Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027

Logo Funduszy Europejskich
Logo Podkarpackie przestrzeń otwarta
Logo Unii Europejskiej

 

Informacja z 13 stycznia 2025 r.

  1. Czy jest szansa, że nabór wniosków zostanie przedłużony np. o 14 dni?

Odpowiedź:
Obecnie Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie jako Instytucja Organizująca Nabór nie przewiduje wydłużenia terminu naboru, gdyż został on ogłoszony 22 listopada 2024 r., zatem okres na zapoznanie się z nim, był dłuższy niż w innych naborach EFS+.

  1. Jakie wydatki mogą być realizowane w ramach projektu? Czy np. można zrobić usługę w ramach innego kodu pkt który się chce prowadzić? Czy np. można kupić środek trwały do rozpoczęcia np. usługi w zakresie usługi nadruku na kubkach koszulkach itp. maszyny lub drukarkę 3d na druk materiałów marketingowych dla klienta jako kompleksowa usługa marketingowa w ramach prowadzonej przez ngo usługi. Czy jakieś maszyny, które pozwalają na produkcję drobnych działań? Czy w ramach budowania sieci współpracy można zapraszać ekspertów z zagranicy oraz wziąć udział w wizytach studyjnych dot. współpracy międzysektorowej?

Odpowiedź:
Wydatki w ramach projektu muszą spełniać wymogi określone w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027. Nie można ocenić kwalifikowalności, racjonalności i efektywności wydatków nie znając treści całego wniosku o dofinansowanie. Regulamin przewiduje wsparcie w szczególności biorąc pod uwagę główny obszar aktywności i działalności danej organizacji lub doświadczenia w realizacji przedsięwzięć danego typu, również objęcie wsparciem w zakresie wdrażania nowych metod działania lub rodzajów usług, należy jednak pamiętać, że wsparcie budowania zdolności partnerów społeczeństwa obywatelskiego musi ograniczać się do zakresu celów EFS+. Na podstawie przedstawionego opisu nie jest możliwe potwierdzenie zasadności zakupu środka trwałego, o którym mowa w pytaniu. Z opisu nie wynika nawet jakiego katalogu działań i rodzajów podejmowanych interwencji wymienionych w Regulaminie dotyczy wydatek. W ramach budowania sieci współpracy jako jedno z możliwych działań można uznać udział ekspertów z zagranicy i wzięcie udziału w wizytach studyjnych dot. współpracy międzysektorowej, każdorazowo jednak zarówno takie działania jak również koszty z tym związane będą podlegały ocenie w odniesieniu do innych zapisów wniosku, w tym oceniana będzie niezbędność kosztu w odniesieniu do założonego celu i potrzeb oraz zadań podejmowanych w projekcie. Należy jednak wziąć pod uwagę, że planowane działania w projekcie muszą wynikać z przeprowadzonej kompleksowej diagnozy sytuacji problemowej danej organizacji lub ich kadry.

  1. Zgodnie z regulaminem naboru: Projekty realizowane w ramach Priorytetu 7 Działania 07.08 Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych pracowników oraz przedsiębiorców typ projektu nr 4 mogą być skierowane bezpośrednio do następujących odbiorców:
    • podmioty – organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wykluczeniem podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 4, spełniające kryteria: istnienie struktury organizacyjnej oraz formalna rejestracja, strukturalna niezależność od władz publicznych (zwłaszcza w wymiarze organów założycielskich, kontroli udziałów czy nadzoru właścicielskiego), niezarobkowy charakter organizacji, suwerenność i samorządność, dobrowolność przynależności.
    • kadra organizacji pozarządowych w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tj. pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę, osoby współpracujące na podstawie różnego rodzaju umów, w tym umów cywilno-prawnych, członkowie stowarzyszenia (dot. osób fizycznych), członkowie ich organów statutowych, zarząd, wolontariusze.
    • zgodnie z Limitami i ograniczeniami określonymi w SZOP brak jest możliwości udzielania wsparcia Lokalnym Grupom Działania (LGD). 

Jednocześnie należy mieć na uwadze, że zgodnie z merytorycznym kryterium horyzontalnym nr 8 wsparcie w projekcie musi zostać skierowane do grup docelowych z obszaru województwa podkarpackiego (w przypadku osób fizycznych uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze woj. podkarpackiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze woj. podkarpackiego). Użyte w kryterium sformułowanie odnoszące się do jednostki organizacyjnej dotyczy konkretnej formy organizacyjnej, tj. siedziby, oddziału, filii, która potwierdzi działalność i rzeczywistą obecność Wnioskodawcy na terenie województwa podkarpackiego. Weryfikacja jest dokonywana w oparciu o dostępne rejestry np. KRS, REGON, NIP itp. 

Zapis z regulaminu naboru str. 115 mówi: „2. ION rekomenduje, aby spełnienie kryterium kwalifikowalności uprawniające do udziału w projekcie uczestnika projektu lub podmiotu otrzymującego wsparcie, zostało zweryfikowane na podstawie następujących dokumentów:

a) Organizacje pozarządowe posiadające jednostkę organizacyjną (siedzibę, filię lub oddział) na obszarze województwa podkarpackiego, spełniające wymogi wskazane w specyficznym kryterium dostępu nr 1 - Dokument potwierdzający formalną rejestrację, statut, oświadczenie (w przypadku, gdy spełnienie danego wymogu wskazanego w specyficznym kryterium dostępu nr 1 nie może być potwierdzone w oparciu o ww. dokumenty).” 
Specyficzne kryterium dostępu nr 1 dotyczy wyłącznie Wnioskodawcy i Partnera, a nie organizacji pozarządowych biorących udział w projekcie jako grupa docelowa otrzymująca wsparcie w ramach projektu. Prosimy o wyjaśnienie w/w zapisu z regulaminu ze strony nr 115. 

Odpowiedź:
Tak, specyficzne kryterium dostępu nr 1 dotyczy Wnioskodawcy i Partnera/ Partnerów, natomiast inne podmioty obejmowane wsparciem muszą spełniać wymóg grupy docelowej projektu tj. „podmioty – organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego, z wykluczeniem podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 4, spełniające kryteria: istnienie struktury organizacyjnej oraz formalna rejestracja, strukturalna niezależność od władz publicznych (zwłaszcza w wymiarze organów założycielskich, kontroli udziałów czy nadzoru właścicielskiego), niezarobkowy charakter organizacji, suwerenność i samorządność, dobrowolność przynależności z uwzględnieniem, że wsparcie w projekcie musi zostać skierowane do grup docelowych z obszaru województwa podkarpackiego (w przypadku osób fizycznych uczą się, pracują lub zamieszkują one na obszarze woj. podkarpackiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego, w przypadku innych podmiotów posiadają one jednostkę organizacyjną na obszarze woj. podkarpackiego). Użyte w kryterium sformułowanie odnoszące się do jednostki organizacyjnej dotyczy konkretnej formy organizacyjnej, tj. siedziby, oddziału, filii, która potwierdzi działalność i rzeczywistą obecność Wnioskodawcy na terenie województwa podkarpackiego. Weryfikacja jest dokonywana w oparciu o dostępne rejestry np. KRS, REGON, NIP itp.
Wobec grupy docelowej (zarówno podmiotów jak również ich przedstawicieli), zarówno będących Wnioskodawcą lub Partnerem bądź jedynie innym uczestnikiem projektu należy przedstawić dokumenty, na podstawie których zostanie zweryfikowane spełnienie kryteriów grupy docelowej.

  1. Kryterium premiujące nr 6: Projekt obejmie wsparciem organizacje pozarządowe z określonej liczby powiatów województwa podkarpackiego, działające w co najmniej jednym z obszarów EFS+ lub chcące poszerzyć swoją działalność statutową o nowe obszary zgodne z EFS+.
    Chcemy objąć wsparciem organizacje z całego województwa podkarpackiego. Jak w takiej sytuacji będzie spełnione powyższe kryterium? Czy, żeby spełnić to kryterium musimy objąć wsparciem organizację z każdego z powiatów należących do województwa podkarpackiego (21 powiatów oraz 4 miasta na prawach powiatu).
    Czy np. wskazujemy, że obejmujemy całe województwo podkarpackie, ale jasno wskazujemy też ponad 5 powiatów (chcemy maksymalną liczbę punktów), z których będą organizacje? Wówczas zapewniamy, że minimum jedna organizacja będzie z każdego z tych wymienionych powiatów, a reszta z pozostałych, nie wymienionych tu jako obowiązkowych? 

Odpowiedź:
Dla otrzymania maksymalnej liczby punktów należy wskazać, że wsparciem objęta zostanie minimum jedna organizacja z każdego z wymienionych z nazwy więcej niż 5 powiatów (czyli np. z 6 powiatów). Organizacja musi spełniać pozostałe wymogi określone w kryterium.
Ponadto, we wniosku powinna być podana liczba wszystkich podmiotów objętych wsparciem, zatem ogólne zapisy, że zostaną objęte organizacje z całego województwa podkarpackiego nie są wystarczające. Z wniosku powinno wynikać komu i jakie wsparcie chcemy udzielić, gdyż jest to podstawa do oceny kosztów z tym związanych. Dodatkowo, zgodnie z Regulaminem „Działania dotyczące budowy potencjału organizacji powinny wynikać z przeprowadzonej kompleksowej diagnozy potrzeb organizacji. Działania powinny być skoncentrowane na rozwiązaniu wybranych, konkretnych problemów stanowiących istotną barierę ograniczającą możliwości rozwojowe organizacji. Diagnozę sytuacji problemowej organizacji/partnera lub ich kadry, w tym ich problemów, ograniczeń, potrzeb, oczekiwań i barier należy opisać we wniosku o dofinansowanie oraz poprzeć wiarygodnymi danymi”. 

Czy wsparcie w projekcie udzielane innym podmiotom niż Wnioskodawca i Partner jest dla tych organizacji pomocą de minimis?

Odpowiedź:
Wsparcie w projekcie udzielane innym podmiotom może stanowić dla tych podmiotów (organizacji pozarządowych) pomoc de minimis. We wniosku może być zarówno sytuacja otrzymania pomocy de minimis przez Wnioskodawcę/Partnera jak również przez inne organizacje pozarządowe.
Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu oznacza każdą działalność polegającą na oferowaniu towarów i usług na danym rynku.
Podmiotem korzystającym z pomocy może być również organizacja pozarządowa, której działalność nie musi być nastawiona na zysk (tj. zasadniczo nie musi mieć charakteru zarobkowego).

Informacja z 9 stycznia 2025 r.

  1. W załączniku nr 3 - Kryteria wyboru projektów w ramach programu regionalnego FEP 2021-2027 dla naboru nr FEPK.07.08-IP.01-003/24, punkt. I.1.8 Potencjał finansowy - widnieje zapis, iż "... Weryfikacji podlegać będzie, czy wnioskodawca posiada średni obrót za trzy ostatnie zamknięte okresy lub (jeśli to korzystniejsze) wnioskodawca posiada łączny obrót1 za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości ...)
    W związku z tym mam pytanie: czy 3 ostatnie zamknięte okresy to w ocenie WUP będą trzy ostatnie miesiące - zamknięte i rozliczone, czy 3 ostatnie kwartały?
    Biorąc pod uwagę, że nabór będzie w styczniu, to mam wykazać:
    - średni obrót z roku 2024, jeśli zostanie sporządzone sprawozdanie za ten rok, podpisane i zatwierdzone (uchwała) przed złożeniem wniosku?
    lub
    - średni obrót za ostatnie 3 zamknięte miesiące (październik, listopad, grudzień 2024)?
    lub
    -  średni obrót za ostatnie 3 zamknięte kwartały (X-XII, VII-IX, IV - VI 2024)

Odpowiedź:
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, że średni obrót za trzy ostatnie zamknięte okresy oznacza średni obrót z trzech ostatnich zamkniętych i zatwierdzonych okresów (lat obrotowych) zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz.U.2023.120 t.j.). Zatem nie jest możliwe uznanie za „okres zamknięty” miesiąca albo kwartału.

  1. Czy organizacja pozarządowa, może złożyć wniosek w ramach którego będzie jedynym podmiotem bezpośrednio korzystającym ze wsparcia EFS+ i uczestnikami projektu będą pracownicy, wolontariusze, członkowie Stowarzyszenia (Wnioskodawcy)?  

Odpowiedź:
Tak, organizacja pozarządowa może złożyć wniosek w ramach którego będzie jedynym podmiotem bezpośrednio korzystającym ze wsparcia EFS+ w ramach przedmiotowego naboru i uczestnikami projektu będą pracownicy, wolontariusze, członkowie Stowarzyszenia (Wnioskodawcy).

  1. Czy Wnioskodawcą może być organizacja, która prowadzi nieodpłatną i odpłatną działalność pożytku publicznego? Organizacja jest niedochodową, samopomocową reprezentującą interesy, wypowiadającą się, działającą na rzecz i w imieniu osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz ich rodzin.

Odpowiedź:
Organizacja pozarządowa powinna spełnić warunki dla podmiotu składającego wniosek i grupy docelowej wymienione w Regulaminie wyboru projektów. W odniesieniu do niezarobkowego charakteru organizacji, jeżeli zysk może być przeznaczony wyłącznie na cele statutowe Stowarzyszenia, organizacja spełnia warunek niezarobkowego charakteru organizacji.

  1. Czy wsparcie w ramach projektu może być udzielane spółdzielni socjalnej - jako podmiotowi ekonomii społecznej?

Odpowiedź:
Spółdzielnia socjalna nie może wziąć udziału w tym naborze jako Beneficjent/ Partner, gdyż nie spełnia definicji z art.3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. O spółdzielni socjalnej mowa w art. 3 ust. 3 pkt 3 tej ustawy. Z tego samego powodu nie może być odbiorcą wsparcia (uczestnikiem projektu), (zob. s. 23-25 Regulaminu wyboru projektów).

  1. Czy wsparcie w ramach projektu może być udzielone tylko liderowi/partnerom projektu na podstawie diagnozy potrzeb, czy też może być udzielone organizacjom nie wskazanych we wniosku o dofinansowanie z nazwy?

Odpowiedź:
Wsparcie może być udzielone oprócz samego Beneficjenta i Partnera również innym organizacjom, o ile uzasadnia to specyfika rodzajów działań na rzecz budowania potencjału organizacji społeczeństwa obywatelskiego, wymienionych na s. 110-113 Regulaminu wyboru projektów, a także o ile będzie to wynikać z przeprowadzonej kompleksowo diagnozy (o której mowa na s.118 Regulaminu wyboru). Należy jednak dążyć w przeprowadzonej diagnozie do wskazania szczegółowych informacji, takich jak: nazwy organizacji, wskazania sektorów, obszary terytorialne i tym podobnych konkretyzujących i zawężających określeń, jasno komunikujących, do kogo jest kierowane wsparcie. Konieczne jest również uwzględnienie w toku tych prac w pełni konkurencyjnego i transparentnego wyboru ostatecznych odbiorców wsparcia oraz takie zaprojektowanie struktury dystrybucji wsparcia, aby trafiało ono również szeroko do podmiotów o najmniejszym potencjale, uniemożliwiającym występowanie np. w charakterze beneficjenta projektów. Dlatego z uwzględnieniem powyższego, dopuszczalne jest objęcie wsparciem organizacji niewymienionych z nazwy, o ile specyfika proponowanych form wsparcia uniemożliwiła na etapie tworzenia diagnozy, jednoznaczne ich wskazanie.

  1. Czy odbiorcami wsparcia w zakresie wzmocnienia zasobów ludzkich w organizacjach (w postaci szkoleń i doradztwa) mogą być wyłącznie pracownicy stowarzyszenia/fundacji czy też osoby współpracujące i wolontariusze tych organizacji?

Odpowiedź:
Wsparcie w zakresie wzmocnienia zasobów ludzkich w organizacjach (w postaci szkoleń i doradztwa) może być kierowane również do osób współpracujących i wolontariuszy tych organizacji zgodnie z opisem grupy docelowej w Regulaminie wyboru projektów „kadra organizacji pozarządowych w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie tj. pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę, osoby współpracujące na podstawie różnego rodzaju umów, w tym umów cywilno-prawnych, członkowie stowarzyszenia (dot. osób fizycznych), członkowie ich organów statutowych, zarząd, wolontariusze”. Potrzeba takiego wsparcia dla ww. osób powinna wynikać z kompleksowej diagnozy (o której mowa na s.114 Regulaminu wyboru projektów).

  1. Czy wsparcie w ramach projektu w zakresie wzmocnienia zasobów ludzkich (szkolenia/doradztwo) może być udzielone organizacjom nie wskazanych we wniosku o dofinansowanie z nazwy (lider działała jako instytucja udzielająca wsparcia organizacjom - przeprowadza rekrutację i organizuje szkolenia/doradztwo dla poszczególnych pracowników NGO w zależności od ich potrzeb)?

Odpowiedź:
Należy dążyć do wskazania w diagnozie nazw organizacji, wskazania sektora, obszaru terytorialnego i tym podobnych konkretyzujących i zawężających określeń, jasno komunikujących, do kogo jest kierowane wsparcie. Konieczne jest jednak uwzględnienie w toku tych prac w pełni konkurencyjnego i transparentnego wyboru ostatecznych odbiorców wsparcia oraz takie zaprojektowanie struktury dystrybucji wsparcia, aby trafiało ono również szeroko do podmiotów o najmniejszym potencjale, uniemożliwiającym występowanie np. w charakterze beneficjenta projektów. Dlatego z uwzględnieniem powyższych wyjaśnień dopuszczalne jest objęcie wsparciem organizacji niewymienionych z nazwy, o ile specyfika proponowanych form wsparcia uniemożliwiła na etapie tworzenia diagnozy ich wskazanie. Niemniej, należy dołożyć wszelkich starań, aby diagnoza możliwie precyzyjnie wskazywała odbiorców wsparcia.

  1. Czy w ramach projektu można przewidzieć koszt certyfikacji dostępności Wnioskodawcy i Partnera? 

Odpowiedź:
Pytanie jest dość nieprecyzyjne, niemniej jednak, jeżeli chodzi o „dostępność” rozumianą jako spełnienie kryterium merytorycznego horyzontalnego nr 3 o nazwie „Projekt będzie miał pozytywny wpływ na zasadę równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępność dla osób z niepełnosprawnościami”, to wydatek na „certyfikację dostępności” jest nieuzasadniony.
Wnioskodawca, który nie spełni tego kryterium po prostu nie uzyska dofinansowania. Już na etapie wnioskowania, Wnioskodawca oświadcza o tym, że spełnia to kryterium, a karta oceny merytorycznej (zał. nr 4) wskazuje na s. 16-17 że:
„(...) Przez pozytywny wpływ na zasadę należy rozumieć  zapewnienie wsparcia bez jakiekolwiek dyskryminacji ze względu na przesłanki określone w art. 9 Rozporządzenia ogólnego, w tym zapewnienie dostępności do oferowanego w projekcie wsparcia dla wszystkich jego uczestników/ uczestniczek oraz zapewnienie dostępności wszystkich produktów projektu (w tym także usług), które nie zostały uznane za neutralne dla wszystkich ich użytkowników/ użytkowniczek, zgodnie ze standardami dostępności, stanowiącymi załącznik do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
Weryfikacja spełnienia kryterium będzie odbywać się na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu.”
Z powyższego wynika, że Wnioskodawca musi być pewien w momencie składania wniosku, że spełnia „standardy dostępności”, aby złożyć prawdziwe oświadczenie w tym zakresie.

Precyzując pytanie, spełniamy kryterium dostępności, ale certyfikat jest kolejnym krokiem w doskonaleniu i rozwoju organizacji, podniesieniem jakości prowadzonej działalności statutowej. 

Odpowiedź:
Zaproponowany koszt „certyfikacji dostępności Wnioskodawcy i Partnera”, przy wcześniejszym spełnieniu standardów dostępności, stanowiących załącznik do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, może być uznany za dopuszczalny, jeżeli zostanie należycie uzasadniony. Konieczne jest, aby ten „certyfikat” niósł ze sobą bezdyskusyjną wartość dodaną dla Uczestników Projektu. Zapewne na rynku istnieją mniej lub bardziej wiarygodne podmioty, certyfikujące zagadnienie „dostępności”. W żadnym wypadku nie może to być dokument, który jedynie potwierdzi, że spełniono obligatoryjne wymogi „standardów dostępności”. Trzeba mieć na uwadze, że wydatek, aby mógł być uznany za kwalifikowalny musi spełniać m.in. wymóg racjonalności, efektywności i niezbędności. Zatem po stronie Wnioskodawcy leży uzasadnienie celowości takiego wydatku i rzetelne opisanie wartości dodanej.

  1. Czy spółka z o.o. non profit - nie działająca dla zysku może być Wnioskodawcą w ramach powyższego konkursu? 

Odpowiedź:
Analogicznie jak w przypadku spółdzielni socjalnych, spółka z o.o. non profit nie może wziąć udziału w tym naborze jako Beneficjent/Partner, gdyż nie spełnia definicji z art.3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
O spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, która nie działa w celu osiągnięcia zysku oraz przeznacza całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznacza zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników mowa w art. 3 ust. 3 pkt 4) tej ustawy. Z tego samego powodu nie może być odbiorcą wsparcia (uczestnikiem projektu) - (zob. s 23-25 Regulaminu wyboru projektów). Zasada ta wynika ze specyficznego kryterium dostępu nr 1. 

  1. Czy w przypadku udzielania wsparcia organizacjom pozarządowym i ich pracownikom (np. w postaci szkoleń i doradztwa) mającym na celu podniesienie potencjału instytucjonalnego i kadrowego wystąpi pomoc de minimis (czy szkolenia i doradztwo będą udzielane w ramach pomocy de minimis). 

Odpowiedź:
Zgodnie z zapisami Regulaminu na s. 114 na etapie tworzenia projektu Wnioskodawca powinien ustalić, czy projekt podlega/nie podlega zasadom pomocy de minimis i wypełnić określone pola we wniosku. Wnioskodawca ma obowiązek wypełnienia uzasadnienia dla braku występowania pomocy de minimis.
Oznacza to, że należy każdorazowo przeprowadzić test pomocy de minimis. Jest to tym bardziej zasadne, że wiele organizacji świadczy usługi, które mogą mieć wpływ na rynek, co za tym idzie prawdopodobne jest, że będzie miało miejsce udzielenie pomoc de minimis.

  1. Zwracam się z pytaniem odnośnie potencjału finansowego do realizacji projektu. Przedsiębiorstwo osiągnęło przychód w następujących latach:
  • 2021: 600 tys
  • 2022: 500 tys
  • 2023: 550 tys
  • 2024: prognozuje się 400k, w momencie składania wniosku rok nie będzie jeszcze zamknięty 

Średnia za 3 ostatnie zamknięte okresy jest najkorzystniejszym rozwiązaniem. W takiej sytuacji maksymalny koszt średnich rocznych w projekcie to będzie 60% ze średniej za lata 2021-2023 tj. 330 tys. Prośba o potwierdzenie poprawności wyliczeń.

Odpowiedź:
Średni przychód z lat 2021, 2022, 2023 wyniósłby 550 tys. zł.
Oznacza to, że taki przychód pozwoliłby na ubieganie się o projekt roczny o maksymalnym budżecie 916,6 tys. zł. (550 tys. zł to 60% z 916,6 tys. zł).
Z kolei dla projektu dwuletniego byłoby to już maksymalnie ok. 1 833 000 zł.
Ponadto, w kryterium merytorycznym dopuszczającym nr 8 „Potencjał finansowy do realizacji projektu” dla działania 7.8 typ projektu nr 4 –– obrót rozumiany jest również jako przychód, zatem przychód jest dopuszczalnym miernikiem potencjału ekonomicznego.
 Jednakże w zapytaniu jest mowa o przedsiębiorstwie, które jeżeli nie należy do Podmiotów wymienionych w przedmiotowym Regulaminie wyboru projektów, w Rozdziale 2.3 Grupa docelowa (s.23-24), nie może ubiegać się o wsparcie.    

  1. Czy wsparcie może być udzielone na organizację szkoleń i wsparcie dla innych podmiotów ekonomii społecznej?

Odpowiedź:
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z zapytaniem w przedmiotowym zakresie odbiorcą wsparcia byłoby „przedsiębiorstwo”.
Jest to możliwe jedynie wtedy, gdy spełnia ono specyficzne kryterium dostępu nr 1. Mówi ono że: „Wnioskodawcą oraz Partnerem/ Partnerami projektu mogą być wyłącznie podmioty – organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wykluczeniem podmiotów, o których mowa w art. 3 ust. 4., które posiadają siedzibę lub zarejestrowany oddział na terenie woj. podkarpackiego oraz funkcjonują nie krócej niż 24 miesiące w przypadku Wnioskodawcy i 12 miesięcy w przypadku pozostałych Partnera/ Partnerów.”
„Przedsiębiorstwo” musi zatem wpisywać się w definicję z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Nie może to być przykładowo spółdzielnia socjalna, o której mowa w art. 3 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, czy spółka z o.o. lub S.A. non profit o której mowa w art. 3 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy.
Z powyższego wynika, że nie można z góry założyć, iż „wsparcie może być udzielone na organizację szkoleń i wsparcie dla innych podmiotów ekonomii społecznej”.
Odbiorcami wsparcia mogą być tylko podmioty, które podobnie jak Wnioskodawca i Partner spełniają kryterium przynależności do organizacji pozarządowych w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

  1. Czy Partner również musi być organizacją pozarządową? 

Odpowiedź:
Tak, Partner również musi spełniać definicję podmiotu uprawnionego do ubiegania się o dofinansowanie zgodnie z pkt 2.4.1 Regulaminu wyboru projektów.