykorzystywania utworzonych miejsc po zakończeniu okresu realizacji projektu przez 2 lata po zakończeniu projektu. W tym celu Wnioskodawca zobligowany jest do ujęcia we wniosku wskaźników służących do weryfikacji spełnienia specyficznego kryterium dostępu nr 2, których to wartości monitorowane mają być w okresie realizacji projektu i 2 lata od zakończenia niezależnie, czy w ramach projektu założono wydatki związane z cross-financingiem czy nie.
Należy pamiętać, że zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, w przypadku uwzględnienia we wniosku wydatków ponoszonych jako cross-financing „trwałość projektu musi być zachowana przez okres 5 lat (3 lat w przypadku MŚP – w odniesieniu do projektów, z którymi związany jest wymóg utrzymania inwestycji lub miejsc pracy) od daty płatności końcowej na rzecz beneficjenta”.
Oznaczanie poszczególnych wydatków w ramach projektu pomocą de minimis zależy od przedstawionych przez Beneficjenta założeń co do funkcjonowania tych miejsc w okresie realizacji i po zakończeniu projektu. Beneficjent takie założenia powinien przedstawić we wniosku o dofinansowanie, a na etapie realizacji jest zobowiązany do przygotowania Regulaminu korzystania z miejsc, który powinien być przesłany do IP.
Po stronie Beneficjenta leży zarówno analiza przesłanek występowania pomocy de minimis, jak i wykazanie przekazania korzyści (otrzymanego dofinansowania) na inne podmioty (ostatecznych odbiorców). Ocena w tym zakresie polega na indywidualnej analizie każdego przypadku na podstawie uzasadnienia zawartego we wniosku. Kwestia badania występowania pomocy państwa jest indywidualna i każdorazowo interpretowana w odniesieniu do konkretnego projektu.
W sytuacji pracowników zgłaszających się z własnej inicjatywy do skorzystania z miejsc office sharing nie będzie występować pomoc de minimis, lecz należy mieć na względzie korzystanie z tych miejsc na równych zasadach jak inni pracownicy/ podmioty.
Wynagrodzenie personelu zatrudnionego do obsługi osób korzystających z miejsc office sharing co do zasady nie będzie objęte pomocą de minimis.
Mając na uwadze celowość tworzenia miejsc office sharing ze środków EFS+ i niekomercyjny ich charakter, miejsca te powinny funkcjonować na takich samych zasadach zarówno w okresie realizacji projektu jak również w okresie wymaganej trwałości.
Przytoczone zapisy stanowią ogólne i uniwersalne zapisy w zakresie pomocy publicznej/pomocy de minimis. W ramach niniejszego naboru wsparcie jest udzielane wyłącznie w ramach pomocy de minimis. W sytuacji gdy Wnioskodawca przykładowo zakłada przeprowadzenie szkoleń dla podmiotów zewnętrznych, we wniosku ujęte są koszty szkoleń i wydatki te będą stanowić pomoc de minimis dla korzystających ze wsparcia podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Na moment składania wniosku nie będą Państwo wiedzieć ile osób od danego przedsiębiorcy weźmie udział w szkoleniu, dlatego też Wnioskodawca nie będzie mógł wskazać wielkości udzielonej pomocy de minimis każdemu przedsiębiorstwu. Wnioskodawca może wyliczyć koszt pomocy na pracownika, lecz finalnie koszt ten również może się różnić w przypadku gdy wydatki te ulegną zmianie. W związku z powyższym z wniosku powinno wynikać, które koszty są objęte pomocą de minimis, a w uzasadnieniu należy przedstawić sposób wyliczenia szacunkowej wartości wydatków objętych pomocą de minimis dla przedsiębiorców.
W ramach działań możliwe jest wsparcie przedsiębiorstw w rozwiązywaniu problemów związanych z segregacją płci i niwelowaniem różnic w wynagrodzeniu kobiet i mężczyzn. Dopłata do wynagrodzeń w trakcie realizacji projektu nie rozwiązuje problemu, nie jest to działanie długotrwałe i systemowe i nie może być sfinansowane w ramach projektu. Różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn ma swoje przyczyny m.in. większy udział pracowniczek w zawodach źle opłacanych, brak transparentności wynagrodzeń, stereotypowe przekonania dotyczące aktywności zawodowej kobiet, gorszy dostęp do wyższych stanowisk. Działania w projekcie powinny odpowiadać na zidentyfikowane przyczyny problemu. W ramach wsparcia możliwe jest m.in. wprowadzanie rozwiązań, narzędzi służących monitorowaniu różnic w wynagrodzeniach, premiach, dodatkach przyznawanych kobietom i mężczyznom, wprowadzanie nowoczesnych, nieszablonowych rozwiązań zwalczania luki płacowej.
19. Czy istnieje różnica w ujmowaniu wydatków objętych pomocą de minimis otrzymaną przez Beneficjenta i pomocą udzielaną przez Beneficjenta poszczególnym przedsiębiorcom ?
Zarówno w sytuacji gdy Beneficjent jest odbiorcą pomocy de minimis jak również podmiotem udzielającym pomoc de minimis podmiotom trzecim, należy wydatki oznaczać w budżecie w ramach limitu pomocy de minimis. Ponadto, w części wniosku „Sposób wyliczenia wartości wydatków objętych pomocą publiczną (w tym wnoszonego wkładu własnego) oraz pomocą de minimis” należy dokonać stosownego wyliczania wartości pomocy de minimis, w podziale na pomoc otrzymaną i pomoc udzielaną. Należy również umieścić informacje dotyczące spełnienia warunków dopuszczalności udzielenia pomocy wynikających z przepisów dotyczących pomocy de minimis. Dla przejrzystości wydatki te należy ujmować w odrębnych zadaniach.
Zgodnie z zapisami Regulaminu, w projektach, w których pomoc de minimis jest udzielania Wnioskodawcy przez Instytucję Pośredniczącą (nie dotyczy projektów, w których Beneficjent jest podmiotem udzielającym pomocy), wraz z wnioskiem o dofinansowanie należy złożyć Załączniki 17 i 18.
Wkład własny Wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to Wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego.
Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. Wkład własny może pochodzić z różnych źródeł, w tym np. od uczestników projektu.
W przypadku szkoleń dla pracodawców wkład własny może być wniesiony w formie kosztów wynagrodzenia pracownika skierowanego na szkolenie; dopuszczalne jest bowiem uznanie jako wkładu własnego wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią na rzecz uczestników danego projektu. Koszty te będą kwalifikowalne pod warunkiem, że zostały poniesione zgodnie z przepisami krajowymi, z uwzględnieniem zasad wynikających z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Forma w jakiej będzie wnoszony wkład własny do projektu każdorazowo zależy od Wnioskodawcy, przy czym należy pamiętać, iż każdy wydatek podlega ocenie w zakresie kwalifikowalności, zasadności, racjonalności i efektywności.
Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 w obszarze adaptacyjności, wsparcie rozwoju umiejętności/kompetencji lub prowadzące do nabycia kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników realizowane jest co do zasady w ramach PSF za pośrednictwem BUR.
Niemniej, w odniesieniu do przedmiotowego naboru, w którym opracowanie strategii, związanej z elastycznymi formami zatrudnienia, zwalczania dyskryminacji, zarządzania wiekiem, niejednokrotnie może wykraczać poza ofertę standardowych usług rozwojowych, które są powszechnie oferowane w BUR, ponieważ ich opracowanie będzie zindywidualizowane dla potrzeb danej firmy, zależne od wielkości pracodawcy, konkretnej grupy pracowników i kadry zarządzającej, stopnia skomplikowania struktury organizacyjnej, profilu działalności, zróżnicowania oferowanych towarów i usług. Mając na uwadze te czynniki, można założyć ewentualne odstępstwo od skorzystania z usługi oferowanej w BUR. Należy jednak pamiętać, iż podstawą oceny prawidłowości tego kroku będą zapisy wniosku o dofinansowanie zgodne z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027.
W związku z powyższym naszym pomysłem na realizacje projektu jest stworzenie strategii zarządzania wiekiem, kompetencjami pracowników i wsparcia kobiet w przedsiębiorstwach i wsparcie pracodawców w tym zakresie.
W strategiach uwzględnione będzie finansowanie w ramach projektu np. :
W odpowiedzi na przedstawiony zarys koncepcji projektu potwierdzamy, że możliwe do założenia w formach wsparcia w niniejszym naborze jest Stworzenie strategii zarządzania wiekiem, kompetencjami pracowników i wsparcia kobiet w przedsiębiorstwach i wsparcie pracodawców w tym zakresie, w tym sfinansowanie w ramach projektu:
Ponadto, należy zwrócić uwagę, że wsparcie rozwoju umiejętności/kompetencji lub prowadzące do nabycia kwalifikacji pracodawców, przedsiębiorców i ich pracowników realizowane musi być za pośrednictwem BUR.
W odniesieniu do planowanej wizyty studyjnej należy mieć na uwadze ścisłe jej powiązanie z celem głównym projektu.
Zwracamy także uwagę, że wsparcie w formie rozwiązań technicznych uprawniających do pracy zdalnej jest możliwe do realizacji również w ramach Działania 7.8 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych pracowników oraz przedsiębiorców, w ramach typu projektu nr 1, w którym ujęte zostanie, zgodnie z programem regionalnym FEP 2021-2027 wsparcie wszystkich pracodawców i pracowników we wprowadzaniu elastycznych form zatrudnienia, a do którego nabór wniosków zostanie ogłoszony w przyszłym roku.
Przy jednoczesnym założeniu braku podwójnego finansowania z działaniami wdrażanych z poziomu centralnego (zarówno ze środków EFS+, jak i źródeł krajowych) w tym wdrażanymi w KPO (dot. inwestycji 4.4.1 praca zdalna).
Należy również wskazać, że projekt będzie podlegał całościowej ocenie podczas oceny merytorycznej prowadzonej przez Komisję Oceny Projektów.
Kryterium „Premiowanie będą projekty które będą zakładały współpracy ponadnarodową, w tym również wymianę wiedzy i doświadczeń oraz konsultacje, z partnerami z innych Państw Członkowskich, kandydujących lub stowarzyszonych” wynika z zapisów programu regionalnego FEP 2021 – 2027. Zgodnie z treścią przytoczonego dokumentu, projekty realizowane w celu szczegółowym d) maja mieć wymiar europejski, a realizacja projektu w formule współpracy ponadnarodowego zapewnia taką możliwość. Rozszerzanie projektów standardowych, realizowanych w programach regionalnych o komponent współpracy ponadnarodowej dla wybranych typów projektów, przewiduje przedsięwzięcia, które zakładają współpracę, w tym wymianę wiedzy i doświadczeń oraz konsultacje, z partnerami z innych Państw Członkowskich, kandydujących lub stowarzyszonych. Współpraca ponadnarodowa nie jest tożsama z formalnym zawarciem partnerstwa wynikającym z podrozdziału 2.7 Regulamin wyboru projektów.
Ponadto, zakładane koszty we wniosku o dofinansowanie, w tym np. koszty wyjazdów studyjnych, koszty szkoleń czy konsultacji on-line, będą kwalifikowane na etapie oceny merytorycznej wniosku, niemniej muszą one być zgodne z przepisami prawa oraz wytycznymi, kwalifikowalne wyłącznie w ramach projektów, w których ponoszenie takich wydatków jest uzasadnione specyfiką i zakresem projektu. Przy czym warto podkreślić, że zakres tematyczny m.in. wizyty studyjnej, musi być ściśle związany z celami zaplanowanego projektu oraz całkowity kwalifikowalny koszt wizyty studyjnej nie może zdominować całkowitego budżetu, przewidzianego na projekt.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów pkt. 4.6 Zabezpieczenie realizacji projektu: „Zabezpieczeniem prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu – w przypadku, gdy wartość dofinansowania przyznanego w umowie nie przekracza 10 mln PLN lub gdy Beneficjent jest podmiotem świadczącym usługi publiczne lub usługi w ogólnym interesie gospodarczym – jest złożony przez Wnioskodawcę w terminie wskazanym w umowie weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową”.
Weksel in blanco zwany również wekslem niezupełnym jest rodzajem papieru wartościowego. Jest jednym ze sposób na zabezpieczenie wierzytelności lub roszczeń, których wysokość nie jest znana w momencie wystawienia weksla. Przy sporządzeniu weksla in blanco, nie uzupełnia się wszystkich jego elementów. Wierzyciel ma prawo wypełnić ten weksel w każdym czasie w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania przez Beneficjenta zobowiązań wynikających z umowy, na sumę odpowiadającą pełnej kwocie istniejącego zobowiązania - na kwotę nie mniejszą niż kwota całkowitego dofinansowania projektu, wraz z odsetkami naliczonymi w wysokości jak od zaległości podatkowych za każdy dzień zwłoki, kosztami zawiadomień i innymi kosztami pozostającymi w związku z dochodzonym zobowiązaniem.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów pkt. 2.2 Typy projektów:
„Wsparciem objęty może zostać następujący typ projektów: wsparcie zrównoważonego pod względem płci uczestnictwa w rynku pracy i zwalczanie wszelkich form dyskryminacji, poprzez m.in.:
Założone koszty we wniosku o dofinansowanie, w tym np. działania szkoleniowo-edukacyjne, ich zasadność i racjonalność będą podlegać całościowej i wnikliwej ocenie KOP na etapie oceny merytorycznej wniosku. Przewidziane działania projektowe muszą być zgodne z przepisami prawa oraz wytycznymi, kwalifikowalne wyłącznie w ramach projektów, w których ponoszenie takich wydatków jest uzasadnione specyfiką i zakresem projektu. Przy czym warto dodać, że zakres tematyczny m.in. działań szkoleniowo-edukacyjnych, musi być ściśle związany z celami zaplanowanego projektu.
Zgodnie z pkt 4.3.10 Regulaminu wyboru projektów nr FEPK.07.08.-IP.01-001/23, strona 79, orientacyjny termin zakończenia etapu negocjacji (czyli również opublikowanie liczby podmiotów, które uzyskały dofinansowanie) to grudzień 2023 r., jednakże termin ten jest uzależniony od liczby wniosków o dofinansowanie projektu podlegających ocenie merytorycznej. W przypadku jego zmiany ION zamieści stosowną informację na stronie internetowej FEP 2021-2027 (https://funduszeue.podkarpackie.pl/).
Zgodnie z definicją zawartą w „Liście Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS+” do wskaźnika produktu „ Liczba objętych wsparciem podmiotów administracji publicznej lub służb publicznych na szczeblu krajowym, regionalnym lub lokalnym (podmioty)”:
„Za służby publiczne uznaje się publiczne lub prywatne podmioty, które świadczą usługi publiczne (w przypadku usług publicznych zlecanych przez państwo podmiotom prywatnym lub świadczonych w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego).
Przez administrację publiczną rozumie się: administrację wykonawczą i prawodawczą na poziomie centralnym, regionalnym i lokalnym; administrację i nadzór nad sprawami podatkowymi (obsługa podatków; pobór cła / podatku od towarów i dochodzenie w sprawie naruszenia prawa podatkowego; służba celna); administrację zajmującą się wdrażaniem budżetu i zarządzaniem środkami budżetu państwa i długiem publicznym (pobieranie i otrzymywanie pieniędzy oraz kontrola ich wydatkowania); administrację zajmującą się sprawami obywatelskimi, polityką w zakresie badań i rozwoju oraz powiązanymi funduszami; administrację i realizację ogólnego planowania gospodarczego i społecznego oraz usług statystycznych na różnych szczeblach rządzenia.” Weryfikację statusu podmiotu „Lasy Państwowe” należy dokonać zgodnie z tą definicją i obowiązującymi przepisami prawa.
Projekty realizowane w ramach Priorytetu 7 Działania FEPK.07.08 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych pracowników oraz przedsiębiorców mogą być skierowane m.in. pracodawców z terenu województwa podkarpackiego, pracowników (osoby fizyczne), w tym przede wszystkim: osób starszych, kobiet, osób w wieku 50 lat i więcej, osób w wieku 55 lat i więcej, osób z niepełnosprawnościami, osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób starszych i z niepełnosprawnościami, osób dyskryminowanych i narażonych na dyskryminację w miejscu pracy, osób doświadczających stereotypów związanych z płcią, pracowników organizacji pozarządowych, pracowników przedsiębiorstw. Pracownicy Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych wpisują się w opisaną powyżej grupę docelową.
Należy także pamiętać, że wsparcie w projekcie musi zostać skierowane do grup docelowych z obszaru województwa podkarpackiego (w przypadku osób fizycznych uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze woj. podkarpackiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze woj. podkarpackiego).
W Regulaminie naboru w punkcie 2.4 wymienione zostały Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie projektu:
O dofinansowanie projektu zgodnie z SZOP mogą ubiegać się: wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).
O dofinansowanie nie mogą ubiegać się:
Wsparcie będzie udzielane wyłącznie projektom i Beneficjentom, którzy przestrzegają przepisów antydyskryminacyjnych, o których mowa w art. 9 ust. 3 Rozporządzenia ogólnego;
Biorąc po uwagę, że wsparcie w ramach projektu udzielane jest w ramach pomocy de minimis (Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r.w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis) oraz po konsultacji z pracownikiem UOKIK, sugerujemy Państwu skontaktowanie się z Ministerstwem Rolnictwa z pytaniem, czy mogą Państwo uzyskać zwykłą pomoc de minimis, czy jedynie pomoc de minimis w rolnictwie.
To pokłosie analizy raportu - Kobiety. Wieś. Klimat i Środowisko w mozaice postaw, poglądów i działań, który wykazał m.in. że:
Pytania:
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (str. 25) „Celem przewidzianym do osiągnięcia w wyniku realizacji projektów w ramach ogłoszonego naboru jest: promowanie wsparcia na rzecz zrównoważonego pod względem płci uczestnictwa w rynku pracy i zwalczania wszelkich form dyskryminacji oraz zapewnienie dostępu do najwyższej jakości narzędzi służących edukacji pracowników i pracodawców na terenie województwa podkarpackiego oraz zapewnienie rozwiązań mających na celu budowanie równowagi między życiem zawodowym i prywatnym, upowszechnianie wśród pracodawców zarządzania wiekiem i dostosowanie do zmian pracowników”.
Typy projektów zgodnie z Rozdziałem 2.2.1 ww. Regulaminu - „Wsparciem objęty może zostać następujący typ projektów: wsparcie zrównoważonego pod względem płci uczestnictwa w rynku pracy i zwalczanie wszelkich form dyskryminacji, poprzez m.in.:
Pisząc projekt wniosku aplikacyjnego należy pamiętać, iż musi on spełniać kryterium merytoryczne horyzontalne nr 1 Projekt jest zgodny zasadą równości kobiet i mężczyzn, przy uwzględnieniu perspektywy płci – w oparciu o standard minimum realizacji zasady równości kobiet i mężczyzn w ramach projektów współfinansowanych z EFS+, które jest weryfikowane na etapie oceny merytorycznej . W ramach kryterium weryfikacji podlega zgodność projektu z zasadą równości kobiet i mężczyzn, zasadą równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami na podstawie Wytycznych ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021–2027 oraz zasadą zrównoważonego rozwoju.
To na Beneficjencie spoczywa obowiązek przeprowadzenia rzetelnej diagnozy projektu i wyboru celu projektu, w tym: m.in. grupy docelowej, obszaru realizacji. Działania powinny wynikać z analizy problemów i potrzeb pracodawców. Na etapie oceny merytorycznej weryfikowana będzie rzetelność przedstawionej analizy, jej adekwatność do zakresu projektu i bezpośrednie powiązanie z obszarem, którego dotyczy projekt.
Na str. 27 Regulaminu wyboru projektów przedstawiono wskaźniki obligatoryjne projektu i rezultatu. Jednym z nich jest wskaźnik Liczba osób z krajów trzecich objętych wparciem w programie, do którego wliczane są osoby, które są obywatelami krajów spoza UE.
Do wskaźnika wlicza się też bezpaństwowców zgodnie z Konwencją o statusie bezpaństwowców z 1954 r. i osoby bez ustalonego obywatelstwa. Szczegółowe informacje dot. realizacji projektu zawarto na str. 101-116 ww. Regulaminu.
W ramach projektu niekwalifikowalny jest zakup budynków, lokali, gruntów oraz budowania nowych lub rozbudowania istniejących obiektów.
Zdolność Wnioskodawcy do realizacji projektu weryfikowana jest w ramach kryteriów:
W ramach kryterium weryfikowane będzie, czy wnioskodawca ma odpowiedni potencjał ekonomiczny, aby zapewnić prawidłową realizację projektu, a w przypadku projektu partnerskiego, czy spełniona jest zasada określona w art. 39 ust. 11 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
Weryfikacji podlegać będzie, czy wnioskodawca posiada średni obrót za trzy ostatnie zamknięte okresy lub (jeśli to korzystniejsze) wnioskodawca posiada łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie.
Kryterium nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych (jsfp), w tym projektów partnerskich, w których jsfp występują jako wnioskodawca (partner wiodący) - kryterium obrotu nie jest wówczas badane.
Nie dotyczy projektów Powiatowych Urzędów Pracy realizowanych w ramach działania 7.1.
Oceniana będzie adekwatność potencjału i doświadczenia wnioskodawcy i partnerów (jeśli dotyczy) do skali i zakresu zaplanowanych w projekcie działań, w tym:
ION może weryfikować prawidłowość realizacji przedsięwzięć wykazywanych przez wnioskodawcę jako jego doświadczenie (lub doświadczenie partnera/ów).
Ocena spełnienia kryterium będzie polegała na przyznaniu określonej liczby punktów w ramach dopuszczalnych limitów wyznaczonych maksymalną i minimalną liczbą punktów, które można uzyskać za dane kryterium.
W celu spełnienia kryterium wymagane jest uzyskanie minimum 6 pkt, w tym minimum po 1 punkcie w każdej z ocenianych części kryterium (1, 2, 3.a, 3.b, 3.c).
Nieuzyskanie minimalnej liczby punktów oznacza niespełnienie kryterium.
Zgodnie z zapisami ww. Regulaminu (str. 26) o dofinasowanie nie mogą ubiegać się m.in. osoby fizyczne (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych).
W związku z ogłoszonym naborem wniosków, w dniu 29 czerwca odbyło się spotkanie informacyjne dla wszystkich zainteresowanych. Nie są planowane szkolenia i warsztaty związane z ogłoszonym naborem. FAQ zostanie opublikowany, gdy będzie odpowiednia liczba zapytań ze strony potencjalnych Wnioskodawców, lecz na ten moment zapytania są pojedyncze. Odnośnie wydatków należy kierować się w szczególności zapisami Regulaminu oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. W załączeniu przesyłam prezentację ze spotkania informacyjnego. Można również kierować w tym zakresie pytania na adres
Celem przewidzianym do osiągnięcia w wyniku realizacji projektów w ramach ogłoszonego naboru jest m.in. wsparcie pracodawców w obszarze zarządzania wiekiem i kompetencjami pracowników.
Zakładane koszty we wniosku o dofinansowanie, w tym np. koszty konkursu (z nagrodami) dla przedsiębiorstw, podlegają ocenie w odniesieniu do zapisów wniosku o dofinansowanie oraz muszą one być zgodne z przepisami prawa oraz wytycznymi w zakresie kwalifikowalności. Należy także pamiętać, iż zasadność i racjonalność każdego wydatku jest oceniana pod kątem przewidzianej formy wsparcia. Z przedstawionych informacji ION nie stwierdza, aby wskazane wydatki wpisywały się we wsparcie możliwe w konkursie. Przypominamy, iż ostateczna decyzja podejmowana jest na etapie oceny merytorycznej na podstawie szczegółowych zapisów zawartych w treści wniosku o dofinansowanie.
W celu zachęcenia grupy docelowej do skorzystania ze wsparcia należy odpowiednio dotrzeć z informacją do pracodawców przedstawiając korzyści z wdrożenia zarządzania wiekiem w obliczu zachodzących zmian demograficznych, jak również wskazywać, że wdrożenie tych działań może się opłacać i przynieść korzyści dla organizacji poprzez np. pełniejsze wykorzystanie potencjału i szersze możliwości zróżnicowanych zespołów pracowniczych składających się z osób w różnym wieku. Wśród takich korzyści związanych z wdrożenia zarządzania wiekiem i kompetencjami pracowników można wymienić m.in.: -przekazywanie wiedzy i umiejętności posiadanych przez starszych pracowników osobom młodszym (na przykład w formie mentoringu), - lepsze dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb przedsiębiorstwa, -wzrost produktywności i innowacyjności przedsiębiorstwa, -poprawę wizerunku przedsiębiorstwa, zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną, w związku ze stosowaniem polityki zarządzania wiekiem (na przykład poprzez pozytywne komentarze w prasie, nagrody, awans w rankingach najlepszych pracodawców). Lepszy wizerunek może z kolei skutkować wzrostem liczby kandydatów do pracy, a w efekcie również spadkiem kosztów rekrutacji i mniejszą rotację pracowników.
Zachęcamy do zapoznania się z różnymi publikacjami związanymi z możliwym wsparciem, w tym np. z publikacją „Standardy zarządzania wiekiem w organizacjach” powstałą w ramach jednego z projektów finansowanych ze środków unijnych „Z wiekiem na plus – szkolenia dla przedsiębiorstw”.
(przykład: zamiast utworzenia odrębnych pozycji budżetowych dla zakupu mebli, sprzętu komputerowego, należy stworzyć jeden koszt pod przykładową nazwą wyposażenie sali komputerowej).
W przypadku kwot ryczałtowych wymagane jest ich uzasadnienie w sekcji:
Uzasadnienia wydatków. Uzasadniając kwoty ryczałtowe należy wyszczególnić koszty zawierające się kwocie ryczałtowej dla danego zadania (wskazać rodzaj kosztu w ujęciu ilościowym oraz jego wartość i uzasadnić konieczność jego poniesienia w projekcie) oraz wymienić dokumenty służące weryfikacji spełnienia wskaźników kwot ryczałtowych.
W takim razie, jeśli szkolenia i doradztwo stanowią pomoc de minimis, to czy pozycja
w budżecie powinna być " realizacja szkolenia-kwota ryczałtowa 1" czy nadal trzeba rozpisywać to zadanie: pozycja 1. Wynagrodzenie trenera...., pozycja 2. wynajem sal, 3. pozycja -catering. itp?
Jaki zapis powinien być prawidłowy?
Tak, w opisanym przypadku należy postąpić zgodnie z przywołanymi zapisami w Regulaminie pamiętając, że wymagane jest ich uzasadnienie w sekcji: Uzasadnienia wydatków, w którym należy wyszczególnić koszty zawierające się kwocie ryczałtowej dla danego zadania (wskazać rodzaj kosztu w ujęciu ilościowym oraz jego wartość i uzasadnić konieczność jego poniesienia w projekcie) oraz wymienić dokumenty służące weryfikacji spełnienia wskaźników kwot ryczałtowych.
Tak, doradztwo może zostać przeprowadzone w siedzibie firmy.
Co do zasady nie ma przeciwskazań do rozliczenia w projekcie kosztów dojazdu doradcy do miejsca działalności przedsiębiorcy, jednakże należy pamiętać, iż założone wydatki muszą być zgodne z wytycznymi oraz przepisami prawa, kwalifikowalne wyłącznie w ramach projektów, w których ponoszenie takich wydatków jest uzasadnione specyfiką i zakresem projektu.
Założone koszty we wniosku o dofinansowanie, w tym np. koszty szkolenia/doradztwa i wydatki towarzyszące, ich zasadność i racjonalność będą podlegać całościowej i wnikliwej ocenie KOP na etapie oceny merytorycznej wniosku.
Dla Działania 7.8 (w ramach niniejszego Regulaminu wyboru projektów) nie przewidziano taryfikatora cen. Przy planowaniu wydatków w budżecie projektu należy jednakże pamiętać, iż ceny towarów i usług, w tym wynagrodzeń, nie mogą odbiegać od cen rynkowych. W treści wniosku należy przedstawić uzasadnienie poszczególnych wydatków wykazanych w budżecie projektu oraz sposób ich wyliczenia. Ich racjonalność będzie podlegać całościowej i wnikliwej ocenie KOP na etapie oceny merytorycznej wniosku.
Dokumenty do wskaźników ryczałtowych należy wskazać w uzasadnieniu wydatków.
Tak. Wsparcie w formie warsztatów, szkoleń i doradztwa dla przedsiębiorstw może stanowić pomoc de minimis.
Celem przewidzianym do osiągnięcia w wyniku realizacji projektów w ramach ogłoszonego naboru jest m.in. wsparcie pracodawców w obszarze zarządzania wiekiem i kompetencjami pracowników.
Zakładane koszty we wniosku o dofinansowanie, w tym np. koszty konkursu (z nagrodami) dla przedsiębiorstw, podlegają ocenie w odniesieniu do zapisów wniosku o dofinansowanie oraz muszą one być zgodne z przepisami prawa oraz wytycznymi w zakresie kwalifikowalności. Należy także pamiętać, iż zasadność i racjonalność każdego wydatku jest oceniana pod kątem przewidzianej formy wsparcia. Z przedstawionych informacji ION nie stwierdza, aby wskazane wydatki wpisywały się we wsparcie możliwe w konkursie. Przypominamy, iż ostateczna decyzja podejmowana jest na etapie oceny merytorycznej na podstawie szczegółowych zapisów zawartych w treści wniosku o dofinansowanie.
W celu zachęcenia grupy docelowej do skorzystania ze wsparcia należy odpowiednio dotrzeć z informacją do pracodawców przedstawiając korzyści z wdrożenia zarządzania wiekiem w obliczu zachodzących zmian demograficznych, jak również wskazywać, że wdrożenie tych działań może się opłacać i przynieść korzyści dla organizacji poprzez np. pełniejsze wykorzystanie potencjału i szersze możliwości zróżnicowanych zespołów pracowniczych składających się z osób w różnym wieku. Wśród takich korzyści związanych z wdrożenia zarządzania wiekiem i kompetencjami pracowników można wymienić m.in.: -przekazywanie wiedzy i umiejętności posiadanych przez starszych pracowników osobom młodszym (na przykład w formie mentoringu), - lepsze dopasowanie kompetencji pracowników do potrzeb przedsiębiorstwa, -wzrost produktywności i innowacyjności przedsiębiorstwa, -poprawę wizerunku przedsiębiorstwa, zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną, w związku ze stosowaniem polityki zarządzania wiekiem (na przykład poprzez pozytywne komentarze w prasie, nagrody, awans w rankingach najlepszych pracodawców). Lepszy wizerunek może z kolei skutkować wzrostem liczby kandydatów do pracy, a w efekcie również spadkiem kosztów rekrutacji i mniejszą rotację pracowników.
Zachęcamy do zapoznania się z różnymi publikacjami związanymi z możliwym wsparciem, w tym np. z publikacją „Standardy zarządzania wiekiem w organizacjach” powstałą w ramach jednego z projektów finansowanych ze środków unijnych „Z wiekiem na plus – szkolenia dla przedsiębiorstw”.
Nie jest możliwe sfinansowanie w projekcie tego typu wsparcia. Należy zwrócić uwagę, że wsparcie w projekcie kierowane jest do pracowników przedsiębiorstw, pracowników innych podmiotów nie będących przedsiębiorstwami. Podobne wsparcie może być uzasadnione w projektach skierowanych do osób zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym w ramach innych Działań.
Mając na względzie napływające prośby o wydłużenie naboru a także jego nowatorski w skali Polski wachlarz proponowanych form wsparcia, Instytucja Organizująca Nabór zamierza przesunąć datę składania wniosków na 08.09.2023 r. Informacja na ten temat wkrótce pojawi się na stronie internetowej FEP 2021-2027.
Dla spełnienia kryterium nie jest konieczne zawiązanie sformalizowanego partnerstwa w ramach projektu. Partner ponadnarodowy nie musi być realizatorem we wniosku o dofinansowanie. Z wniosku natomiast ma wynikać z kim będzie prowadzona współpraca, na czym będzie polegała, w jakim zakresie nastąpi wymiana wiedzy, doświadczenia czy konsultacje, jakie to przyniesie korzyści. Taka współpraca powinna mieć odzwierciedlenie w jakimś dokumencie o współpracy. Umowa partnerska będzie wskazana w sytuacji gdy ze współpracą wiązałyby się konkretne wydatki i wówczas partnerstwo powinno mieć jak najbardziej formalny charakter, a partner powinien być wskazany jako realizator we wniosku.