Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027

Logo Funduszy Europejskich
Logo Podkarpackie przestrzeń otwarta
Logo Unii Europejskiej

 

Informacja z 3 lipca 2023 r.

  1. Pytanie dotyczące naboru nr FEPK.07.11-IP.01-001/23. Czy w ramach kosztów bezpośrednich można przewidzieć wynagrodzenie dyrektora Przedszkola – będzie się zajmował kwestiami merytorycznymi związanymi z prowadzeniem przedszkola. Jego zakres zadań nie będzie związany z zarządzaniem projektem.

Wynagrodzenie dyrektora przedszkola stanowi koszt zarządu, który mieści się w otwartym katalogu kosztów pośrednich. Koszty pośrednie obejmują wszystkie koszty administracyjne związane z obsługą projektu. Trudno byłoby w przypadku dyrektora przedszkola oddzielić funkcje zarządzające i reprezentujące placówkę oraz kontrolne związane z wykonywaniem zadań dydaktycznych przez nauczycieli zatrudnionych w placówce (nadzór pedagogiczny).

  1. Czy w ramach projektu można realizować działania w funkcjonujących OWP wyłączając pierwszy typ dotyczący tworzenie miejsc wychowania przedszkolnego tj.  wsparcie dla istniejących miejsc stosując tylko poniższe typy projektu: 
  • rozszerzenie oferty OWP o dodatkowe zajęcia, 
  • wsparcie rozwoju kompetencji i umiejętności dzieci ,
  • podnoszenie kwalifikacji lub kompetencji zawodowych kadry OWP,
  • zakup pomocy dydaktycznych preorientacja zawodowa dla dzieci.

Czy jednak ww. typy można realizować tylko w przypadku tworzenia nowych miejsc w OWP i tworzenie miejsc jest obligatoryjne?

Obligatoryjnym celem do osiągnięcia w wyniku realizacji projektów w ramach Działania 7.11 jest zwiększenie liczby miejsc wychowania przedszkolnego podlegających pod konkretny organ prowadzący. Rodzaje działań wymienione w pkt. 2.2.2 Regulaminu konkursu są możliwe do realizacji ale tylko wówczas, gdy zostaną utworzone nowe miejsca wychowania przedszkolnego.

  1. W regulaminie jest napisane, że w ramach projektu bieżąca działalność nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego w OWP odbywa się przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy. Czy zajęcia dodatkowe, podnoszenie kwalifikacji/kompetencji nauczycieli może trwać dłużej np. studia podyplomowe?
    Czy w ogóle możliwa jest dłuższa realizacja projektu po zakończeniu wsparcia w ramach bieżącego funkcjonowania OWP?

Zgodnie z regulaminem naboru FEPK.07.11-IP.01-001/23 pkt 2.6.2,   okres realizacji projektu musi mieścić się w okresie od dnia 30 maja 2023 r. do 31 sierpnia 2025 r., przy czym termin 12 miesięcy odnosi się wyłącznie do finansowania w projekcie bieżącej działalności przedszkola. Zatem zajęcia dodatkowe dla dzieci oraz szkolenia/studia podyplomowe dla nauczycieli mogą trwać dłużej niż 12 m-cy, pod warunkiem ich ukończenia i uzyskania kwalifikacji/podniesienia kompetencji nauczycieli do 31 sierpnia 2025 r.

  1. Czy na chwilę złożenia wniosku powinna być określona już lista konkretnych przedszkoli które wezmą udział w projekcie? Czy może być to wartość podana liczbowo, jako wskaźnik, zaś wybór konkretnych przedszkoli może być przedmiotem rekrutacji przeprowadzonej już w ramach dofinansowanego projektu?

Zgodnie z specyficznym kryterium dostępu nr 2 stanowiącym że „projekt zakłada utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego na terenach gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, co zostało potwierdzone diagnozą (…)” wnioskodawca jest zobowiązany do zamieszczenia we wniosku o dofinansowanie odpowiednich informacji potwierdzających faktyczne zapotrzebowanie na usługi edukacji przedszkolnej na danym terenie poprzedzone przeprowadzoną diagnozą. Na jej podstawie Beneficjent przygotowuje wniosek o dofinansowanie i wskazuje liczbę miejsc wychowania przedszkolnego, które planuje w trakcie realizacji projektu utworzyć oraz określa miejsca gdzie one powstaną. Również pozostałe kategorie wydatków możliwe są do zaplanowania tylko po rozpoznaniu potrzeb istniejącego już OWP bądź miejsca, gdzie ma on powstać.

  1. Czy możliwym jest złożenie przez gminę wniosku na założenie przedszkola (4 oddziały po 25 dzieci) w istniejącym budynku oświatowym, skoro w mieście funkcjonują już 4 oddziały wychowania przedszkolnego obejmujące (4 oddziały po 25 dzieci), przy czym tylko jeden czynny jest do godziny 16:00 a pozostałe do 13:00. Po założeniu przedszkola oddziały te zostałyby zamknięte ?

Opisane w powyższym pytaniu przedsięwzięcie nie skutkuje zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie gminy/miasta, nie spełnia więc specyficznego kryterium dostępu nr 2 „Projekt zakłada tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego na terenach gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, co zostało potwierdzone diagnozą. (…)”. Wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie zobowiązany jest zamieścić odpowiednie dane potwierdzające faktyczne zapotrzebowanie na usługi edukacji przedszkolnej. Interwencja nie jest możliwa w sytuacji, gdy zapotrzebowanie na usługi edukacji przedszkolnej w obszarze objętym działaniami projektowymi może być zaspokojone przy dotychczasowej liczbie miejsc wychowania przedszkolnego.

  1. Który rok szkolny mamy traktować jako bazowy dla arkuszy organizacyjnych 2022/2023 czy 2021/2022 ?

Wsparcie w ramach projektu musi skutkować zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu. Arkusz organizacyjny z informacją o liczbie miejsc wychowania przedszkolnego (lub inny równoważny dokument uwzględniający liczbę miejsc wychowania przedszkolnego w przypadku placówek niepublicznych) jest dokumentem, na podstawie którego możliwa będzie ocena spełnienia powyższego wymogu oraz dokumentem potwierdzającym zachowanie trwałości rezultatów. Tak więc, liczba miejsc wychowania przedszkolnego zadeklarowanych w arkuszu organizacyjnym placówki (lub innym równoważnym dokumencie w przypadku placówek niepublicznych) w roku, na który przypada rozpoczęcie realizacji projektu (aktualnym w dniu utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego) powinien uwzględniać dokładną liczbę miejsc utworzonych w projekcie. Dane te powinny wskazywać na wzrost liczby miejsc wychowania przedszkolnego w stosunku do danych zawartych w arkuszu (innego równoważnego dokumentu) z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu.

  1. Czy wniosek może obejmować jedynie wydłużenie godzin pracy w oddziałach przyszkolnych (np. o zajęcia dodatkowe)?

Wsparcie w ramach projektu nie może ograniczać się wyłącznie do realizacji zajęć dodatkowych czy wydłużenia godzin pracy istniejących oddziałów przedszkolnych. Wymogiem obligatoryjnym w projekcie jest utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego co zostało określone w specyficznych kryteriach dostępu nr 2 i 3.

  1. Organ prowadzący prowadzi przedszkola w gminie X i gminie Y. W gminie X Organ zamierza utworzyć miejsca wychowania przedszkolnego. Czy w przedszkolu w gminie Y można będzie zakupić pomoce dydaktyczne?

Nie. Zakup pomocy dydaktycznych nie może stanowić głównego lub jedynego celu projektu, a wszelkie zakupy muszą być niezbędne do osiągnięcia celu projektu. Celem projektu, w tym wypadku będzie zwiększenie liczby miejsc wychowania przedszkolnego w przedszkolu w gminie X, diagnoza zapotrzebowania na nowe miejsca wychowania przedszkolnego będzie dotyczyć gminy X, więc doposażenie przedszkola w gminie Y nie jest celowe, gdyż tam nie będą tworzone miejsca.

  1. Czy Organ Prowadzący Szkoły Podstawowe z Oddziałami Przedszkolnymi na terenie województwa podkarpackiego może się ubiegać o środki pomimo tego, iż nie posiada odrębnych przedszkoli, tylko oddziały przedszkolne w obrębie funkcjonujących szkół? Czy można ubiegać się o środki  tylko na  doposażenie , zajęcia dodatkowe oraz szkolenia dla nauczycieli, bez tworzenia nowych miejsc przedszkolnych?

Oddziały przedszkolne w szkołach mogą otrzymać dofinansowanie w ramach naboru FEPK.07.11-IP.01-001/23. Jednak wymogiem obligatoryjnym w projekcie jest utworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego, co zostało określone w specyficznych kryteriach dostępu nr 2 i 3.

 

Informacja z 20 czerwca 2023 r.

  1. Czy rekomendowane jest dodawanie dodatkowych wskaźników rezultatu?

Wnioskodawca może określić własne wskaźniki specyficzne dla projektu tzw. wskaźniki projektowe, jednak nie ma takiego obowiązku. Wskaźniki projektowe powinny określać rezultaty lub produkty wynikające ze specyfiki projektu, jednocześnie nie powinny one powielać treści wskaźników wspólnych i kluczowych ujętych w Regulaminie wyboru w pkt 2.5.1.

  1. Czy Wnioskodawca, który ma oddział w miejscowości X utworzy oddział w miejscowości Y może dodatkowymi zajęciami objąć dzieci z miejscowości X i Y?

Tak, jeżeli przedszkola X i Y podlegają pod ten sam organ prowadzący.

  1. W sytuacji projektu rozliczanego kwotami ryczałtowymi do każdego zadania jest jedna pozycja – chodzi tu o pozycję w budżecie? Jeśli tak, to co w sytuacji gdy wyposażamy kuchnię i koszty dajemy w jednej pozycji. Opis i uzasadnienie tej pozycji ma być w uzasadnieniu do wydatków, którego limit znaków wynosi 1500 znaków. Uzasadnień zaś nie może być więcej niż pozycji w budżecie. Może być sytuacja, gdy nie zmieścimy opisu w 1500 znaków.

W budżecie projektu rozliczanego kwotami ryczałtowymi, w ramach każdego zadania należy dodać wyłącznie jedną pozycję, która stanowi kwotę ryczałtową, do której należy dobrać wskaźnik(i), który w najlepszym stopniu odzwierciedli działania w ramach tego zadania. Poszczególne wydatki składające się na daną kwotę ryczałtową wraz z uzasadnieniem ich wysokości oraz konieczności ich poniesienia należy wpisać w części Uzasadnienia wydatków. W sytuacji wyczerpania limitu 1500 znaków w polu „Uzasadnienie ..” Wnioskodawca może wykorzystać pole „Dokumenty do rozliczenia kwoty ryczałtowej/Opis i uzasadnienie kosztów składających się na kwoty ryczałtowe (informacje dodatkowe)”. Wyjątkiem od sytuacji, w której w ramach zadania będzie wykazywana jedna pozycja składowa, jest konieczność przypisania części wydatków składających się na kwotę ryczałtową do jednego z limitów, np. część zadania dotyczy wydatków w ramach cross-financingu. W tej sytuacji w budżecie należy wykazać dwie pozycje: jedną obejmującą wydatki pomniejszone o wydatki mieszczące się w limicie (np. bez cross-financingu) i do niej dodać odpowiedni wskaźnik merytoryczny, a wydatki objęte limitem (np. tylko cross-financing) wykazać w kolejnej pozycji w tym zadaniu przypisując mu inny wskaźnik, adekwatny do tego limitu.

  1. Czy wskaźnik rezultatu „Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu” jest obligatoryjny?

Wskaźnik „Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu” należy przedstawić we wniosku o dofinansowanie jeśli jest adekwatny do planowanego w projekcie zakresu wsparcia i grupy docelowej. Zatem, jeśli Wnioskodawca nie planuje wsparcia dla przedstawicieli kadry OWP, nie powinien umieszczać tego wskaźnika we wniosku o dofinansowanie.

  1. Czy jest możliwość objęcia zajęciami dodatkowymi dzieci ze wszystkich OWP prowadzonych przez organ?

Tak, pod warunkiem utworzenia nowych miejsc wychowania przedszkolnego w OWP podlegającym pod ten sam organ prowadzący.

  1. W regulaminie odnajduję zapis, że projekt musi być realizowany w okresie od dnia 30 maja 2023 r. - do dnia 31 sierpnia 2025. Jeżeli jednym z zaplanowanych działań w ramach uzyskiwania kwalifikacji przez kadrę byłyby studia psychologiczne, które w przypadku czynnych nauczycieli trwają 3,5 roku to czy jest możliwość wpisania takiego działania do dofinansowania.

W sytuacji objęcia wsparciem nauczycieli, Wnioskodawca będzie musiał przedstawić we wniosku o dofinansowanie wskaźnik rezultatu „Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty, którzy uzyskali kwalifikacje po opuszczeniu programu”. Do tego wskaźnika należy wliczać jedynie osoby, które uzyskały kwalifikacje /kompetencje w trakcie lub bezpośrednio po zakończeniu udziału w projekcie, tj. w ciągu czterech tygodni, które minęły od momentu zakończenia udziału w projekcie. , czyli w tym konkretnym przypadku już po 31 sierpnia 2025 r.
Zatem realizacja studiów podyplomowych, które zakończą się po 31 sierpnia 2025 roku nie będzie możliwa z uwagi na brak możliwości osiągnięcia ww. wskaźnika w okresie do 31 sierpnia 2025 roku.

  1. Budujemy nowe przedszkole, wraz ze żłobkiem. Budowę planujemy zakończyć w sierpniu 2023 r. Jaki % dotacji możemy przeznaczyć na koszty budowy?

Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru w ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są działania obejmujące m.in. następujące kategorie wydatków:

  • dostosowanie/adaptacja pomieszczeń (rozumiana zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków), w tym m. in. do wymogów budowlanych, sanitarno-higienicznych, zgodnie z koncepcją uniwersalnego projektowania lub w przypadku braku możliwości jej zastosowania wykorzystano mechanizm racjonalnych usprawnień, zgodnie z warunkami określonymi w Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027;
  • dostosowanie istniejącej bazy lokalowej przedszkoli do nowo tworzonych miejsc wychowania przedszkolnego;
  • zakup i montaż wyposażenia, w tym m. in. mebli, wyposażenia wypoczynkowego, sprzętu TIK, oprogramowania, itp.
  1. Czy są koszty zarządzania, jeśli tak to w jakiej wysokości?

Zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, koszty zarządzania (w tym wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu, np. kierownika jednostki) wpisują się w katalog kosztów pośrednich. Koszty pośrednie projektu EFS+ są rozliczane wyłącznie z wykorzystaniem następujących stawek ryczałtowych:

  1. 25% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich do 830 tys. PLN włącznie (z pomniejszeniem kosztu mechanizmu racjonalnych usprawnień),
  2. 20% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 830 tys. PLN do 1 740 tys. PLN włącznie (z pomniejszeniem kosztu mechanizmu racjonalnych usprawnień),
  3. 15% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich powyżej 1 740 tys. PLN do 4 550 tys. PLN włącznie (z pomniejszeniem kosztu mechanizmu racjonalnych usprawnień),
  4. 10% kosztów bezpośrednich – w przypadku projektów o wartości kosztów bezpośrednich przekraczającej 4 550 tys. PLN (z pomniejszeniem kosztu mechanizmu racjonalnych usprawnień).

W związku z powyższym nie ma możliwości wydzielenia kosztów zarządzania jako osobnej kategorii lub nawet zadania w budżecie projektu w ramach kosztów bezpośrednich.

  1. Czy może złożyć 1 wniosek Gmina, a odrębny wniosek Jednostka podległa Gminy – Zarządzanie Jednostkami Oświatowymi?

Tak, Gmina może złożyć jeden wniosek, a podległa jej jednostka odrębny wniosek, pod warunkiem, że nie będą dotyczyć tych samych OWP.

  1. Lokalizacja przyszłego przedszkola jest przy zbiegu drogi z trzech Gmin. Czy można w diagnozie naboru wykazać sytuację w tych 3 gminach, czy tylko w tej gminie, gdzie będzie zlokalizowane przedszkole?

Diagnoza powinna przedstawiać zapotrzebowanie na nowe miejsca wychowania przedszkolnego w Gminie, gdzie faktycznie będzie zlokalizowane przedszkole.

  1. Do kiedy trwa nabór wniosków?

Zgodnie z punktem 1.4 Regulaminu wyboru projektów - wnioski o dofinansowanie projektu w wersji elektronicznej można składać za pośrednictwem Systemu Obsługi Wniosków Aplikacyjnych Europejskiego Funduszu Społecznego (SOWA EFS) dostępnego pod adresem:  https://sowa2021.efs.gov.pl od dnia 30 czerwca 2023r. od godz. 0.00 do dnia 14 lipca 2023r. do godz.23.59.

  1. Do kiedy należy zrealizować projekt?

Zgodnie z punktem 2.6.2 Regulaminu wyboru projektów - zakładany termin realizacji projektu musi mieścić się w okresie od dnia 30 maja 2023 r. do dnia 31 sierpnia 2025r.

  1. Do kiedy należy podpisać umowę o dofinansowanie?

Wnioski o dofinansowanie projektu złożone w odpowiedzi na nabór podlegają ocenie w ramach etapu oceny merytorycznej oraz etapu negocjacji. Instytucja organizująca nabór publikuje listę projektów, które uzyskały pozytywną ocenę i w możliwie najszybszym terminie rozpoczyna procedurę podpisania umowy o dofinansowanie. Szacowany termin podpisywania umów w ramach konkursu FEPK.07.11-IP.01-001/23 to ostatni kwartał 2023 r.

  1. Jakie mogą być kategorie kosztów?

W ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są działania obejmujące m.in. następujące kategorie wydatków:

  • dostosowanie/adaptacja pomieszczeń;
  • dostosowanie istniejącej bazy lokalowej do nowo tworzonych miejsc;
  • zakup i montaż wyposażenia, w tym m.in. mebli, wyposażenia wypoczynkowego, sprzętu TIK, oprogramowania, itp.;
  • zakup pomocy dydaktycznych, specjalistycznego sprzętu lub narzędzi dostosowanych do rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w OWP, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
  • budowa, wyposażenie i montaż placu zabaw wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem;
  • modyfikacja przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci;
  • zapewnienie przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy działalności bieżącej nowo utworzonego miejsca wychowania przedszkolnego, w tym koszty wynagrodzenia nauczycieli, personelu, wyżywienia dzieci;
  • inne wydatki niezbędne do uczestnictwa konkretnego dziecka w wychowaniu przedszkolnym oraz prawidłowego funkcjonowania OWP.

Dodatkowo, poza kosztami związanymi z tworzeniem nowych miejsc wychowania przedszkolnego, możliwe jest ponoszenie kosztów związanych z wydłużeniem pracy OWP, rozszerzeniem oferty OWP o dodatkowe zajęcia, wsparciem rozwoju kompetencji i umiejętności dzieci, podnoszeniem kwalifikacji zawodowych kadry OWP, preorientacją zawodową dzieci.

  1. Czy można sfinansować zakup mebli i pomocy dydaktycznych?

Tak. W projekcie można sfinansować zarówno zakup pomocy dydaktycznych, jak również zakup mebli. Należy jednak zwrócić szczególną uwagę na warunki kwalifikowania zakupu mebli i pomocy dydaktycznych w projekcie, które to zakupy zostały uregulowane w Regulaminie wyboru projektów pkt 3.6.3 oraz w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w Podrozdziale 2.4. Cross-financing.   Uwaga: Zakup pomocy dydaktycznych nie może stanowić głównego lub jedynego celu projektu, a wszelkie zakupy muszą być niezbędne do osiągnięcia celu projektu.

  1. Fundacja XXX, która jest organizacją pozarządową, posiada swoje biura terenowe,  w tym biuro w Rzeszowie które byłoby odpowiedzialne za realizację działań projektowych. Niemniej jednak jej centrala jest w Warszawie, tak więc dane takie jak NIP, dane rejestrowe Wnioskodawcy odnoszą się w naszym przypadku do ośrodka warszawskiego.
    Z kolei działania projektu byłyby prowadzone na terenie Podkarpacia dla podkarpackich przedszkoli. Czy w opisanej sytuacji Fundacja XXX może być Wnioskodawcą w projekcie?

Zgodnie z regulaminem Naboru pkt 2.4.1: Wnioskodawcą w ramach działania mogą być wszystkie podmioty z wyłączeniem:

  • osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych)
  • przedszkoli specjalnych i oddziałów specjalnych w ogólnodostępnych szkołach
    i przedszkolach.

z zastrzeżeniem pkt 2.4.2 Regulaminu wyboru , który wskazuje kto nie może ubiegać się o dofinansowanie.
W opisanej sytuacji Wnioskodawcą będzie centrala w Warszawie, we wniosku należy uzupełnić nazwę, NIP i dane adresowe ośrodka warszawskiego – tj. siedzibę podmiotu zgodnie z KRS.

  1. Czy w ramach projektu mogą być sfinansowane drobne remonty np. wymiana ogrzewania, wykładzin?

Tak, w projekcie można sfinansować wskazane wydatki. W ramach projektów ukierunkowanych na tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego możliwe są działania obejmujące takie kategorie wydatków jak dostosowanie/adaptacja pomieszczeń bądź dostosowanie istniejącej bazy lokalowej do nowo tworzonych miejsc.

  1. Podmiot z Wrocławia, na terenie województwa podkarpackiego prowadzi żłobki. Czy może być Beneficjentem w Działaniu 7.11?

Zgodnie z regulaminem Naboru pkt 2.4.1 : Wnioskodawcą w ramach działania mogą być wszystkie podmioty z wyłączeniem:

  • osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych)
  • przedszkoli specjalnych i oddziałów specjalnych w ogólnodostępnych szkołach i przedszkolach.

z zastrzeżeniem pkt 2.4.2 Regulaminu wyboru , który wskazuje kto nie może ubiegać się o dofinansowanie.

Fakt prowadzenia żłobków w żaden sposób nie determinuje możliwości lub jej braku ubiegania się o środki na utworzenie OWP.
Jednak, w tym kontekście należy mieć na uwadze merytoryczne kryterium ogólne nr 4 oceniane punktowo „Adekwatność potencjału i doświadczenia wnioskodawcy i ew. partnerów do skali i zakresu zaplanowanych w projekcie działań”. W ramach tego kryterium oceniane będzie m.in. doświadczenie wnioskodawcy i ew. partnerów w realizacji przedsięwzięć, łącznie:

  1. w obszarze merytorycznym, w którym udzielane będzie wsparcie przewidziane w ramach projektu,
  2. na rzecz grupy docelowej, do której skierowany będzie projekt,
  3. na określonym terytorium, którego będzie dotyczyć realizacja projektu.

ION może weryfikować prawidłowość realizacji przedsięwzięć wykazywanych przez wnioskodawcę jako jego doświadczenie (lub doświadczenie partnera/ów).
Ponadto do zawarcia umowy o dofinansowanie w naborze 7.11 niezbędne jest aby podmiot posiadał nadany własny numer REGON, gdzie jako rodzaj przeważającej działalności wpisane jest - wychowanie przedszkolne.

  1. Czy leasing placu zabaw wchodzi do kosztów kwalifikowanych?

Aby wydatek był kwalifikowalny musi być faktycznie poniesiony, niezbędny do realizacji celów projektu. Wydatki muszą być dokonywane w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny.
Beneficjent powinien udowodnić, że dana forma finansowania będzie najbardziej opłacalną opcją. Warunek ten odnosi się do „efektywności kosztowej” dokonanego wydatku. Warunek kwalifikowania ze środków Priorytetu 7 FEP 2021-2027 ww. wydatku, można uznać więc za spełniony, jeżeli Beneficjent udowodni, że dana forma finansowania jest najbardziej opłacalną opcją, tj. wymaga mniejszych nakładów finansowych niż inne opcje, np. wynajem, dzierżawa lub zakup, ale jednocześnie jest odpowiedni do osiągnięcia celu projektu.
Kwalifikowanie w projekcie wydatków związanych z leasingiem następuje w oparciu o Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, Podrozdział 3.7 w tym :

W przypadku zastosowania leasingu finansowego wydatkiem kwalifikującym się do współfinansowania jest:

  1. kwota przypadająca na część raty leasingowej wystawionej na rzecz beneficjenta związanej ze spłatą kapitału (raty kapitałowej) przedmiotu umowy leasingu, albo
  2. kwota przypadająca na fakturę nabycia przedmiotu leasingu wystawiona na rzecz leasingodawcy, o ile we wniosku o dofinansowanie projektu leasingodawca został wskazany jako podmiot upoważniony do poniesienia wydatku na zakup leasingowanego dobra.

W przypadku zastosowania leasingu operacyjnego wydatkiem kwalifikującym się do współfinansowania jest kwota przypadająca na część raty leasingowej wystawionej na rzecz beneficjenta, związanej ze spłatą kapitału przedmiotu umowy leasingu.
W przypadku gdy okres obowiązywania umowy leasingu wykracza poza końcową datę kwalifikowalności wydatków, wydatkami kwalifikującymi się do współfinansowania w sytuacji, o której mowa w pkt 3 lit. a (Podrozdziału 3.7 Wytycznych kwalifikowalności (…)) , są raty leasingowe, zapłacone w okresie kwalifikowalności wydatków wskazanym w umowie o dofinansowanie projektu.
Rozliczenie wydatku poniesionego przez leasingodawcę na zakup przedmiotu leasingu w ramach leasingu finansowego, a następnie rozliczenie rat opłacanych przez beneficjenta w związku z leasingiem tego przedmiotu, stanowi wydatek niekwalifikowany.

  1. Czy koszty studiów podyplomowych mogą „wychodzić” poza okres 12 miesięcy finansowania przedszkola?

Zgodnie z regulaminem naboru FEPK.07.11-IP.01-001/23 pkt 2.6.2,   okres realizacji projektu musi mieścić się w okresie od dnia 30 maja 2023 r. do 31 sierpnia 2025 r., przy czym termin 12 miesięcy odnosi się wyłącznie do finansowania w projekcie bieżącej działalności przedszkola.
Wobec powyższego, jeśli studia podyplomowe zostaną ukończone w okresie objętym terminem realizacji projektu, ale nie później niż do dnia 31 sierpnia 2025 r., mogą zostać objęte wsparciem projektu.

  1. Czy wnioskodawcą może być spółka cywilna, ewentualnie jakie warunki musi spełnić?

Wnioskodawcą mogą być wspólnicy którzy działają w formie spółki cywilnej zgodnie z warunkami określonymi w umowie spółki i kodeksie cywilnym. (Np. Przedszkole niepubliczne „XYZ” Adam Iksiński, Anna Ygrekowska Spółka Cywilna).
Oświadczenia składane do wniosku o dofinansowanie, przedkłada każdy ze wspólników. Ograniczenia dotyczące podmiotów które nie mogą ubiegać się o dofinansowania dotyczą każdego ze wspólników.
Należy pamiętać, że nazwa Wnioskodawcy wskazana w części Wnioskodawca i realizatorzy wniosku, musi być zgodna z wpisem do rejestru albo ewidencji właściwych dla formy organizacyjnej Wnioskodawcy.

  1. Czy wniosek może obejmować tworzenie miejsc w dwóch różnych oddziałach/lokalizacjach?

Tak, wniosek może obejmować tworzenie miejsc OWP w różnych oddziałach / lokalizacjach wnioskodawcy z zastrzeżeniem, że dany podmiot może złożyć jeden wniosek w niniejszym naborze.

  1. Czy zajęcia dodatkowe zaplanowane w ramach projektu muszą być zajęciami „nowymi” czy mogą obejmować ofertę już istniejącą w obecnym oddziale?

W niniejszym naborze nie ma obowiązku, aby zajęcia dodatkowe były realizowane w zakresie i obszarze do tej pory nie realizowanym w danym OWP. Tematy zajęć mogą stanowić kontynuację zajęć już prowadzonych w danym OWP. Niemniej jednak, należy pamiętać że realizacja zajęć dodatkowych powinna być zgodna z następującymi warunkami (spełnionymi łącznie):

  1. Dodatkowe zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci objętych wsparciem w tym OWP.
  2. Dodatkowe zajęcia dotyczą kwestii kluczowych z perspektywy wyrównywania deficytów w edukacji przedszkolnej w konkretnej gminie/mieście, z uwzględnieniem możliwości ich kontynuacji, np. przez nauczycieli wychowania przedszkolnego po zakończeniu realizacji projektu.
  3. Dodatkowe zajęcia mogą być adresowane do wszystkich dzieci danego OWP, niezależnie od liczby nowo utworzonych miejsc wychowania przedszkolnego. 
  1. Jeżeli budynek oddziału przedszkolnego przy szkole podstawowej nie spełnia wymagań ochrony przeciwpożarowej i może funkcjonować w tej formie zgodnie z przepisami do 31.08.2024 r. to w diagnozie wyjdzie, że liczba miejsc wychowania jest ale miejsc będzie mniej, by utrzymać te miejsca OWP to mogą dostosować bazę obecną + np. 25 nowych miejsc?

Z uwagi na brzmienie kryteriów dostępu wskazanych w załączniku nr 3 do niniejszego Regulaminu – Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych priorytetów i działań FEP 2021-2027- zakres EFS+, projekty realizowane w ramach Działania 7.11 muszą skutkować zwiększeniem liczby miejsc przedszkolnych podlegających pod konkretny organ prowadzący na terenie danej gminy/miasta w stosunku do danych z roku poprzedzającego rok rozpoczęcia realizacji projektu.
Składowe, tj. istniejące miejsca przedszkolne (potwierdzone danymi w arkuszu organizacyjnym np. 50 miejsc) i nowe miejsca przedszkolne np. 10 miejsc (rezultat działań projektowych), łącznie 60 miejsc, obrazują następstwo interwencji projektowej – wzrost „netto” ilości miejsc o 10.

  1. Czy wsparciem objęte są tylko istniejące np. przedszkola, czy jest możliwość ubiegania się o wsparcie przez przedsiębiorcę planującego utworzenie przedszkola niepublicznego?

Tak. Występuje możliwość ubiegania się o wsparcie przez przedsiębiorcę planującego utworzenie przedszkola niepublicznego. Regulamin naboru nie zawęża wsparcia do istniejących przedszkoli.

  1. Czy diagnoza w której należy uzasadnić i wykazać potrzebę utworzenia miejsc przedszkolnych jest zbliżona do wykonania studium wykonalności tak jak w RPO WP 2014 – 2020?”

Diagnoza (w obecnej perspektywie finansowej) wskazująca na zapotrzebowanie na nowe miejsca wychowania przedszkolnego jest zbieżna z diagnozą RPO WP 2014 - 2020. Poprzedni okres programowania nie zakładał sporządzania studium wykonalności.

  1. Jeśli wskaźnik dostępności na terenie realizowanego projektu wynosi > 60 % to czy projekt może kwalifikować się do oceny?

Tak. Należy mieć na uwadze, że projekt obejmujący obszar o poziomie upowszechnienia wychowania przedszkolnego poniżej 60 % otrzyma dodatkowe punkty podczas oceny merytorycznej.

  1. W przypadku wolnych miejsc w innych placówkach a ich braku w prowadzonej przez mnie placówce (przedszkole) (występuje brak miejsc) czy można składać wniosek, który podlegał będzie ocenie? Czy zostanie on odrzucony z względu na wysoki wskaźnik upowszechnienia ok 80 %?

W celu spełnienia specyficznego kryterium dostępu nr „2 Projekt zakłada tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego na terenach gdzie występują rzeczywiste deficyty i potrzeby, co zostało potwierdzone diagnozą. (…)” wnioskodawca w treści wniosku o dofinansowanie zobowiązany jest zamieścić odpowiednie dane potwierdzające faktyczne zapotrzebowanie na usługi edukacji przedszkolnej.
Interwencja nie jest możliwa w sytuacji, gdy zapotrzebowanie na usługi edukacji przedszkolnej w obszarze objętym działaniami projektowymi może być zaspokojone przy dotychczasowej liczbie miejsc wychowania przedszkolnego.
Wysoki wskaźnik upowszechnienia edukacji przedszkolnej nie jest podstawą do odrzucenia wniosku o dofinasowanie.

  1. Czy w ramach projektu jest możliwa realizacja studiów podyplomowych dla nauczycieli, trwających 3 semestry, czyli powyżej 12 miesięcy? Czy studia podyplomowe mogą rozpocząć się przed rozpoczęciem funkcjonowania przedszkola?

Tak. Możliwa jest realizacja studiów podyplomowych trwających 3 semestry. W uzasadnionych przypadkach możliwe jest rozpoczęcie studiów podyplomowych dla nauczycieli przed rozpoczęciem funkcjonowania przedszkola, z zastrzeżeniem, że wydatki z tego tytułu będą kwalifikowalne nie wcześniej niż od 30 maja 2023 r.

  1. Czy jest możliwość wniesienia wkładu rzeczowego - nieruchomości, przy założeniu, że osoba fizyczna jest jednocześnie właścicielem budynku i udziałowcem w spółce?

Zgodnie z „Podrozdziałem 3.4. Zakup nieruchomości” „Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027”, pkt „4) Jeżeli nieruchomość stanowi własność beneficjenta, jego jednostki organizacyjnej czy też podmiotu powiązanego z nim osobowo lub kapitałowo, może zostać rozliczona w projekcie wyłącznie w formie wkładu niepieniężnego”.
W takim przypadku wkład niepieniężny będzie rozliczany z uwzględnieniem warunków określonych w Wytycznych, „Podrozdział 3.3. Wkład niepieniężny”,

  1. W dokumentacji określono, że wskaźniki dotyczący osób należy raportować w podziale na płeć. Czy dotyczy to tylko etapu rozliczania projektu, czy już we wniosku o dofinansowanie obligatoryjnie trzeba wskazać podział na płeć (raportowanie domyślnie można rozumieć jako etap rozliczenia)?

Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, dane dla wszystkich wskaźników wspólnych odnoszących się do osób powinny być monitorowane w podziale na płeć.
Wskaźniki wymienione w pkt. 2.5.3 Regulaminu wyboru projektów obligatoryjnie muszą być raportowane w podziale na płeć, zatem również już na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu również te wskaźniki należy wykazać w podziale na płeć (zaznaczyć opcję podziału na płeć, pomimo wykazywania np. zerowej wartości docelowej).
Co do pozostałych wskaźników założonych w projekcie, IP WUP rekomenduje wykazywanie ich we wniosku o dofinansowanie w podziel na płeć.

  1. Czy podnoszenie kwalifikacji (kryterium premiujące nr 1) będzie punktowane i możliwe do sfinansowania w ramach projektu, jeśli na szkolenia zostaną skierowani tylko nauczyciele? W OWP pracują także osoby z wykształceniem wyższym, pedagogicznym na stanowiskach asystenta nauczyciela, które mogłyby wziąć udział np. w studiach podyplomowych „Logopedia- 3 semestry” i uzyskać kwalifikacje do prowadzenia zajęć logopedycznych. We wskaźniku rezultatu mowa o „przedstawicielach kadry”?

Zgodnie z Listą Wskaźników Kluczowych 2021-2027 – EFS+ , wskaźnik pn. „Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem” mierzy liczbę nauczycieli, innych przedstawicieli kadr pedagogicznych i niepedagogicznych oraz dyrektorów szkół i placówek systemu oświaty objętych wsparciem w ramach programu.
Natomiast, zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów, nauczyciel to także wychowawca i inny pracownik pedagogiczny zatrudniony w OWP, szkole lub placówce systemu oświaty. Zatem, jeżeli wspomniane w pytaniu osoby wpisują się w definicję „nauczyciela”, to mogą być skierowane na szkolenie lub studia podyplomowe.

Poleć innym: