Wojewódzki Urząd Pracy publikuje poniżej drugą serię Pytań i Odpowiedzi dotyczących naboru nr FEPK.07.14-IP.01-001/23. Jednocześnie informujemy, iż zmianie uległy odpowiedzi na pytania nr 2, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 32, 33, 35, 37, 41, 42, 45.
Opłaty od uczestników są możliwe, jednakże przy założeniu, iż wysokość takiej wpłaty nie może stanowić bariery uczestnictwa w projekcie, a jej zasady muszą zostać szczegółowo opisane w Regulaminie uczestnictwa w projekcie.
Beneficjent ma możliwość pokrycia z opłat uczestników własnego wkładu finansowego, do którego jest zobowiązany zapisami SZOP.
w projektach z działania 7.14 w ramach kosztów bezpośrednich.
Definicja kosztów w nowych wytycznych ma następujące brzmienie:
„koszty pośrednie projektu – koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu”.
Nowe wytyczne zmieniły definicję kosztów pośrednich i doprecyzowały w niej, że koszty pośrednie - to koszty administracyjne, które nie wymagają działań merytorycznych. W przypadku gdy wymagane są działania merytoryczne- tak jak ma to miejsce podczas rekrutacji, dodatkowego wsparcia oraz dodatkowego wsparcia dla osób W działaniu 7.14 - to stanowić powinny bezpośrednie koszty.
Definicja kosztów pośrednich koreluje ze stanowiskiem poniżej.
Źródło: pismo wiceministra Pawła Chorążego z 4 grudnia 2017 do instytucji zarządzających i instytucji pośredniczących
EFS: KOSZTY REKRUTACJI W KOSZTACH BEZPOŚREDNICH
Co do zasady koszty rekrutacji uczestników projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego są kosztami pośrednimi. Jednak, jeśli w ramach rekrutacji beneficjent podjął aktywne działania merytoryczne, koszty tych działań można zaliczyć do bezpośrednich. To istota stanowiska Ministerstwa Rozwoju. Resort zabrał głos w sprawie, ze względu na liczne pytania kierowane przez beneficjentów.
Według pkt 2 podrozdziału 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS, FS na lata 2014 -2020 kosztami pośrednimi projektu są „koszty administracyjne związane z obsługą projektu”.
W opinii MR, co do zasady jednym z kosztów pośrednich jest koszt rekrutacji uczestników projektu finansowanego z EFS. Niemniej jednak, resort dostrzega możliwość rozliczenia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu w przypadku „podjęcia przez beneficjenta aktywnych działań merytorycznych, niezbędnych dla pozyskania uczestników”.
Według ministerstwa, zasadnym jest rozliczanie kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich, w przypadkach gdy:
Aktywne działania
Wiceminister Paweł Chorąży podkreśla w piśmie do instytucji zarządzających programami i pośredniczących w ich wdrażaniu, że aktywne działania należy rozumieć szeroko. Zarówno jako pozyskiwanie uczestników, jak i weryfikowanie ich kwalifikowalności lub predyspozycji do udziału w projekcie. Natomiast wszelkie inne czynności niewymagające aktywnych działań rekrutacyjnych po stronie beneficjenta, np. działania rekrutacyjne beneficjenta na rzecz własnych pracowników lub członków, działania informacyjno-promocyjne, skierowane do szerokiej grupy odbiorców (np. audycje radiowe lub tv) nie mogą być uznane za rekrutację, która mogłaby zostać ujęta w kosztach bezpośrednich. Beneficjent na etapie wnioskowania o dofinansowanie projektu powinien uzasadnić we wniosku kwalifikowalność poszczególnych kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu. Ma to umożliwić właściwej instytucji przeprowadzenie analizy zasadności ujęcia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich i zatwierdzenie projektu w kształcie prezentowanym przez beneficjenta.
Koszty rekrutacji oraz kontroli a nawet walidacji kart usług są uznawane przez IZ za koszty bezpośrednie w projektach centralnych z POWER, m.in. działania 2.21 i 2.2 oraz w wielu programach regionalnych.
Zgodnie z dokumentacją naboru (Podręcznik Beneficjenta) oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Rozdział 8. Podrozdział 8.1. Pkt. 10) W ramach kosztów bezpośrednich Wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika gdzie uczestnik dokonuje rejestracji w BUR i samodzielnie typuje usługę z jakiej chciałby skorzystać.
Natomiast koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach racjonalnych usprawnień, nie są kwalifikowalne w ramach projektów PSF.
W związku z powyższym nie ma możliwości ujmowania kosztów rekrutacji, monitoringu, ect. w kosztach bezpośrednich, gdyż są to koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową. Natomiast odnoszą się do wsparcia dla uczestnika projektu oferowanego w ramach utworzonego punktu kontaktowego. Operator powinien też jednocześnie przy oferowaniu tego typu wsparcia pamiętać, że nie może naruszać zasady systemu popytowego, zgodnie z którym to uczestnik projektu decyduje o tym jaka usługa rozwojowa jest mu potrzebna.
Dodatkowo, odnosząc się do słów wiceministra Pawła Chorążego; tj. „koszty rekrutacji mogą zostać rozliczone w kosztach bezpośrednich w przypadkach gdy projekt dot. grupy docelowej, do której utrudnione jest dotarcie i wymaga działań bezpośrednich (np. osoby NEET); lub (2) rekrutacja do projektu wymaga merytorycznej weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników celem zakwalifikowania ich do odpowiedniej formy wsparcia, czy na właściwy poziom zaawansowania szkolenia lub (3) gdy rekrutacja wymaga merytorycznej oceny dokumentów składanych przez uczestnika, przeprowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP lub pomocy publicznej lub pomocy de minimis, weryfikacji istniejącej w danym podmiocie diagnozy potrzeb rozwojowych”.
Należy wskazać, iż powyższe przesłanki nie mają zastosowania w momencie kiedy grupę docelową stanowią osoby dorosłe, które z własnej inicjatywy chcą uczestniczyć w kształceniu i szkoleniu, z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (co oznacza, ze wsparcie dla przedsiębiorców nie występuje).
Ponadto przywołane słowa wiceministra odnoszą się do projektów realizowanych z Funduszy Europejskich w Polsce w latach 2014-2020.
Nadmieniam również, iż wszelka dokumentacja konkursowa jest konsultowana i zatwierdzana przez Instytucję Zarządzającą w oparciu o dostępne dokumenty programowe Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Niemniej, jednak mając na uwadze dużą liczbę zapytań i próśb w tej sprawie zgłaszanych do Instytucji Ogłaszającej Nabór w tej kwestii, ta kwestia zostanie ponownie przedyskutowana z Instytucją Zarządzającą. Koszty te mogą jednakże zostać wskazane przez Wnioskodawcę w ramach kosztów bezpośrednich, jednakże musza one zostać odpowiednio uzasadnione. Z treści takiego uzasadnienia musi wynikać, że są one bezpośrednio powiązane z usługa rozwojową i są one niezbędne do poniesienia. W przeciwnym wypadku musza one być uwzględnione jako koszty pośrednie. Treść uzasadnienia będzie przedmiotem oceny KOP.
Jednocześnie w odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10 % kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.
Jakie dokładnie usługi rozwojowe można realizować w ramach wsparcia osób dorosłych?
Czy można realizować szkolenia lub doradztwo, które pozwalają na rozwój osób w nich uczestniczących, takie jak: szkolenia, szkolenia zawodowe, e-learning, studia podyplomowe, doradztwo, mentoring, coaching, a także walidacja lub walidacja połączona z certyfikowaniem.
Zgodnie ze wskazanym typem projektu, w ramach projektu mogą być finansowane wszelkie usługi rozwojowe dostępne w Bazie Usług Rozwojowych. Należy mieć jednakże na uwadze zasady kwalifikowalności w tym zakresie wynikające z zapisów Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, Programu Fundusze europejskie dla Podkarpacia 2021 i 2027 oraz Szczegółowego Opisu Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.
Kryterium zostanie spełnione w momencie kiedy przynajmniej jeden z wymienionych tj. Lider lub Partner posiadają wymagane doświadczenie.
Zgodnie z treścią kryterium Beneficjent – Operator zobowiązany jest do przedstawienia we wniosku szerokiej i pogłębionej informacji o posiadanym doświadczeniu, o kwotach zrealizowanych działań, założonych celach i rezultatach, stopniu ich osiągnięcia itp. Usługi te maja być zrealizowane w okresie 2 lat. A zatem winny być wskazane wszystkie dane odnoszące się do tego okresu.
Wymagane wskaźniki rezultatu dot. zarówno kwalifikacji jak i kompetencji. Wskazana informacja jest oparta o definicję zawartą w Liście wskaźników kluczowych 2021 -2027 EFS+.
Wskazany zapis należy interpretować w całości: a zatem Operator jest zobowiązany do weryfikacji, czy wskazana w Karcie Usługi cena usługi rozwojowej nie odbiega od cen rynkowych analogicznych usług rozwojowych oferowanych komercyjnie (poza BUR).
Do weryfikacji wartości usług należy wykorzystać narzędzie Porównywarka cen BUR. Umożliwia ono w ramach tej samej podkategorii, rodzaju, formy świadczenia usług szkoleniowych i doradczych, porównywanie kosztu wybranej usługi rozwojowej z cenami podobnych usług oferowanych przez inne podmioty. Moduł porównywarki cen bazuje na aktualnych cenach usług zamieszczonych w BUR. Prezentowane wartości są wyliczane na podstawie ceny za osobogodzinę netto. Wynik porównania cen przedstawiony jest w trzech wartościach: średnia cena, mediana ceny oraz w postaci III kwartyla (czyli miary oznaczającej, że trzy czwarte cen usług ma cenę równą lub niższą, a jedna czwarta cen usług znajduje się powyżej wskazanej wartości).
Zapis wynika z treści Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. Działania są skierowane do osób, które z własnej inicjatywy chcą podnosić swoje kwalifikacje, a w przypadku tej współpracy należy mieć na uwadze że będzie ona przykładowo dotyczyć udzielania informacji dla klientów PES o możliwości udzielania im takiego wsparcia.
Informacja tej treści powinna być pozyskana przez wnioskodawcę samodzielnie, w ramach przygotowywania Wniosku o dofinasowanie. Zgodnie z kryterium merytorycznym ogólnym nr 5 Racjonalność wydatków jest częścią oceny wniosku o dofinansowanie. IP nie dysponuje tego typu badaniami ukierunkowanymi na koszt usługi rozwojowej w danym subregionie.
Kryteria zakładają założenie preferencji przez Operatora, nie wskazuje natomiast jakie to będą preferencje. Mogą nimi być np. dodatkowe punkty podczas rekrutacji. Na chwilę obecną brak możliwości tworzenia przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonego naboru własnych wskaźników. Taka możliwość istnieje jedynie w ramach modułu kryterium premiujące bezpośrednio w polu.
W sytuacji kiedy wsparcie jest dedykowane dla indywidualnych osób, z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (aby nie występowało wsparcie dla przedsiębiorców ) nie występuje pomoc de minimis ani publiczna
Zakładany termin realizacji projektu musi mieścić się w okresie od dnia 04.04.2023 – do dnia 31.12.2027 r.
Przy określaniu daty rozpoczęcia realizacji projektu należy uwzględnić proces oceny oraz czas niezbędny na przygotowanie przez wnioskodawcę dokumentów wymaganych do zawarcia umowy.
Zgodnie z zapisami Podręcznika dla Beneficjenta będzie obowiązywać umowa trójstronna.
Planowane jest rozliczanie wniosków o płatność raz na miesiąc. Jednakże będzie to ostatecznie wynikać z zatwierdzonego Harmonogramu płatności.
Zatem czy usług będzie zawsze tyle ilu uczestników niezależnie od tego czy osoby wybiorą te same usługi o tym samym ID usługi czy jednak liczba usług to zawsze liczba usług niezależnie od liczby osób w nich uczestniczących?
Zatem jaka jest definicja usługi w odniesieniu do konieczności zaplanowania 5 % usług?
Usługa rozwojowa jest liczona jako 1 usługa bez względu na liczbę osób w niej uczestniczących. Przy opisanym założeniu jeśli 100 osób wybierze 10 usług to do wyliczenia 5% liczymy te 10 usług.
Do weryfikacji wartości usług należy wykorzystać narzędzie Porównywarka cen BUR. Umożliwia ono w ramach tej samej podkategorii, rodzaju, formy świadczenia usług szkoleniowych i doradczych, porównywanie kosztu wybranej usługi rozwojowej z cenami podobnych usług oferowanych przez inne podmioty.
Moduł porównywarki cen bazuje na aktualnych cenach usług zamieszczonych w BUR. Prezentowane wartości są wyliczane na podstawie ceny za osobogodzinę netto. Wynik porównania cen przedstawiony jest w trzech wartościach: średnia cena, mediana ceny oraz w postaci III kwartyla (czyli miary oznaczającej, że trzy czwarte cen usług ma cenę równą lub niższą, a jedna czwarta cen usług znajduje się powyżej wskazanej wartości). Link do porównywarki https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/wyszukiwarka/porownywarka.
W projekcie realizowanym w ramach Działania 7.14 jedna osoba może wziąć udział nie więcej niż w jednej usłudze rozwojowej.
Natomiast obowiązkiem Operatora jest weryfikacja powyższego, a sposób jej przeprowadzenia leży w gestii Operatora. Należy pamiętać o tym, iż ta kwestia powinna być powiązana z koniecznością stosowania indywidulanego podejścia do analizy czy dana usługa była lub jest analogiczna do tej która ma być dopiero udzielona, ponadto z możliwości wsparcia powinny być wyłączone takie same usługi w szczególności udzielane przez tego samego dostawcę, dlatego analizie powinien podlegać udział tej samej osoby w takim samym szkoleniu u tego samego wykonawcy (bez względu na termin takiego szkolenia).
W odpowiedzi na pytanie dotyczące dostępności narzędzi czy istnieje narzędzie do weryfikacji czy uczestnik może skorzystać ze wsparcia w ramach innych subregionów, to należy wskazać, iż takiego narzędzia nie ma. Będzie możliwość weryfikacji udziału uczestników projektu w obszarze województwa podkarpackiego w ramach modułu monitorowania uczestników.
W przypadku uczestnictwa tej samej osoby we wsparciu oferowanym w ramach Działania 7.9 i 7.14, należy pamiętać o różnicach pomiędzy tymi dwoma działaniami. W przypadku Działania 7.9 mamy do czynienia ze wsparciem oferowanym dla Pracodawców i ich pracowników, natomiast w przypadku 7.14 jest to wsparcie oferowane do uczestników indywidualnych i zgodne z ich potrzebami. Może dojść do sytuacji gdy pracownik objęty wsparciem w ramach 7.9, będzie również uczestniczył we wsparciu w ramach 7.14, jednakże należy mieć na uwadze wskazane powyżej różnice oraz nie może dojść do sytuacji, w której pracownik uczestniczący we wsparciu w ramach Działania 7.14, tak naprawdę korzysta ze wsparcia niezbędnego dla jego Pracodawcy a nie zgodnego z jego indywidualnymi potrzebami.
W kwestii weryfikacji udziału programu centralnego, to ta kwestia także pozostaje w zakresie Operatora, jednakże rozwiązaniem jest np. formularz rekrutacyjny.
Należy także pamiętać o zapisach Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027, dotyczących braku podwójnego finansowania wsparcia realizowanego w RP z działaniami wdrażanymi w KPO (dot. inwestycji 4.4.1 praca zdalna) oraz FERS (w zakresie zielonych kompetencji, w tym kompetencji niezbędnych do pracy w sektorze zielonej gospodarki oraz zarządzania różnorodnością/wiekiem).
Tak, jest to prawidłowa interpretacja. Przedmiotowe kryterium ma na celu wyeliminowanie możliwości realizacji dwóch takich samych projektów na jednym obszarze.
Zgodnie z treścią kryterium Beneficjent – Operator zobowiązany jest do przedstawienia we wniosku szerokiej i pogłębionej informacji o posiadanym doświadczeniu, o kwotach zrealizowanych działań, założonych celach i rezultatach, stopniu ich osiągnięcia itp. Usługi te maja być zrealizowane w okresie 2 lat. A zatem winny być wskazane wszystkie dane odnoszące się do tego okresu.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dot. realizacji projektów z EFS + w ramach projektu PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem oraz dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług w danym PSF).
Wobec powyższego podmiot aplikujący do roli operatora usług szkoleniowych nie może być jednocześnie zarejestrowany do BUR jako dostawca usługi szkoleniowej. Jednocześnie jeżeli chodzi o kwestie techniczne dotyczące Państwa funkcjonowania w BUR jako dostawca usługi, proszę się kontaktować z PARP.
Nie, zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 niekwalifikowany jest koszt usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF albo przez podmiot powiązany z operatorem lub partnerem kapitałowo lub osobowo. Podmiot zarejestrowany w BUR nie powinien pełnić jednocześnie funkcji operatora. Mając na uwadze fakt, iż zapis ten jest powiązany z bezpośrednią realizacją projektu, kwestia ta będzie przede wszystkim przedmiotem weryfikacji wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach wniosku o płatność. Jednakże, nie wyklucza się takiego badania już na etapie oceny wniosku o dofinasowanie.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dot. realizacji projektów z EFS + w ramach projektu PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem oraz dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług w danym PSF).
Wobec powyższego podmiot aplikujący do roli operatora usług szkoleniowych nie może być jednocześnie zarejestrowany do BUR jako dostawca usługi szkoleniowej. Jednocześnie jeżeli chodzi o kwestie techniczne dotyczące Państwa funkcjonowania w BUR jako dostawca usługi, proszę się kontaktować z PARP.
Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 niekwalifikowany jest koszt usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF albo przez podmiot powiązany z operatorem lub partnerem kapitałowo lub osobowo. Podmiot zarejestrowany w BUR nie powinien pełnić jednocześnie funkcji operatora. Mając na uwadze fakt, iż zapis ten jest powiązany z bezpośrednią realizacją projektu, kwestia ta będzie przede wszystkim przedmiotem weryfikacji wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach wniosku o płatność. Jednakże, nie wyklucza się takiego badania już na etapie oceny wniosku o dofinasowanie.
Na dzień dzisiejszy zgodnie z dokumentacją naboru (Podręcznik Beneficjenta) oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Rozdział 8. Podrozdział 8.1. Pkt. 10) w ramach kosztów bezpośrednich Wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika gdzie uczestnik dokonuje rejestracji w BUR i samodzielnie typuje usługę z jakiej chciałby skorzystać.
Natomiast koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach racjonalnych usprawnień, nie są kwalifikowalne w ramach projektów PSF.
W związku z powyższym nie ma możliwości ujmowania monitoringu oraz wsparcia technicznego uczestnika w kosztach bezpośrednich, gdyż jest to koszt niezwiązany bezpośrednio z usługą rozwojową. Natomiast odnosi się do wsparcia dla uczestnika projektu oferowanego w ramach utworzonego punktu kontaktowego. Operator powinien tez jednocześnie przy oferowaniu tego typu wsparcia pamiętać o zasadzie systemu popytowego, zgodnie z którą to uczestnik projektu decyduje o tym jaka usługa rozwojowa jest mu potrzebna, a operator w żadnej sytuacji nie może mu tego sugerować.
Jednakże, w związku z licznymi pytaniami oraz prośbami zgłaszanymi przez potencjalnych Wnioskodawców, kwestia kosztów ogólnoobsługowych projektu i wykazywania ich w kosztach bezpośrednich została przedstawiona IZ i trwają konsultacje w tym temacie. Warto jednakże nadmienić, iż koszty te mogą zostać wskazane przez Wnioskodawcę w ramach kosztów bezpośrednich, jednakże muszą one zostać odpowiednio uzasadnione. Z treści takiego uzasadnienia musi wynikać, że są one bezpośrednio powiązane z usługa rozwojową i są one niezbędne do poniesienia. W przeciwnym wypadku musza one być uwzględnione jako koszty pośrednie. Treść uzasadnienia będzie przedmiotem oceny KOP.
Jednocześnie w odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10% kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.
Weryfikacja czy kryterium jest spełnione będzie rozpatrywane w różnoraki sposób i w zależności od przedstawionych treści.
Mianowicie; jeśli Wnioskodawca posiada odpowiednio potencjał finansowy wówczas nie zachodzi konieczność spełnionego kryterium u Partnera i na odwrót, natomiast jeśli Lider nie jest w stanie sam zapewnić finansowo odpowiedniej realizacji projektu to możemy łącznie z Partnerem potraktować posiadany potencjał ekonomiczny, jeśli oczywiście Partner takowy posiada.
Potencjał o którym mowa kryterium merytorycznym dopuszczającym nr 8 Potencjał finansowy do realizacji projektu, ma być wniesiony przez Wnioskodawcę, a w przypadku projektów partnerskich przez Partnera Wiodącego, tj. Lidera projektu.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dot. realizacji projektów z EFS + w ramach projektu PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem oraz dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług w danym PSF).
Wobec powyższego podmiot aplikujący do roli operatora usług szkoleniowych nie może być jednocześnie zarejestrowany do BUR jako dostawca usługi szkoleniowej.
Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 niekwalifikowany jest koszt usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF albo przez podmiot powiązany z operatorem lub partnerem kapitałowo lub osobowo. Podmiot zarejestrowany w BUR i świadczący w niej usługi ( niezależnie od tego czy mówimy o projektach wojewódzkich czy centralnych) nie powinien pełnić jednocześnie funkcji operatora. Mając na uwadze fakt, iż zapis ten jest powiązany z bezpośrednią realizacją projektu, kwestia ta będzie przede wszystkim przedmiotem weryfikacji wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach wniosku o płatność. Jednakże, nie wyklucza się takiego badania już na etapie oceny wniosku o dofinasowanie.
Nie zostanie określona minimalna liczba uczestników a co za tym idzie wskaźników w ramach danego subregionu. Wnioskodawca po odpowiednim rozeznaniu, diagnozie oraz szacowaniu samodzielnie zakłada liczbę osób objętych wsparciem.
Preferowany okres trwania projektu 3 – 4 lata, aby u potencjalnych uczestników korzystających ze wsparcia wyrobić świadomość, że na danym obszarze jest ono obsługiwane przez konkretny podmiot. Dodatkowo pozwoli to na uniknięcie sytuacji zablokowania udzielania wsparcia w całym województwie w sytuacji, gdy realizacja zadań przez jednego Operatora nie będzie przebiegała prawidłowo. W sytuacji wstrzymania realizacji pojedynczego projektu do obsługi uczestników projektu na danym terenie zostanie wyłoniony inny Operator.
Punkty kontaktowe muszą być czynne w godzinach porannych jak i popołudniowych umożliwiając kontakt osobom pracującym.
Weryfikacja czy kryterium jest spełnione będzie rozpatrywane w różnoraki sposób i w zależności od przedstawionych treści.
Mianowicie; jeśli Wnioskodawca posiada odpowiednio potencjał finansowy wówczas nie zachodzi konieczność spełnionego kryterium u Partnera i na odwrót, natomiast jeśli Lider nie jest w stanie sam zapewnić finansowo odpowiedniej realizacji projektu to możemy łącznie z Partnerem potraktować posiadany potencjał ekonomiczny, jeśli oczywiście Partner takowy posiada.
Potencjał o którym mowa kryterium merytorycznym dopuszczającym nr 8 Potencjał finansowy do realizacji projektu, ma być wniesiony przez Wnioskodawcę, a w przypadku projektów partnerskich przez Partnera Wiodącego, tj. Lidera projektu.
Wysokość obrotów będzie się odnosić do średnich rocznych wydatków w projekcie.
Przedstawiona interpretacja jest prawidłowa.
Prowadzenie punktów kontaktowych zapewniających dodatkowe wsparcie dla uczestników na każdym etapie udziału w projekcie stanowi istotny element oferowanego wsparcia, stąd lokalizacja powyższych punktów powinna zostać umieszczona w treści wniosku o dofinansowanie.
Należy przy tym mieć na uwadze, iż punkty kontaktowe powinny być rozmieszczone w lokalizacjach umożliwiających łatwy dostęp dla potencjalnych uczestników wsparcia (miejscowości i lokalizacje dobrze skomunikowane) oraz odpowiednio oznaczone, w tym w widocznym miejscu powinna znajdować się informacja o popytowym charakterze projektu tj. o prawie uczestnika do samodzielnego wyboru rodzaju kursu i wykonawcy szkolenia. Punkty muszą być dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, a pracujące w nich osoby powinny udzielać pełnej informacji o projekcie oraz zapewniać pełną obsługę wszystkich uczestników, w tym w szczególności w zakresie pomocy technicznej w rejestracji w systemach informatycznych oraz dostęp do usług doradczych. Punkty kontaktowe muszą być czynne w godzinach umożliwiających kontakt osobom pracującym (również w godzinach popołudniowych).
Maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania projektu (ze środków UE i środków budżetu państwa) wynosi 95,00% , natomiast udział wkładu własnego Beneficjenta w finansowaniu wydatków kwalifikowalnych projektu w ramach naboru wynosi 5,00%.
Jest to prawidłowa interpretacja.
85-cio procentowy limit na uczestnika za dofinansowane usługi rozwojowej dotyczy kosztów bezpośrednich. Natomiast konstruując budżet należy od poniesionych kosztów bezpośrednich również uwzględnić koszty pośrednie. W związku z powyższym biorąc pod uwagę Państwa pytanie przy podanych założeniach: 85% oznacza dofinansowanie za usługę(koszty bezpośrednie), 5% to wkład własny, 10% koszty pośrednie (100%). Warto także pamiętać, iż wykazując koszty w ramach budżetu projektu, należy uwzględnić także fakt, iż Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach projektu uwzględnić próg wniesienia minimalnego wkładu własnego w wysokości 5%.
Zapis dotyczący limitu 85% dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14.
Czy w związku z powyższym oprócz kosztów sfinansowania usługi rozwojowej (85% dofinansowania) w ramach kosztów bezpośrednich w projekcie można sfinansować jeden lub więcej z poniższych kosztów:
Zgodnie z dokumentacją naboru (Podręcznik Beneficjenta) oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego
Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Rozdział 8. Podrozdział 8.1. Pkt. 10) W ramach kosztów bezpośrednich Wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika gdzie uczestnik dokonuje rejestracji w BUR i samodzielnie typuje usługę z jakiej chciałby skorzystać.
Natomiast koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach racjonalnych usprawnień, nie są kwalifikowalne w ramach projektów PSF.
W związku z powyższym nie ma możliwości ujmowania wynagrodzenia doradcy delegacji służbowych opłaty za wynajem biura etc. w kosztach bezpośrednich, gdyż jest to koszt niezwiązany bezpośrednio z usługą rozwojową. Natomiast odnosi się do wsparcia dla uczestnika projektu oferowanego w ramach utworzonego punktu kontaktowego. Operator powinien tez jednocześnie przy oferowaniu tego typu wsparcia pamiętać, że kontakt z doradca nie może stanowić naruszenia zasady systemu popytowego, zgodnie z którym to uczestnik projektu decyduje o tym jaka usługa rozwojowa jest mu potrzebna, a doradca w żadnej sytuacji nie może my tego sugerować. Jednakże wnioskodawca może zaproponować uwzględnienie takich kosztów w ramach kosztów bezpośrednich pod warunkiem odpowiedniego uzasadnienia, które będzie podlegało ocenie przez KOP. We wniosku o dofinansowanie należy wykazać, że takie koszty są bezpośrednio związane z usługą rozwojową, w przeciwnym razie powinny być ujęte w kosztach pośrednich zgodnie z zapisami wytycznych.
W odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10% kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.
Dodatkowo informuję, iż Zapis dotyczący limitu 85% dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14.
Zgodnie z zapisami zał. nr 3 do Regulaminu Konkursu „Kryteria wyboru projektów współfinansowanych ze środków EFS+ w ramach FEP 2021-2027” przez potencjał finansowy należy rozumieć łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy zgodnie z ustawą o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591 z późń. zm.) (jeśli dotyczy) lub za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy równy lub wyższy od średnich rocznych wydatków w ocenianym projekcie.
Kryterium nie dotyczy jednostek sektora finansów publicznych (jsfp), w tym projektów partnerskich, w których jsfp występują jako wnioskodawca (partner wiodący) - kryterium obrotu nie jest wówczas badane.
Spotkanie informacyjne online nie jest planowane natomiast zamieszczona zostanie prezentacja ze spotkania stacjonarnego na stronie Urzędu Marszałkowskiego https://funduszeue.podkarpackie.pl/.
Spotkanie informacyjne online nie jest planowane natomiast istnieje możliwość uzyskania prezentacji ze spotkania droga mailową.
Określając maksymalny koszt usługi rozwojowej zgodnie z warunkami określonymi w Wytycznych należy posiłkować się wynikami badań cen rynkowych usług rozwojowych wykonywanych na zlecenie PARP, jak również porównywarką cen usług rozwojowych dostępną w BUR. Taka zasada została tez określona w ramach Podręcznika beneficjenta, który stanowi złącznik nr 10 do Regulaminu konkursu.
Zgodnie z treścią Podręcznika Beneficjenta, należy dodatkowo pamiętać, iż weryfikację średniej ceny rynkowej oraz limitu stawki godzinowej dla danego wsparcia należy udokumentować zrzutem ekranu z porównywarki cen PARP. Koszt usługi nie może przekraczać III kwartyla dla danej podkategorii usług, co stanowi maksymalną kwotę dofinansowania pojedynczej usługi rozwojowej w przeliczeniu na jedną godzinę usługi dla jednego uczestnika.
Linki do instrukcji użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców/beneficjentów jest do pobrania na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl w zakładce POMOC. Na chwile obecna nie jest dostępna Instrukcja wypełniania wniosku o dofinansowanie projektu w ramach programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, dla projektów realizowanych w ramach programu EFS.
Instrukcja została opracowana i w najbliższych dniach zostanie opublikowana na stronie https://funduszeue.podkarpackie.pl/. Proszę o jej śledzenie na bieżąco, w szczególności zakładki „aktualności” i „nabory wniosków”.
Koszty związane ze wsparciem dodatkowym dotyczą obszarów wymienionych w zacytowanym kryterium.
Katalog jest otwarty i uzależniony od potrzeb uczestnika. Warto jednakże mieć na uwadze, ze zasadność a także ich racjonalność ponoszenia podlegać będzie ocenie.
Punktacja określona w zał. Nr 3 dotyczy ściśle oceny kryterium przez ION w złożonym wniosku o dofinansowanie. W związku z powyższym można uzyskać dodatkowe punkty premiujące za umożliwienie dostępu do usługi rozwojowej osobom dorosłym z grup w niekorzystnej sytuacji, wskazanym całościowo w treści definicji.
Uczestnik musi spełniać warunki określone dokumentacją konkursową aby móc zostać objętym wsparciem natomiast Operator musi dochować wszelkich starań aby jasno zostały one określone oraz odpowiednio egzekwować ich spełnienie. Natomiast zapis ten wynika z wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027, i w świetle tego zapisu, zapisu Wnioskodawca nie może w ramach ogłoszonego regulaminu rekrutacji narzucić kryteriów innych niż określone na etapie wyboru projektu m.in. w trakcie procesu negocjacji z IP.
85-cio procentowy limit na uczestnika za dofinansowane usługi rozwojowej dotyczy kosztów bezpośrednich. Natomiast konstruując budżet należy od poniesionych kosztów bezpośrednich również uwzględnić koszty pośrednie. W związku z powyższym biorąc pod uwagę Państwa pytanie przy podanych założeniach: 85% oznacza dofinansowanie za usługę(koszty bezpośrednie), 5% to wkład własny, 10% koszty pośrednie (100%). Warto także pamiętać, iż wykazując koszty w ramach budżetu projektu, należy uwzględnić także fakt, iż Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach projektu uwzględnić próg wniesienia minimalnego wkładu własnego w wysokości 5%.
Zapis dotyczący limitu 85 % dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14. Obecnie nie ma limitu dofinansowania za usługę rozwojowa.
Biorąc pod uwagę, iż koszty dot. dodatkowego wsparcia są co do zasady kosztami pośrednimi nie ma możliwości ujmowania ich w budżecie projektu jako oddzielnej pozycji. Przy konstrukcji budżetu koszty pośrednie są ujmowane jako % od kosztów bezpośrednich i nie ma miejsca na wyszczególnianie pozycji.
Natomiast koszty bezpośrednie należy ujmować zadaniowo i wówczas do zadania przyporządkowane będą pozycje, które wymagają opisu.
Wnioskodawca może zaproponować uwzględnienie wymienionych kosztów w ramach kosztów bezpośrednich pod warunkiem odpowiedniego uzasadnienia, które będzie podlegało ocenie przez KOP. We wniosku o dofinansowanie należy wykazać, że takie koszty są bezpośrednio związane z usługą rozwojową, w przeciwnym razie powinny być ujęte w kosztach pośrednich zgodnie z zapisami wytycznych.
Linki do instrukcji użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców/beneficjentów jest do pobrania na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl w zakładce POMOC.
W odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla odbiorców wsparcia, wybranych poprzez BUR. Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10% kosztów bezpośrednich. Niemniej jednakże należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich. Wojewódzki Urząd Pracy informuję, ponadto, iż ostateczny kształt wniosku a zatem m.in. liczba zadań zależy od Wnioskodawcy.
Ideą konkursu 7.14 jest umożliwienie dostępu do szerokiej oferty usług rozwojowych, w tym
w zakresie kompetencji cyfrowych, w ramach PSF dla osób dorosłych, które z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje umiejętności/ kompetencje lub nabyć kwalifikacje (w tym włączone do ZRK) w tym wsparcie dla osób z najtrudniejszych grup docelowych - za pośrednictwem Baz Usług Rozwojowych .
Wobec powyższego mając na uwadze szeroki przedział cenowy dla różnych usług oraz szerokie potrzeby rozwojowe potencjalnych uczestników ION nie nakłada limitów finansowych w postaci sztywnych cen a wprowadza narzędzie „porównywarka BUR” dzięki któremu można określić przedział/limit finansowy dla wybranej usługi.
Dodatkowo w Regulaminie Konkursu są podane minimalne założenia dot. kwoty dofinansowania w projekcie z podziałem na dany subregion.
Projektodawca chcąc objąć wsparciem dany subregion posługując się minimalną kwotą dofinansowania w ogóle określoną w regulaminie jest zobowiązany do oszacowania na podstawie rzetelnego rozeznania warunków danego regionu (diagnoza) ilu uczestników w danej kwocie jest w stanie objąć wsparciem.
Na tej podstawie sam określa średnią kwotę za pojedynczą usługę rozwojową dla jednego uczestnika projektu. Oszacowana kwota będzie stanowiła jedynie swego rodzaju przybliżoną uśrednioną wartość pojedynczej usługi na jednego uczestnika.
Uzasadnienie wyboru partnera oraz zakres jego obowiązków należy określić w treści wniosku o dofinansowanie w częściach, które są przeznaczone dla tego typu informacji.
Natomiast w budżecie, jeśli Partner będzie odpowiedzialny za część kosztów bezpośrednich (realizacja usług rozwojowych) należy wyodrębnić dodatkową pozycję (Linki do instrukcji użytkownika SOWA EFS dla wnioskodawców/beneficjentów jest do pobrania na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl w zakładce POMOC).
85-cio procentowy limit na uczestnika za dofinansowane usługi rozwojowej dotyczy kosztów bezpośrednich. Natomiast konstruując budżet należy od poniesionych kosztów bezpośrednich również uwzględnić koszty pośrednie. W związku z powyższym biorąc pod uwagę Państwa pytanie przy podanych założeniach: 85% oznacza dofinansowanie za usługę(koszty bezpośrednie), 5% to wkład własny, 10% koszty pośrednie (100%). Warto także pamiętać, iż wykazując koszty w ramach budżetu projektu, należy uwzględnić także fakt, iż Wnioskodawca zobowiązany jest w ramach projektu uwzględnić próg wniesienia minimalnego wkładu własnego w wysokości 5%.
Zapis dotyczący limitu 85 % dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14. Obecnie nie ma limitu dofinansowania za usługę rozwojowa
Przedmiotowe oświadczenie należy zawrzeć bezpośrednio we wniosku o dofinasowanie, gdzie przeznaczony jest do tego odpowiedni moduł.
W dniu 4 maja na stronie https://sowa2021.efs.gov.pl zostanie udostępniona funkcjonalność – możliwość utworzenia wniosku o dofinansowanie a tym samym złożenia odpowiedniego oświadczenia VAT.
W momencie składania wniosku o dofinansowanie Projektodawca powinien posiadać wiedzę odnośnie kwalifikowania bądź jego braku podatku VAT zarówno przez siebie jak i potencjalnych partnerów. Przedmiotowe oświadczenia jest zależne od właściwej opcji.
Szczegółowe informacje dot. podatku VAT znajdują się w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
IP wskazuje jednocześnie, iż zgodnie z ze stanowiskiem Ministerstwa funduszy i Polityki Regionalnej w przypadku projektów poniżej 5 mln euro Instytucja będąca strona umowy nie weryfikuje, czy beneficjentowi przysługuje prawo do odzyskania VAT, ani czy beneficjent faktycznie odzyskał VAT.
Projektodawca sam określa wartości wskaźników na podstawie rzetelnego rozeznania warunków danego subregionu.
48. W związku z zapisami regulaminu (punkt 3.5) oraz biorąc pod uwagę zapisy Wytycznych Podrozdział 3.5 Podatek od towarów i usług:
pkt 1 "Podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt jest mniejszy niż 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, z zastrzeżeniem pkt 8."
pkt 8 "W SZOP, regulaminie wyboru projektów lub umowie o dofinansowanie projektu IZ/IP/IW w ramach EFRR/FS/FST może wyłączyć możliwość kwalifikowania podatku VAT."
Wnioskodawca zwraca się z pytaniem czy w projekcie, o wartości poniżej 5 mln euro, w ramach konkursu VAT może być kwalifikowany?
O kwalifikowalności podatku VAT decyduje podmiot w oparciu o obowiązujące prawodawstwo krajowe. Dodatkowo w odniesieniu do powyższego zobowiązany jest dołączyć do wniosku o dofinansowanie odpowiednio „Oświadczenie o kwalifikowalności VAT” bądź jego braku.
Szczegółowe informacje dot. podatku VAT znajdują się w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 3.5. Podatek od towarów i usług (VAT).
IP wskazuje jednocześnie, iż zgodnie z ze stanowiskiem Ministerstwa funduszy i Polityki Regionalnej w przypadku projektów poniżej 5 mln euro Instytucja będąca strona umowy nie weryfikuje, czy beneficjentowi przysługuje prawo do odzyskania VAT, ani czy beneficjent faktycznie odzyskał VAT.
49. Czy obligatoryjne jest wskazanie konkretnych wartości niżej wymienionych wskaźników rezultatu, tj.:
skoro projekt ma charakter popytowy i na tym etapie nie wiadomo jakie szkolenia zostaną wybrane przez uczestników projektu?
Jeżeli wskazanie konkretnych wartości tych dwóch wskaźników jest konieczne to co w sytuacji gdy uczestnicy nie wybiorą szkoleń wpisujących się w definicję wskaźnika i nie zostanie on osiągnięty na wskazanym poziomie?
Nie jest obligatoryjne wykazywanie konkretnych wartości wskaźników rezultatu: Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje cyfrowe po opuszczeniu programu; Liczba osób, które uzyskały zielone kwalifikacje po opuszczeniu programu.
Wnioskodawca jest zobowiązany natomiast do monitorowania ich oraz pomiaru w trakcie realizacji (Podręcznik Beneficjenta pkt. 6.1). Dodatkowo zapisy Regulaminu (2.5) nakładają na Wnioskodawcę obowiązek przedstawienia ich we wniosku o dofinansowanie projektu. Należy również mieć na uwadze , iż zgodnie z kryteriami wyboru, ocenie podlegać będzie m.in. rzetelność sposobu pomiaru rezultatów wskaźników w odniesieniu do planowanych działań. Szczegółowe informacje dot. doboru wskaźników w projekcie, ich pomiaru oraz szacowania znajdują się w Wytycznych dotyczących monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów na lata 2021-2027 oraz Podręczniku dla Beneficjenta stanowiącego Załącznik nr 10 Regulaminu konkursu.
50. Czy we wniosku należy wskazać również dodatkowe - własne wskaźniki dotyczące projektu?
W ramach niniejszego naboru Wnioskodawca nie określa innych wskaźników niż te wskazane w Regulaminie naboru – obligatoryjne.
Zapis dotyczący limitu 85 % dofinansowania za usługę rozwojową został usunięty z Podręcznika Beneficjenta i przestał obowiązywać w ramach naboru 7.14. Obecnie nie ma limitu dofinansowania za usługę rozwojową
Wpis do BUR (dostawca usługi rozwojowej) przed podmiot będący wnioskodawcą nie stanowi kryterium wyboru projektu i nie podlega ocenie. Interpretacja odnosi się do sytuacji gdzie w trakcie realizacji projektu EFS+ w ramach PSF nie jest możliwe kwalifikowanie kosztów usługi rozwojowej która jest świadczona przez podmiot będący jednocześnie operatorem i dostawcą usługi (wzajemne świadczenie usług PSF).
W wyniku ponownej weryfikacji kryterium merytorycznego dopuszczającego nr 8 Potencjał finansowy do realizacji projektu, IP koryguje informację, która została Państwu przedstawiona. Wbrew przekazanej Państwu informacji potencjał o którym mowa w treści kryterium nr 8 ma być wnoszony przez Wnioskodawcę, a w przypadku projektów partnerskich przez Partnera Wiodącego, tj. Lidera projektu.