Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027

Logo Funduszy Europejskich
Logo Podkarpackie przestrzeń otwarta
Logo Unii Europejskiej

 

Wojewódzki Urząd Pracy publikuje poniżej drugą serię Pytań i Odpowiedzi dotyczących naboru nr FEPK.07.14-IP.01-001/23. Jednocześnie informujemy, iż zmianie uległy odpowiedzi na pytania nr 2, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 32, 33, 35, 37, 41, 42, 45.

  1. Czy uczestnik może wnieść wkład własny finansowy, czyli pokryć część kosztu szkolenia ? Jeśli tak to w jakiej maksymalnej kwocie?

Opłaty od uczestników są możliwe, jednakże przy założeniu, iż wysokość takiej wpłaty nie może stanowić bariery uczestnictwa w projekcie, a jej zasady muszą zostać szczegółowo opisane w Regulaminie uczestnictwa w projekcie.

Beneficjent ma możliwość pokrycia z opłat uczestników własnego wkładu finansowego, do którego jest zobowiązany zapisami SZOP.

  1. Proszę o konsultację z IZ kwestii ponoszenia wydatków dotyczących:
  • rekrutacji
  • monitoringu usług
  • działań zapewniających dodatkowe wsparcie opisanych w specyficznym kryterium dostępu nr 5

w projektach z działania 7.14  w ramach kosztów bezpośrednich.
Definicja kosztów w nowych wytycznych ma następujące brzmienie:
„koszty pośrednie projektu – koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu”.
Nowe wytyczne zmieniły definicję kosztów pośrednich i doprecyzowały w niej, że koszty pośrednie - to koszty administracyjne, które nie wymagają działań merytorycznych. W przypadku gdy wymagane są działania merytoryczne- tak jak ma to miejsce podczas rekrutacji, dodatkowego wsparcia oraz dodatkowego wsparcia dla osób W działaniu 7.14 - to stanowić powinny bezpośrednie koszty.
Definicja kosztów pośrednich koreluje ze stanowiskiem poniżej.
Źródło: pismo wiceministra Pawła Chorążego z 4 grudnia 2017 do instytucji zarządzających i instytucji pośredniczących

EFS: KOSZTY REKRUTACJI W KOSZTACH BEZPOŚREDNICH

Co do zasady koszty rekrutacji uczestników projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego są kosztami pośrednimi. Jednak, jeśli w ramach rekrutacji beneficjent podjął aktywne działania merytoryczne, koszty tych działań można zaliczyć do bezpośrednich. To istota stanowiska Ministerstwa Rozwoju. Resort zabrał głos w sprawie, ze względu na liczne pytania kierowane przez beneficjentów.
Według pkt 2 podrozdziału 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS, FS na lata 2014 -2020 kosztami pośrednimi projektu są  „koszty  administracyjne związane z obsługą projektu”.
W opinii MR, co do zasady jednym z kosztów pośrednich jest koszt rekrutacji uczestników projektu finansowanego z EFS. Niemniej jednak, resort dostrzega możliwość rozliczenia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu w przypadku „podjęcia przez beneficjenta aktywnych działań merytorycznych, niezbędnych dla pozyskania uczestników”.
Według ministerstwa, zasadnym jest rozliczanie kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich, w przypadkach gdy:

  • projekt dotyczy grupy docelowej, do której dotarcie jest utrudnione i wymaga działań bezpośrednich (np. osoby NEET); lub
  • rekrutacja do projektu wymaga merytorycznej weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników celem zakwalifikowania ich do odpowiedniej formy wsparcia, czy na właściwy poziom zaawansowania szkolenia; lub
  • gdy rekrutacja wymaga merytorycznej oceny dokumentów składanych przez uczestnika, przeprowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP lub pomocy publicznej lub pomocy de minimis, weryfikacji istniejącej w danym podmiocie diagnozy potrzeb rozwojowych.

 Aktywne działania

Wiceminister Paweł Chorąży podkreśla w piśmie do instytucji zarządzających programami i pośredniczących w ich wdrażaniu, że aktywne działania należy rozumieć szeroko. Zarówno jako pozyskiwanie uczestników, jak i weryfikowanie ich kwalifikowalności lub predyspozycji do udziału w projekcie. Natomiast wszelkie inne czynności niewymagające aktywnych działań rekrutacyjnych po stronie beneficjenta, np. działania rekrutacyjne beneficjenta na rzecz własnych pracowników lub członków, działania informacyjno-promocyjne, skierowane do szerokiej grupy odbiorców (np. audycje radiowe lub tv) nie mogą być uznane za rekrutację, która mogłaby zostać ujęta w kosztach bezpośrednich. Beneficjent na etapie wnioskowania o dofinansowanie projektu powinien uzasadnić we wniosku kwalifikowalność poszczególnych kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu. Ma to umożliwić właściwej instytucji przeprowadzenie analizy zasadności ujęcia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich i zatwierdzenie projektu w kształcie prezentowanym przez beneficjenta.
Koszty rekrutacji oraz kontroli a nawet walidacji kart usług są uznawane przez IZ za koszty bezpośrednie w projektach centralnych z POWER, m.in. działania 2.21 i 2.2 oraz w wielu programach regionalnych.

Zgodnie z dokumentacją naboru (Podręcznik Beneficjenta) oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Rozdział 8. Podrozdział 8.1. Pkt. 10) W ramach kosztów bezpośrednich Wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika gdzie uczestnik dokonuje rejestracji w BUR i samodzielnie typuje usługę z jakiej chciałby skorzystać.

Natomiast koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach racjonalnych usprawnień, nie są kwalifikowalne w ramach projektów PSF.

W związku z powyższym nie ma możliwości ujmowania kosztów rekrutacji, monitoringu, ect. w kosztach bezpośrednich, gdyż są to koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową. Natomiast odnoszą się do wsparcia dla uczestnika projektu oferowanego w ramach utworzonego punktu kontaktowego. Operator powinien też jednocześnie przy oferowaniu tego typu wsparcia pamiętać, że  nie może  naruszać zasady systemu popytowego, zgodnie z którym to uczestnik projektu decyduje o tym jaka usługa rozwojowa jest mu potrzebna.

Dodatkowo, odnosząc się do słów wiceministra Pawła Chorążego; tj. „koszty rekrutacji mogą zostać rozliczone w kosztach bezpośrednich w  przypadkach gdy projekt dot. grupy docelowej, do której utrudnione jest dotarcie i wymaga działań bezpośrednich (np. osoby NEET); lub (2) rekrutacja do projektu wymaga merytorycznej weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników celem zakwalifikowania ich do odpowiedniej formy wsparcia, czy na właściwy poziom zaawansowania szkolenia lub (3) gdy rekrutacja wymaga merytorycznej oceny dokumentów składanych przez uczestnika, przeprowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP lub pomocy publicznej lub pomocy de minimis, weryfikacji istniejącej w danym podmiocie diagnozy potrzeb rozwojowych”.

Należy wskazać, iż powyższe przesłanki nie mają zastosowania w momencie kiedy grupę docelową stanowią osoby dorosłe, które z własnej inicjatywy chcą uczestniczyć w kształceniu i szkoleniu, z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (co oznacza, ze wsparcie dla przedsiębiorców nie występuje).

Ponadto przywołane słowa wiceministra odnoszą się do projektów realizowanych z Funduszy Europejskich w Polsce w latach 2014-2020.

Nadmieniam również, iż wszelka dokumentacja konkursowa jest konsultowana i zatwierdzana przez Instytucję Zarządzającą w oparciu o dostępne dokumenty programowe Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Niemniej, jednak mając na uwadze dużą liczbę zapytań i próśb w tej sprawie zgłaszanych do Instytucji Ogłaszającej Nabór w tej kwestii, ta kwestia zostanie ponownie przedyskutowana z Instytucją Zarządzającą. Koszty te mogą jednakże zostać wskazane przez Wnioskodawcę w ramach kosztów bezpośrednich, jednakże musza one zostać odpowiednio uzasadnione. Z treści takiego uzasadnienia musi wynikać, że są one bezpośrednio powiązane z usługa rozwojową i są one niezbędne do poniesienia. W przeciwnym wypadku musza one być uwzględnione jako koszty pośrednie. Treść uzasadnienia będzie przedmiotem oceny KOP.

Jednocześnie w odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10 % kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.

  1. Proszę o doszczegółowienie zapisu z regulaminu konkursu o treści:
    „2.2.1   Wsparciem objęty może zostać następujący typ projektów:
    usługi rozwojowe, w tym w zakresie kompetencji cyfrowych, w ramach PSF dla osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje umiejętności/ kompetencje lub nabyć kwalifikacje (w tym włączone do ZRK), w tym wsparcie dla osób z najtrudniejszych grup docelowych – za pośrednictwem Bazy Usług Rozwojowych (BUR) poprzez m. in.:
  • kwalifikacyjne kursy zawodowe,
  • kursy umiejętności zawodowych,
  • inne kursy niż ww., umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, w tym ich odnawianie, jeżeli jest to wymagane właściwymi przepisami, walidację i certyfikację kwalifikacji i kompetencji, w tym ich odnawianie, jeżeli jest to wymagane właściwymi przepisami, promowanie form kształcenia ustawicznego.”

Jakie dokładnie usługi rozwojowe można realizować w ramach wsparcia osób dorosłych?
Czy można realizować szkolenia lub doradztwo, które pozwalają na rozwój osób w nich uczestniczących, takie jak: szkolenia, szkolenia zawodowe, e-learning, studia podyplomowe, doradztwo, mentoring, coaching, a także walidacja lub walidacja połączona z certyfikowaniem.

Zgodnie ze wskazanym typem projektu, w ramach projektu mogą być finansowane wszelkie usługi rozwojowe dostępne w Bazie Usług Rozwojowych. Należy mieć jednakże na uwadze zasady kwalifikowalności w tym zakresie wynikające z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, Programu Fundusze europejskie dla Podkarpacia 2021 i 2027 oraz Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.

  1. Proszę o wyjaśnienie jak należy rozumieć kryterium dostępu nr 6:
    „Specyficzne kryterium dostępu nr 6 : Beneficjent (operator) i Partner/Partnerzy (o ile wystąpią) na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie posiadają, co najmniej dwuletnie doświadczenie w prowadzeniu działalności w obszarze merytorycznym, którego dotyczy projekt (jako instytucja szkoleniowa osób dorosłych lub instytucja otoczenia biznesu).”
    Czy weryfikacja kryterium dotyczyć będzie spełnienia kryterium łącznie, tzn. czy weryfikacja pozytywna będzie w przypadku gdy wymaganym doświadczeniem dysponuje Lider lub Partner?
    Czy może doświadczenie jest wymagane zarówno od Lidera jak i Partnera?

Kryterium zostanie spełnione w momencie kiedy przynajmniej jeden z wymienionych tj. Lider lub Partner posiadają wymagane doświadczenie. 

  1. Proszę o wyjaśnienie co dokładnie oznacza: co najmniej 2 letnie doświadczenie w prowadzeniu działalności w obszarze merytorycznym, którego dotyczy projekt (jako instytucja szkoleniowa osób dorosłych lub instytucja otoczenia biznesu)– specyficzne kryterium dostępu nr 6. Jak rozumiem podmiot musiał świadczyć w ostatnich 2 latach usługi rozwojowe dla osób dorosłych – jednak nie jest wskazana wartość takich usług ani tez ilość usług, ani tez ilość osób dorosłych, które zostały przeszkolone. Jeśli zatem podmiot wykonał dwie usługi szkoleniowe w ciągu ostatnich 2 lat , niezależnie od liczy osób, skierowane dla osób dorosłych, komercyjne lub jako dostawca z BUR lub jako Wykonawca w projekcie- to czy to kryterium jest spełnione? 

Zgodnie z treścią kryterium Beneficjent – Operator zobowiązany jest do przedstawienia we wniosku szerokiej i pogłębionej informacji o posiadanym doświadczeniu, o kwotach zrealizowanych działań, założonych celach i rezultatach, stopniu ich osiągnięcia itp. Usługi te maja być zrealizowane w okresie 2 lat. A zatem winny być wskazane wszystkie dane odnoszące się do tego okresu. 

  1. Proszę o pisemne potwierdzenie informacji uzyskanych na spotkaniu informacyjnym, mówiących o tym iż trzy wymagane wskaźniki rezultatu mają dotyczyć zarówno kwalifikacji jak i kompetencji mimo iż w ich nazwie występują wyłącznie kwalifikacje.

Wymagane wskaźniki rezultatu dot. zarówno kwalifikacji jak i kompetencji. Wskazana informacja jest oparta o definicję zawartą w Liście wskaźników kluczowych 2021 -2027 EFS+.

  1. Proszę o wyjaśnienie zapisu z Podr. Benefic. Str. 18 mówiącego, że Operator zobowiązany jest do weryfikacji cen rynkowych w odniesieniu do usług komercyjnych spoza BUR.

 Wskazany zapis należy interpretować w całości: a zatem Operator jest zobowiązany do weryfikacji, czy wskazana w Karcie Usługi cena usługi rozwojowej nie odbiega od cen rynkowych analogicznych usług rozwojowych oferowanych komercyjnie (poza BUR).
Do weryfikacji wartości usług należy wykorzystać narzędzie Porównywarka cen BUR. Umożliwia ono w ramach tej samej podkategorii, rodzaju, formy świadczenia usług szkoleniowych i doradczych, porównywanie kosztu wybranej usługi rozwojowej z cenami podobnych usług oferowanych przez inne podmioty. Moduł porównywarki cen bazuje na aktualnych cenach usług zamieszczonych w BUR. Prezentowane wartości są wyliczane na podstawie ceny za osobogodzinę netto. Wynik porównania cen przedstawiony jest w trzech wartościach: średnia cena, mediana ceny oraz w postaci III kwartyla (czyli miary oznaczającej, że trzy czwarte cen usług ma cenę równą lub niższą, a jedna czwarta cen usług znajduje się powyżej wskazanej wartości).

  1. Proszę o wyjaśnienie zapisu z Podr. Benefic. Str. 20 mówiącego o możliwości wsparcia w ramach konkursu 7.14 przedsiębiorstwa ekonomii społecznej.

Zapis wynika z treści Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. Działania są skierowane do osób, które z własnej inicjatywy chcą podnosić swoje kwalifikacje, a w przypadku tej współpracy należy mieć na uwadze że będzie ona przykładowo dotyczyć udzielania informacji dla klientów PES o możliwości udzielania im takiego wsparcia.

  1. Proszę o informację czy WUP dysponuje wiedzą jaka była średnia cena 1 usługi rozwojowej w każdym z 9 subregionów na podstawie realizowanych dotychczas PSF? 

Informacja tej treści powinna być pozyskana przez wnioskodawcę samodzielnie, w ramach przygotowywania Wniosku o dofinasowanie. Zgodnie z kryterium merytorycznym ogólnym nr 5 Racjonalność wydatków jest częścią oceny wniosku o dofinansowanie. IP nie dysponuje tego typu badaniami ukierunkowanymi na koszt usługi rozwojowej w danym subregionie.

  1. Proszę o potwierdzenie, że spełnienie kryterium specyficznego nr 1, 2 oraz 5 dotyczy oferowania przez Operatora preferencji punktowej podczas rekrutacji dla osób spełniających dane kryterium natomiast nie obliguje do dodania do wniosku dodatkowych wskaźników np. osób, które skorzystały z usług i uzyskały kwalifikacje ZSK z określoną wartością (liczba osób).

Kryteria zakładają założenie preferencji przez Operatora, nie wskazuje natomiast jakie to będą preferencje. Mogą nimi być np. dodatkowe punkty podczas rekrutacji. Na chwilę obecną brak możliwości tworzenia przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonego naboru własnych wskaźników. Taka możliwość istnieje jedynie w ramach modułu kryterium premiujące bezpośrednio w polu.

  1. Proszę o potwierdzenie, że wsparcie osób dorosłych w postaci refundacji kosztów usługi rozwojowej nie jest pomocą de minimis ani publiczną?

W sytuacji kiedy wsparcie jest dedykowane dla indywidualnych osób, z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (aby nie występowało wsparcie dla przedsiębiorców ) nie występuje pomoc de minimis ani publiczna 

  1. Proszę o informację czy projekty mogą rozpoczynać się od grudnia 23 , licząc zgodnie z zapisami dokumentacji konkursowej, że termin wyłonienia operatorów to: wrzesień + 2 mies. na podpisanie uda? 

Zakładany termin realizacji projektu musi mieścić się w okresie od dnia 04.04.2023 – do dnia 31.12.2027 r.

Przy określaniu daty rozpoczęcia realizacji projektu należy uwzględnić proces oceny oraz czas niezbędny na przygotowanie przez wnioskodawcę dokumentów wymaganych do zawarcia umowy. 

  1. Proszę o informację czy jest obligatoryjna umowa trójstronna czy wystarczy umowa dwustronna- osoba-Operator? 

Zgodnie z zapisami Podręcznika dla Beneficjenta będzie obowiązywać umowa trójstronna. 

  1. Proszę o informację czy można będzie składać wnioski o płatność 1 x kwartał czy muszą być składane comiesięcznie? 

Planowane jest rozliczanie wniosków o płatność raz na miesiąc. Jednakże będzie to ostatecznie wynikać z zatwierdzonego Harmonogramu płatności.

  1. Proszę o wyjaśnienie jak rozumiana jest usługa w projekcie – pytanie dotyczy obowiązku monitoringu 5 % usług. Czy 1 osoba uczestnicząca w 1 usłudze to jest jedna usługa? Czy jeśli na 1 usłudze będzie razem 10 osób to nadal jest to jedna usługa  czy może 10 usług w odniesieniu do osób. Przy założeniu objęcia wsparciem np. 100 osób, gdzie osoby te wybiorą 10 usług czyli na każdej usłudze będzie 10 osób, to czy wtedy odbyło się:
  • 100 usług
  • 10 usług

Zatem czy usług będzie zawsze tyle ilu uczestników niezależnie od tego czy osoby wybiorą te same usługi o tym samym ID usługi czy jednak liczba usług to zawsze liczba usług niezależnie od liczby osób w nich uczestniczących?
Zatem jaka jest definicja usługi w odniesieniu do konieczności zaplanowania 5 % usług?
 

Usługa rozwojowa jest liczona jako 1 usługa bez względu na liczbę osób w niej uczestniczących. Przy opisanym założeniu jeśli 100 osób wybierze 10 usług to do wyliczenia 5% liczymy te 10 usług. 

  1. Podręcznik Beneficjenta str. 5 jest zapis:
    „weryfikacji czy cena usługi rozwojowej nie odbiega od ceny rynkowej oraz czy dane wsparcie utrzymuje limit stawki godzinowej. Do określenia maksymalnej kwoty dofinansowania pojedynczej godziny usługi rozwojowej należy bazować na wynikach badań cen rynkowych usług rozwojowych wykonywanych na zlecenie PARP oraz korzystać z porównywarki cen usług rozwojowych dostępnej w BUR”
    Proszę o informację gdzie znajdują się wyniki badań cen rynkowych usług rozwojowych wykonywanych na zlecenie PARP- proszę o podanie dokumentu lub linku do tych danych.
    Czy może chodzi o to badanie i raport:
    https://rpo-wupbialystok.praca.gov.pl/documents/3027427/a8dc1276-545b-4768-b60a-dc3481a60bcb i czy na nim mamy bazować? Czy może jednak na porównywarce? 

Do weryfikacji wartości usług należy wykorzystać narzędzie Porównywarka cen BUR. Umożliwia ono w ramach tej samej podkategorii, rodzaju, formy świadczenia usług szkoleniowych i doradczych, porównywanie kosztu wybranej usługi rozwojowej z cenami podobnych usług oferowanych przez inne podmioty.

Moduł porównywarki cen bazuje na aktualnych cenach usług zamieszczonych w BUR. Prezentowane wartości są wyliczane na podstawie ceny za osobogodzinę netto. Wynik porównania cen przedstawiony jest w trzech wartościach: średnia cena, mediana ceny oraz w postaci III kwartyla (czyli miary oznaczającej, że trzy czwarte cen usług ma cenę równą lub niższą, a jedna czwarta cen usług znajduje się powyżej wskazanej wartości). Link do porównywarki https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/wyszukiwarka/porownywarka. 

  1. Proszę o informację czy 1 osoba może korzystać ze wsparcia tylko u 1 Operatora?
    Zapis:
    „Operator zobowiązuje się do prowadzenia weryfikacji uczestników usług rozwojowych pod kątem ich uczestnictwa w usłudze w ramach więcej niż jednego subregionu (na podstawie danych z BUR). Efektywność działania projektu PSF podlega cyklicznemu badaniu ewaluacyjnemu, prowadzonemu na poziomie krajowym, we współpracy z właściwą IP FEP oraz z organizacjami, reprezentującymi grupy docelowe wsparcia, które uwzględnia w szczególności: użyteczność PSF dla uczestników projektu w procesie realizacji ich celów rozwojowych, poziom dostępności i przejrzystości zastosowanych rozwiązań, dostępność usług rozwojowych dla uczestników znajdujących się w sytuacji niekorzystnej”
    Pytanie: jeżeli uczestnik nie może skorzystać ze wsparcia w ramach innych subregionów to jak Operator ma to weryfikować- czy jest jakieś narzędzie do tego?
    Pytanie: czy uczestnik PSF dla osób dorosłych może wziąć udział w PSF dla firm 7.9  w województwie podkarpackim? Jeśli nie to jak Operator ma to weryfikować?
    Pytania: czy uczestnik osoba dorosła może otrzymać wsparcie jeśli otrzymała już wsparcie z programów centralnych operatorskich np. FERS-projekty branżowe, Akademia HR lub z innych programów regionalnych? Jeśli nie to jak Operator ma to weryfikować?

 W projekcie realizowanym w ramach Działania 7.14 jedna osoba może wziąć udział nie więcej niż w jednej usłudze rozwojowej.

Natomiast obowiązkiem Operatora jest weryfikacja powyższego, a sposób jej przeprowadzenia leży w gestii Operatora. Należy pamiętać o tym, iż ta kwestia powinna być powiązana z koniecznością stosowania indywidulanego podejścia do analizy czy dana usługa była lub jest analogiczna do tej która ma być dopiero udzielona, ponadto z możliwości wsparcia powinny być wyłączone takie same usługi w szczególności udzielane przez tego samego dostawcę, dlatego analizie powinien podlegać udział tej samej osoby w takim samym szkoleniu u tego samego wykonawcy (bez względu na termin takiego szkolenia).

W odpowiedzi na pytanie dotyczące dostępności narzędzi czy istnieje narzędzie do weryfikacji czy uczestnik może skorzystać ze wsparcia w ramach innych subregionów, to należy wskazać, iż takiego narzędzia nie ma. Będzie możliwość weryfikacji udziału uczestników projektu w obszarze województwa podkarpackiego w ramach modułu monitorowania uczestników.

W przypadku uczestnictwa tej samej osoby we wsparciu oferowanym w ramach Działania 7.9 i 7.14, należy pamiętać o różnicach pomiędzy tymi dwoma działaniami. W przypadku Działania 7.9 mamy do czynienia ze wsparciem oferowanym dla Pracodawców i ich pracowników, natomiast w przypadku 7.14 jest to wsparcie oferowane do uczestników indywidualnych i zgodne z ich potrzebami. Może dojść do sytuacji gdy pracownik objęty wsparciem w ramach 7.9, będzie również uczestniczył we wsparciu w ramach 7.14, jednakże należy mieć na uwadze wskazane powyżej różnice oraz nie może dojść do sytuacji, w której pracownik uczestniczący we wsparciu w ramach Działania 7.14, tak naprawdę korzysta ze wsparcia niezbędnego dla jego Pracodawcy a nie zgodnego z jego indywidualnymi potrzebami.

W kwestii weryfikacji udziału programu centralnego, to ta kwestia także pozostaje w zakresie Operatora, jednakże rozwiązaniem jest np. formularz rekrutacyjny.

Należy także pamiętać o zapisach Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, dotyczących braku podwójnego finansowania wsparcia realizowanego w RP z działaniami wdrażanymi w KPO (dot. inwestycji 4.4.1 praca zdalna) oraz FERS (w zakresie zielonych kompetencji, w tym kompetencji niezbędnych do pracy w sektorze zielonej gospodarki oraz zarządzania różnorodnością/wiekiem). 

  1. Proszę o wyjaśnienie kryterium dostępu nr 8 - Wartość projektu wynosi minimum 95% alokacji wskazanej w regulaminie wyboru projektów na dany subregion.
    Czy to oznacza, że jeżeli wybiorę np. subregion "SRZ" - powiat miasto Rzeszów, gdzie alokacja wynosi 17 385 834,00 PLN to wartość projektu musi wynosić minimum 16 516 542,30 PLN ?

Tak, jest to prawidłowa interpretacja. Przedmiotowe kryterium ma na celu wyeliminowanie możliwości realizacji dwóch takich samych projektów na jednym obszarze.

  1. Proszę o wyjaśnienie kryterium dostępu nr 6 - Beneficjent (operator) i Partner/Partnerzy (o ile wystąpią) na dzień złożenia wniosku o dofinansowanie posiadają, co najmniej dwuletnie doświadczenie w prowadzeniu działalności w obszarze merytorycznym, którego dotyczy projekt (jako instytucja szkoleniowa osób dorosłych lub instytucja otoczenia biznesu).
    Czy w przypadku firmy szkoleniowej, która posiada wieloletnie doświadczenie w realizacji projektów współfinansowanych z EFS, w ramach których realizowane były m. in. doradztwo zawodowe, szkolenia zawodowe i komputerowe dla osób dorosłych, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej - kryterium zostanie uznane za spełnione? 

Zgodnie z treścią kryterium Beneficjent – Operator zobowiązany jest do przedstawienia we wniosku szerokiej i pogłębionej informacji o posiadanym doświadczeniu, o kwotach zrealizowanych działań, założonych celach i rezultatach, stopniu ich osiągnięcia itp. Usługi te maja być zrealizowane w okresie 2 lat. A zatem winny być wskazane wszystkie dane odnoszące się do tego okresu.

  1. Czy podmiot, który na chwilę obecną świadczy usługi rozwojowe za pośrednictwem BUR może złożyć wniosek o dofinansowanie w ramach działania 7.14?

Zgodnie z zapisami Wytycznych dot. realizacji projektów z EFS + w ramach projektu PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem oraz dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług w danym PSF).

Wobec powyższego podmiot aplikujący do roli operatora usług szkoleniowych nie może być jednocześnie zarejestrowany do BUR jako dostawca usługi szkoleniowej. Jednocześnie jeżeli chodzi o kwestie techniczne dotyczące Państwa funkcjonowania w BUR jako dostawca usługi, proszę się kontaktować z PARP.

Nie, zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 niekwalifikowany jest koszt usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF albo przez podmiot powiązany z operatorem lub partnerem kapitałowo lub osobowo. Podmiot zarejestrowany w BUR nie powinien pełnić jednocześnie funkcji operatora. Mając na uwadze fakt, iż zapis ten jest powiązany z bezpośrednią realizacją projektu, kwestia ta będzie przede wszystkim przedmiotem weryfikacji wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach wniosku o płatność. Jednakże, nie wyklucza się takiego badania już na etapie oceny wniosku o dofinasowanie.

  1. Jeżeli podmiot, który świadczy usługi rozwojowe za pośrednictwem BUR nie może złożyć wniosku o dofinansowanie projektu w ramach działania 7.14 to czy może się z BUR "wyrejestrować/wypisać" i złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w ramach działania 7.14? 

Zgodnie z zapisami Wytycznych dot. realizacji projektów z EFS + w ramach projektu PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem oraz dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług w danym PSF).

Wobec powyższego podmiot aplikujący do roli operatora usług szkoleniowych nie może być jednocześnie zarejestrowany do BUR jako dostawca usługi szkoleniowej. Jednocześnie jeżeli chodzi o kwestie techniczne dotyczące Państwa funkcjonowania w BUR jako dostawca usługi, proszę się kontaktować z PARP.

Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 niekwalifikowany jest koszt usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF albo przez podmiot powiązany z operatorem lub partnerem kapitałowo lub osobowo. Podmiot zarejestrowany w BUR nie powinien pełnić jednocześnie funkcji operatora. Mając na uwadze fakt, iż zapis ten jest powiązany z bezpośrednią realizacją projektu, kwestia ta będzie przede wszystkim przedmiotem weryfikacji wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach wniosku o płatność. Jednakże, nie wyklucza się takiego badania już na etapie oceny wniosku o dofinasowanie.

  1. Czy w ramach konkursu w kosztach bezpośrednich ująć można wydatki związane z monitoringiem usług oraz wydatki związane ze wsparciem technicznym uczestnika projektu po zgłoszeniu do projektu?

Na dzień dzisiejszy zgodnie z dokumentacją naboru (Podręcznik Beneficjenta) oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Rozdział 8. Podrozdział 8.1. Pkt. 10) w ramach kosztów bezpośrednich Wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika gdzie uczestnik dokonuje rejestracji w BUR i samodzielnie typuje usługę z jakiej chciałby skorzystać.

Natomiast koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach racjonalnych usprawnień, nie są kwalifikowalne w ramach projektów PSF.

W związku z powyższym nie ma możliwości ujmowania monitoringu oraz wsparcia technicznego uczestnika w kosztach bezpośrednich, gdyż jest to koszt niezwiązany bezpośrednio z usługą rozwojową. Natomiast odnosi się do wsparcia dla uczestnika projektu oferowanego w ramach utworzonego punktu kontaktowego. Operator powinien tez jednocześnie przy oferowaniu tego typu wsparcia pamiętać o zasadzie systemu popytowego, zgodnie z którą to uczestnik projektu decyduje o tym jaka usługa rozwojowa jest mu potrzebna, a operator w żadnej sytuacji nie może mu tego sugerować.

Jednakże, w związku z licznymi pytaniami oraz prośbami zgłaszanymi przez potencjalnych Wnioskodawców, kwestia kosztów ogólnoobsługowych projektu i wykazywania ich w kosztach bezpośrednich została przedstawiona IZ i trwają konsultacje w tym temacie. Warto jednakże nadmienić, iż koszty te mogą zostać wskazane przez Wnioskodawcę w ramach kosztów bezpośrednich, jednakże muszą one zostać odpowiednio uzasadnione. Z treści takiego uzasadnienia musi wynikać, że są one bezpośrednio powiązane z usługa rozwojową i są one niezbędne do poniesienia. W przeciwnym wypadku musza one być uwzględnione jako koszty pośrednie. Treść uzasadnienia będzie przedmiotem oceny KOP.

Jednocześnie w odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10% kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.

  1. Pytanie dotyczące naboru nr FEPK.07.14-IP.01-001/23, kryterium merytoryczne dopuszczające nr 8 - Potencjał finansowy do realizacji projektu. Proszę o informację czy w przypadku projektu partnerskiego w ramach kryterium weryfikowane będzie, czy wnioskodawca ma odpowiedni potencjał ekonomiczny – czyli czy brany jest pod uwagę wyłącznie łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy wnioskodawcy czy łącznie obrót wnioskodawcy i partnera?

Weryfikacja czy kryterium jest spełnione będzie rozpatrywane w różnoraki sposób i w zależności od przedstawionych treści.

Mianowicie; jeśli Wnioskodawca posiada odpowiednio potencjał finansowy wówczas nie zachodzi konieczność spełnionego kryterium u Partnera i na odwrót, natomiast jeśli Lider nie jest w stanie sam zapewnić finansowo odpowiedniej realizacji projektu to możemy łącznie z Partnerem potraktować posiadany potencjał ekonomiczny, jeśli oczywiście Partner takowy posiada.

Potencjał o którym mowa kryterium merytorycznym dopuszczającym nr 8 Potencjał finansowy do realizacji projektu, ma być wniesiony przez Wnioskodawcę, a w przypadku projektów partnerskich przez Partnera Wiodącego, tj. Lidera projektu. 

  1. Mam pytanie dotyczące w/w naboru – czy dana instytucja pełniąca funkcję Operatora w woj. Podkarpackim, może w tym samym czasie oferować i świadczyć usługi w ramach BUR w innych województwach lub w ramach projektów centralnych?

Zgodnie z zapisami Wytycznych dot. realizacji projektów z EFS + w ramach projektu PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem oraz dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług w danym PSF).

Wobec powyższego podmiot aplikujący do roli operatora usług szkoleniowych nie może być jednocześnie zarejestrowany do BUR jako dostawca usługi szkoleniowej.

Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 niekwalifikowany jest koszt usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF albo przez podmiot powiązany z operatorem lub partnerem kapitałowo lub osobowo. Podmiot zarejestrowany w BUR i świadczący w niej usługi ( niezależnie od tego czy mówimy o projektach wojewódzkich czy centralnych) nie powinien pełnić jednocześnie funkcji operatora. Mając na uwadze fakt, iż zapis ten jest powiązany z bezpośrednią realizacją projektu, kwestia ta będzie przede wszystkim przedmiotem weryfikacji wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach wniosku o płatność. Jednakże, nie wyklucza się takiego badania już na etapie oceny wniosku o dofinasowanie.

  1. Ponadto zwracam się w szczególności z pytaniem czy na spotkaniu wskazano informacje na temat minimalnych wartości wskaźników do osiągnięcia w ramach projektu (w ramach poszczególnych subregionów) i ile minimalnie UP należy objąć wsparciem w ramach projektu. Czy wskazano informacje na temat okresu realizacji projektu - czy preferowane są projekty z dłuższym czy krótszym okresem realizacji? Jakie są minimalne wymogi odnośnie liczby dni i godzin funkcjonowania punktów kontaktowych funkcjonujących w ramach projektu.

Nie zostanie określona minimalna liczba uczestników a co za tym idzie wskaźników w ramach danego subregionu. Wnioskodawca po odpowiednim rozeznaniu, diagnozie oraz szacowaniu samodzielnie zakłada liczbę osób objętych wsparciem.

Preferowany okres trwania projektu 3 – 4 lata, aby u potencjalnych uczestników korzystających ze wsparcia wyrobić świadomość, że na danym obszarze jest ono obsługiwane przez konkretny podmiot. Dodatkowo pozwoli to na uniknięcie sytuacji zablokowania udzielania wsparcia w całym województwie w sytuacji, gdy realizacja zadań przez jednego Operatora nie będzie przebiegała prawidłowo. W sytuacji wstrzymania realizacji pojedynczego projektu do obsługi uczestników projektu na danym terenie zostanie wyłoniony inny Operator.

Punkty kontaktowe muszą być czynne w godzinach porannych jak i popołudniowych umożliwiając kontakt osobom pracującym.

  1. W związku z ogłoszonym naborem wniosków nr FEPK.07.14-IP.01-001/23, pojawiła się wątpliwość dot. weryfikacji spełnienia w projekcie Kryterium merytorycznego dopuszczającego nr 8 "Potencjał finansowy do realizacji projektu".
    W Załączniku nr 3 do Regulaminu wyboru projektów zamieszczono następujące informacje:
    W ramach kryterium weryfikowane będzie, czy wnioskodawca ma odpowiedni potencjał ekonomiczny, aby zapewnić prawidłową realizację projektu, a w przypadku projektu partnerskiego, czy spełniona jest zasada określona w art. 39 ust. 11 ustawy z dnia 28 kwietnia 2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027.
    Weryfikacji podlegać będzie, czy wnioskodawca posiada łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie.
    Kryterium nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych (jsfp), w tym projektów partnerskich, w których jsfp występują jako wnioskodawca (partner wiodący) - kryterium obrotu nie jest wówczas badane.
    Weryfikacja spełnienia kryterium będzie odbywać się na podstawie treści wniosku o dofinansowanie projektu.
    Jak należy rozumieć powyższy zapis w przypadku realizacji projektu partnerskiego? Czy obroty Wnioskodawcy oraz Partnera nie sumują się? Jeżeli nie, to właśnie Wnioskodawca (Lider, Partner Wiodący), a nie Partner powinien wykazać łączny obrót, który będzie równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w projekcie?

Weryfikacja czy kryterium jest spełnione będzie rozpatrywane w różnoraki sposób i w zależności od przedstawionych treści.

Mianowicie; jeśli Wnioskodawca posiada odpowiednio potencjał finansowy wówczas nie zachodzi konieczność spełnionego kryterium u Partnera i na odwrót, natomiast jeśli Lider nie jest w stanie sam zapewnić finansowo odpowiedniej realizacji projektu to możemy łącznie z Partnerem potraktować posiadany potencjał ekonomiczny, jeśli oczywiście Partner takowy posiada.   

Potencjał o którym mowa kryterium merytorycznym dopuszczającym nr 8 Potencjał finansowy do realizacji projektu, ma być wniesiony przez Wnioskodawcę, a w przypadku projektów partnerskich przez Partnera Wiodącego, tj. Lidera projektu.  

  1. Prosimy o potwierdzenie, że wysokość obrotów będzie odnoszona do średnich rocznych wydatków w projekcie, a nie do wydatków w roku kalendarzowym, w którym będą one najwyższe.

 Wysokość obrotów będzie się odnosić do średnich rocznych wydatków w projekcie. 

  1. W przypadku, gdy wartość projektu będzie wynosiła 20 mln zł, a realizacja projektu będzie trwała 4 lata (48 miesięcy), to średnie roczne wydatki w projekcie będą wynosiły 5 mln zł, a tym samym łączny obrót Wnioskodawcy (Lidera, Partnera Wiodącego) powinien być równy kwocie 5 mln zł lub wyższy od przedmiotowej kwoty.

 Przedstawiona interpretacja jest prawidłowa. 

  1. Zwracam się z zapytaniem, czy w ramach kryterium:
    Operator PSF zapewni dostęp do dodatkowego wsparcia dla osób dorosłych zainteresowanych podniesieniem swoich umiejętności/ kompetencji/kwalifikacji.
    Konkretnie chodzi mi o spełnienie warunku: Operator zapewnia dostęp do ww. dodatkowego wsparcia w każdym prowadzonym punkcie kontaktowym oznacza, że na etapie składania wniosku należy wskazać konkretne adresy w/w punktów czy deklaracja zapewnienia prowadzenia takich punktów z opisem funkcjonowania będzie wystarczająca?

Prowadzenie punktów kontaktowych zapewniających dodatkowe wsparcie dla uczestników na każdym etapie udziału w projekcie stanowi istotny element oferowanego wsparcia, stąd lokalizacja powyższych punktów powinna zostać umieszczona w treści wniosku o dofinansowanie.

Należy przy tym mieć na uwadze, iż punkty kontaktowe powinny być rozmieszczone w lokalizacjach umożliwiających łatwy dostęp dla potencjalnych uczestników wsparcia (miejscowości i lokalizacje dobrze skomunikowane) oraz odpowiednio oznaczone, w tym w widocznym miejscu powinna znajdować się informacja o popytowym charakterze projektu tj. o prawie uczestnika do samodzielnego wyboru rodzaju kursu i wykonawcy szkolenia. Punkty muszą być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, a pracujące w nich osoby powinny udzielać pełnej informacji o projekcie oraz zapewniać pełną obsługę wszystkich uczestników, w tym w szczególności w zakresie pomocy technicznej w rejestracji w systemach informatycznych oraz dostęp do usług doradczych. Punkty kontaktowe muszą być czynne w godzinach umożliwiających kontakt osobom pracującym (również w godzinach popołudniowych).

  1. Zwracam się z prośba o udzielenie odpowiedzi:
    w Regulaminie konkursu są podane kwoty maksymalnego dofinansowania projektu na dany subregion;  jak rozumiem do tej kwoty należy dodać 5% wkładu własnego?

 Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu (ze środków UE i środków budżetu państwa) wynosi 95,00% , natomiast udział wkładu własnego Beneficjenta w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych projektu w ramach naboru wynosi 5,00%. 

  1. Zgodnie z kryterium dostępu nr 8 wartość projektu (dofinansowanie + wkład własny) wynosi min. 95% alokacji tzn. dofinansowania przeznaczonego na dany subregion bez wkładu własnego wymaganego od Wnioskodawcy. Podaję przykład, aby potwierdzić czy dobrze obliczam minimalną wartość projektu: dla subregionu SRZ przeznaczona jest kwota dofinansowania w wysokości  17 385 834,00 zł, czyli minimalna wartość projektu na ten subregion wynosi 16 516 542,30 zł (dofinansowanie + wkład własny)

 Jest to prawidłowa interpretacja.

  1. Zgodnie z Podręcznikiem dla Beneficjenta dla działania FEPK.07.14,  str. 13 uczestnikowi projektu można dofinansować usługę max. w 85%, czy to oznacza, że pozostałą kwotę musi wnieść jako wkład własny (15% kosztu usługi). Jednocześnie budżet wniosku musi być zgodny z pkt. 6.2.5 i pkt.6.2.6. Proszę o wskazówki w tym zakresie, aby nie przekroczyć zakładanych limitów.

85-cio procentowy limit na uczestnika za dofinansowane usługi rozwojowej dotyczy kosztów bezpośrednich. Natomiast konstruując budżet należy od poniesionych kosztów bezpośrednich również uwzględnić koszty pośrednie. W związku z powyższym biorąc pod uwagę Państwa pytanie przy podanych założeniach: 85% oznacza dofinansowanie za usługę(koszty bezpośrednie), 5% to wkład własny, 10% koszty pośrednie (100%). Warto także pamiętać, iż wykazując koszty w ramach budżetu projektu, należy uwzględnić także fakt, iż Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach projektu uwzględnić próg wniesienia minimalnego wkładu własnego w wysokości 5%.

Zapis dotyczący limitu 85% dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14.

  1. Zgodnie z zapisami Podręcznika dla Beneficjenta Działanie FEPK.07.14 Wsparcie osób dorosłych w zdobywaniu (str. 15)
    „We wniosku o dofinansowanie możliwe jest ujęcie wyłącznie wydatków związanych z realizacją działań w ramach PSF dla usługi rozwojowej”

 Czy w związku z powyższym oprócz kosztów sfinansowania usługi rozwojowej (85% dofinansowania)  w ramach kosztów bezpośrednich w projekcie można sfinansować jeden lub więcej z poniższych kosztów:

  1.  Wynagrodzenie doradców - wsparcie w zakresie realizacji usług, wizyty kontrolne w celu monitoringu usługi
  2. Delegacje służbowe Doradców (w tym: koszty delegacji służbowych, koszty noclegów, paliwa, przejazdów kom. publiczną, ryczałty za samochód prywatny do celów projektu) n.in. w celu weryfikacji realizacji wsparcia
  3. Opłaty za wynajem biura (punkt lokalny)
  4. System informatyczny do komunikacji i wymiany informacji na linii Operator-Uczestnik (w tym min.MS Windows Server 2016 Standard, MS Windows Exchange 2016, licencje dostęp., RAM, ochrona antywirusowa)
  5. Leasing 2 samochodów osobowych
  6. Eksploatacja samochodu służbowego Doradców (niezbędne naprawy, przeglądy, ubezpieczenia, wymiana opon, myjnia i inne niezbędne do utrzymania auta w dobrym stanie)
  7. Zakup narzędzi pracy dla mobilnych doradców (komplet: komputer mobilny z oprogramowaniem biurowym i systemem operacyjnym, drukarka mobilna, aparat fotograficzny, skaner)
  8. Oprogramowanie MS Home&Busines PL do laptopów dla doradców mobilnych
  9. Abonament telefonów komórkowych i Internetu mobilnego dla doradców mobilnych
  10. Środki niezbędne do świadczenia usług (papier, długopisy itp.)
  11. Stworzenie dedykowanej platformy do zgłoszeń, generowania umów i rozliczeń wsparcia (ograniczenie dokumentacji papierowej do minimum)
  12. Sfinansowanie działań promocyjnych mających na celu promowanie form kształcenia ustawicznego

Zgodnie z dokumentacją naboru (Podręcznik Beneficjenta) oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego

Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Rozdział 8. Podrozdział 8.1. Pkt. 10) W ramach kosztów bezpośrednich Wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika gdzie uczestnik dokonuje rejestracji w BUR i samodzielnie typuje usługę z jakiej chciałby skorzystać.

Natomiast koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach racjonalnych usprawnień, nie są kwalifikowalne w ramach projektów PSF.

W związku z powyższym nie ma możliwości ujmowania wynagrodzenia doradcy delegacji służbowych opłaty za wynajem biura etc. w kosztach bezpośrednich, gdyż jest to koszt niezwiązany bezpośrednio z usługą rozwojową. Natomiast odnosi się do wsparcia dla uczestnika projektu oferowanego w ramach utworzonego punktu kontaktowego. Operator powinien tez jednocześnie przy oferowaniu tego typu wsparcia pamiętać, że kontakt z doradca nie może stanowić naruszenia zasady systemu popytowego, zgodnie z którym to uczestnik projektu decyduje o tym jaka usługa rozwojowa jest mu potrzebna, a doradca w żadnej sytuacji nie może my tego sugerować. Jednakże wnioskodawca może zaproponować uwzględnienie takich kosztów w ramach kosztów bezpośrednich pod warunkiem odpowiedniego uzasadnienia, które będzie podlegało ocenie przez KOP. We wniosku o dofinansowanie należy wykazać, że takie koszty są bezpośrednio związane z usługą rozwojową, w przeciwnym razie powinny być ujęte w kosztach pośrednich zgodnie z zapisami wytycznych.

W odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10% kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.

Dodatkowo informuję, iż Zapis dotyczący limitu 85% dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14.

  1. Co rozumiecie Państwo jako odpowiedni potencjał ekonomiczny umożliwiający realizację całego projektu:
  •   czy są to obroty finansowe z poprzedniego zamkniętego roku,
  •   czy są to środki zgromadzone na rachunku bankowym,
  •   czy są to środki które beneficjent mógłby uzyskać w instytucjach typu bank itp.,
  •   czy jednak jest to wszystko co wskazano powyżej

Zgodnie z zapisami zał. nr 3 do Regulaminu Konkursu „Kryteria wyboru projektów współfinansowanych ze środków EFS+ w ramach FEP 2021-2027” przez potencjał finansowy należy rozumieć łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie.

Kryterium nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych (jsfp), w tym projektów partnerskich, w których jsfp występują jako wnioskodawca (partner wiodący) - kryterium obrotu nie jest wówczas badane. 

  1. Czy planujecie Państwo zorganizować również spotkanie informacyjne online lub hybrydowo? Organizacja spotkania informacyjnego tylko stacjonarnie jest wykluczająca dla osób, które z różnych przyczyn nie tylko zdrowotnych nie są w stanie pojawić się na spotkaniu w wyznaczonym przez Państwa miejscu. 

Spotkanie informacyjne online nie jest planowane natomiast zamieszczona zostanie prezentacja ze spotkania stacjonarnego na stronie Urzędu Marszałkowskiego https://funduszeue.podkarpackie.pl/.

Spotkanie informacyjne online nie jest planowane natomiast istnieje możliwość uzyskania prezentacji ze spotkania droga mailową. 

  1. W konkursie wskazano Kryterium dotyczące kosztu usługi rozwojowej:
    "Instytucja Organizująca Nabór określi maksymalną kwotę dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej w przeliczeniu na jedną godzinę usługi dla jednej osoby dorosłej korzystającej ze wsparcia z własnej inicjatywy w treści regulaminu wyboru projektów."
    Zwracam się z pytaniem kiedy podany zostanie koszt usługi rozwojowej?
     

Określając maksymalny koszt usługi rozwojowej zgodnie z warunkami określonymi w Wytycznych należy posiłkować się wynikami badań cen rynkowych usług rozwojowych wykonywanych na zlecenie PARP, jak również porównywarką cen usług rozwojowych dostępną w BUR. Taka zasada została tez określona w ramach Podręcznika beneficjenta, który stanowi złącznik nr 10 do Regulaminu konkursu.

Zgodnie z treścią Podręcznika Beneficjenta, należy dodatkowo pamiętać, iż  weryfikację średniej ceny rynkowej oraz limitu stawki godzinowej dla danego wsparcia należy udokumentować zrzutem ekranu z porównywarki cen PARP. Koszt usługi nie może przekraczać III kwartyla dla danej podkategorii usług, co stanowi maksymalną kwotę dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej w przeliczeniu na jedną godzinę usługi dla jednego uczestnika.

  1. Czy jest dostępna Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027?

Linki do instrukcji użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców/beneficjentów jest do pobrania  na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl  w zakładce POMOC. Na chwile obecna nie jest dostępna Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, dla projektów realizowanych w ramach programu EFS.

Instrukcja została opracowana i w najbliższych dniach zostanie opublikowana na stronie https://funduszeue.podkarpackie.pl/. Proszę o jej śledzenie na bieżąco, w szczególności zakładki „aktualności” i „nabory wniosków”. 

  1. W nawiązaniu do obowiązującego w konkursie kryterium dostępu nr 5:
    "Operator PSF zapewni dostęp do dodatkowego wsparcia dla osób dorosłych zainteresowanych podniesieniem swoich umiejętności/ kompetencji/kwalifikacji.
    Kryterium ma zapewnić dostęp do dodatkowego wsparcia uczestnikom projektu w zakresie co najmniej:
    1. zbudowania motywacji do rozwoju umiejętności/kompetencji/kwalifikacji;
    2. wsparcia w analizie potrzeb rozwojowych, w tym z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji;
    3. wsparcia w wyborze odpowiednich usług rozwojowych w BUR;
    4. identyfikacji nabytych umiejętności/kompetencji oraz wsparcia w ich walidacji i certyfikacji, w tym zachęcenie do założenia „Mojego portfolio” lub konta Europass;"
      Wnioskodawca zwraca się z pytaniem jaki rodzaj kosztów jest kwalifikowany w ramach zapewnienia dodatkowego wsparcia  o którym mowa w kryterium?

Koszty związane ze wsparciem dodatkowym dotyczą obszarów wymienionych w zacytowanym kryterium.

Katalog jest otwarty i uzależniony  od potrzeb uczestnika. Warto jednakże mieć na uwadze, ze zasadność a także ich racjonalność ponoszenia podlegać będzie ocenie.

  1. Zgodnie z kryterium premiującym nr 1 : "W kryteriach rekrutacji Operator założy preferencje umożliwiające dostęp do usługi rozwojowej dla osób dorosłych z grup w niekorzystnej sytuacji.
    Za osoby w niekorzystnej sytuacji uznaje się osoby posiadające wykształcenie na poziomie do ISCED 3 włącznie, osoby w wieku 50 lat i więcej, osoby z niepełnosprawnościami, rodzic/opiekun prawny samotnie wychowujący dziecko/dzieci do lat 18, kobiety powracające na rynek pracy po urlopie macierzyńskim Definicja osoby w niekorzystnej sytuacji zostanie umieszczona w regulaminie wyboru projektów"
    czy aby spełnić wymogi wskazanego kryterium należy przyznać preferencyjny punkt przy rekrutacji dla całej wskazanej w treści kryterium grupy osób, czy aby spełnić kryterium należy przyznać oddzielne punkt w ramach każdej z podgrup wchodzącej w katalog tych osób, tj np. oddzielnie 1 punkt dla osób z niskim wykształceniem, oddzielnie 1 punkt dla osób w wieku 50+, oddzielnie 1 punkt dla osób z niepełnosprawnościami itd-jeśli tak to czy punkty te powinny się kumulować (w przypadku gdy np. osoba w wieku 50+ jest jednocześnie osobą z niepełnosprawnością)?

Punktacja określona w zał. Nr 3 dotyczy ściśle oceny kryterium przez ION w złożonym wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym można uzyskać dodatkowe punkty premiujące za umożliwienie dostępu do usługi rozwojowej osobom dorosłym z grup w niekorzystnej sytuacji, wskazanym całościowo w treści definicji.  

  1. Pytanie odnośnie zapisów Podręcznika Beneficjenta, Działanie FEPK.07.14 (strona 19):
    "10. Operator nie stosuje warunków wyboru uczestników projektu do objęcia wsparciem w ramach projektu innych niż warunki ustalone przez IP FEP na etapie wyboru projektu do dofinansowania."
    Jak należy rozumieć wskazany zapis- czy Wnioskodawca nie może na etapie przygotowywania projektu wskazać innych niż wskazanie w regulaminie konkursu preferencyjne kryteria wyboru Uczestników projektu. Czy zapis dotyczy braku możliwości zmiany kryteriów naboru uczestników projektu na etapie realizacji projektu.

Uczestnik musi spełniać warunki określone dokumentacją konkursową aby móc zostać objętym wsparciem natomiast Operator musi dochować wszelkich starań aby jasno zostały one określone oraz odpowiednio egzekwować ich spełnienie. Natomiast zapis ten wynika z wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, i w świetle tego zapisu, zapisu Wnioskodawca nie może w ramach ogłoszonego regulaminu rekrutacji narzucić kryteriów innych niż określone na etapie wyboru projektu m.in. w trakcie procesu negocjacji z IP.

  1. Zwracam się ponadto z pytaniem odnośnie zapisu na stronie 13 podręcznika:
    " Uczestnicy mają możliwość wyboru usług/usługi zgodnie z własnymi potrzebami rozwojowymi. Dofinansowanie usługi rozwojowej nie może przekraczać 85%."
    Jak należy rozumieć ten zapis?
    W szczególności proszę o wyjaśnienie w  kontekście zapisu na stronie 16 podręcznika beneficjenta :
    "Zgodnie z zapisami SZOP Beneficjent wnosi wkład własny w wysokości minimum 5,00 % wydatków kwalifikowalnych. Wkład własny nie może przekroczyć 15,00 % wydatków kwalifikowalnych."
    W przypadku gdy w projekcie w ramach kosztów bezpośrednich kwalifikowane będzie wyłącznie dofinansowanie kosztu usługi rozwojowej, a zgodnie z kryterium premiującym nr 3 (kryterium dotyczące zróżnicowania poziomu dofinansowania) wkład własny zostanie zróżnicowany ,  to limit wkładu własnego dla całego projektu przekroczy 15%. Zwracam się z prośbą o wyjaśnienie zapisów.

85-cio procentowy limit na uczestnika za dofinansowane usługi rozwojowej dotyczy kosztów bezpośrednich. Natomiast konstruując budżet należy od poniesionych kosztów bezpośrednich również uwzględnić koszty pośrednie. W związku z powyższym biorąc pod uwagę Państwa pytanie przy podanych założeniach: 85% oznacza dofinansowanie za usługę(koszty bezpośrednie), 5% to wkład własny, 10% koszty pośrednie (100%). Warto także pamiętać, iż wykazując koszty w ramach budżetu projektu, należy uwzględnić także fakt, iż Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach projektu uwzględnić próg wniesienia minimalnego wkładu własnego w wysokości 5%.

Zapis dotyczący limitu 85 % dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14. Obecnie nie ma limitu dofinansowania za usługę rozwojowa.

  1. W związku z ogłoszonym naborem wniosków nr FEPK.07.14-IP.01-001/23, zwracam się z prośbą o wyjaśnienie poniższych zagadnień.
    Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznego dostępu nr 5, Operator PSF zapewni dostęp do dodatkowego wsparcia dla osób dorosłych zainteresowanych podniesieniem swoich umiejętności/ kompetencji/kwalifikacji.
    Kryterium ma zapewnić dostęp do dodatkowego wsparcia uczestnikom projektu w zakresie co najmniej: 
    a) zbudowania motywacji do rozwoju umiejętności/kompetencji/kwalifikacji;
    b) wsparcia w analizie potrzeb rozwojowych, w tym z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji; 
    c) wsparcia w wyborze odpowiednich usług rozwojowych w BUR;
    d) identyfikacji nabytych umiejętności/kompetencji oraz wsparcia w ich walidacji i certyfikacji, w tym zachęcenie do założenia „Mojego portfolio” lub konta Europass;
    Operator zapewnia dostęp do ww. dodatkowego wsparcia w każdym prowadzonym punkcie kontaktowym. 
    Czy w związku z powyższym, możliwe a nawet konieczne jest wyodrębnienie we wniosku o dofinansowanie zadania merytorycznego związanego z zapewnieniem ww. wsparcia? Ponadto, w ramach takiego zadania (w budżecie projektu) zaplanowane zostałyby koszty wynagrodzenia osoby/osób odpowiedzialnych za powyższe czynności. Czy też koszty ww. dodatkowego wsparcia w każdym prowadzonym punkcie kontaktowym powinny być realizowane w ramach kosztów pośrednich? Jest to szczególnie istotne, gdyż zgodnie z Podręcznikiem dla Beneficjenta Działanie FEPK.07.14 Wsparcie osób dorosłych w zdobywaniu i uzupełnianiu kwalifikacji i kompetencji na lata 2021-2027 wskazano, że w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika.

Biorąc pod uwagę, iż koszty dot. dodatkowego wsparcia są co do zasady kosztami pośrednimi nie ma możliwości ujmowania ich w budżecie projektu jako oddzielnej pozycji. Przy konstrukcji budżetu koszty pośrednie są ujmowane jako % od kosztów bezpośrednich i nie ma miejsca na wyszczególnianie pozycji.

Natomiast koszty bezpośrednie należy ujmować zadaniowo i wówczas do zadania przyporządkowane będą pozycje, które wymagają opisu.

Wnioskodawca może zaproponować uwzględnienie wymienionych kosztów w ramach kosztów bezpośrednich pod warunkiem odpowiedniego uzasadnienia, które będzie podlegało ocenie przez KOP. We wniosku o dofinansowanie należy wykazać, że takie koszty są bezpośrednio związane z usługą rozwojową, w przeciwnym razie powinny być ujęte w kosztach pośrednich zgodnie z zapisami wytycznych.

Linki do instrukcji użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców/beneficjentów jest do pobrania  na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl  w zakładce POMOC.

W odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10% kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich. Wojewódzki Urząd Pracy informuję, ponadto, iż ostateczny kształt wniosku a zatem m.in. liczba zadań zależy od Wnioskodawcy.

 

  1. Zgodnie z brzmieniem kryterium specyficznego dostępu nr 10 Kryterium dotyczące kosztu usługi rozwojowej, Instytucja Organizująca Nabór określi maksymalną kwotę dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej w przeliczeniu na jedną godzinę usługi dla jednej osoby dorosłej korzystającej ze wsparcia z własnej inicjatywy w treści regulaminu wyboru projektów.
    Jednakże maksymalna kwota dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej nie została wskazana w dokumentacji dot. wyboru wniosków. W takim razie w jaki sposób należy oszacować koszt pojedynczej usługi rozwojowej dla jednego uczestnika projektu? W Podręczniku dla Beneficjenta Działanie FEPK.07.14 Wsparcie osób dorosłych w zdobywaniu i uzupełnianiu kwalifikacji i kompetencji na lata 2021-2027 wskazano, że Operator powinien uwzględnić w budżecie wniosku całkowity możliwy koszt usługi rozwojowej. Tym samym, czy jeżeli w budżecie projektu ujęty zostanie koszt pojedynczej usługi rozwojowej w wysokości np. 8 000,00 zł/osobę, to kryterium specyficzne dostępu nr 10 zostanie uznane za spełnione? 
    Ponadto, w Podręczniku dla Beneficjenta Działanie FEPK.07.14 Wsparcie osób dorosłych w zdobywaniu i uzupełnianiu kwalifikacji i kompetencji na lata 2021-2027 zamieszczono poniższe informacje:
    Operator będzie zobowiązany do weryfikacji, czy wskazana w Karcie Usługi cena usługi rozwojowej nie odbiega od cen rynkowych analogicznych usług rozwojowych oferowanych komercyjnie (poza BUR).
    Do weryfikacji wartości usług należy wykorzystać narzędzie Porównywarka cen BUR. Umożliwia ono w ramach tej samej podkategorii, rodzaju, formy świadczenia usług szkoleniowych i doradczych, porównywanie kosztu wybranej usługi rozwojowej z cenami podobnych usług oferowanych przez inne podmioty.
    Moduł porównywarki cen bazuje na aktualnych cenach usług zamieszczonych w BUR. Prezentowane wartości są wyliczane na podstawie ceny za osobogodzinę netto. Wynik porównania cen przedstawiony jest w trzech wartościach: średnia cena, mediana ceny oraz w postaci III kwartyla (czyli miary oznaczającej, że trzy czwarte cen usług ma cenę równą lub niższą, a jedna czwarta cen usług znajduje się powyżej wskazanej wartości).
    Ze względu na popytowy charakter projektu, na etapie przygotowywania wniosku, nie jesteśmy w stanie oszacować z jakiego rodzaju usług rozwojowych będą chcieli skorzystać uczestnicy projektu (w konsekwencji niemożliwe jest również oszacowanie liczby godzin wsparcia w przeliczeniu na jednego uczestnika projektu). Tym samym, przy konstruowaniu budżetu projektu niemożliwe jest wykorzystanie porównywarki cen BUR, gdyż nie jesteśmy w stanie wskazać chociażby z jakiej kategorii wsparcia będą ostatecznie korzystali uczestnicy projektu. Natomiast, jak wynika z wyżej cytowanych zapisów zawartych w Podręczniku dla Beneficjenta, weryfikacja czy cena usługi rozwojowej nie odbiega od cen rynkowych analogicznych usług rozwojowych oferowanych komercyjnie z zastosowaniem Porównywarki cen BUR będzie możliwe dopiero podczas realizacji projektu, kiedy uczestnik wybierze konkretną usługę rozwojową.

Ideą konkursu 7.14 jest umożliwienie dostępu do szerokiej oferty usług rozwojowych, w tym

w zakresie kompetencji cyfrowych, w ramach PSF dla osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą  podnieść swoje umiejętności/ kompetencje lub nabyć kwalifikacje (w tym włączone do ZRK) w tym wsparcie dla osób z najtrudniejszych grup docelowych - za pośrednictwem Baz Usług Rozwojowych .

Wobec powyższego mając na uwadze szeroki przedział cenowy dla różnych usług oraz szerokie potrzeby rozwojowe potencjalnych uczestników ION nie nakłada limitów finansowych w postaci sztywnych cen a wprowadza narzędzie „porównywarka BUR” dzięki któremu można określić przedział/limit finansowy dla wybranej usługi.

Dodatkowo w Regulaminie Konkursu są podane minimalne założenia dot. kwoty dofinansowania w projekcie z podziałem na dany subregion.

Projektodawca chcąc objąć wsparciem dany subregion posługując się minimalną kwotą dofinansowania w ogóle określoną w regulaminie jest zobowiązany do oszacowania na podstawie rzetelnego rozeznania warunków danego regionu (diagnoza) ilu uczestników w danej kwocie jest w stanie objąć wsparciem.

Na tej podstawie sam określa średnią kwotę za pojedynczą usługę rozwojową dla jednego uczestnika projektu. Oszacowana kwota będzie stanowiła jedynie swego rodzaju przybliżoną uśrednioną wartość pojedynczej usługi na jednego uczestnika.

 

  1. Zgodnie ze specyficznym kryterium premiującym nr 4, Projekt będzie realizowany w partnerstwie z  instytucją szkoleniową osób dorosłych lub instytucją otoczenia biznesu. Jeżeli założymy realizację projektu w Partnerstwie, to za realizację jakich zadań ma być odpowiedzialny Partner w przypadku, gdy (zgodnie z Zagadnieniem 1) we wniosku zostanie ujęte tylko jedno zadanie merytoryczne dot. realizacji usług rozwojowych, za które odpowiedzialny będzie Lider. Czy w takiej sytuacji, Partner może być odpowiedzialny za prowadzenie wszystkich (bądź niektórych) punktów kontaktowych, a w konsekwencji również za obsługę uczestników projektu, w tym w szczególności w zakresie pomocy technicznej w rejestracji w systemach informatycznych oraz dostęp do usług doradczych?

Uzasadnienie wyboru partnera oraz zakres jego obowiązków należy określić w treści wniosku o dofinansowanie w częściach, które są przeznaczone dla tego typu informacji. 

Natomiast w budżecie, jeśli Partner będzie odpowiedzialny za część kosztów bezpośrednich (realizacja usług rozwojowych) należy wyodrębnić dodatkową pozycję (Linki do instrukcji użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców/beneficjentów jest do pobrania  na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl  w zakładce POMOC).

 

  1. Zgodnie z Regulaminem, minimalny udział wkładu własnego Beneficjenta w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych projektu w ramach naboru wynosi 5% i jednocześnie wkład własny nie może przekroczyć 15% wydatków kwalifikowalnych. Natomiast, dofinansowanie usługi rozwojowej nie może przekraczać 85%. Jak wskazano w Podręczniku beneficjenta, wkład własny może pochodzić z wpłat uczestników projektu, jednakże należy pamiętać o tym, iż wysokość takiej wpłaty nie może stanowić bariery uczestnictwa w projekcie. Ze względu na trudną grupę docelową, w przypadku gdy wkład własny będzie pochodził od wpłat uczestników, nie powinien on wynosić aż 15% wartości usługi rozwojowej. Jak w takim przypadku podczas realizacji projektu zapewnić, że usługa rozwojowa zostanie opłacona w całości, gdy np. wartość usługi rozwojowej wynosiłaby 3 500,00 zł, dofinansowanie ze środków projektu wyniosłoby 2 975,00 zł (85%), uczestnik projektu wniósłby wkład własny w wysokości 350,00 zł (10%), to kto i z jakich środków powinien pokryć pozostałą kwotę w wysokości 175,00 zł? Czy możliwe jest wskazanie w umowie trójstronnej (której wzór zostanie przygotowany podczas realizacji projektu), aby powstałą różnicę również pokrył uczestnik projektu poprzez bezpośrednią wpłatę na konto bankowe wykonawcy usługi rozwojowej (taka wpłata nie będzie wtedy traktowana jako wkład własny w projekcie)?

85-cio procentowy limit na uczestnika za dofinansowane usługi rozwojowej dotyczy kosztów bezpośrednich. Natomiast konstruując budżet należy od poniesionych kosztów bezpośrednich również uwzględnić koszty pośrednie. W związku z powyższym biorąc pod uwagę Państwa pytanie przy podanych założeniach: 85% oznacza dofinansowanie za usługę(koszty bezpośrednie), 5% to wkład własny, 10% koszty pośrednie (100%). Warto także pamiętać, iż wykazując koszty w ramach budżetu projektu, należy uwzględnić także fakt, iż Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach projektu uwzględnić próg wniesienia minimalnego wkładu własnego w wysokości 5%.

Zapis dotyczący limitu 85 % dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14. Obecnie nie ma limitu dofinansowania za usługę rozwojowa 

  1. Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów, w ramach projektu, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT) Wnioskodawca i każdy z Partnerów, który zaliczy VAT do wydatków kwalifikowalnych, jest zobowiązany dołączyć do wniosku o dofinansowanie projektu oświadczenie o kwalifikowalności VAT - załącznik nr XXX do Regulaminu/ Wnioskodawca, który zaliczy VAT do wydatków kwalifikowalnych, jest zobowiązany złożyć oświadczenie o kwalifikowalności VAT, które stanowi integralną część wniosku o dofinansowanie w SOWA EFS.
    Do przeliczenia łącznego kosztu projektu, o którym mowa powyżej, stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany walut stosowany przez KE, aktualny w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, lub w dniu zawarcia aneksu do umowy wynikającego ze zmiany łącznego kosztu projektu.
    Wzór takiego oświadczenie nie został ujęty wśród załączników do Regulaminu. Ponadto, jak wskazano powyżej, do przeliczenia łącznego kosztu projektu stosuje się miesięczny obrachunkowy kurs wymiany walut stosowany przez KE, aktualny w dniu zawarcia umowy o dofinansowanie, a przecież moment składania wniosku o dofinansowanie projektu nie jest równoznaczny z dniem podpisania umowy/aneksu. Tym samym, czy konieczne jest dołączenie oświadczenia o kwalifikowalności VAT do wniosku czy też nie?

Przedmiotowe oświadczenie należy zawrzeć bezpośrednio we wniosku o dofinasowanie, gdzie przeznaczony jest do tego odpowiedni moduł.

W dniu 4 maja  na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl zostanie udostępniona funkcjonalność – możliwość utworzenia wniosku o dofinansowanie a tym samym złożenia odpowiedniego oświadczenia VAT.

W momencie składania wniosku o dofinansowanie Projektodawca powinien posiadać wiedzę odnośnie kwalifikowania bądź jego braku podatku VAT zarówno przez siebie jak i potencjalnych partnerów. Przedmiotowe oświadczenia jest zależne od właściwej opcji.

Szczegółowe informacje dot. podatku VAT znajdują się w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.

IP wskazuje jednocześnie, iż zgodnie z ze stanowiskiem Ministerstwa funduszy i Polityki Regionalnej w przypadku projektów poniżej 5 mln euro Instytucja będąca strona umowy nie weryfikuje, czy beneficjentowi przysługuje prawo do odzyskania VAT, ani czy beneficjent faktycznie odzyskał VAT.

  1. Czy została przewidziana minimalna wartość wskaźników produktu dot. liczby osób objętych usługami rozwojowymi w poszczególnych subregionach?

Projektodawca sam określa wartości wskaźników na podstawie rzetelnego rozeznania warunków danego subregionu.

48.  W związku z zapisami regulaminu (punkt 3.5) oraz biorąc pod uwagę zapisy Wytycznych Podrozdział 3.5 Podatek od towarów i usług:
pkt 1 "Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, z zastrzeżeniem pkt 8."
pkt 8 "W SZOP, regulaminie wyboru projektów lub umowie o dofinansowanie projektu IZ/IP/IW w ramach EFRR/FS/FST może wyłączyć możliwość kwalifikowania podatku VAT."
Wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy w projekcie, o wartości poniżej 5 mln euro, w ramach konkursu VAT może być kwalifikowany?

O kwalifikowalności podatku VAT decyduje podmiot w oparciu o obowiązujące prawodawstwo krajowe. Dodatkowo w odniesieniu do powyższego zobowiązany jest dołączyć do wniosku o dofinansowanie odpowiednio „Oświadczenie o kwalifikowalności VAT” bądź jego braku.

Szczegółowe informacje dot. podatku VAT znajdują się w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT).

IP wskazuje jednocześnie, iż zgodnie z ze stanowiskiem Ministerstwa funduszy i Polityki Regionalnej w przypadku projektów poniżej 5 mln euro Instytucja będąca strona umowy nie weryfikuje, czy beneficjentowi przysługuje prawo do odzyskania VAT, ani czy beneficjent faktycznie odzyskał VAT.

49.  Czy obligatoryjne jest wskazanie konkretnych wartości niżej wymienionych wskaźników rezultatu,  tj.:

  • Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu
  • Liczba osób, które uzyskały zielone kwalifikacje po opuszczeniu programu

skoro projekt ma charakter popytowy i na tym etapie nie wiadomo jakie szkolenia zostaną wybrane przez uczestników projektu?
Jeżeli wskazanie konkretnych wartości tych dwóch wskaźników jest konieczne to co w sytuacji gdy uczestnicy nie wybiorą szkoleń wpisujących się w definicję wskaźnika i nie zostanie on osiągnięty na wskazanym poziomie?

Nie jest obligatoryjne wykazywanie konkretnych wartości wskaźników rezultatu: Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu; Liczba osób, które uzyskały zielone kwalifikacje po opuszczeniu programu.

Wnioskodawca jest zobowiązany natomiast do monitorowania ich oraz pomiaru w trakcie realizacji  (Podręcznik Beneficjenta pkt. 6.1). Dodatkowo zapisy Regulaminu (2.5) nakładają na Wnioskodawcę obowiązek przedstawienia ich we wniosku o dofinansowanie projektu. Należy również mieć na uwadze , iż zgodnie z kryteriami wyboru, ocenie podlegać będzie m.in. rzetelność sposobu pomiaru rezultatów wskaźników w odniesieniu do planowanych działań. Szczegółowe informacje dot. doboru wskaźników w projekcie, ich pomiaru oraz szacowania znajdują się w Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 oraz Podręczniku dla Beneficjenta stanowiącego Załącznik nr 10 Regulaminu konkursu.

50.  Czy we wniosku należy wskazać również  dodatkowe - własne wskaźniki dotyczące projektu?

W ramach niniejszego naboru Wnioskodawca nie określa innych wskaźników niż te wskazane w Regulaminie naboru – obligatoryjne.

  1. W dokumentacji konkursu jest napisane, że pokrywane są koszty usługi rozwojowej do 85%, rozumiem, że 15% płaci sam uczestnik?
    Jak się to ma do wkładu własnego, który ma być wniesiony na poziomie min. 5%, a może być wnoszony w postaci opłat dla uczestników. Jeżeli uczestnik pokrywa 15% wartości usługi rozwojowej, to jakim sposobem operator ma osiągnąć wkład na poziomie 5%?
    Dodatkowo piszą Państwo o tym, że wkład własny może być wniesiony w formie opłat uczestników, jednak kwestie finansowe nie mogą stanowić bariery uczestnictwa. Tu są jakieś nieścisłości, w końcu uczestnik musi płacić za usługę rozwojową czy nie musi płacić?

Zapis dotyczący limitu 85 % dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14. Obecnie nie ma limitu dofinansowania za usługę rozwojową 

  1. W opublikowanych na stronie https://funduszeue.podkarpackie.pl/ pytaniach i odpowiedziach dotyczących naboru 07.14-IP.01-001/23 w ramach Priorytetu VII Kapitał ludzki gotowy do zmian Działanie 7.14 Wsparcie osób dorosłych w zdobywaniu i uzupełnianiu kwalifikacji i kompetencji, umieszczono informację: "(...)podmiot aplikujący do roli operatora usług szkoleniowych nie może być jednocześnie zarejestrowany do BUR jako dostawca usługi szkoleniowej."
    Zrozumiały jest zapis Wytycznych dot. realizacji projektów z EFS + w ramach projektu PSF, że nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem oraz dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług w danym PSF), ponieważ dotyczy etapu realizacji projektu. Natomiast nasze wątpliwości budzi fakt, że na etapie ubiegania się o środki z działania 7.14 musimy ograniczyć nasze działania i wycofać się z BUR jako Dostawca usług nie mając pewności, że uda się nam zostać Operatorem usług. Uważamy, że jest to ingerencja w działalność komercyjną przedsiębiorstwa.
    Proszę o rozwianie naszych wątpliwości i potwierdzenie, że podmiot który jest obecnie dostawcą usług w BUR i aplikuje do roli Operatora usług szkoleniowych z działania 7.14 nie zostanie odrzucony w trakcie oceny wniosków o dofinansowanie. Jednocześnie zapewniamy, że jeżeli uda nam się zostać Operatorem nasze działania jako Dostawca usług w BUR zostaną automatycznie wstrzymane.

Wpis do BUR (dostawca usługi rozwojowej) przed podmiot będący wnioskodawcą nie stanowi kryterium wyboru projektu i nie podlega ocenie. Interpretacja odnosi się do sytuacji gdzie w trakcie realizacji projektu EFS+ w ramach PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem i dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług PSF).

  1. Proszę o informację, czy zgodnie z „Kryterium wyboru projektów współfinansowanych ze środków EFS+ w ramach FEP 2021-2027|, pkt 8 dotyczący wymaganych obrotów zostanie uznany za spełnione dla Partnerstwa, jeśli Lider nie posiada łącznego obrotu za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równego lub wyższego od średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie, jednak Partner jest jednostką sektora finansów publicznych (jsfp).

W wyniku ponownej weryfikacji kryterium merytorycznego dopuszczającego nr 8 Potencjał finansowy do realizacji projektu, IP koryguje informację, która została Państwu przedstawiona. Wbrew przekazanej Państwu informacji potencjał o którym mowa w treści kryterium nr 8 ma być wnoszony przez Wnioskodawcę, a w przypadku projektów partnerskich przez Partnera Wiodącego, tj. Lidera projektu.

Poleć innym: