Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Wobec powyższego wnioskodawca i partner w ramach przedmiotowego naboru musi mieścić się w ww. katalogu beneficjentów. Biorąc pod uwagę, że winda obsługuje cały budynek, a nie tylko 3 lokale, wnioskodawca powinien wykazać prawo do dysponowania całym budynkiem a nie tylko częściami wspólnymi związanymi z tymi lokalami. W związku z powyższym, biorąc pod uwagę wymogi i obowiązki wnioskodawcy, w tym utrzymanie trwałości projektu i posiadania środków na wkład własny projektu, wnioskodawcą powinien być właściciel budynku lub podmiot mieszczący się w ww. katalogu posiadający prawo do dysponowania budynkiem. W przypadku, gdy budynek ma kilku właścicieli, wnioskodawcą może być jeden współwłaściciel jako podmiot reprezentujący pozostałych współwłaścicieli po uzyskaniu ich zgody.
Poza kwalifikowalnością wnioskodawcy należy również uwzględnić, że zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Budynek użyteczności publicznej oznacza:
Z przedstawionego opisu wynika, że w budynku znajdują się 3 pomieszczenia, w których świadczone są usługi z zakresu opieki zdrowotnej (rehabilitacja), jednak nie wskazano jakim potrzebom i celom służą pozostałe pomieszczenia budynku. Przede wszystkim nie określono czy przeznaczenie i wykorzystanie pozostałych pomieszczeń odpowiadałoby któremukolwiek z wymienionych powyżej w definicji budynku użyteczności publicznej w pkt. a). W związku z powyższym nie można wskazać czy wydatki dotyczące windy mogłyby być w całości dofinansowane w ramach ww. naboru wniosków lub proporcjonalnie do powierzchni budynku spełniającej definicję użyteczności publicznej. Podsumowując, wnioskodawca musi wpisywać się w ww. katalog beneficjentów i posiadać prawo do dysponowania budynkiem na cele budowlane a zakres działalności wszystkich podmiotów mających siedzibę w budynku powinien mieć charakter użyteczności publicznej, co przy zachowaniu pozostałych wymogów Regulaminu wyboru projektów dawałoby możliwość ubiegania się o wsparcie omawianej inwestycji w ramach ww. naboru wniosków. W tym miejscu pragnę poinformować, że gdy pomieszczenia w budynku są wynajmowane odpłatnie należy mieć na uwadze zapisy Regulaminu wyboru projektów dot. pomocy publicznej.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów konieczność realizacji wskazanego w projekcie zakresu rzeczowego powinna wynikać z analizy potrzeb opracowanej na podstawie przeprowadzonej diagnozy stanu budynku oraz jego otoczenia i wskazującej deficyty w dostępności budynku oraz jego otoczeniu dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia zgodności prowadzonych działań z postanowieniami Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, w tym adekwatnych do zakresu rzeczowego projektu Standardów dostępności dla polityki spójności na lata 2021-2027, stanowiących załącznik nr 2 do ww. Wytycznych.
Ścieżka lub inna infrastruktura komunikacyjna nie może prowadzić do infrastruktury niedostępnej dla osób niepełnosprawnych. Z treści pisma nie wynika czy plac zabaw spełnia wymogi dostępności dla osób niepełnosprawnych. Zatem budowa ścieżek do ww. placu zabaw, mogłaby być przedmiotem dofinansowania jeżeli jest on już dostosowany dla potrzeb osób niepełnosprawnych albo w projekcie zaplanowano wydatki na poprawę jego dostępności dla osób niepełnosprawnych, poprzez np. odpowiednie dostosowanie wyposażenia, nawierzchni itp. Jeżeli zastosowanie płyt z EPDM będzie dostosowaniem do potrzeb ww. grupy osób to wydatek ten powinien wpisywać się w katalog wydatków kwalifikowanych.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów Wnioskodawca ma obowiązek przedstawić analizę potrzeb. Wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych poprzez roboty budowlane lub wyposażenie musi wynikać z powyższej analizy.
Analiza potrzeb musi wynikać z przeprowadzonej diagnozy stanu budynku planowanego do objęcia wsparciem i otoczenia tego budynku. Diagnoza ta powinna wykazać deficyty w dostępności budynku oraz jego otoczeniu dla osób ze szczególnymi potrzebami. Wnioskodawca sporządzając analizę potrzeb powinien wykazać zakres koniecznych do realizacji w ramach projektu prac, związanych z poprawą dostępności budynku i otoczenia dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, które eliminowałyby stwierdzone deficyty.
Analiza potrzeb jako konkretny dokument nie jest wymagany. Należy przedstawić ją w załączniku nr 2 do wniosku o dofinansowanie - Odniesieniu do kryteriów wyboru projektu (w odniesieniu do kryterium merytorycznego specyficznego pn. „Brak możliwości wsparcia infrastruktury innej niż zidentyfikowane potrzeby w kontekście dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych”).
Powyższa analiza stanowi element dokumentacji wniosku o dofinansowanie ( zał. nr 2) wobec czego może stanowić koszt kwalifikowany zgodnie z limitem dotyczącym wydatków poniesionych w związku ze sporządzeniem wniosku określonym w Katalogach wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR).
Wnioskodawca na podstawie zakresu rzeczowego planowanego do realizacji projektu powinien określić jakie dokumenty – decyzje, pozwolenia, zgłoszenia będą wymagane do uzyskania w celu prawidłowej realizacji inwestycji.
Szczegółowe informacje dotyczące przedłożenia poszczególnych dokumentów do realizacji inwestycji w zakresie robót budowlanych znajdują się w Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, w punkcie 5.
Dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego powinny być aktualne oraz obejmować wszystkie nieruchomości, na terenie których zaplanowano realizację inwestycji, z wyjątkiem zakresu, dla którego uzyskano pozwolenie na budowę. W związku z powyższym odnosząc się do zadanego pytania podkreślić należy, że w przypadku gdy złożony wniosek nie będzie zawierał wymaganych dokumentów w zakresie warunków zagospodarowania przestrzennego Komisja Oceny Projektów wezwie Wnioskodawcę do ich uzupełnienia. Jednocześnie uwzględnione zostaną cytowane w pytaniu zapisy Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, wskazujące że Decyzje ostateczne, opatrzone adnotacją organu, który je wydał – tj. takie, dla których nie przysługuje odwołanie w administracyjnym toku instancji lub wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy (zgodnie z art. 16 ust. 1 kpa) powinny być dostarczone najpóźniej do czasu wezwania KOP o uzupełnienie wniosku i załączników - na etapie oceny merytorycznej.
W omawianym przypadku konieczna jest szczegółowa analiza pod kątem ewentualnego występowania wszystkich przesłanek pomocy publicznej. Z pytania nie wynika czy gabinet rehabilitacji prowadzi wyłącznie praktykę prywatną rehabilitacyjną czy również częściowo działa w ramach kontraktu z NFZ oraz jaka działalność jest lub będzie prowadzona w lokalach wynajmowanych przez osoby fizyczne. Co do zasady działalność która wykonywana jest w ramach kontraktu w ramach NFZ nie jest objęta przepisami dot. pomocy państwa natomiast prywatna praktyka rehabilitacyjna, działalność apteki oraz ew. lokal wynajmowany osobie fizycznej (nie jest jasne czy pod działalność) są już działalnością gospodarczą w rozumieniu prawa unijnego i w stosunku do tej części projektu możliwe jest zastosowanie odpowiednich przepisów prawa pomocy publicznej lub pomocy de minimis. W takim przypadku zgodnie z Regulaminem wyboru pomoc publiczna udzielona na tę część projektu powinna spełniać zasady określone Rozporządzeniu Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę lokalną w ramach regionalnych programów na lata 2021-2027 natomiast pomoc de minimis zasady określone Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 29 września 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów na lata 2021–2027 Bardzo pomocna również będzie analiza omawianego przypadku pod kątem ewentualnej działalności pomocniczej i dodatkowej wynikającej z Zawiadomienia Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 207 ust. 1 (oraz w przypisie 305 do tego punktu) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (2016/C 262/01) o czym jest mowa w Regulaminie wyboru w punkcie 8.6.4 Dofinansowanie, które nie stanowi pomocy publicznej. Pomoc publiczna nie wystąpi jeżeli możliwe będzie uznanie prowadzonej działalności za działalność pomocniczą.
Przedstawione pytanie zostało sformułowane w sposób bardzo ogólny i nieprecyzyjny, w związku z czym brak jest możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi. Podkreślenia jednak wymaga, że wydatek związany z realizacją uzgodnień ppoż. dotyczący projektu budowlanego, którego zakres rzeczowy w całości będzie przedmiotem wniosku oraz dotyczył będzie wyłącznie robót budowlanych mających na celu poprawę dostępności, może być uznany za wydatek kwalifikowalny pod warunkiem spełnienia wszystkich zasad kwalifikowalności wydatków. W szczególności należy mieć na uwadze, że zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, wydatek może stanowić koszt kwalifikowalny jeżeli jest zgodny z przepisami prawa, jest niezbędny do realizacji celów projektu i został poniesiony w związku z realizacją projektu lub jego przygotowaniem oraz został należycie udokumentowany. Ponadto należy podkreślić, że uzgodniona dokumentacja projektowa, w oparciu o którą realizowany będzie projekt, powinna uwzględniać wszystkie wymogi wynikające ze standardów dostępności adekwatnych do zakresu realizowanego projektu, stanowiących załącznik nr 2 do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Wobec powyższego ewentualne odstępstwa wprowadzone w drodze uzgodnień z rzeczoznawcą ppoż. oraz za zgodą właściwego organu powinny być zgodne z ww. dokumentem.
W ramach działania 5.3. Dostępność wsparciem może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w kontekście poprawy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla osób starszych. Warunkiem wsparcia jest przedstawienie przez Wnioskodawcę analizy potrzeb w zakresie likwidacji barier dla ww. osób, która wskaże wszelkie deficyty w zakresie spełniania standardów dostępności opisanych w zał. nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. W związku z powyższym odnosząc się do zadanych pytań należy wskazać, iż:
Wobec powyższego uznać należy, że wszystkie wymienione w pytaniu elementy wpisują się w standard architektoniczny. Stanowiłyby one część standardu transportowego, gdyby były to elementy należące do infrastruktury transportowej, np. miejsca postojowe na parkingach przy stacjach i przystankach.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Celem wsparcia w ramach działania FEPK.05.03 Dostępność jest poprawa dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, m.in. poprzez likwidację barier architektonicznych.
W związku z powyższym utworzenie nowych pomieszczeń/gabinetów, miejsc dla opiekunów małych dzieci na bazie nieczynnych pomieszczeń budynku poradni znajdujących się na poddaszu oraz remont innych na poszczególnych kondygnacjach nie są zgodne z ww. celem i nie mogą być w całości kosztem kwalifikowanym w projekcie.
W takim wypadku kwalifikowane do dofinansowania może być jedynie dostosowanie/adaptacja sensu stricto konkretnych pomieszczeń na poszczególnych kondygnacjach (np. utworzenie łazienek dla niepełnosprawnych, wind/podnośników, dojazdów umożliwiających dotarcie pacjentów na poddasze, odpowiedniej szerokości drzwi, ciągi komunikacyjne itp.) do potrzeb ww. grupy osób w ramach ww. naboru wniosków. Pozostałe wydatki niezwiązane bezpośrednio z celem działania należy umieścić w kategorii kosztów niekwalifikowanych. Oznacza to, że zakres projektu nie może być w całości kosztem kwalifikowanym. Zakres dostosowań powinien być poprzedzony szczegółową analizą potrzeb oraz uzasadniony.
Ponadto należy również zwrócić uwagę na ograniczenie, iż dofinansowaniem nie mogą zostać objęte formy instytucjonalnej opieki całodobowej.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności m.in. budynków użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Budynek użyteczności publicznej oznacza:
W związku z powyższym, jeżeli z analizy potrzeb wynika konieczność sfinansowania podnośnika dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, to taki wydatek można uznać za kwalifikowany. Należy mieć jednocześnie na uwadze, że zakres rzeczowy projektu powinien być zaplanowany w sposób logiczny, zapewniający pełną dostępność wszystkich produktów projektu, ponieważ ewentualne nieuwzględnienie jakiegoś elementu infrastruktury może stanowić barierę czy przeszkodę w korzystaniu z budynku - co ma znaczenie dla zapewnienia jego dostępności.
Ponadto zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
W związku z powyższym zarówno Gmina jak i Centrum Kultury i Czytelnictwa wpisują się w ww. katalog beneficjentów i mogą ubiegać się o środki jako wnioskodawca lub partner. Nie ma jednak obowiązku zawierania partnerstw z jednostką organizacyjną gminy.
Centrum Kultury i Czytelnictwa jest gminną samorządową jednostką organizacyjną posiadającą osobowość prawną, w związku z czym Gmina może samodzielnie złożyć wniosek w celu dostosowania obiektu dla osób z niepełnosprawnościami i starszych, w budynku Domu Kultury, który prowadzi Centrum Kultury i Czytelnictwa. Natomiast sposób konstrukcji wniosku i jego realizacji należy do decyzji wnioskodawcy.
Mając na uwadze powyższy opis prosimy o odpowiedź:
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Natomiast zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności m.in. budynków użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Budynek użyteczności publicznej oznacza:
Wobec powyższego Gmina i Szpital mieszczą się w ww. katalogu Beneficjentów a zakres działalności Szpitala XXX ma charakter użyteczności publicznej.
Biorąc powyższe pod uwagę Gmina YYY może złożyć wniosek o dofinansowanie zakresu rzeczowego Szpitala XXX, z uwzględnieniem przepisów, które to umożliwiają, wymogów Regulaminu wyboru projektów, które powinien spełniać wnioskodawca/partner i ustaleniem zasad i odpowiedzialności ww. podmiotów wskazanych we wniosku o dofinansowaniu, w tym dotyczących przeprowadzenia przetargów i realizacji poszczególnych zadań.
W tym miejscu pragnę poinformować, że projekty finansowane w ramach FEP 2021-2027 mogą być realizowane przez dwa lub kilka podmiotów jako projekty partnerskie. Należy zwrócić uwagę, iż wybór partnerów dokonywany jest przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Informacja o realizacji projektu w partnerstwie oraz dane każdego
z partnerów wskazywane są we wniosku o dofinansowanie. Kwestie dot. realizacji projektów partnerskich określa art. 39 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 oraz p. 9 Regulaminu naboru projektów.
Ponadto zgodnie z art. 39 ust. 11 ww. ustawy Partnerem wiodącym w projekcie partnerskim może być wyłącznie podmiot o potencjale ekonomicznym zapewniającym prawidłową realizację projektu partnerskiego.
Zatem dopuszczalny jest udział w projekcie, również w roli partnera, jednostki podległej JST, posiadającej osobowość prawną.
Sposób przygotowania (konstrukcji) projektu zależy wyłącznie od Wnioskodawcy.
Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z zapisami § 5 Wzoru Umowy o dofinansowanie Projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, to Beneficjent ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość realizacji podpisanej Umowy o dofinansowanie projektu, niezależnie od tego kto będzie przeprowadzał postępowania przetargowe czy też ponosił wydatki kwalifikowalne. Środki dotacji przekazywane będą na rachunek Beneficjenta wskazany w umowie o dofinansowanie i Beneficjent sam dokonuje transferu środków pomiędzy Partnerami projektu.
W sytuacji, gdy wniosek będzie składany przez Gminę YYY w partnerstwie z XXX należy uwzględnić treść art. 127 Ustawy o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1634 z późn. zm.), w którym sprecyzowano jakie środki stanowią dotacje celowe.
Ze wskazanego przepisu nie wynika aby zaproponowane przez Państwa rozwiązanie w tym zakresie było dopuszczalne.
Zakres prac – finansowane ze środków własnych Gminy:
Czy w związku z tym powyższy zakres prac będzie mógł być refundowany w ramach działania 5.3 Dostępność, nabór nr FEPK.05.03-IZ.00-001/23 ?
Celem wsparcia w ramach działania FEPK.05.03 Dostępność jest poprawa dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, m.in. poprzez likwidację barier architektonicznych. Wsparcie ze środków EFRR powinno obejmować wyłącznie działania mające na celu poprawę dostępności ww. budynków.
Należy podkreślić, że wszystkie działania uwzględnione we wniosku o dofinansowanie muszą wynikać z analizy potrzeb oraz być niezbędne do poprawy dostępności ww. budynków. Wnioskodawca musi udowodnić, że realizacja tego rodzaju działania eliminuje deficyt występujący w tym obszarze.
Zapisy wniosku o dofinansowanie powinny również wskazywać, że wszystkie produkty projektu będą dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, zgodnie ze standardami dostępności adekwatnymi do zakresu realizowanego projektu stanowiącymi załącznik nr 2 pn. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do Wytycznych w zakresie realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Na podstawie przedstawionego opisu wstępnie można stwierdzić, iż wydatki wymienione w punktach 1,2,3,4,7,8,9,10,11,12,13,15,16,17,18 mogłyby kwalifikować się do dofinansowania w ramach ww. naboru, pod warunkiem spełnienia ww. wymagań oraz pozostałych wymogów określonych w Regulaminie wyboru projektów.
Natomiast wydatki wymienione w punktach 5,6,14,19 opisane są zbyt ogólnie bez wskazania zakresu dostępności i z tego powodu nie można stwierdzić czy są to roboty ogólnobudowlane czy dotyczące dostępności sensu stricto w rozumieniu celu przedmiotowego działania.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych m.in. budynków użyteczności publicznej, do których zalicza się budynki przeznaczone na potrzeby opieki zdrowotnej.
Należy zwrócić uwagę, że w przypadku infrastruktury z obszaru opieki zdrowotnej dofinansowanie skierowane będzie wyłącznie na wsparcie infrastrukturalne placówek świadczących usługi w formie zdeinstytucjonalizowanej. Powyższe sformułowanie oznacza, że dofinansowaniem mogą zostać objęte budynki lub ich części, w których znajdują się np. POZ i AOS. Nie jest możliwe natomiast wsparcie części szpitalnej, w której prowadzona jest opieka całodobowa.
Zakup i montaż windy powinien być poprzedzony analizą potrzeb uzasadniających inwestycję. Jeżeli z analizy potrzeb wynika konieczność jej zakupu wraz z robotami niezbędnymi do jej zamontowania to taki wydatek można uznać za kwalifikowany z zastrzeżeniem, że może on dotyczyć tylko I piętra na którym funkcjonuje Poradnia Kardiologiczna i pracownie.
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę, że winda obsługiwać będzie dwa piętra wydatek kwalifikowany stanowić może maksymalnie 50 % kosztów ww. inwestycji.
Instrukcja przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR) dla działania FEPK.05.03 Dostępność - nr naboru FEPK.05.03-IZ.00-001/23 w rozdziale 7 określa zasady wypełniania załącznika pn. Specyfikacja dostaw/usług w zakresie dostaw środków trwałych (wyposażenia ruchomego), wartości niematerialnych i prawnych oraz usług.
W przedmiotowym rozdziale wskazano, że specyfikacja dostaw wymagana jest w przypadku, gdy w projekcie uwzględniono dostawy i nie dotyczy ona urządzeń technicznych, których parametry opisane są w dokumentacji budowlanej. Zatem nie należy wykazywać w ww. załączniku materiałów budowalnych czy wyposażenia montowanego na stałe, a wykazanego w dokumentacji technicznej.
Należy podkreślić, że specyfikację dostaw należy jednak przedłożyć również w sytuacji, gdy w projekcie budowlanym określono zakres dostaw wyposażenia ruchomego, które realizowane będą w ramach jednego zamówienia z robotami budowlanymi.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się m.in. instytucje kultury. Wobec powyższego dom kultury, czy muzeum mógłby ubiegać się o dofinansowanie w ramach przedmiotowego naboru.
W treści pytania nie wyjaśniono na czym polegałoby utworzenie nowej strony (czy wchodziłby w to wykup domeny, czy też w ramach istniejącej domeny byłoby to przygotowanie nowego projektu strony dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych).
Działanie związane z e-usługami, informatyzacją, tworzeniem stron internetowych instytucji mogą być przedmiotem wsparcia w działaniu 1.2 Cyfryzacja, do którego nabór wniosków trwał od dnia 20 kwietnia 2023 r. do dnia 30 czerwca 2023 r.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w ramach działania 5.3 Dostępność wsparcie może obejmować wyłącznie działania mające na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Dostępność rozumiana jest jako zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury oraz produktów i usług osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom starszym na zasadzie równości z innymi osobami.
Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia zgodności prowadzonych działań z postanowieniami Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, w tym adekwatnych do zakresu rzeczowego projektu Standardów dostępności dla polityki spójności na lata 2021-2027, stanowiących załącznik nr 2 do ww. Wytycznych.
W związku z powyższym kwalifikowanymi mogą być tylko i wyłącznie wydatki realizujące powyższe cele. Zgodnie z ww. Wytycznymi poprawa dostępności w zakresie stron internetowych może polegać np. na:
- zapewnieniu tekstów alternatywnych wszystkim elementom nietekstowym w tym zdjęciom, grafice, multimediom;
- wszędzie tam, gdzie użytkownik wprowadza dane - zapewnieniu dostępnej i zrozumiałej informacji, tak by użytkownik wiedział jakie dane ma wpisać do każdego pola formularza;
- obsłudze za pomocą klawiatury lub interfejsu klawiatury całego serwisu i wszystkich jego funkcji.
Należy podkreślić, że po stronie Wnioskodawcy leży uzasadnienie, że planowany zakres projektu przyczynia się do poprawy dostępności istniejących budynków i świadczonych w nim usług.
Jeżeli z analizy potrzeb wynika konieczność utworzenia sklepiku internetowego, to wydatki kwalifikowane mogłyby objąć wyłącznie niezbędne koszty dotyczące jego dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, zgodnie z wymaganiami dostępności dla zasobów i produktów cyfrowych ujętych w Standardach dostępności dla polityki spójności na lata 2021-2027.
W pytaniu nie opisano dokładnie zakresu działalności sklepiku internetowego i asortymentu jaki w nim będzie sprzedawany, ani nie uzasadniono konieczności jego uruchomienia pod kątem poprawy dostępności oferowanych przez instytucję usług i produktów dla osób ze szczególnymi potrzebami. W związku z tym nie jest możliwe rozstrzygnięcie kwestii ew. kwalifikowalności podatku VAT.
W taki przypadku mogą wystąpić dwie opcje:
W takim przypadku nie wystąpią wszystkie przesłanki pomocy publicznej i w związku tym projekt nie będzie podlegał przepisom prawa dot. pomocy publicznej.
W takiej sytuacji w projekcie o całkowitym koszcie poniżej 5 mln EUR (włączając VAT) i bez pomocy publicznej / pomocy de minimis, podatek VAT jest kwalifikowalny niezależnie od możliwości jego odzyskania.
Zgodnie pkt 8.7.8 Regulaminu wyboru projektów w przypadku POZ, w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ, wszystkie produkty projektu powinny spełniać wymogi wynikające ze Standardów Dostępności POZ, opracowane w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”.
Wobec powyższego jeżeli z analizy potrzeb będzie wynikać konieczność dostosowania ciągów komunikacyjnych wraz z wymianą pochwytów dla osób z niepełnosprawnościami w placówkach dziennej opieki zdrowotnej – zgodnie z wymogami ww. standardów, wówczas taki wydatek można uznać za kwalifikowany.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych m.in. budynków użyteczności publicznej, do których zalicza się budynki przeznaczone na potrzeby opieki zdrowotnej (z wyłączeniem całodobowej opieki zdrowotnej, w tym infrastruktury szpitali).
Uprzejmie informuję, że ocena projektów dokonywana jest w oparciu o kryteria oceny projektów przyjętych przez Komitet Monitorujący FEP 2021-2027. W kryteriach oceny projektów w działaniu FEPK.05.03 Dostępność nie występuje obowiązek przedłożenia opinii o celowości inwestycji.
Niezbędne dokumenty jakie należy dołączyć do wniosku o dofinansowanie określa Instrukcja przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR).
Niezależnie od powyższego, należy podkreślić, że to po stronie Wnioskodawcy leży obowiązek realizacji inwestycji zgodnie z obowiązującym prawem, również z obowiązującymi wymogami Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Potencjalny wnioskodawca to Lokalna Grupa Działania - organizacja pozarządowa, która posiada na własność nieruchomość gruntową zabudowaną budynkiem byłej szkoły podstawowej. Budynek został wyremontowany i dostosowany do działalności Stowarzyszenia między innymi prowadzony jest w nim Uniwersytet Ludowy. Stowarzyszenie prowadzi działania związane z kulturą np. warsztaty promujące tradycje oraz kulturę flisacką i z oświatą np. szkolenia dla dorosłych z zakresu podnoszenia kompetencji społecznych i zawodowych. Proszę więc określić co oznacza budynek przeznaczony na potrzeby, kultury, oświaty? Jaki jest zakres działalności kulturalnej i oświatowej - czy jest to określone, a co za tym idzie czy Lokalna Grupa Działania w myśl regulaminu w tym zakresie jest uprawniona do złożenia wniosku?”
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Zapisy Regulaminu, cytowane przez Państwa w pytaniu, wskazują, że budynek użyteczności publicznej oznacza:
Oznacza to, że przeznaczenie budynku musi być ściśle powiązane z prowadzeniem działalności kulturalnej i oświatowej. Działalność kulturalna została zdefiniowana w przepisie art. 1 ust. 1 Ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz.U.2020.194 t.j.) natomiast działalność oświatowa w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U.2023.0.900 t.j.).
W nawiązaniu do powyższego, jeżeli LGD prowadzi działalność w zakresie oświaty oraz kultury, która wynika ze statutu, wówczas LGD wpisuje się w ww. katalog beneficjentów uprawnionych do ubiegania się o dofinansowanie, a przedmiot projektu spełnia definicję budynku użyteczności publicznej.
Z przedstawionego opisu wynika, że w budynku znajdują się pomieszczenia, w których realizowana jest działalność oświatowa, działalność kulturalna oraz prowadzony jest Uniwersytet Ludowy. Nie przedstawiono jednak informacji czy cały budynek wykorzystywany jest do ww. działalności.
Jeśli w którymś z pomieszczeń realizowana jest inna działalność, która nie jest zgodna z funkcjami budynku użyteczności publicznej z definicji w pkt. a), nie kwalifikują się one do wsparcia w ramach przedmiotowego naboru.
Wówczas wydatki w zakresie dostępności tych pomieszczeń dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych powinny być ustalone proporcjonalnie do powierzchni użytkowej budynku i będą stanowić wydatki niekwalifikowane.
Należy w tym miejscu podkreślić, że w przypadku istnienia pomieszczeń w budynku wynajmowanych odpłatnie należy mieć na uwadze zapisy Regulaminu wyboru projektów dot. ew. pomocy publicznej.
Wysokość dofinansowania w działaniu 05.03 Dostępność wynosi 85% - zgodnie z pkt. 7 Regulaminu wyboru projektów.
Odnośnie pytania dot. szybu windowego uprzejmie informuję, że ograniczenie wynikające z zapisów Szczegółowego Opisu Priorytetów i Regulaminu wyboru projektów, wskazuje na „brak możliwości finansowania wymiany wind w istniejących budynkach wielorodzinnych, a w przypadku braku windy w tych budynkach instalacja nowej windy możliwa jest pod warunkiem przedstawienia analizy potrzeb uzasadniających inwestycję”. Wątpliwym jest zatem uznanie opisanego w załączniku przypadku jako instalacji nowej windy.
Jak wynika z pytania, w budynku należącym do TBS obecnie znajduje się wyłącznie szyb dźwigowy, bez dźwigu osobowego (wcześniej usuniętego). Podkreślić należy, że w pytaniu wyraźnie wskazuje się, że zamierza się wykorzystać wykonany już wcześniej i gotowy do użytkowania szyb dźwigu, a zatem przyjąć należy, że ten element infrastruktury posiada odpowiednie parametry techniczne umożliwiające instalację i użytkowanie nowego dźwigu. Zgodnie ze stanem faktycznym uznać należy, że budynek zawiera już kluczowy element konstrukcyjny dźwigu osobowego, tj. szyb dźwigowy, tym samym całe przedsięwzięcie klasyfikować należy jako wymianę dźwigu. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że w budynku nie funkcjonuje od dłuższego czasu zdemontowany – jak wskazano w wiadomości e-mail – dawno temu dźwig osobowy.
Instalacja nowego dźwigu osobowego w mieszkaniach wielorodzinnych winna być rozumiana jako budowa lub montaż od podstaw dźwigu (wraz z elementami infrastruktury niezbędnymi do jego funkcjonowania), a zatem istotą jest wsparcie budynków wielorodzinnych niewyposażonych w ogóle w tego typu infrastrukturę. Trudno zakwalifikować jako instalację nowego sprzętu samego dźwigu osobowego, który wykorzystuje już istniejący i jednocześnie niezbędny do funkcjonowania element infrastruktury (szyb) i de facto docelowo zastąpi użytkowane wcześniej usunięte urządzenie.
Niekwalifikowalne są zatem wydatki na tak zaplanowane przedsięwzięcie -zgodnie z zapisami dokumentacji naboru dla działania 5.3 Dostępność. Niemniej zwraca się uwagę, że ostateczna i wiążąca decyzja co do spełnienia kryteriów wyboru projektów należeć będzie do Komisji Oceny Projektów, która dysponować będzie kompletną dokumentacją projektową, w szczególności dokumentacją techniczną, w przypadku złożenia wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w sposób konkurencyjny (nr naboru FEPK.05.03-IZ.00-001/23) przedmiotem wsparcia mogą być projekty mające na celu poprawę dostępności istniejących budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, m.in. poprzez likwidację barier architektonicznych. Zatem wsparciem w działaniu 5.3. Dostępność może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w zakresie dostępności dla ww. osób.
W związku z powyższym budowa dwupoziomowego parkingu nie może być kosztem kwalifikowanym w projekcie.
Natomiast dofinansowaniem ze środków EFRR można objąć wydatki związane z wyznaczeniem i oznaczeniem miejsc dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, z których mogą korzystać również pracownicy, także na terenie ww. dwupoziomowego parkingu, jeśli zostanie on wybudowany ze środków własnych lub innych niż działanie 5.3. Dostępność FEP 2021-2027 źródeł.
Należy w tym miejscu podkreślić, że miejsca parkingowe muszą służyć infrastrukturze placówek świadczących usługi w formie zdeinstytucjonalizowanej, zatem miejsca parkingowe objęte wydatkami kwalifikowalnymi nie mogą być wykorzystywane przez oddziały szpitalne.
Bardzo proszę o doprecyzowanie, czy produkty projektu zgłoszonego w ramach nr FEPK.05.03-IZ.00- 001/23 powinny spełniać wszystkie w/w wymagania (wymaganie to wymaganie) czy może tylko te, które wynikają z ustawy, lub też te, które są określone jako obowiązkowe (bez względu na to czy wynikają z ustawy czy spoza ustawy)?”
Wsparciem w ramach omawianego naboru może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb, w kontekście dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Zgodnie pkt 8.7.8 Regulaminu wyboru projektów w przypadku POZ, w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ, wszystkie produkty projektu powinny spełniać wymogi wynikające ze Standardów Dostępności POZ, opracowane w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”.
Zasadnym jest aby w pierwszej kolejności brane były pod uwagę wymagania obowiązkowe (bez względu na to czy wynikają one z Ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami czy spoza tej Ustawy) i one powinny być spełnione, ale jak wskazano powyżej to analiza potrzeb powinna określić zakres niezbędnych dostosowań w ramach poszczególnych standardów.
Należy dodać, iż aby uzyskać dofinansowanie nie ma obowiązku wykonania kompletu rozwiązań określonych w standardach związanych z dostosowaniem danego budynku. Należy mieć jednak na uwadze, że zakres rzeczowy projektu powinien, jak wskazano powyżej, wynikać z analizy potrzeb oraz być zaplanowany w sposób logiczny, zapewniający pełną dostępność wszystkich produktów projektu, ponieważ ewentualne nieuwzględnienie jakiegoś elementu infrastruktury może stanowić barierę czy przeszkodę w korzystaniu z budynku - co ma znaczenie dla zapewnienia jego dostępności.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą m.in. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, banków oraz spółek prawa handlowego.
Wobec powyższego Sp. z o. o. nie mieści się w żadnym z wymienionych powyżej typów beneficjenta.
Ponadto zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności m.in. budynków użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Budynek użyteczności publicznej oznacza:
Budynku siedziby Spółki z o. o., w którym znajduje się Biuro Obsługi Klienta nie można uznać, za budynek administracji publicznej.
W związku z tym, że Spółka z o. o. nie wpisuje się w ww. katalog beneficjentów, a także przedmiot projektu nie spełnia definicji budynku użyteczności publicznej - wsparcie w ramach ww. projektu nie może zostać przyznane.
Wsparciem może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb, w kontekście dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Zasadnym jest aby w pierwszej kolejności brane były pod uwagę standardy obowiązkowe, ale jak wskazano powyżej to analiza potrzeb powinna określić zakres niezbędnych dostosowań w ramach poszczególnych standardów. Zatem, aby uzyskać dofinansowanie nie ma obowiązku wykonania kompletu rozwiązań określonych w standardach związanych z dostosowaniem danego budynku. Należy mieć jednak na uwadze, że zakres rzeczowy projektu powinien być zaplanowany w sposób logiczny, zapewniający pełną dostępność wszystkich produktów projektu, ponieważ ewentualne nieuwzględnienie jakiegoś elementu infrastruktury może stanowić barierę czy przeszkodę w korzystaniu z budynku - co ma znaczenie dla zapewnienia jego dostępności.
Zgodnie pkt 8.7.8 Regulaminu wyboru projektów w przypadku POZ, w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ, wszystkie produkty projektu powinny spełniać wymogi wynikające ze Standardów Dostępności POZ, opracowane w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”. W związku z powyższym jeżeli z analizy potrzeb wynika, że w projekcie konieczne jest uwzględnienie wyposażenia – zgodnie z wymogami ww. programu - może ono stanowić wydatek kwalifikowany.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w analizie potrzeb muszą być wykazane deficyty w dostępności budynku dla osób ze szczególnymi potrzebami. Na jej podstawie należy przyporządkować poszczególny zakres wydatków do odpowiednich standardów. W związku z powyższym to wnioskodawca na podstawie ww. potrzeb określa niezbędne do zastosowania standardy.
Zgodnie z zał. nr 4 do Regulaminu wyboru, pkt II, 2.2 Kryteria merytoryczne specyficzne, wsparcie obejmuje wyłącznie działania mające na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, poprzez roboty budowlane lub wyposażenie. Należy zauważyć, że standard szkoleniowy, zgodnie z zał. nr 2 do Wytycznych dotyczącymi realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027 dotyczy szkolenia/-eń, kursu/-ów, warsztatów i doradztwa. W pozycji „Informacja o projekcie” znajduje się odwołanie do standardu cyfrowego i informacyjno-promocyjnego. Jeżeli w zakresie rzeczowym projektu uwzględnione zostaną wydatki dot. informacji, promocji projektu to zgodnie z Katalogami wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, będą wydatkami niekwalifikowanymi. Jednak, jeżeli będą spełniały one wymogi danego standardu i będą wynikały z analizy potrzeb, będą przedmiotem oceny merytorycznej w ramach kryterium jakościowego „Kompleksowość projektu”.
Zasady kwalifikowalności i oceny ww. wydatków związanych z promocja projektu wskazanow odpowiedzi na pytanie nr 4.
Zgodnie z pkt 3 (strona nr 17) Załącznika nr 2. Standardy dostępności dla polityki spójności 2021-2027 do ww. Wytycznych w Rozdziale nr 2 przygotowanie i udostępnianie informacji o projekcie w formie elektronicznej (w tym o dostępności budynku/miejsca) powinno spełniać wymogi standardu cyfrowego. Natomiast informacja o projekcie w innej formie, np. formie pisanej wchodzić będzie w wymogi standardu informacyjno-promocyjnego.
Należy podkreślić, że wszystkie działania uwzględnione we wniosku o dofinansowanie muszą wynikać z analizy potrzeb oraz być niezbędne do poprawy dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Wnioskodawca musi udowodnić, że przygotowanie tego rodzaju działania eliminuje deficyt występujący w tym obszarze.
Wydatek na dokumentację techniczną jest kwalifikowany w tym działaniu. Zgodnie z a href="/Katalogiem%20wydatków%20w%20ramach%20programu%20regionalnego%20Fundusze%0Europejskie%20dla%20Podkarpacia%202021-2027%20-%20część%20EFRR%20umieszczonym%20pod%20linkiem%20https:/funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/prawo-i-dokumenty/katalogi-wydatkow-efrr%20"><e">Ka"alogiem wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 - część EFRR umieszczonym pod linkiem https://funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/prawo-i-dokumenty/katalogi-wydatkow-efrr wykonanie dokumentacji technicznej nie jest objęte limitem kwotowym odnoszącym się do innych kosztów przygotowawczych.
Warunkiem jest, aby wydatek został poniesiony po 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem zasad określonych dla pomocy publicznej. W związku z powyższym jeżeli wydatek dokumentacji technicznej dotyczy zakresu rzeczowego projektu został poniesiony po tym terminie może być on wydatkiem kwalifikowanym.
Konieczność zamontowania windy powinna być poprzedzona analizą potrzeb uzasadniających inwestycję. Jeżeli z analizy potrzeb wynika konieczność jej montażu wraz z robotami niezbędnymi do jej zamontowania to taki wydatek można uznać za kwalifikowany.
Natomiast zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nie ma możliwości finansowania wymiany wind w istniejących budynkach wielorodzinnych, a w przypadku braku windy w tych budynkach instalacja nowej windy możliwa jest wyłącznie pod warunkiem przedstawienia analizy potrzeb uzasadniających inwestycję.
Zasadność remontu korytarzy w zakresie wyrównania poziomu podłóg powinna być poprzedzona analizą potrzeb uzasadniających inwestycję. Jeżeli z analizy potrzeb wynika konieczność wykonania tego rodzaju robót to taki wydatek można uznać za kwalifikowany.
Wymogi dotyczące dostosowania powierzchni określone zostały w załączniku nr 2 Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Należy podkreślić, że przedmiotem wsparcia nie może być adaptacja pomieszczeń czy kondygnacji do realizacji zadań na rzecz osób z niepełnosprawnościami i osób starszych, a jedynie likwidacja barier, które uniemożliwiają im korzystanie z budynku i z tych pomieszczeń. Na podstawie przekazanych w pytaniu informacji należy wskazać, że w ramach działania 5.3. Dostępność wsparciem może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w kontekście poprawy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla osób starszych. Warunkiem wsparcia jest przedstawienie przez Wnioskodawcę analizy potrzeb w zakresie likwidacji barier dla ww. osób, która wskaże wszelkie deficyty w zakresie spełniania standardów dostępności zawarte w zał. Nr 2 Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Zakres rzeczowy projektu powinien być zaplanowany w sposób logiczny oraz zapewniający pełną dostępność wszystkich produktów projektu ponieważ ewentualne nieuwzględnienie jakiegoś elementu infrastruktury może stanowić barierę czy przeszkodę w korzystaniu z budynku co ma znaczenie dla zapewnienia jego dostępności. Jednak zaplanowane prace, jak wskazane powyżej, muszą wpisywać się w standardy załącznika nr 2 ww. Wytycznych. Prace w zakresie dostosowania sal/pomieszczeń, w tym także łazienek, do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i osób starszych można uznać za wydatek kwalifikowany. Jednak remont dachu i inne prace, a także wyposażenie pomieszczeń w meble nie związane z likwidacją barier w dostępie do budynku, nie kwalifikuje się do dofinansowania w tym działaniu.
W pytaniu nie wskazano jaką funkcję pełnić będą pełnić ww. pomieszczenia. W związku powyższym należy wziąć pod uwagę, że w przypadku gdy będzie to obiekt przeznaczony dla POZ to wymagane będzie stosowanie standardów dostępności POZ, które znajdują się na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia pod adresem: https://zdrowie.gov.pl/uploads/pub/pages/page_1103/text_images/Standard%20dost%C4%99pno%C5%9Bci%20POZ.pdf
Jak w odpowiedzi na pytanie nr 9 wskazano w ramach wskazanego działania wsparciem może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w kontekście dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla osób starszych. Warunkiem wsparcia jest przedstawienie przez Wnioskodawcę analizy potrzeb. Jeżeli z analizy potrzeb wynika, że konieczne jest przygotowanie miejsc parkingowych dla osób z niepełnosprawnościami to roboty budowlane można uznać za wydatek kwalifikowany. Lokalizację, parametry techniczne miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami i ich wymaganą ilość określa standard architektoniczny Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Prace związane z nieoznaczonymi miejscami parkingowymi, z których korzystałyby m.in. osoby starsze nie kwalifikują się do dofinansowania w tym działaniu.
„W odniesieniu do zakresu rzeczowego, dla którego wnioskodawca nie posiada jeszcze pozwolenia na budowę, należy przedstawić dokumenty dotyczące warunków zagospodarowania przestrzennego.
Należy przedstawić odpowiednio:
Istnieje zatem możliwość przedłożenia pozwolenia na budowę w późniejszym terminie. Prosimy o przybliżony termin, w którym należy ww. dokumentację dostarczyć.
Wnioskodawca na podstawie zakresu rzeczowego planowanego do realizacji projektu powinien określić jakie dokumenty – decyzje, pozwolenia, zgłoszenia będą wymagane do uzyskania w celu realizacji inwestycji.
Szczegółowe informacje dotyczące przedłożenia poszczególnych dokumentów do realizacji inwestycji w zakresie robót budowlanych znajdują się w Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, w punkcie 5.
Wnioskodawca nie musi na etapie oceny wniosku posiadać pozwoleń na budowę, zgłoszeń, jeśli są one wymagane przepisami prawa budowlanego, a zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (pkt 17, ppkt 17.4, 17.5) ostateczne pozwolenie/-a na budowę / zgłoszenia budowy obejmujące pełny zakres rzeczowy wniosku o dofinansowanie (jeśli jest wymagane dla danej inwestycji), powinno być dostarczone nie później niż 3 miesiące od daty otrzymania pisma wzywającego do dostarczenia dokumentów wymaganych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.
Czy w związku z powyższym Gmina może ubiegać się o dofinansowanie zadań tylko z zakresu udzielania ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych poprzez dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami?
Czy w ramach dofinansowania możliwe jest utworzenie nowego gabinetu lekarskiego dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami w ramach udzielania ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych?”
Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych m.in. budynków użyteczności publicznej, do których zalicza się budynki przeznaczone na potrzeby opieki zdrowotnej.
Należy zwrócić uwagę, że w przypadku infrastruktury z obszaru pomocy społecznej, socjalnej i opieki zdrowotnej dofinansowanie skierowane będzie wyłącznie na wsparcie infrastrukturalne placówek świadczących usługi w formie zdeinstytucjonalizowanej. Powyższe sformułowanie oznacza, że dofinansowaniem mogą zostać objęte budynki lub ich części, w których znajdują się np. POZ i AOS. Nie jest możliwe natomiast wsparcie części szpitalnej, w której prowadzona jest opieka całodobowa, w tym oddział rehabilitacji całodobowej.
W związku z powyższym co do zasady wydatki kwalifikowane dot. dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych mogłyby objąć pomieszczenia, w których udzielane są ambulatoryjne świadczenia zdrowotne oraz pomieszczenia oddziału rehabilitacji dziennej.
Celem wsparcia w ramach działania FEPK.05.03 Dostępność jest poprawa dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób
z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, m.in. poprzez likwidację barier architektonicznych.
W związku z powyższym utworzenie nowego gabinetu lekarskiego nie jest zgodne z ww. celem i nie może być kosztem kwalifikowanym w projekcie, natomiast dostosowanie/adaptacja pomieszczeń/gabinetów do potrzeb ww. grupy osób jest możliwa do dofinansowania w ramach ww. naboru wniosków.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zakres rzeczowy projektu powinien być zaplanowany w sposób logiczny, zapewniający pełną dostępność wszystkich produktów projektu, ponieważ ewentualne nieuwzględnienie jakiegoś elementu infrastruktury może stanowić barierę czy przeszkodę w korzystaniu z budynku - co ma znaczenie dla zapewnienia jego dostępności.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów konieczność uwzględnienia w projekcie budowy podjazdów, pochylni, platform dla wózków inwalidzkich czy przebudowa istniejących wind powinna wynikać z analizy potrzeb. Analiza ta musi wynikać również z przeprowadzonej diagnozy stanu budynku. Wnioskodawca sporządzając analizę potrzeb powinien wykazać zakres koniecznych do realizacji w ramach projektu prac, związanych z poprawą dostępności budynku dla osób ze specjalnymi potrzebami. Należy jednak wziąć pod uwagę warunek z pkt 8.7.4 Regulaminu wyboru projektów, zgodnie z którym brak jest możliwości finansowania wymiany wind w istniejących budynkach wielorodzinnych. Wymiana takiej windy, jeżeli wynikałoby to z analizy potrzeb, będzie kosztem niekwalifikowanym w projekcie.
Wobec powyższego, jeżeli z ww. analizy wynikać będzie, że budowa podjazdów, pochylni, platform dla wózków inwalidzkich i wymiana wind poprawi dostępność obiektu dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych to mogą one zostać objęte dofinansowaniem, z zastrzeżeniem uwarunkowań dotyczących możliwości budowy elementów infrastruktury (np. podjazdów) do budynków, w których znajdują się windy niespełniające standardów dostępności i możliwości ewentualnej modernizacji wind.
Co do zasady okres trwałości projektu wynosi pięć lat, ale w przypadku wnioskowania o środki przez spółdzielnię mieszkaniową, jeżeli spełnia ona przesłanki umożliwiające uznanie jej za mikro, małe lub średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 2 załącznika I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodnie z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu, a dofinansowana infrastruktura wykorzystywana będzie wyłącznie na potrzeby prowadzonej przez spółdzielnie działalności gospodarczej, możliwe jest zastosowanie skróconego do trzech lat okresu trwałości.
Wnioskodawca na podstawie zakresu rzeczowego planowanego do realizacji projektu powinien określić jakie dokumenty – decyzje, pozwolenia, zgłoszenia będą wymagane do uzyskania w celu realizacji inwestycji.
Zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, w zależności od posiadanych dokumentów (np. decyzja o realizacji inwestycji celu publicznego, decyzja pozwolenia na budowę, zgłoszenie budowy) należy odpowiednio wypełnić punkt 1 i/lub punkt 2 załącznika nr 5.
Punkt 1 ww. załącznika należy wypełnić w przypadku, gdy wnioskodawca na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu posiada wymagane przepisami prawa dokumenty i obejmują one zakres robót budowlanych przewidzianych w projekcie. Skan wymienionych w punkcie 1 dokumentów należy dołączyć do niniejszego załącznika.
Natomiast punkt 2 ww. załącznika należy wypełnić w sytuacji, gdy na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu, wnioskodawca nie posiada jeszcze wymaganych przepisami prawa dokumentów do realizacji inwestycji, jest na etapie ich uzyskiwania.
Wskazane w załączniku (w punkcie 1 i 2) oraz dołączone dokumenty powinny obejmować cały zakres robót budowlanych objęty wnioskiem o dofinansowanie.
Szczegółowe informacje dotyczące przedłożenia poszczególnych dokumentów do realizacji inwestycji w zakresie robót budowlanych znajdują się w Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, w punkcie 5.
Natomiast, jeżeli planowany zakres rzeczowy nie wymaga uzyskania, zgód, decyzji, pozwoleń stosowną informację należy umieścić w sekcji IV wniosku i załącznika nr 5 nie należy załączać do wniosku.
Wnioskodawca nie musi na etapie oceny wniosku posiadać pozwoleń na budowę, zgłoszeń – jeśli są one wymagane przepisami prawa budowlanego.
Natomiast zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (pkt 17, ppkt 17.4, 17.5) ostateczne pozwolenia na budowę/ zgłoszenia budowy obejmujące pełny zakres rzeczowy wniosku o dofinansowanie (jeśli jest wymagane dla danej inwestycji), powinno być dostarczone nie później niż 3 miesiące od daty otrzymania pisma wzywającego do dostarczenia dokumentów wymaganych przed podpisaniem umowy o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów konieczność uwzględnienia w projekcie pętli indukcyjnych czy kiosków multimedialnych powinno wynikać z analizy potrzeb. Analizę tę należy opisać w zał. nr 2 do wniosku o dofinansowanie, w ramach kryterium pn. Brak możliwości wsparcia infrastruktury innej niż zidentyfikowane potrzeby w kontekście dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
W związku z powyższym, jeżeli ww. audyt zawiera dane lub analizę potrzeb we wskazanym zakresie to może on być podstawą do umieszczenia w dokumentacji wniosku stosownych informacji.
Natomiast wyposażenie lub oprogramowanie, które będzie przedmiotem dostaw, a także stanowić będzie środek trwały lub wartości niematerialne i prawne itp., należy ująć w zał. nr 7 do wniosku o dofinansowanie projektu tj. Specyfikacji dostaw/ usług.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu nie ma potrzeby przedkładania Audytu architektonicznego i informacyjno – komunikacyjnego budynków Urzędu i jednostek miejskich i innych dokumentów, niż te które są wymagane w Regulaminie wyboru projektów.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w sposób konkurencyjny (nr naboru FEPK.05.03-IZ.00-001/23) przedmiotem wsparcia mogą być projekty mające na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Pytanie jest sformułowane zbyt ogólnie i nie wyjaśnia czy celem zakupu systemów informatycznych jest poprawa dostępności infrastruktury edukacyjnej dla potrzeb osób niepełnosprawnych, czy raczej poprawa dostępności studiów on-line, co nie jest przedmiotem wsparcia w ramach ww. naboru wniosków.
Należy zauważyć, że np. systemy informatyczne, w tym też przeznaczone do nauki on-line itp. mogą uzyskać wsparcie w ramach działania 1.2 Cyfryzacja - nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23, ogłoszonego w dniu 18 kwietnia 2023 r. link: https://funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/nabory-wnioskow/1-2-cyfryzacja-nr-naboru-fepk-01-02-iz-00-001-23 .
Zgodnie z pkt 8.2.1 Regulaminu naboru projektów w sposób konkurencyjny FEPK.05.03-IZ.00-001/23 dofinasowaniem mogą być objęte wyłącznie wydatki spełniające warunki określone w przepisach prawa unijnego i krajowego, w tym przepisach dotyczących zasad udzielania pomocy publicznej i w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz zgodne z Katalogami wydatków.
Dokument pn. Katalogi wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) odwołuje się do Wytycznych Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz określa wydatki niekwalifikowane. Zasady kwalifikowalności wydatków zawarte zostały w Podrozdziale 2.2. Ogólne warunki kwalifikowalności, ww. Wytycznych, zgodnie z którymi wydatkiem kwalifikowanym może być wydatek, który m.in. spełnia warunki określone w programie i SZOP oraz w regulaminie wyboru projektów, w tym w szczególności służy realizacji celu działania i mieści się w dopuszczalnych typach projektów.
Ponadto dokument ten wskazuje, że do wydatków kwalifikowanych zaliczyć można opracowanie wniosku o dofinasowanie wraz z załącznikami, opracowanie dokumentacji technicznej i środowiskowej.
Ww. dokumenty dostępne są na stronie internetowej: https://funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/prawo-i-dokumenty/katalogi-wydatkow-efrr
W związku z powyższym przy planowaniu wydatków projektu oraz sporządzaniu wniosku o dofinansowanie należy kierować się zapisami ww. dokumentów oraz Regulaminu naboru.
Z treści pytania nie wynika na czym polegać będzie doradztwo w projekcie. Należy jednak zauważyć, że ww. Wytyczne nie wskazują doradztwa jako wydatku kwalifikowanego. Uwzględniając jednak fakt, że doradztwo może być usługą wspierającą proces inwestycyjny, koszt tej usługi mógłby stanowić element kosztów pośrednich w projekcie, których wysokość wynosi 0,5% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich.
Niezależnie od powyższego, należy wskazać, że zakres wydatków kwalifikowanych (zgodnie z ww. Katalogami wydatków) obejmuje wydatki poniesione w związku z przygotowaniem projektu, tj. sporządzeniem wniosku o dofinansowanie i wymaganych załączników wraz z ewentualnymi poprawkami/uzupełnieniami - przy czym dla projektów, których całkowity koszt kwalifikowalny w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie wynosi poniżej 50 mln zł, tj. dla projektów, dla których nie jest wymagane studium wykonalności - maksymalny koszt kwalifikowalny wynosi 20 000 zł .
Ww. limit nie obejmuje dokumentacji technicznej i dokumentacji środowiskowej, które są również wydatkiem kwalifikowanym.
W związku z powyższym, jeżeli doradztwo polegałoby na opracowaniu wniosku i załączników, dokumentacji technicznej czy środowiskowej – ich opracowanie może stanowić wydatek kwalifikowany.
Zgodnie z definicją wskaźnika Liczba korzystających z obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami mierzy on liczbę osób
z niepełnosprawnościami, które skorzystały w ciągu roku ze wspartych, dostosowanych obiektów. Sposób pomiaru polega na zliczeniu liczby osób z niepełnosprawnościami, które skorzystały w ciągu roku ze wspartych, dostosowanych obiektów. Należy mieć na uwadze, że wskaźnik dotyczy nowych, przebudowanych, zaadaptowanych, zmodernizowanych lub doposażonych obiektów.
Obowiązek szacowania wskaźników leży po stronie Wnioskodawcy. Jego wartość powinna być oszacowana wiarygodnie i na poziomie możliwym do osiągnięcia. Ich szacowanie może opierać się na bazie doświadczeń z kilku poprzednich lat, które pozwolą oszacować wartość w pierwszym roku po zakończeniu realizacji projektu i utrzymać tą wartość w okresie trwałości projektu.
Do wartości wskaźnika można uwzględnić zarówno obsługiwanych w urzędzie mieszkańców (petentów), jak i pracowników wnioskodawcy zatrudnionych w budynkach dostosowywanych w ramach projektu. Należy również mieć na uwadze, że wliczane powinny być osoby z niepełnosprawnościami oraz osoby starsze rozumiane jako osoby w wieku 60 lat i więcej.
Sposób potwierdzenia osiągnięcia wskaźników zależy od wnioskodawcy i rodzaju dokumentów, którymi dysponuje lub które może zgromadzić w tym zakresie.
Zgodnie z zapisami SZOP dostępność rozumiana jest jako zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury oraz produktów i usług osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom starszym na zasadzie równości z innymi osobami. Wobec powyższego budynek należy uznać za niedostępny w przypadku, gdy nie spełnia on żadnych standardów dostępności.
W opisanym budynku dostępne są toalety dostosowane dla osób z niepełnosprawnościami oraz odpowiednio szerokie drzwi. Obiekt w tym przypadku jest już częściowo dostępny dla osób niepełnosprawnych zatem nie może być uznany za obiekt dotychczas niedostępny dla osób niepełnosprawnych.
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów zakres prac powinien wynikać z analizy potrzeb która określa niezbędny zakres dostosowań, umożliwiający korzystanie z budynku na równych prawach. Nieuwzględnienie jakiegoś elementu infrastruktury jest uzależnione od jego znaczenia dla zapewnienia dostępności budynku, tj. nie może stanowić bariery, przeszkody w korzystaniu z budynku.
Pomimo, że w projekcie nie muszą być uwzględnione wszystkie elementy danego standardu, należy mieć na uwadze, że zakres rzeczowy projektu powinien być zaplanowany w sposób logiczny oraz zapewniający pełną dostępność wszystkich produktów projektu.
Tak. Jeżeli w projekcie będzie wykonane jeden lub kilka elementów z dwóch standardów możliwe jest przyznanie 10 punktów. Przy planowaniu projektu należy uwzględnić odpowiedź na pytanie nr 11.
Tak. W ramach kryterium preferowane będą projekty w których ujęto działania wpisujące się w więcej niż jeden standard dostępności wynikający z Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Ujęcie w projekcie kilku budynków i zastosowanie w budynku 2 standardów a w pozostałych tylko elementów jednego standardu daje podstawy do przyznania 10 punktów dla projektu.
Należy dodać, iż w niektórych przypadkach mogą być realizowane projekty wg określonego modelu zapewnienia dostępności, opracowanego w perspektywie 2014-2020, np. w zakresie POZ w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ punktowane będą standardy dostępności POZ opracowane w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Ponadto zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności m.in. budynków użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Budynek użyteczności publicznej oznacza:
Każdy z współwłaścicieli budynku powinien mieścić się w ww. katalogu Beneficjentów.
Wobec powyższego i w nawiązaniu do przedstawionej struktury właścicielskiej obiektu, podmiot B i C nie mieszczą się w żadnym z wymienionym powyżej typie beneficjenta. Zatem budynku w całości nie można uznać, za przeznaczony na potrzeby administracji publicznej.
W związku z tym, że ww. dwa podmioty (podmiot B i C) nie wpisują się w ww. katalog beneficjentów, a zakres działalności pozostałych podmiotów ma charakter użyteczności publicznej, wsparcie w ramach projektu mogłoby zostać przyznane dla pozostałych podmiotów.
Należy mieć również na uwadze, że wydatki na roboty budowlane i/lub wyposażenie
w zakresie pomieszczeń, w których prowadzona jest działalność podmiotu B i C, będą niekwalifikowane. Do obliczenia wskaźnika mającego zastosowanie do pomniejszenia kosztów kwalifikowanych projektu należy przyjąć procentową wielkość udziału podmiotu B (18,64%) i C (14%) we współwłasności nieruchomości wspólnej.
Wnioskodawcą może być jeden współwłaściciel jako podmiot reprezentujący pozostałych współwłaścicieli po uzyskaniu ich zgody lub jako lider projektu partnerskiego, w którym partnerami będą wszyscy współwłaściciele budynku.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów o dofinansowanie jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Wobec powyższego gmina, jako jednostka samorządu terytorialnego mieści się ww. katalogu beneficjenta i mogłaby być wnioskodawcą w ramach przedmiotowego naboru.
Ponadto zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz Regulaminem wyboru projektów, możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności m.in. budynków użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Budynek użyteczności publicznej oznacza:
Z przedstawionego opisu wynika, że w budynku znajdują się pomieszczenia, w których świadczone są usługi z zakresu opieki zdrowotnej, a także pod wynajem (nie wskazano jakim potrzebom i celom służy wynajem wszystkich pomieszczeń). Nie przedstawiono również zakresu planowanych robót w budynku, jego struktury kondygnacyjnej (czy jest to budynek parterowy czy piętrowy) oraz rozmieszczeń poszczególnych pomieszczeń.
Co do zasady wydatki kwalifikowane dot. dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych mogłyby objąć:
- pomieszczenia przeznaczone dla ośmiu podmiotów prowadzących działalność medyczną
(w tym siedmiu w ramach kontraktu z NFZ i jednego mającego prywatną działalność
rehabilitacyjną),
- pomieszczenie wynajmowane pod aptekę.
W odniesieniu do pozostałych dwóch pomieszczeń (pomieszczenie wynajmowane osobie fizycznej oraz obecnie nie wynajmowane) - kwalifikowałyby się one do wsparcia w ramach przedmiotowego naboru w przypadku, gdy przeznaczenie pomieszczeń odpowiadałoby któremukolwiek z wymienionych powyżej w definicji budynku użyteczności publicznej w pkt. a).
Nadmienić należy, że w sytuacji wystąpienia we wniosku powierzchni niekwalifikowanych - wydatki kwalifikowane części wspólnych budynku (jeżeli wystąpią) powinny być ustalone proporcjonalnie do powierzchni użytkowej budynku.
Ponadto w związku z tym, że pomieszczenia w budynku są wynajmowane odpłatnie należy mieć na uwadze zapisy Regulaminu wyboru projektów dot. pomocy publicznej
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w katalogu Beneficjentów uwzględniono między innymi podmioty wykonujące działalność leczniczą udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zatem możliwość ubiegania się o dofinansowanie uwarunkowana jest posiadaniem przez ZOZ kontraktu z NFZ na świadczenie usług medycznych. Regulamin nie określa wymaganego poziomu przychodów działalności leczniczej finansowanej w ramach kontraktu z NFZ.
Nie mniej jednak należy mieć na uwadze, że jeżeli zasoby objęte projektem (np. powierzchnia budynku, zabiegi, porady, itd.) będą wykorzystywane w ponad 20% do działalności komercyjnej/pomocniczej - dofinansowanie projektu może być udzielone zgodnie z regułami pomocy publicznej. Szczegółowe informacje dotyczące pomocy publicznej znajdują się w pkt 8.6 Regulaminu wyboru projektów.
16. „Czy w ramach Działania 5.3 Dostępność uznany za kwalifikowany może zostać koszt zakupu parteru budynku, na którego piętrze znajduje się Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej? Dokupienie powierzchni na parterze umożliwi poszerzenie działalności NZOZ oraz wpłynie na zwiększenie jego dostępności dla osób niepełnosprawnych i starszych.”
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów w sposób konkurencyjny (nr naboru FEPK.05.03-IZ.00-001/23) przedmiotem wsparcia mogą być projekty mające na celu poprawę dostępności istniejących budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych, m.in. poprzez likwidację barier architektonicznych.
W związku z powyższym zakup części nieruchomości, w tym przypadku parteru budynku nie jest konieczny do realizacji celu ww. działania i nie może być kosztem kwalifikowanym w projekcie. Ponadto treść pytania wskazuje, iż celem zakupu parteru budynku jest poszerzenie działalności i ułatwienie dostępu do usług medycznych świadczonych przez NZOZ, co również nie jest zgodne z celem omawianego działania.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Odpowiedź: Pojęcie włączenia społeczno-gospodarczego dotyczy nie tylko osób z niepełnosprawnościami ale również wszystkich osób ze szczególnymi potrzebami np. osoby starsze. Włączanie w życie społeczno-gospodarcze następuje poprzez zapewnienie równego dostępu do usług społecznych, zdrowotnych, edukacyjnych, udział w życiu gospodarczym (np. skorzystanie z usług banku, czy wyjście do sklepu na zakupy) i na różnych poziomach (lokalnym, regionalnym, krajowym, międzynarodowym). Wsparcie musi zapewniać odbiorcom możliwość niezależnego życia i włączenia społecznego m. in zgodnie z treścią Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych.
Odnosząc to do przedmiotowego działania, celem jest dostosowanie infrastruktury użyteczności publicznej do potrzeb osób niepełnosprawnych i starszych w celu umożliwienia im korzystania z realizowanych w tych podmiotach usług społecznych. Konsekwencją takiego wsparcia będzie rozwój kompleksowych lokalnych systemów usług społecznych świadczonych w ramach EFS+. Jednakże, aby integracja społeczna była możliwa konieczne jest dostosowanie również wielorodzinnych budynków mieszkalnych w taki sposób, aby zapewnić możliwość wyjścia z mieszkania osobom z niepełnosprawnościami, a następnie swobodnego korzystania i poruszania się w budynku użyteczności publicznej. Ponadto działanie takie ma na celu wypełnianie zasad wynikających polityki deinstytucjonalizacji. Zauważyć bowiem należy, że osoba o szczególnych potrzebach mająca zapewnione odpowiednie warunki, umożliwiające wyjście z mieszkania i swobodne korzystanie z usług społecznych lub zdrowotnych rzadziej wybiera instytucjonalną formę opieki.
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami SZOP dostępność rozumiana jest jako zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury oraz produktów i usług osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom starszym na zasadzie równości z innymi osobami. Wobec powyższego budynek należy uznać za niedostępny w przypadku, gdy nie spełnia on żadnych standardów dostępności.
Kryterium weryfikowane będzie na podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcę w ramach dokumentacji aplikacyjnej, informacji dotyczących aktualnego stanu budynku ujętego w projekcie. Zatem zakres rzeczowy projektu musi wynikać z przeprowadzonej diagnozy stanu budynku na dzień aplikowania o środki w oparciu o SZOP oraz o dokumentację naboru.
Należy zauważyć, że zakres rzeczowy projektu powinien być zaplanowany w sposób logiczny oraz zapewniający pełną dostępność wszystkich produktów projektu. Możliwość ewentualnego nieuwzględnienia jakiegoś elementu infrastruktury jest uzależnione od jego znaczenia dla zapewnienia dostępności budynku, tj. nie może stanowić bariery, przeszkody w korzystaniu z budynku.
W podanym przykładzie należy przeanalizować zatem czy brak dostosowania domofonu może stanowić przeszkodę w dostaniu się osoby niepełnosprawnej do budynku i skorzystania np. z wybudowanej windy. Podobnie brak podjazdu dla osób z niepełnosprawnościami, czy niedostosowanie drzwi wejściowych może pozbawić osoby z niepełnosprawnościami dostępu do budynku, mimo że znajduje się w nim winda.
Odpowiedź: W ramach Kryterium merytorycznego „Kompleksowość projektu” należy wskazać 2 lub więcej standardów dostępności wskazanych w załączniku nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Potrzeby w zakresie spełniania standardów dostępności założonych w projekcie muszą wynikać ze sporządzonej analizy, która pokaże wszelkie deficyty w zakresie spełniania ww. standardów. To wnioskodawca sporządzając analizę potrzeb wykaże zakres koniecznych do realizacji w ramach projektu prac, związanych z poprawą dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami. IZ FEP nie może wskazywać ani narzucać zakresu przedmiotowego projektu, który ma wynikać z potrzeb wykazanych przez wnioskodawcę w przeprowadzonej analizie w zakresie spełniania bądź nie standardów dostępności w rozumieniu przepisów prawa oraz wytycznych. Należy zatem przeanalizować rzeczywiste potrzeby spółdzielni mieszkaniowych czy mieszkańców budynków wielorodzinnych w zakresie „Standardu informacyjno-szkoleniowego”, a w szczególności możliwości i podstawę jego realizacji przez spółdzielnię mieszkaniową, w odniesieniu do budynków mieszkalnych.
Odpowiedź: Mechanizm Racjonalnych Usprawnień ma zastosowanie w projektach w których pojawiły się nieprzewidziane na etapie planowania wydatki związane z zapewnieniem dostępności uczestnikowi/uczestniczce (lub członkowi/członkini personelu) projektu, a środki na finansowanie MRU co do zasady nie są planowane w budżecie projektu na etapie wnioskowania o jego dofinansowanie (zgodnie z: rozdział 4, podrozdział 4.1, sekcja 4.1.2, pkt 1) Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027). Tymczasem realizowane działanie dotyczy zidentyfikowanych, a zatem już znanych na dzień aplikowania o środki braków w zakresie dostępności infrastruktury. W związku z powyższym nie można uznać założonych do realizacji w projekcie zadań jako racjonalnych usprawnień, gdyż działanie koncentruje się wyłącznie na poprawie dostępności, w odróżnieniu od innych projektów, w których wydatki na poprawę dostępności stanowią element istotnie różnego i szerszego zakresu rzeczowego projektu. Zgodnie z regulaminem naboru na etapie realizacji projektu IZ FEP 2021-2027 umożliwia beneficjentowi sfinansowanie mechanizmu racjonalnych usprawnień, zgodnie z zasadami i w trybie wynikającym z Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, jednakże wybór wskaźnika nie jest uzależniony od jego wprowadzenia.
Odpowiedź: Wartość wskaźnika na poziomie projektu powinna opierać się na dokumentacji aplikacyjnej. Należy wskazać takie wartości, które oparte będą o sporządzoną przez wnioskodawcę i dołączoną do wniosku analizę potrzeb. Wartość wskaźnika powinna być oszacowana wiarygodnie i realnie do osiągnięcia, nie powinna być zatem ani zbyt ambitna ani niedoszacowana. Ich szacowanie może opierać się na bazie wieloletnich doświadczeń z kilku poprzednich lat, które pozwolą oszacować wartość w pierwszym roku po zakończeniu realizacji projektu i być utrzymana w okresie trwałości projektu. Do wartości wskaźnika można wziąć pod uwagę zarówno mieszkańców, jak i osoby odwiedzające i pracowników wnioskodawcy obsługujących dany budynek. Pamiętać należy, że obowiązek oszacowania wartości wskaźnika spoczywa na wnioskodawcy. Nie wyklucza to jednocześnie uwzględnienia innych dokumentów będących w posiadaniu spółdzielni, stanowiących podstawę przy sporządzaniu analizy potrzeb oraz dokumentacji aplikacyjnej. Sposób potwierdzenia osiągnięcia wskaźników zależy od wnioskodawcy i rodzaju dokumentów, którymi dysponuje lub które może utworzyć w tym zakresie, np. Sprawozdanie, notatka służbowa, dot. liczby osób niepełnosprawnych, starszych, że szczególnymi potrzebami zamieszkującymi dany budynek.
Odpowiedź: W ramach planowanego naboru dla działania FEPK. 05.03 Dostępność, uprawnione do aplikowania o środki są m.in. podmioty wykonujące działalność leczniczą, udzielające świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Jeżeli zgodnie z zapisami satutu Zespół Opieki Zdrowotnej jest samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej, będącym podmiotem leczniczym, niebędącym przedsiębiorcą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej wówczas podmiot jest uprawniony do aplikowania w ramach planowanego naboru.
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów (SZOP) w ramach wskazanego działania wsparcie mogą uzyskać inwestycje mające na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej, w tym również budynków opieki zdrowotnej. Niemniej należy zwrócić uwagę na ograniczenie, iż dofinansowaniem nie mogą zostać objęte formy instytucjonalnej opieki całodobowej. W związku z powyższym dofinansowanie może dotyczyć części budynków, w których znajdują się POZ i AOS, natomiast wsparcie części szpitalnej nie jest możliwe.
W przypadku gdy w projekcie zaplanowano działania w zakresie dostępności w budynku szpitala, proszę o informację, jakie standardy w zakresie dostępności ma on spełnić mając na względzie, że brzmienie kryterium nie obejmuje Standardów dostępności dla szpitali w ramach programu Dostępność Plus?
Odpowiedź: Zgodnie z treścią kryterium w przypadku POZ, w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ wszystkie produkty projektu muszą spełniać wymogi wynikające ze Standardów Dostępności POZ, opracowanych w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”. Wobec powyższego, w ramach projektu wymagane będzie spełnienie wymogów odpowiadających Standardom Dostępności POZ. W ramach kryteriów nie wskazano konieczności spełnienia standardów dostępności dla szpitali, gdyż zakres wsparcia nie obejmuje tych obiektów.
Odpowiedź: Zgodnie z zapisami SZOP dostępność rozumiana jest jako zapewnienie możliwości korzystania z infrastruktury oraz produktów i usług osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom starszym na zasadzie równości z innymi osobami. Wobec powyższego budynek należy uznać za niedostępny w przypadku, gdy nie spełnia on żadnych standardów dostępności.
Kryterium weryfikowane będzie na podstawie przedstawionych przez Wnioskodawcę w ramach dokumentacji aplikacyjnej, informacji dotyczących aktualnego stanu budynku ujętego w projekcie. Raport o stanie zapewnienia dostępności podmiotu publicznego opublikowany na BIP Zespołu Opieki Zdrowotnej w Ropczycach zawierający dane na dzień 1 stycznia 2021 r. może być wykorzystywany jako element pomocniczy.
Jeśli tak, to czy:
Odpowiedź: W ramach wskazanego działania, zgodnie z treścią kryterium wsparciem może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w kontekście dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Warunkiem wsparcia jest przedstawienie przez Wnioskodawcę analizy potrzeb oraz uzasadnienie wpływu projektu na włączenie społeczno-gospodarcze. Spełnienie powyższych warunków zgodnie z definicją kryterium weryfikowane będzie w oparciu o informacje przedstawione w dokumentacji projektu. Audyt dostępności jako konkretny dokument nie jest wymagany, w związku z czym nie ma podstaw do uznania go za koszt kwalifikowany w projekcie. Jednakże działania dotyczące ustalenia potrzeb w zakresie dostępności, stanowiące element wniosku o dofinansowanie, mogą stanowić koszt kwalifikowany zgodnie z limitem określonym w Katalogach wydatków w programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.
WAŻNE
Ostateczna ocena powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z Instrukcją przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR) powyższy załącznik należy przedstawić w pliku Excel.
Nie ma obowiązującego wzoru załącznika, natomiast powinien on być opracowany zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 39 GBER, z założeniami i wyliczeniami zysku operacyjnego w okresie odniesienia 15 lat.
W ramach kryterium preferowane będą projekty w których ujęto działania wpisujące się w więcej niż jeden standard dostępności wynikający z Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Ujęcie w projekcie 2 standardów dostępności skutkować będzie uzyskaniem 10 pkt, a ujęcie 3 standardów dostępności uzyskaniem 15 pkt.
Jeżeli zatem w jednym budynku zastosowane zostaną 3 standardy dostępności, a w drugim tylko jeden, to projekt jako całość może otrzymać 15 pkt.
Podkreślić należy, iż standardy dostępności określone w załączniku nr 2 do ww. Wytycznych oznaczone są kolejnymi liczbami rzymskimi.
W niektórych przypadkach mogą być realizowane projekty wg określonego modelu zapewnienia dostępności, opracowanego w perspektywie 2014-2020, np. w zakresie POZ w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ punktowane będą standardy dostępności POZ opracowane w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”.
W ramach wskazanego działania wsparciem może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w kontekście dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Warunkiem wsparcia jest przedstawienie przez Wnioskodawcę analizy potrzeb. Potrzeby w zakresie spełniania standardów dostępności założonych w projekcie muszą wynikać ze sporządzonej analizy, która pokaże wszelkie deficyty w zakresie spełniania ww. standardów. Spełnienie powyższych warunków weryfikowane będzie w oparciu o informacje przedstawione w dokumentacji projektu i to wnioskodawca sporządzając analizę potrzeb wykaże zakres koniecznych do realizacji w ramach projektu prac związanych z poprawą dostępności dla osób ze specjalnymi potrzebami.
Projekt ma nie tylko uwzględniać potrzeby osób z niepełnosprawnościami i osób starszych, ale musi służyć tym osobom czyli niezbędne jest wykazanie, że np. planowana do wykonania nowa nawierzchnia z płyt granitowych stanowi ciąg komunikacyjny z miejsc parkingowych do budynku
Audyt jako konkretny dokument nie jest wymagany, w związku z czym nie ma podstaw do uznania go za koszt kwalifikowany w projekcie. Ponadto uprzejmie informuję, że działania dotyczące ustalenia potrzeb w zakresie przedinwestycyjnym, stanowiące element przygotowania wniosku o dofinansowanie, mogą stanowić koszt kwalifikowany zgodnie z limitem określonym w Katalogach wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR).
Zgodnie z zapisami SZOP oraz Regulaminu wyboru projektów w ramach działania FEPK.05.03 Dostępność możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Zgodnie z cytowanym przez Państwa pkt 8.7.6 Regulaminu wyboru projektów w przypadku infrastruktury z obszaru pomocy społecznej, socjalnej i opieki zdrowotnej dofinansowanie skierowane będzie wyłącznie na wsparcie infrastrukturalne placówek świadczących usługi w formie zdeinstytucjonalizowanej. Powyższe sformułowanie oznacza, iż wsparciem nie mogą zostać objęte budynki, w których prowadzona jest opieka całodobowa. Ponadto podkreślenia wymaga, iż zgodnie z SZOP oraz Regulaminem wyboru projektów (podrozdział 4.2 pkt 2) budynek użyteczności publicznej oznacza:
a. budynek przeznaczony na potrzeby administracji publicznej, kultury, oświaty (z wyłączeniem przedszkoli specjalnych, szkół specjalnych oraz innych placówek prowadzących wyłącznie kształcenie specjalne), szkolnictwa wyższego, wychowania, nauki, sportu, bezpieczeństwa i ochrony przeciwpożarowej, a także opieki zdrowotnej, społecznej i socjalnej (z wyłączeniem form instytucjonalnej opieki całodobowej),
b. budynek zamieszkania zbiorowego (z wyłączeniem całodobowych placówek opiekuńczych).
W związku z powyższym dofinansowaniem mogą zostać objęte budynki lub ich części, w których znajdują się np. POZ i AOS, dzienne domy opieki medycznej, dzienne domy opieki społecznej, świetlice środowiskowe oraz inne placówki realizujące wsparcie wyłącznie w formie opieki dziennej (np. WTZ, ZAZ, ŚDS i inne formy). Nie jest możliwe natomiast wsparcie np. części szpitalnej, całodobowych domów pomocy społecznej i innych instytucji realizujących całodobową opiekę instytucjonalną.
W ramach kryterium preferowane będą projekty w których ujęto działania wpisujące się w więcej niż jeden standard dostępności wynikający z Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Ujęcie w projekcie 2 standardów dostępności skutkować będzie uzyskaniem 10 pkt, a ujęcie 3 standardów dostępności uzyskaniem 15 pkt.
Jeśli zatem projekt będzie wpisywał się w 1 standard architektoniczny i 1 inny standard to może uzyskać 10 pkt we wskazanym kryterium.
Uwzględnienie kilku działań w ramach jednego standardu np. tylko architektonicznego nie będzie spełniać wymagań określonych w kryterium Kompleksowość projektu, uprawniających do przyznania punktów.
Podkreślić należy, iż standardy dostępności określone w załączniku nr 2 do ww. Wytycznych oznaczone są kolejnymi liczbami rzymskimi.
W niektórych przypadkach mogą być realizowane projekty wg określonego modelu zapewnienia dostępności, opracowanego w perspektywie 2014-2020, np. w zakresie POZ w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ punktowane będą standardy dostępności POZ opracowane w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”.
Zgodnie z pkt 8.7.6 Regulaminu wyboru projektów w przypadku infrastruktury z obszaru pomocy społecznej, socjalnej i opieki zdrowotnej dofinansowanie skierowane będzie wyłącznie na wsparcie infrastrukturalne placówek świadczących usługi w formie zdeinstytucjonalizowanej.
Powyższe sformułowanie oznacza, iż wsparciem nie mogą zostać objęte budynki, w których prowadzona jest opieka całodobowa.
W związku z powyższym Dom Pomocy Społecznej świadczący całodobową opiekę, nie może być objęty dofinansowaniem. Zatem taki budynek nie powinien być uwzględniany we wniosku o dofinansowanie projektu. Natomiast budynek Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie świadczącego usługi w trybie dziennym może być przedmiotem dofinansowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że w ramach wskazanego działania wsparciem może zostać objęta wyłącznie infrastruktura w zakresie zidentyfikowanych potrzeb w kontekście dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych.
Zgodnie z ww. kryterium preferowane będą projekty, których zakres rzeczowy zlokalizowany będzie w całości na terenie Obszarów Strategicznej Interwencji (OSI) zatem jeśli jedna miejscowość znajduje się w OSI a dwie nie, projekt nie uzyska punktów w tym kryterium.
Zgodnie z Wytycznymi dot. dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 początkiem okresu kwalifikowalności wydatków jest 1 stycznia 2021 r., z zastrzeżeniem zasad określonych dla pomocy publicznej. W związku z powyższym jeżeli wydatek dot. dokumentacji technicznej został poniesiony po tym terminie może być on wydatkiem kwalifikowanym.
11. Czy demontaż starego podnośnika dla osób niepełnosprawnych i budowa windy, będzie uznana jako wydatek kwalifikowalny?
Zasadność wymiany już istniejącego podnośnika dla osób niepełnosprawnych i budowa windy powinny być poprzedzone analizą potrzeb uzasadniających inwestycję. Jeżeli z analizy potrzeb wynika konieczność likwidacji podnośnika dla niepełnosprawnych i zastąpienie go windą to taki wydatek można uznać za kwalifikowany.
Natomiast zgodnie z Regulaminem wyboru projektów nie ma możliwości finansowania wymiany wind w istniejących budynkach wielorodzinnych a w przypadku braku windy w tych budynkach instalacja nowej windy możliwa jest wyłącznie pod warunkiem przedstawienia analizy potrzeb uzasadniających inwestycję.
W ramach kryterium preferowane będą projekty, w których ujęto działania wpisujące się w więcej niż jeden standard dostępności wynikający z Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027. Ujęcie w projekcie 2 standardów dostępności skutkować będzie uzyskaniem 10 pkt, a ujęcie 3 standardów dostępności uzyskaniem 15 pkt.
Zatem aby otrzymać 15 punktów w kryterium Kompleksowość projektu wystarczy że w całym zakresie rzeczowym projektu będą ujęte 3 standardy dostępności.
Podkreślić należy, iż standardy dostępności określone w załączniku nr 2 do ww. Wytycznych oznaczone są kolejnymi liczbami rzymskimi.
W niektórych przypadkach mogą być realizowane projekty wg określonego modelu zapewnienia dostępności, opracowanego w perspektywie 2014-2020, np. w zakresie POZ w tym budynków wielofunkcyjnych z funkcją POZ punktowane będą standardy dostępności POZ opracowane w ramach rządowego programu „Dostępność Plus”.
W ramach kryterium preferowane będą projekty, w których ujęto zapewnienie dostępności dla obiektu dotychczas niedostępnego dla osób z niepełnosprawnościami.
Aby otrzymać 15 punktów w kryterium Likwidacja barier w dostępności obiektu wystarczy że w całym zakresie rzeczowym projektu będzie uwzględniony przynajmniej jeden obiekt dotychczas niedostępny dla osób z niepełnosprawnościami.
Zatem ujęcie w projekcie dwóch obiektów niedostępnych oraz jednego tylko częściowo dostępnego skutkować może uzyskaniem punktów w ww. kryterium.
Zgodnie z Regulaminem naboru dofinasowaniem mogą być objęte m.in. budynki przeznaczone na potrzeby społeczne i socjalne (z wyłączeniem form instytucjonalnej opieki całodobowej). W związku z powyższym, jeżeli w projekcie uwzględnione zostaną budynki/obiekty wykorzystywane do świadczenia usług społecznych i socjalnych wyłącznie w formie opieki dziennej, np. MOPS/GOPS, MOPR, PCPR, świetlice środowiskowe, WTZ, ZAZ, ŚDS lub inne w których świadczona jest pomoc społeczna lub socjalna, możliwe będzie uzyskanie punktów w ramach ww. kryterium.
Jak wskazano w odpowiedzi w pkt. 14 dofinansowanie może uzyskać budynek przeznaczony na potrzeby społeczne i socjalne (z wyłączeniem form instytucjonalnej opieki całodobowej).
W związku z powyższym dom dziecka będący całodobową placówką opiekuńczo-wychowawczą oraz dom pomocy społecznej świadczący całodobową opiekę, nie może być objęty dofinansowaniem. Zatem takie budynki nie powinny być uwzględniane we wniosku o dofinansowanie projektu.
Zasadność przebudowy już istniejącego podjazdu dla niepełnosprawnych lub wymiany windy powinna być poprzedzona analizą potrzeb uzasadniających inwestycję. Jeżeli z ww. analizy wynika, że przebudowa podjazdu i wymiana windy poprawi dostępność obiektu dla osób niepełnosprawnych to mogą one zostać objęte dofinansowaniem.
Należy jednak wziąć pod uwagę warunek z pkt 8.7.4 Regulaminu, zgodnie z którym brak jest możliwości finansowania wymiany wind w istniejących budynkach wielorodzinnych.
Regulamin wyboru projektów dopuszcza dofinansowanie modernizacji budynków mającej na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Dofinansowaniem mogą być również objęte budynki częściowo dostępne, w których w wyniku realizacji projektu dostępność zostanie poprawiona.
Zgodnie z zapisami SZOP oraz Regulaminu wyboru projektów w ramach działania FEPK.05.03 Dostępność możliwe jest wsparcie projektów mających na celu poprawę dostępności budynków użyteczności publicznej lub wielorodzinnych budynków mieszkalnych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Zatem wsparciem mogą zostać objęte budynki, które spełniają powyższe funkcje.
W nawiązaniu do pytania dotyczącego możliwości dofinansowania wydatków na poprawę dostępności budynku wielofunkcyjnego oraz w świetle informacji o obecnym przeznaczeniu parteru i piętra obiektu, uprzejmie informuję, że istnieje możliwość ubiegania się o dofinansowanie w ramach działania 05.03 Dostępność.
Jeśli w projekcie uwzględniony będzie budynek działający w obszarze opieki zdrowotnej projekt może uzyskać 25 pkt. za poprawę dostępności obiektu.
Jednocześnie zaznaczyć należy, że zgodnie z cytowanym wyżej Regulaminem wyboru projektów w p.4.2. wielorodzinny budynek mieszkalny oznacza budynek, w którym występują więcej niż 2 lokale mieszkalne.
Należy również mieć na uwadze, że zakres projektu wskazany w mailu jako dostosowanie toalet czy poszerzenie drzwi nie może dotyczyć lokali mieszkalnych, a jedynie odpowiednio części wspólnych wielorodzinnego budynku mieszkalnego lub budynku użyteczności publicznej.
WAŻNE.
Ostateczna ocena powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.