Zgodnie z treścią Regulaminu konkursu Jednostki Samorządu Terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia mogą występować w przedmiotowym konkursie jako wnioskodawca wyłącznie w partnerstwie z jednostką ratowniczą. Projekty finansowane w ramach FEP 2021-2027 mogą być realizowane przez kilka podmiotów, jako projekty partnerskie (Rozdział 9 Regulaminu). Istotą realizacji projektu w partnerstwie jest wspólna realizacja projektu przez podmioty wnoszące do partnerstwa różnorodne zasoby (ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe). Regulamin konkursu nie ogranicza liczby partnerów.
Należy również mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 gmina jako podmiot inicjując projekt partnerski jest zobowiązana do wyboru partnerów z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania gdy wybiera spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. Podmioty wymienione w art. 4 ustawy Pzp to podmioty zobowiązane do stosowania przepisów tej ustawy między innymi finansowane w ponad 50% na przykład bezpośrednio przez jednostki sektora finansów publicznych. Mając na uwadze, że stowarzyszenia mogą być w różny sposób finansowane, a co za tym idzie ocena zaklasyfikowania do podmiotów opisanych w art. 4 PZP ma zawsze charakter indywidualny, podmiot inicjujący projekt partnerski musi brać pod uwagę taki stan rzeczy i wybrać odpowiedni sposób wyboru partnera lub partnerów.
Należy pamiętać, że przeprowadzenie prawidłowej procedury wyboru partnera powinno się odbyć przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, gdyż np. niezastosowanie obowiązków zawartych we wskazanym art. 39 ust. 2 pkt 1) - 3) nie może być następczo naprawione po złożeniu wniosku o dofinansowanie, co w efekcie prowadzić będzie do negatywnej oceny tego wniosku.
W przypadku projektów partnerskich obejmujących kilka jednostek ratowniczych punkty obliczane będą zgodnie z metodą wskazaną w opisie poszczególnych kryteriów np.: w kryterium „stan techniczny wyposażenia jednostki” należy uwzględnić właściwy sprzęt ze wszystkich jednostek objętych projektem, następnie zsumować lata produkcji oraz podzielić wynik sumowania przez liczbę pozycji.
Informacje stanowiące podstawę oceny powinny być dokładnie przedstawione w dokumentacji projektu.
Zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, dopuszcza się możliwość wykazania prawa do dysponowania nieruchomościami na podstawie:
W przypadku punktu b)-f) w celu zapewnienia trwałości projektu, uprawnienia doposażonej w ramach projektu jednostki powinny:
W sytuacji gdy Wnioskodawcą jest jednostka OSP dopuszczalne jest zabezpieczenie wkładu własnego na realizację projektu poprzez pozyskanie od Jednostki Samorządu Terytorialnego np. dotacji celowej.
Zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, Załącznik nr 1 – Oświadczenia jest obowiązkowy dla każdego wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku projektów partnerskich załącznik jest wymagany odrębnie dla Wnioskodawcy i każdego z Partnerów. Zgodnie z jego treścią zarówno wnioskodawca jak i partnerzy zobowiązują się do zachowania trwałości projektu i utrzymania jego rezultatów przez okres: 3 lat (dotyczy małych i średnich przedsiębiorstw) / 5 lat (dotyczy wnioskodawców innych niż małe i średnie przedsiębiorstwa), od płatności końcowej lub w okresie ustalonym zgodnie z przepisami o pomocy publicznej, zgodnie z art. 65 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. tj.:
W związku z powyższym struktura własności zakupionych w ramach projektu pojazdów, sprzętu i wyposażenia powinna wynikać z roli poszczególnych partnerów w projekcie oraz zapisów Umowy partnerstwa. Dla prawidłowej realizacji projektu jednostka ratownicza musi mieć prawo do dysponowania produktami projektu przez co najmniej cały okres trwałości.
Warunki spełnienia zasady dostępności zakupionego w ramach przedmiotowego naboru sprzętu oraz pojazdów do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii chemiczno-ekologicznych należy rozpatrywać nie z punktu widzenia ich dostępności dla osób bezpośrednio je obsługujących, a z punktu widzenia dostępności do „usług” świadczonych przez doposażone w ramach projektu jednostki oraz możliwości niesienia przez te jednostki pomocy osobom niepełnosprawnym.
Zgodnie z definicją kryterium merytorycznego jakościowego nr 4 w ramach analizy jego spełnienia oceniany będzie udział jednostki w działaniach edukacyjnych. Nie narzuca ona odgórnie grup docelowych (odbiorców) prowadzonych działań edukacyjnych. Istotnym jest aby ww. działania miały na celu szerzenie wiedzy z zakresu przeciwdziałania występowaniu zagrożeń takich jak pożary, powodzie, wypadki w ruchu drogowym czy w turystyce górskiej, itp. lub też z zakresu właściwego zachowania w przypadku zaistnienia ww. zdarzeń. Działania polegające jedynie na prezentacji sprzętu i wyposażenia oraz sprawności członków OSP nie są wystarczające, lecz powinny być wzbogacone o treści edukacyjne dostosowane do odbiorców.
Zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, Załącznik nr 1 – Oświadczenia jest obowiązkowy dla każdego wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku projektów partnerskich załącznik jest wymagany odrębnie dla Wnioskodawcy i każdego z Partnerów. Zgodnie z jego treścią Wnioskodawca / partner powinien posiadać zabezpieczone środki inne niż dotacja z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 na udział w wydatkach kwalifikowanych oraz na całość wydatków niekwalifikowanych.
Zgodnie z zapisami Regulaminu (rozdział 9.1) Istotą realizacji projektu w partnerstwie jest wspólna realizacja projektu przez podmioty wnoszące do partnerstwa różnorodne zasoby (ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe). Udział partnerów w projekcie partnerskim nie może polegać wyłącznie na wniesieniu do jego realizacji zasobów, o których mowa w ww. Rozdziale, co oznacza, że każdy partner musi mieć przyporządkowane faktyczne zadania.
W związku z powyższym struktura finansowa projektu oraz zabezpieczenie wkładu własnego powinno wynikać z roli poszczególnych partnerów w projekcie oraz zapisów Umowy partnerstwa. We wniosku o dofinansowane konieczne jest wykazanie struktury źródeł finansowania poszczególnych podmiotów i zadań, a zatem konieczne jest odpowiednio szczegółowe przydzielenie środków również do poszczególnych partnerów.
Zgodnie z treścią pkt 5.1 Regulaminu konkursu o dofinansowanie w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Jednostkami ratowniczymi, które mogą być partnerem dla JST są podmioty zaliczające się do grup wskazanych w punkcie drugim i trzecim, np. OSP włączone do KSRG. W wyżej wskazanym katalogu nie ma OSP nie włączonych do KSRG, dlatego takie OSP nie mogą być ani partnerem ani wnioskodawcami w tym naborze, gdyż nie zostałoby spełnione kryterium formalne specyficzne „Przynależność do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego jednostki OSP, której dotyczy projekt (dotyczy projektów z zakresu rozwijania systemów ratownictwa).”
Zgodnie z treścią Sekcji III „Wskaźniki projektu” Instrukcji wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie „Wartość bazowa wskaźnika rezultatu powinna co do zasady wynosić 0, chyba że z definicji wskaźnika wynika inaczej.” Z definicji wskaźnika, znajdującej się w załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów „Lista wskaźników (EFRR)” nie wynika konieczność wskazania innej wartości, dlatego jako wartość bazową należy wpisać zero. Natomiast jako wartość docelową wskaźnika, należy podać liczbę osób mieszkających na obszarach narażonych na ryzyko niekontrolowanych pożarów i objętych zasięgiem projektu w okresie 12 miesięcy od jego zakończenia.
W ramach ww. kryterium należy dokonać analizy średniego wieku sprzętu ratowniczego będącego w posiadaniu jednostki tylko i wyłącznie w zakresie posiadanych:
W związku z powyższym spośród wymienionego w pytaniu sprzętu za kwalifikowalny może być uznany lekki samochód mikrobus oraz samochód operacyjny, o ile są to wozy ratownicze lub ratowniczo-gaśnicze.
Zgodnie z zapisami załącznika nr 4 do Regulaminu wyboru projektów w ramach przedmiotowego kryterium oceniana będzie liczba strażaków ratowników OSP. Ustawa z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych, art. 8. definiuje „strażaka ratownika OSP” jako osobę, która:
W związku z powyższym, w treści załącznika nr 1 do wniosku o dofinansowanie (pkt 18) należy wskazać czynnych strażaków ratowników OSP, tj. osoby, które na koniec 2022 r., miały faktyczne uprawnienia do udziału w działaniach ratowniczych i akcjach ratowniczych, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w analizowanym okresie. Ponadto ION może wystąpić z prośbą o przedłożenie dokumentów potwierdzających powołanie ratowników do Jednostki Operacyjno-Technicznej w OSP.
Na potwierdzenie zabezpieczenia środków na realizację projektu wnioskodawca składa oświadczenie znajdujące się w treści załącznika nr 1 do wniosku o dofinansowanie, zgodnie z którym Wnioskodawca w pkt 2 oświadcza, że będzie dysponował środkami finansowymi niezbędnymi do pokrycia wkładu własnego w wydatkach kwalifikowanych i całości wydatków niekwalifikowanych, służących realizacji projektu, zgodnie z treścią wniosku o dofinansowanie.
Z kolei przed zawarciem umowy o dofinansowanie wymagane jest oświadczenie, że wnioskodawca posiada ww. środki finansowe. Podkreślenia wymaga, że wskazany wyżej załącznik nr 1 do wniosku o dofinansowanie zawiera klauzulę o odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych danych lub złożenie fałszywych oświadczeń, zgodne z art. 47, ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
Ze względu na to, że wnioskodawca zobowiązany jest do złożenia ww. oświadczeń, to nie należy załączać wraz z wnioskiem o dofinansowanie dokumentów takich jak np. uchwała rady gminy, czy promesa/umowa dotacji.
W ramach przedmiotowego naboru prowadzone jest postępowanie dla typu projektów: Rozwijanie systemów ratownictwa (zakup sprzętu oraz pojazdów do prowadzenia akcji ratowniczych strong> i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii chemiczno-ekologicznych).
Zgodnie z treścią Regulaminu konkursu doposażone mogą być tylko jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej będące w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym, a także podmioty, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na wykonywanie ratownictwa wodnego/górskiego oraz wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Lekki samochód ratownictwa technicznego wraz z wyposażeniem wpisuje się we wskazany powyżej typ projektów, jednakże ostateczna ocena kwalifikowalności zostanie dokonana przez Komisję Oceny Projektów na podstawie złożonej pełnej dokumentacji konkursowej.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (podrozdział 5.1, str. 10) o dofinansowanie w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się Jednostki Samorządu Terytorialnego, ich związki, porozumienia i stowarzyszenia wyłącznie w partnerstwie z jednostką ratowniczą.
Zgodnie z zapisami Załącznika nr 4 do Regulaminu wyboru projektów - Wyciąg kryteriów wyboru projektów, Kryterium formalne specyficzne nr 1 Przynależność do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego jednostki OSP, której dotyczy projekt, w ramach kryterium weryfikowane będzie czy doposażone zostaną tylko jednostki będące w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym.
Ocena dokonywana będzie na podstawie kopii Decyzji Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej o włączeniu jednostki/jednostek OSP do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego aktualnej na dzień otwarcia naboru zgodnie z Regulaminem wyboru projektów.
Gmina może wnioskować zatem o zakup tzw. samochodu strażackiego wyłącznie w partnerstwie z jednostką OSP włączoną do KSRG.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (podrozdział 4.1, str. 10) nabór wniosków prowadzony jest dla projektów obejmujących rozwijanie systemów ratownictwa, tj. zakup sprzętu oraz pojazdów do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii chemiczno-ekologicznych.
W związku z powyższym niekwalifikowalne są roboty budowlane.
Zgodnie z zapisami Regulaminu wyboru projektów (podrozdział 4.1, str. 10) nabór wniosków prowadzony jest dla projektów obejmujących rozwijanie systemów ratownictwa, tj. zakup sprzętu oraz pojazdów do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii chemiczno-ekologicznych.
W związku z powyższym kwalifikowalny jest zakup ubrań bojowych, butów i innego rodzaju wyposażania niezbędnego do bezpośredniego udziału w akcji ratowniczej. Niekwalifikowane natomiast są mundury galowe.
W ramach przedmiotowego naboru prowadzone jest postępowanie dla typu projektów: Rozwijanie systemów ratownictwa (zakup sprzętu oraz pojazdów do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii chemiczno-ekologicznych).
Zgodnie z treścią Regulaminu konkursu doposażone mogą być tylko jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej będące w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym, a także podmioty, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na wykonywanie ratownictwa wodnego/górskiego oraz wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego. Dopuszczalne są projekty partnerskie. Należy mieć jednak na uwadze, iż zgodnie z zapisami ww. Regulaminu maksymalna wartość wydatków kwalifikowanych w projekcie to 1 000 000,00 PLN.
Lekki pojazd rozpoznawczo-ratowniczy, przyczepa do transportu łodzi ratunkowej oraz przyczepa wraz z quadem mieszczą się we wskazanym powyżej typie projektów, jednakże ostateczna ocena kwalifikowalności zostanie dokonana przez Komisję Oceny Projektów na podstawie złożonej pełnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Sposób przekazywania i rozliczania dofinansowania w formie zaliczki został określony w § 10 wzoru Umowy o dofinansowanie Projektu. Zgodnie z ust. 2 przekazane Beneficjentowi środki dofinansowania w formie zaliczki nie mogą przekroczyć 60% dofinansowania Projektu, liczonej wg wartości z obowiązującej Umowy wraz z aneksami.
W ramach przedmiotowego naboru prowadzone jest postępowanie dla typu projektów: Rozwijanie systemów ratownictwa (zakup sprzętu oraz pojazdów do prowadzenia akcji ratowniczych i usuwania skutków zjawisk katastrofalnych lub poważnych awarii chemiczno-ekologicznych).
Zgodnie z treścią Regulaminu konkursu doposażone mogą być tylko jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej będące w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym, a także podmioty, które uzyskały zgodę ministra właściwego do spraw wewnętrznych na wykonywanie ratownictwa wodnego/górskiego oraz wpis do rejestru jednostek współpracujących z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego.
Lekki pojazd rozpoznawczo-ratowniczy z napędem 4x4 wraz z wyposażeniem wpisuje się we wskazany powyżej typ projektów, jednakże ostateczna ocena kwalifikowalności zostanie dokonana przez Komisję Oceny Projektów na podstawie złożonej pełnej dokumentacji konkursowej.
Zapisy wskazanego Regulaminu wyboru projektów nabór FEPK.02.05-IZ.00-002/23 nie narzucają modelu partnerstwa, więc jest możliwe, aby OSP była liderem projektu a Gmina partnerem lub odwrotnie. Natomiast oceny zasadności wybranego modelu powinny dokonać podmioty zainteresowane złożeniem wspólnego wniosku o dofinansowanie w oparciu o zapisy art. 39 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027.
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania Części środowiskowej wniosku o dofinansowanie w przypadku samego zakupu wozu strażackiego nie będzie wymagane uzyskanie ani deklaracji organu odpowiedzialnego za monitorowanie obszarów Natura 2000 ani deklaracji organu odpowiedzialnego za gospodarkę wodną. Brak konieczności uzyskania przedmiotowych dokumentów wnioskodawca winien odpowiednio uzasadnić w przedkładanej do wniosku Części środowiskowej wniosku o dofinansowanie (punkt 1.3.2 i 1.6.4 tego dokumentu), kierując się zakresem rzeczowym i charakterem projektu.
W ww. przypadku wystarczający będzie zapis „Nie dotyczy” w kolumnie „Obliczenia/opisy wnioskodawcy” w wierszu dotyczącym wskazanego kryterium.
Zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie „Wskaźniki rezultatu obrazują bezpośredni wpływ zrealizowanego przedsięwzięcia na otoczenie społeczno-ekonomiczne, uzyskany po zakończeniu realizacji projektu. Wybrane przez Wnioskodawcę wskaźniki mają jak najtrafniej oddawać efekty realizacji projektu.” W związku z powyższym, jeśli wóz strażacki będzie przewidziany również do udziału w akcjach ratunkowych innych niż spowodowanych pożarem, to należy wybrać oba wskaźniki.
Tablica informacyjno-promocyjna może stanowić wydatek kwalifikowany jedynie w ramach kosztów pośrednich.
W przypadku, gdy wartość projektu przekracza 1 000 000 zł wnioskodawca na etapie przygotowania wniosku o dofinansowanie jako koszty kwalifikowane powinien wskazać kwotę 1 000 000 zł, a nadwyżkę ująć w wydatkach niekwalifikowanych.
Zgodnie z art. 39 ust. 2 ustawy o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021-2027 gmina jako podmiot inicjując projekt partnerski jest zobowiązana do wyboru partnerów z zachowaniem zasady przejrzystości i równego traktowania gdy wybiera spośród podmiotów innych niż wymienione w art. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych. Podmioty inne niż wymienione w art. 4 ustawy Pzp to podmioty zobowiązane do stosowania przepisów tej ustawy między innymi finansowane w ponad 50% na przykład bezpośrednio przez jednostki sektora finansów publicznych. Mając na uwadze, że stowarzyszenia mogą być w różny sposób finansowane, a co za tym idzie ocena zaklasyfikowania do podmiotów opisanych w art. 4 PZP ma zawsze charakter indywidualny, podmiot inicjujący projekt partnerski musi brać pod uwagę taki stan rzeczy i wybrać odpowiedni sposób wyboru partnera lub partnerów.
Należy pamiętać, że przeprowadzenie prawidłowej procedury wyboru partnera ma się odbyć przed złożeniem wniosku o dofinansowanie, gdyż np.: nie zastosowanie obowiązków zawartych we wskazanym art. 39 ust. 2 pkt 1) - 3) nie może być następczo naprawione po złożeniu wniosku o dofinansowanie, co w efekcie prowadzić będzie do negatywnej oceny tego wniosku.
Natomiast odpowiadając na pytanie czy gmina może skorzystać z wyłączenia na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy wdrożeniowej należy stwierdzić, że nie jest to możliwe.
Stan techniczny wyposażenia jednostki należy podać na dzień złożenia wniosku. Podkreślenia wymaga, iż w ramach kryterium należy wziąć pod uwagę jedynie pojazdy i sprzęt ratowniczy, tj. takie które mogą brać udział w akcjach ratowniczych (wprowadzone do użytkowania w podziale bojowym).
Wkład własny co do zasady może zostać pokryty z innych dotacji o ile:
W kryterium jakościowym nr 3. „Zaplanowany wkład własny wnioskodawcy w finansowanie projektu” w projekcie partnerskim przez wkład własny należy rozumieć łącznie zabezpieczone środki lidera i partnera/partnerów.
Należy uwzględnić, że w załączniku nr 1 do wniosku o dofinansowanie zarówno lider jak i wszyscy partnerzy podpisują oświadczenie, że będą dysponować środkami finansowymi niezbędnymi do pokrycia wkładu własnego w wydatkach kwalifikowanych i całości wydatków niekwalifikowanych, służących realizacji projektu, zgodnie z treścią wniosku o dofinansowanie.
Z kolei przed zawarciem umowy o dofinansowanie wymagane jest oświadczenie, że wnioskodawca i wszyscy partnerzy posiadają ww. środki finansowe. Podkreślenia wymaga, że wskazany wyżej załącznik nr 1 do wniosku o dofinansowanie zawiera klauzulę o odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych danych lub złożenie fałszywych oświadczeń, zgodne z art. 47, ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
Z zastrzeżeniem powyższego istnieje możliwość zastąpienia wkładu własnego wnioskodawcy i partnera/partnerów innym wkładem krajowym. Powyższe nie wpływa na ocenę kryterium jakościowego nr 3, gdyż w jego ramach za wkład własny uznaje się wszystkie środki krajowe.
WAŻNE.
Ostateczna ocena w powyższych kwestii należeć będzie do Komisji Oceny Projektów na podstawie kompletnej dokumentacji wniosku o dofinansowanie.
Zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (Rozdział nr 12) podmioty inne niż Jednostki samorządu terytorialnego czy Inne jednostki sektora finansów publicznych załączają dokumenty finansowe złożone do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej lub Krajowego Rejestru Sądowego lub urzędu skarbowego:
W przypadku OSP zazwyczaj dokumentami wymagającymi załączenia będą deklaracje CIT.
Załącznik 3.5 do wniosku o dofinansowanie to Lista sprawdzająca w zakresie dokumentacji dotyczącej ocen oddziaływania na środowisko dla instytucji oceniających wnioski o dofinansowanie. Jest to dokument stosowany przez pracowników Departamentu Ochrony Środowiska w ramach procedury Oceny Oddziaływania na Środowisko i nie powinien być załączany przez wnioskodawców.
Zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (Rozdział nr 2) Odniesienie do kryteriów wyboru projektu jest jednym z najważniejszych załączników do wniosku o dofinansowanie projektu, gdyż na podstawie zawartych w nim informacji dokonywana jest ocena formalna i merytoryczna. Kompletność i rzetelność wskazanych informacji jest niezbędna dla dokonania prawidłowej oceny. W niniejszym załączniku należy bardzo konkretnie odnieść się do kryteriów wyboru obowiązujących dla danego naboru, znajdujących się w załączniku nr 4 do Regulaminu wyboru projektów.
Zgodnie z treścią załączonego wzoru dokumentu, w kolumnie Obliczenia/opisy wnioskodawcy należy wskazać opis przyjętych założeń wraz z niezbędnymi obliczeniami/dane z uzasadnieniem. Informacje powinny być umieszczone w załączniku i muszą być zgodne z wnioskiem o dofinansowanie oraz pozostałymi załącznikami.
Zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (Rozdział nr 1) załącznik jest obowiązkowy dla każdego wniosku o dofinansowanie projektu. W przypadku projektów partnerskich załącznik jest wymagany odrębnie dla Wnioskodawcy i każdego z Partnerów.
Załącznik powinien być podpisany elektronicznie przez osobę upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy/partnera za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego. Należy dołączyć plik uwierzytelniający użyty podpis elektroniczny (podpis kwalifikowany).
Podpisanie niniejszego dokumentu oznacza podpisanie wniosku i wszystkich jego załączników.
Ponadto zgodnie z zapisami Katalogu wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) kwalifikowalny jest jako koszt pośredni zakup podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowalnego certyfikatu.