Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027

Logo Funduszy Europejskich
Logo Podkarpackie przestrzeń otwarta
Logo Unii Europejskiej

 

Wojewódzki Urząd Pracy publikuje poniżej drugą serię Pytań i Odpowiedzi dotyczących Naboru nr FEPK.07.09-IP.01-001/23. Jednocześnie informujemy, iż zmianie uległy odpowiedzi na pytania nr 11, 15, 23, 27, 29 i 31.

Część I

  1. Proszę o informację czy jeśli rozszerzy się katalog kosztów bezpośrednich to czy wtedy zmianie ulegnie min. liczba osób do objęcia wsparciem czy ma zmniejszyć się kwota wsparcia na osobę?

W opisanej przez Państwa sytuacji co do zasady zajdzie przypadek zmniejszenia kwoty wsparcia przewidzianą na daną osobę.

  1. Proszę o wyjaśnienie z czego wynika różna kwota dofinansowania w przeliczeniu na min. liczbę osób do objęcia wsparciem- dla każdego z subregionów?
    Dlaczego w subregionie krośnieńskim oraz tarnobrzeskim minimalna kwota osób do objęcia wsparciem jest taka sama zaś w jednym z subregionów kwota dofinansowania jest o prawie 2 mln. wyższa? Dlaczego kwota wsparcia na osobę w subregionie przemyskim jest wyższa niż w tarnobrzeskim oraz rzeszowskim?

W ramach ogłoszonego naboru, IP nie wskazała kwoty dofinansowania w przeliczeniu na min. liczbę osób do objęcia wsparciem. Natomiast podała maksymalny poziom do jakiego jest możliwe dofinansowanie kosztu usługi rozwojowej na jednego pracownika. Wskazana kwota na subregion jest maksymalną dopuszczalną alokacją i jest związana z liczbą przedsiębiorstw funkcjonujących na danym terenie.

  1. W pkt. 6.2 Podręcznika Beneficjenta znajduje się zapis: „Ustalono maksymalny poziom dofinansowania, jakie przypadają na przedsiębiorstwo, pracownika, pracodawcę” oraz podane są limity:

Wielkość firmy

Limit dofinansowania na firmę

Maksymalne dof.

mikro

40 000,00

80%

małe

75 000,00

70%

średnie

100 000,00

60%

Proszę o wyjaśnienie czy dla danej wielkości firm podane % dofinansowania- stanowią max. dofinansowanie, które może otrzymać przedsiębiorstwo? Jak w odniesieniu do tych zapisów mamy rozumieć zapisy specyficznego kryterium premiującego nr 3? :

„Zapewnione zostaną preferencje w poziomie dofinansowania usługi rozwojowej, dla wsparcia w ramach projektu PSF skoncentrowanego w szczególności na usługach rozwojowych kończących się uzyskaniem lub potwierdzeniem kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji zarejestrowanym w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji oraz posiadających nadany kod kwalifikacji”.
Jaki jest zatem max poziom dofinansowania dla danej wielkości firm : czy jest to: 80 %/70%/60% dla usług zsk, czy może podane poziomy dofinansowania w przypadku preferencji mogą ulec zwiększeniu- jeśli tak do jakiej wartości %?
Max. poziom dofinansowania jest niezbędnym elementem do przygotowania prawidłowego budżetu projektu. Dodatkowo w cytowanym zapisie jest mowa, iż „ustalono max. poziom dofinansowania na pracownika”- proszę o informację czy taki poziom jest ustalony, zatem czy limit dofinansowania na PESEL ustali IP jeden i ten sam dla każdego subregionu, czy może każdy Operator ma ustalić limit w ramach subregionu?
To ważne gdyż inna kwota dofinansowania na osobę przypadać będzie w każdym subregionie – jeśli na podstawie podanej kwoty dofinansowania projektu oraz min. liczby osób do objęcia wsparciem -Operatorzy policzą ją matematycznie.
Przy takich założeniach w każdym subregionie pracownik miałaby do dyspozycji różne kwoty dofinansowania na osobę.
Czy ustalicie Państwo jeden limit na PESEL tak żeby każdy z Operatorów mógł udzielać wsparcia w równej wysokości dla każdego pracownika z województwa podkarpackiego?

Wskazane wartości dotyczą maksymalnej kwoty dofinansowania na przedsiębiorstwo, przez wskazane preferencje w poziomie dofinansowania  należy rozumieć natomiast korzystniejsze warunki dla przedsiębiorstw, które z niego korzystają. Natomiast informacje zawarte w treści podręcznika odnoszące się kwoty max dofinasowania na pracownika dotyczy wysokości do jakiej można pokryć koszt usługi rozwojowej na jednego pracownika. Zapisy w podręczniku zostaną jednakże doprecyzowane ze względu na wskazane wątpliwości.

  1. Proszę o wyjaśnienie co oznacza zapis specyficznego kryterium dostępu nr 5: „Zastosowana zostanie demarkacja na poziomie operatora w doborze usług rozwojowych, uniemożliwiająca sfinansowanie uczestnikowi analogicznego wsparcia z BUR, które będzie realizowane z poziomu krajowego”.
    Co oznacza zapis analogiczne wsparcie- czy analogia dotyczy szerokiego pojęcia realizacji usług rozwojowych (wszystkich), czy może dotyczy realizacji dokładnie takiej samej usługi?
    Czy IP poda listę projektów (programów, konkursów, działań) uznawanych za adekwatne, w których uczestnicy nie mogą brać udziału?
    Jak Operator ma weryfikować czy uczestnik skorzystał ze wsparcia krajowego, czy są jakieś narzędzia do tego?

Wskazane kryterium wynika z treści Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027 w świetle, którego należy pamiętać o konieczności braku podwójnego finansowania wsparcia realizowanego w RP z działaniami wdrażanymi w KPO (dot. inwestycji 4.4.1 praca zdalna) oraz FERS (w zakresie zielonych kompetencji, w tym kompetencji niezbędnych do pracy w sektorze zielonej gospodarki oraz zarządzania różnorodnością/wiekiem). Po stronie Wnioskodawcy spoczywa obowiązek spełnienia ww. kryterium, powinien on wykazać we wniosku o dofinansowanie, iż nie zachodzi podwójne finansowanie. IP jednakże wskazuje że w przypadku tego kryterium szczególnie na etapie realizacji projektu, należy każdorazowo zastosować indywidualne podejście w postaci zastosowania analizy, która wskaże czy dana usługa była lub jest analogiczna do tej która ma być dopiero udzielona. Sugerujemy także aby z możliwości wsparcia wyłączone były takie same usługi w szczególności udzielne przez tego samego dostawcę, dlatego analizie powinien podlegać udział tego samego pracownika w takim samym szkoleniu u tego samego wykonawcy (bez względu na termin takiego szkolenia). IP informuje także, że żadna instytucja zarządzająca ani pośrednicząca zarówno z poziomu krajowego jak i regionalnego nie będzie prowadzić listy projektów (programów, konkursów, działań) uznawanych za adekwatne.

  1. Proszę o pisemne potwierdzenie informacji uzyskanych na spotkaniu informacyjnym, mówiących o tym iż dwa wymagane wskaźniki rezultatu mają dotyczyć zarówno kwalifikacji jak i kompetencji mimo iż w ich nazwie występują wyłącznie kwalifikacje.

Wymagane wskaźniki rezultatu dot. zarówno kwalifikacji jak i kompetencji. Wskazana informacja jest oparta o definicję zawartą w Liście wskaźników kluczowych 2021 -2027 EFS+.

  1. Czy w projekcie może być udzielana pomoc publiczna i de minimis? Czy tylko de minimis?- są sprzeczne zapisy w dokumentacji konkursowej- proszę o wyjaśnienie.
    "Poradnik str. 19 Zasadnym byłoby – jeżeli Operator posiada stosowną wiedzę i jest w stanie oszacować przybliżone wartości – umieszczenie w osobnym zadaniu (zadaniach) wsparcia, jakie będzie udzielone wyłącznie w ramach pomocy publicznej.
    "Jest zapis: w poradniku- str. 13, że W ramach systemu operatorskiego Operator nie może udzielić pomocy publicznej. Operator może udzielić wyłącznie pomocy de minimis."
    "Por. str.24 Operator zapewnia, że w przypadku, gdy jeden przedsiębiorca przekroczył dozwolony limit pomocy de minimis jest mu udzielana pomoc publiczna na szkolenia (zgodnie z art. 31 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014)lub pomoc publiczna na usługi doradcze.

Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027, §  6, ust 3 i 4. Operator może udzielać jedynie pomocy de minimis.

  1. Proszę o wyjaśnienie zapisu Por. Benf. Str.18 : "Operator określa limit cenowy za godzinę usługi w ramach konkretnego naboru. Określając maksymalną kwotę dofinansowania pojedynczej godziny usługi rozwojowej należy posiłkować się wynikami badań cen rynkowych usług rozwojowych wykonywanych na zlecenie PARP, jak również porównywarką cen usług rozwojowych dostępną w PARP."
    Co to znaczy limit cenowy za godzinę usługi w ramach konkretnego naboru?
    Czy zatem będą jakieś wspólne limity cenowe za godzinę usługi dla wszystkich usług w ramach naboru?
    Czy operator ma określać dla każdej usługi rozwojowej osobno max. koszt usługi za godzinę- na podstawie porównywarki?
    Dodatkowo zapis mówi, ze należy posiłkować się badaniami cen rynkowych, jak również porównywarką. Proszę o informację gdzie znajdują się wyniki badań cen rynkowych usług rozwojowych wykonywanych na zlecenie PARP- proszę o podanie dokumentu lub linku do tych danych. Czy może chodzi o to badanie i raport:
    https://rpo-wupbialystok.praca.gov.pl /documents/3027427/a8dc1276-545b-4768-b60a-dc3481a60bcb i czy na nim mamy bazować (nie ma tu danych o cenach poszczególnych usług)? Czy może jednak tylko i wyłącznie na porównywarce?

Do weryfikacji wartości usług należy wykorzystać narzędzie jakim jest Porównywarka cen BUR. Umożliwia ono w ramach tej samej podkategorii, rodzaju, formy świadczenia usług szkoleniowych i doradczych, porównywanie kosztu wybranej usługi rozwojowej z cenami podobnych usług oferowanych przez inne podmioty.

Moduł porównywarki cen, bazuje na aktualnych cenach usług zamieszczonych w BUR. Prezentowane wartości są wyliczane na podstawie ceny za osobogodzinę netto. Wynik porównania cen przedstawiony jest w trzech wartościach: średnia cena, mediana ceny oraz w postaci III kwartyla (czyli miary oznaczającej, że trzy czwarte cen usług ma cenę równą lub niższą, a jedna czwarta cen usług znajduje się powyżej wskazanej wartości). Link do porównywarki  https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl/wyszukiwarka/porownywarka.

  1. "Operator w ramach monitorowania postępu rzeczowego projektu jest zobowiązany do oceny i monitorowania jakości usług rozwojowych w zakresie określonym przez IP FEP. Monitorowanie jakości usług jest rozumiane poprzez weryfikację formalną realizacji usługi rozwojowej tzn. jej terminowość, warunki realizacji, zgodność z zapisami umowy – promesy itp. Weryfikacja usługi odbywa się w miejscu jej udzielania. Operator zobowiązany jest prowadzić bieżącą kontrolę i monitoring realizacji wsparcia na reprezentatywnej próbie 5 % usług udzielonych w ramach każdego przeprowadzonego naboru – na podstawie udziału jednego pracownika w jednej usłudze. "
    Co oznacza 5 % usług?
    Jeśli na 1 usłudze szkoleniowej są 3 firmy i z każdej jest 3 pracowników- to czy to jest 1 usługa- gdyż ma jedno indywidualne ID?
    Czy są to 3 usługi - gdyż biorą w nich udział 3 firmy?
    Czy jest to 9 osobousług- gdyż szkolenie jest dla 9 osób?
    Zatem 5 % ale wg. jakiej metodologii należy liczyć liczbę usług?.

Usługa rozwojowa jest liczona jako 1 usługa bez względu na liczbę osób, czy firm w niej uczestniczących.

  1. Proszę o wyjaśnienie pojęcia PES oraz podanie jego definicji.
    Proszę o wyjaśnienia zapis: „Beneficjent (Operator PSF) zobowiązany jest do nawiązania, na wniosek OWES, współpracy w celu umożliwienia PES udziału w usługach rozwojowych dostępnych w BUR. Zakres tej współpracy może regulować porozumienie między OWES a operatorem PSF, obejmujące co najmniej wymianę informacji nt. realizowanych działań.”
    Czy PSF może być uczestnikiem projektu- odbiorcą wsparcia?

Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027: Podmiot ekonomii społecznej (PES) – podmiot ekonomii społecznej, o którym mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej. Zapisy dotyczące możliwości udziału poszczególnych instytucji jako uczestników projektu zawarto w Rozdziale 8 Podręcznika dla Beneficjenta.

  1. Proszę o informację czy można będzie składać wnioski o płatność 1 x kwartał czy muszą być składane comiesięcznie?

Planowane jest rozliczanie wniosków o płatność raz na miesiąc. Jednakże będzie to ostatecznie wynikać z zatwierdzonego Harmonogramu płatności.

  1. Proszę o wyjaśnienie zapisów specyficznego kryterium premiującego nr 2.: „Projekt zakłada preferencje dla wsparcia skierowanego na usługi rozwojowe: w zakresie umiejętności cyfrowych[1], w zakresie umiejętności „zielonych”[2] wsparcia kierowanego do osób starszych w celu umożliwienia pozostania ich na rynku pracy” W jaki sposób Operator ma określić czy dana usługa jest usługą zieloną, czy są jakieś narzędzia/ wytyczne/ zasady kwalifikacji usług do tej kategorii?:
    Podano następującą definicję: usługa mająca na celu zdobycie, podwyższenie, zmianę umiejętności „zielonych”. Zielone umiejętności to pojęcie przekrojowe i odnosi się do zdolności do łączenia aspektów środowiskowych z innymi umiejętnościami. Wymaga to wystarczającego zrozumienia i wiedzy na temat kwestii środowiskowych, ale jednocześnie solidnych podstaw w zakresie ogólnych umiejętności i umiejętności związanych z pracą.
    Adekwatnie w jaki sposób Operator ma określić czy dana usługa jest usługą w zakresie umiejętności cyfrowych, czy są jakieś narzędzia/ wytyczne/ zasady kwalifikacji usług do tej kategorii?:
    Co oznacza zapis: osoby starsze- proszę o podanie definicji.

Wskazane kryterium wynika z treści Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. Definicje dla wskazanych umiejętności zawarto w treści odpowiednio przypisów dla specyficznego kryterium premiującego nr 2. Przez osoby starsze na potrzeby niniejszego naboru należy rozumieć osoby w wieku 60 lat +

Wskazane kryterium wynika z treści Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021-2027. Definicje dla wskazanych umiejętności zawarto w treści odpowiednio przypisów dla specyficznego kryterium premiującego nr 2. Przez osoby starsze na potrzeby niniejszego naboru należy rozumieć osoby w wieku 55 lat +

  1. Proszę o informacje czy Vat jest kwalifikowany w projekcie- w odniesieniu do usług rozwojowych?
    W dokumentacji jest zapis: „Limity dofinansowania, jakie przysługują na pracodawcę i przedsiębiorstwo, są stałe bez względu na możliwość odzyskania przez ten podmiot podatku VAT, w związku z czym podane kwoty dofinansowania są kwotami brutto lub netto – w zależności od sytuacji podmiotu (tj. możliwości odzyskania podatku VAT). Kwestie związane z podatkiem VAT zostały omówione w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 3.5 Podatek od towarów i usług (VAT).”
    Natomiast zgodnie z dotychczasowymi Wytycznymi w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze przystosowania przedsiębiorców i pracowników do zmian na lata 2014-2020 koszt podatku od towarów i usług (VAT) nie stanowi kosztu kwalifikowalnego usługi rozwojowej.
    Zatem IZ wprowadzały zapis: Wydatek poniesiony za usługę rozwojową będzie refundowany w kwocie netto.

W przypadku pytań o kwalifikowalność VAT należy się posiłkować zapisami wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 w podrozdziale 3.5 Podatek od towarów i usług (VAT). W świetle tych zapisów należy pamiętać, iż podatek VAT w projekcie, którego łączny koszt wynosi co najmniej 5 mln EUR (włączając VAT), może być kwalifikowalny, gdy brak jest prawnej możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z przepisami prawa krajowego. Zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi zaangażowanemu w realizację projektu lub wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej jak i operacyjnej, ani uczestnikowi projektu, czy innemu podmiotowi otrzymującemu wsparcie z EFS+, zgodnie z obowiązującym prawodawstwem krajowym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT. Posiadanie wyżej wymienionego prawa (potencjalnej prawnej możliwości) wyklucza uznanie wydatku za kwalifikowalny, nawet jeśli faktycznie zwrot nie nastąpił, np. ze względu na niepodjęcie przez podmiot czynności zmierzających do realizacji tego prawa.

  1. Proszę o informację: Czy 1 pracownik może korzystać ze wsparcia tylko u 1 Operatora (w jednym subregionie), jeśli ma np. dwa miejsca zatrudnienia? - jeśli tak, to czy są jakieś limity sumaryczne?
    Czy pracowni, który otrzymała wsparcie w PSF z działania 7.14 może skorzystać ze wsparcia z działania 7.9? jeśli tak, to czy są jakieś limity sumaryczne?
    Jeżeli uczestnik nie może skorzystać ze wsparcia w ramach innych subregionów to jak Operator ma to weryfikować- czy jest jakieś narzędzie do tego? Jeśli uczestnik 7.9 nie może korzystać ze wsparcia z 7.14 to jak Operator ma to weryfikować?

Zgodnie z zapisami Podręcznika dla Beneficjenta Działania 7.9: „Limit dofinansowania przeznaczony na osobę jest niezależny od pracodawcy, obowiązuje np. gdy pracownik zmieni miejsce zatrudnienia (kwota limitu jest przyporządkowana do numeru PESEL)”. Ograniczenie dotyczy Działania 7.9. w przypadku Działania 7.14, należy pamiętać, iż uczestnikami mogą być osoby, które z własnej inicjatywy chcą podnosić swoje kwalifikacje/kompetencje.

  1. Jaki jest limit dofinansowania  na osobę - czy w ogóle obowiązują takie limity?

Na chwilę obecną w ramach naboru FEPK.07.09-IP.01-001/23 nie ustalono limitu dofinansowania na jedna osobę. Maksymalna wartość wsparcia skierowanego do jednej osoby wynika z ilorazu minimalnej wielkości grupy docelowej wskazanej w specyficznym kryterium dostępu nr 2 i kwoty dofinansowania przewidzianej na dany subregion. Należy pamiętać także o maksymalnym poziomie do jakiego jest możliwe dofinansowanie kosztu usługi rozwojowej na jednego pracownika.

  1. Czy można udzielić dofinansowania jst, ich jednostkom organizacyjnym, szpitalowi (czy służba zdrowia należy do służb publicznych?), izbie celnej, straży granicznej, wojsku itp. - Jeśli tak, to którym podmiotom i jaki jest limit dofinansowania i poziom dofinansowania w %?

Tak, można udzielić dofinansowania JST i ich jednostkom organizacyjnym. Projekty realizowane w ramach Działania 7.9 Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr mogą być skierowane bezpośrednio do pracowników, pracowników organizacji pozarządowych, osób pracujących, pracowników przedsiębiorstw, osób w wieku 55 lat i więcej, organizacji pozarządowych  i ich pracowników, jak i osób z nimi współpracujących (w tym wolontariuszy) oraz pracodawców. Poszczególne poziomy dofinansowania zostały wskazane w pkt. 6.2.1 Podręcznika Beneficjenta dla Działania 7.9.

Tak, można udzielić dofinansowania JST i ich jednostkom organizacyjnym. Należy jednak pamiętać, iż w przypadku placówek służby zdrowia obowiązuje linia demarkacyjna, która nie pozwala na objecie ich wsparciem w ramach Programów regionalnych. Projekty realizowane w ramach Działania 7.9 Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr mogą być skierowane bezpośrednio do pracowników, pracowników organizacji pozarządowych, osób pracujących, pracowników przedsiębiorstw, osób w wieku 55 lat i więcej, organizacji pozarządowych  i ich pracowników, jak i osób z nimi współpracujących (w tym wolontariuszy) oraz pracodawców. Poszczególne poziomy dofinansowania zostały wskazane w pkt. 6.2.1 Podręcznika Beneficjenta dla Działania 7.9.

  1. Czy można udzielić dofinansowania spółkom miejskim, w których 100% udziałów ma jst? Czy są one traktowane jako duże przedsiębiorstwa, czy nie? - Jeśli można udzielić dofinansowania, to jaki jest limit dofinansowania i poziom dofinansowania w %?

Tak, można udzielić dofinansowania spółkom miejskim. Spółki te z uwagi na ich związek z podmiotem publicznym (jednostką samorządu terytorialnego) co do zasady w większości przypadków będą kwalifikowane jako duże przedsiębiorstwa. Należy jednocześnie pamiętać, iż duże przedsiębiorstwa są wyłączne ze wsparcia w ramach Działania 7.9.

  1. Jaki jest limit i poziom dofinansowania dla organizacji pozarządowych?

Poszczególne poziomy dofinansowania zostały wskazane w pkt. 6.2.1 Podręcznika Beneficjenta dla Działania 7.9. W przypadku organizacji pozarządowych zastosowanie ma limit dotyczący innych pracodawców nie będących przedsiębiorstwami.

  1. Zgodnie z dokumentacją konkursową w ramach usługi rozwojowej można sfinansować doradztwo związane ze szkoleniami (czy obligatoryjnie należy ująć w budżecie i opisie zadań?). Jaki jest % dofinansowania doradztwa, i czego ono dokładnie dotyczy?

Doradztwo w ramach naboru FEPK.07.09-IP.01-001/23 może występować tylko i wyłącznie jako usługa wybrana z BUR. W ramach naboru nie przewidziano doradztwa w zakresie wyboru usługi rozwojowej. Obowiązuje wtedy limit dla dofinasowania usługi rozwojowej właściwy dla danego podmiotu.

  1. Czy wsparcie udzielane podmiotom innym niż MŚP tj. pracodawcom ma być ujęte w zadaniu razem z mikro przedsiębiorcami, czy w osobnym zadaniu?

Wyłącznie od wnioskodawcy zależy konstrukcja budżetu projektu oraz liczba i zakres działań ujętych w poszczególnych zadaniach wykazanych we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.

  1. W dokumentacji konkursowej podane są dwa wskaźniki "Liczba MŚP (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) objętych usługami rozwojowymi" oraz "Liczba objętych wsparciem MŚP (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych)". Czym różnią się te dwa wskaźniki? Liczy się je jakoś inaczej?

Liczba objętych wsparciem mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) jest to wspólny wskaźnik produktu dla wszystkich celów szczegółowych programów EFS+, w ramach którego monitorowanie są zidentyfikowane podmioty, zgodnie z treścią definicji zawartej w LWK. Natomiast wskaźnik Liczba mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw (w tym spółdzielni i przedsiębiorstw społecznych) objętych usługami rozwojowymi  jest to wskaźnik kluczowy produktu monitorowany jedynie w ramach celu szczegółowego nr 4 wspieranie dostosowania pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian, wspieranie aktywnego i zdrowego starzenia się oraz zdrowego i dobrze dostosowanego środowiska pracy, które uwzględnia zagrożenia dla zdrowia i w ramach którego realizowane jest Działanie 7.9. W przypadku działania 7.9 (mając na uwadze definicję obydwu wskaźników jak również realizowany zakres wsparcia) wskazane wartości wskaźników powinni być co do zasady tożsame.

  1. Jak należy rozumieć specyficzne kryterium premiujące nr 3 "Zapewnione zostaną preferencje w poziomie dofinansowania usługi rozwojowej, dla wsparcia w ramach projektu PSF skoncentrowanego w szczególności na usługach rozwojowych kończących się uzyskaniem lub potwierdzeniem kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt. 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji oraz posiadających nadany kod kwalifikacji" - jakiego rodzaju preferencje, jak je liczyć?

Zgodnie z kryterium premiującym, w przypadku dofinasowania wskazanej w nim usługi rozwojowej, Operator powinien (przede wszystkim w treści regulaminu udzielania wsparcia), określić preferencje (a zatem lepsze warunki) dla dofinansowania wskazanej usługi. Kwestie techniczne pozostają natomiast do ustalenia przez Operatora.

  1. Jak należy rozumieć podmiot świadczący usługi publiczne lub podmiot świadczący usługi w ogólnym interesie gospodarczym (pkt. 4.6.1 Regulaminu konkursu) - jak jest definiowana usługa publiczna, a jak usługa w ogólnym interesie gospodarczym?

W przypadku tego punktu, należy mieć na uwadze iż chodzi o beneficjenta, który jest podmiotem świadczącym usługi publiczne lub usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 93 i art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub jest instytutem badawczym w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 498). Wskazany zapis jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra funduszy i Polityki Regionalnej z 21 września 2022 w sprawie zaliczek w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.

Pojęcie usług publicznych ma dwojaki charakter: obejmuje ono zarówno podmioty świadczące usługi, jak i same usługi świadczone przez te podmioty w interesie publicznym. Zobowiązania z tytułu wykonywania świadczeń publicznych mogą zostać nałożone przez organy władzy publicznej na podmiot świadczący usługi (linie lotnicze, przewoźników drogowych lub kolejowych, producentów energii itp.) zarówno w skali krajowej, jak i regionalnej. Zdarza się, że pojęcie usług publicznych jest mylone z pojęciem sektora publicznego (w tym ze służbą państwową). Różnią się one w kwestiach funkcji, statusu, odpowiedzialności i odbiorców.

Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym to komercyjne usługi ogólnej użyteczności gospodarczej, podlegające zobowiązaniom z tytułu wykonywania świadczeń publicznych. Przykładami mogą być usługi świadczone przez sektory transportu, energii, komunikacji czy usługi pocztowe.

Traktat lizboński wprowadza nowe standardy przez:

  • wprowadzenie do traktatów założycielskich protokołu w sprawie usług świadczonych w interesie ogólnym,
  • stworzenie nowych podstaw prawnych umożliwiających instytucjom europejskim przyjmowanie rozporządzeń dotyczących prowadzenia działalności podmiotów świadczących usługi w ogólnym interesie gospodarczym (artykuł 14 Traktatu o funkcjonowaniu UE). Jednakże prawo UE pozostawia państwom członkowskim dowolność w zakresie organizacji takich podmiotów.

Zasady wolnego rynku i konkurencji stosują się do podmiotów odpowiedzialnych za zarządzanie podmiotami świadczącymi usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o ile przepisy te nie kolidują z wykonywaniem przez nie działań pozostających w ogólnym interesie gospodarczym.

Usługi publiczne świadczone w ogólnym interesie gospodarczym obejmują zarówno usługi w ścisłym tego słowa znaczeniu, jak i dostawy określonych dóbr. Usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym to podstawowe usługi świadczone odpłatnie, np. usługi pocztowe, usługi szpitali świadczących opiekę medyczną, usługi w zakresie połączeń lotniczych lub morskich, usługi z zakresu energetyki, telekomunikacji, dostaw wody, gazu, energii elektrycznej, transportu publicznego.

  1. Zgodnie z pkt. 6.2 (1) Podręcznika dla Beneficjenta działania FEPK.07.09 Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr na lata 2021-2027 ustalono maksymalne poziomy dofinasowania, jakie przypadają na przedsiębiorstwo, pracownika, pracodawcę i wynoszą odpowiednio:
  • dla mikroprzedsiębiorstwa maksymalne dofinasowanie wynosi 80%,
  • dla małego przedsiębiorstwa maksymalne dofinasowanie wynosi 70%,
  • dla średniego przedsiębiorstwa maksymalne dofinasowanie wynosi 60%.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, PRIORYTET 7 FEPK.07 Kapitał ludzki gotowy do zmian DZIAŁANIE FEPK.07.09 Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr - Kryteria Wyboru Projektów dla Poszczególnych Priorytetów i Działań FEP 2021-2021 – Zakres EFS+. ; specyficzne kryteria premiujące wskazują iż, „zapewnione zostaną preferencje w poziomie dofinansowania usługi rozwojowej, dla wsparcia w ramach projektu PSF skoncentrowanego w szczególności na usługach rozwojowych kończących się uzyskaniem lub potwierdzeniem kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji zarejestrowanym w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji oraz posiadających nadany kod kwalifikacji”.
Prosimy o informację czy wyżej wymienione maksymalne procenty dofinansowania obejmują już preferencje dla usług kończących się uzyskaniem kwalifikacji i w związku z tym należy zaplanować niższe procenty podstawowe? Czy do ww. wymienionych procentów maksymalnych należy dodać preferencyjne punkty procentowe? Ile powinien wynosić preferencyjny poziom dofinansowania?

Zgodnie z treścią Podręcznika Beneficjenta, który stanowi załącznik do Regulaminu Naboru, ustalono maksymalne limity dofinasowania na dany podmiot. Wskazane w podręczniku maksymalne procenty określone zostały bez uwzględnienia preferencji.
Zgodnie z kryterium premiującym, w przypadku dofinasowania wskazanej w nim usługi rozwojowej, Operator powinien określić preferencje (a zatem lepsze warunki) dla dofinansowania wskazanej usługi. Kwestie techniczne takie jak ustalenie i dodanie preferencyjnych punktów procentowych wraz z określeniem preferencyjnych poziomów dofinansowania danej usługi rozwojowej pozostają w gestii Operatora.

Zgodnie z treścią Podręcznika Beneficjenta, który stanowi załącznik do Regulaminu Naboru, ustalono maksymalne limity dofinasowania na dany podmiot. Wskazane w podręczniku maksymalne procenty określone zostały bez uwzględnienia preferencji.

Zgodnie z kryterium premiującym, w przypadku dofinasowania wskazanej w nim usługi rozwojowej, Operator powinien określić preferencje (a zatem lepsze warunki) dla dofinansowania wskazanej usługi, pamiętając jednocześnie o obowiązujących maksymalnych limitach. Kwestie techniczne takie jak ustalenie i dodanie preferencyjnych punktów procentowych wraz z określeniem preferencyjnych poziomów dofinansowania danej usługi rozwojowej pozostają w gestii Operatora.

  1. Z podręcznika dla Beneficjenta (str. 12, pkt. 5) wynika, że doradztwo, finansowane w ramach Działania 7.9 może występować w projekcie tylko i wyłącznie jako usługa wybrana z BUR z zastrzeżeniem, że usługa nie może mieć charakteru ciągłego ani okresowego, nie są też związane ze zwykłymi kosztami operacyjnymi przedsiębiorstwa.
    Zgodnie z zapisami Rozdziału 2 Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027: § 10. 1. Pomoc de minimis może być przeznaczona w szczególności na: 1) pokrycie kosztów uczestnictwa w szkoleniu przedsiębiorcy lub personelu przedsiębiorstwa delegowanego na szkolenie, zgodnie z zakresem określonym w art. 31 ust. 3 rozporządzenia nr 651/2014, (…). 2) pokrycie kosztów doradztwa lub innych usług o charakterze doradczym lub szkoleniowym wspierających rozwój przedsiębiorcy;
    Jeśli Pracodawca zawnioskuje o usługę doradczą w zgłoszeniu do projektu, to czy na tę usługę można udzielić pomocy de minimis?

Mając na uwadze zapisy Rozdziału 2 Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027 należy wskazać, iż w przypadku gdy pracodawca zawnioskuje o usługę doradczą (która stanowi usługę rozwojowa i tylko w takim zakresie może być dofinansowana) w  zgłoszeniu do projektu realizowanego w ramach Działania FEPK 07.09. na taką usługę może zostać mu udzielona pomoc de minimis.

  1. Zgodnie z definicją z Podręcznika dla Beneficjenta „Pracodawcą może być osoba prawna (na przykład spółka akcyjna), jednostka organizacyjna (na przykład oddział osoby prawnej, filia spółki), choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników. Status pracodawcy będzie miał zatem taki podmiot, który powierza pracę innej osobie fizycznej (zatrudnia ją) w ramach stosunku pracy - w tym osoba fizyczna”.
    Czy osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą i nie zatrudnia żadnych pracowników może ubiegać się o dofinansowanie do usług szkoleniowych dla siebie?

Osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą, lecz nie zatrudnia pracowników, może być odbiorcą wsparcia w ramach działania 7.9. Traktowana jest wtedy jako pracownik, o ile spełniony jest jeden z poniższych warunków:

  1. Osoba pracuje w swojej działalności, praktyce zawodowej lub gospodarstwie rolnym w celu uzyskania dochodu, nawet jeżeli przedsiębiorstwo nie osiąga zysków.
  2. Osoba poświęca czas na prowadzenie działalności gospodarczej, działalności nierejestrowej, praktyki zawodowej czy gospodarstwa rolnego, nawet jeżeli nie zrealizowano żadnej sprzedaży lub usług i nic nie wyprodukowano (na przykład: rolnik wykonujący prace w celu utrzymania swojego gospodarstwa; architekt spędzający czas w oczekiwaniu na klientów w swoim biurze; rybak naprawiający łódź czy siatki rybackie, aby móc dalej pracować; osoby uczestniczące w konferencjach, konwencjach lub seminariach).
  3. Osoba jest w trakcie zakładania działalności gospodarczej, gospodarstwa rolnego lub praktyki zawodowej; zalicza się do tego zakup lub instalację sprzętu, zamawianie towarów w ramach przygotowań do uruchomienia działalności. Bezpłatnie pomagający członek rodziny uznawany jest za osobę pracującą, jeżeli wykonywaną przez siebie pracą wnosi bezpośredni wkład w działalność gospodarczą, gospodarstwo rolne lub praktykę zawodową, będącą w posiadaniu lub prowadzoną przez spokrewnionego członka tego samego gospodarstwa domowego.
  1. Czy w ramach naboru nr FEPK.07.09-IP.01-001/23 Wnioskodawca musi składać wniosek na całą alokację w ramach danego subregionu, czy też można składać wnioski nie obejmujące całej wartości alokacji środków na dany subregion?

W ramach naboru nr FEPK.07.09.IP.01-001/23 Wnioskodawca nie musi składać wniosku na całą alokację w ramach danego subregionu. W ramach przedmiotowego naboru określona została minimalna wartość projektu, natomiast maksymalna wartość projektu wynika z kwoty przewidzianej na realizację projektu w ramach wybranego subregionu województwa podkarpackiego. W związku z powyższym Wnioskodawca może złożyć wniosek nie obejmujący całej wartości alokacji środków przewidzianych na dany subregion.

Część II

  1. Proszę o konsultację z IZ kwestii ponoszenia wydatków dotyczących:
  • rekrutacji
  • monitoringu usług
  • kosztów związanych z obsługą projektu  w ramach kosztów bezpośrednich.

Definicja kosztów w nowych wytycznych ma następujące brzmienie:
„koszty pośrednie projektu – koszty niezbędne do realizacji projektu, których nie można bezpośrednio przypisać do głównego celu projektu, w szczególności koszty administracyjne związane z obsługą projektu, która nie wymaga podejmowania merytorycznych działań zmierzających do osiągnięcia celu projektu”.
Nowe wytyczne zmieniły definicję kosztów pośrednich i doprecyzowały w niej, że koszty pośrednie -to koszty administracyjne, które nie wymagają działań merytorycznych. W przypadku gdy wymagane są działania merytoryczne- tak jak ma to miejsce podczas rekrutacji, dodatkowego wsparcia oraz dodatkowego wsparcia dla osób W działaniu 7.14 - to stanowić powinny bezpośrednie koszty.
Definicja kosztów pośrednich koreluje ze stanowiskiem poniżej.
Źródło: pismo wiceministra Pawła Chorążego z 4 grudnia 2017 do instytucji zarządzających i instytucji pośredniczących

EFS: KOSZTY REKRUTACJI W KOSZTACH BEZPOŚREDNICH

Co do zasady koszty rekrutacji uczestników projektów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego są kosztami pośrednimi. Jednak, jeśli w ramach rekrutacji beneficjent podjął aktywne działania merytoryczne, koszty tych działań można zaliczyć do bezpośrednich. To istota stanowiska Ministerstwa Rozwoju. Resort zabrał głos w sprawie, ze względu na liczne pytania kierowane przez beneficjentów.
Według pkt 2 podrozdziału 8.4 Wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach EFRR, EFS, FS na lata 2014 -2020 kosztami pośrednimi projektu są „koszty administracyjne związane z obsługą projektu”. W opinii MR, co do zasady jednym z kosztów pośrednich jest koszt rekrutacji uczestników projektu finansowanego z EFS. Niemniej jednak, resort dostrzega możliwość rozliczenia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu w przypadku „podjęcia przez beneficjenta aktywnych działań merytorycznych, niezbędnych dla pozyskania uczestników”.
Według ministerstwa, zasadnym jest rozliczanie kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich, w przypadkach gdy:
(1) projekt dotyczy grupy docelowej, do której dotarcie jest utrudnione i wymaga działań bezpośrednich (np. osoby NEET); lub
(2) rekrutacja do projektu wymaga merytorycznej weryfikacji wiedzy i umiejętności uczestników celem zakwalifikowania ich do odpowiedniej formy wsparcia, czy na właściwy poziom zaawansowania szkolenia; lub
(3) gdy rekrutacja wymaga merytorycznej oceny dokumentów składanych przez uczestnika, przeprowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP lub pomocy publicznej lub pomocy de minimis, weryfikacji istniejącej w danym podmiocie diagnozy potrzeb rozwojowych.

Aktywne działania

Wiceminister Paweł Chorąży podkreśla w piśmie do instytucji zarządzających programami i pośredniczących w ich wdrażaniu, że aktywne działania należy rozumieć szeroko. Zarówno jako pozyskiwanie uczestników, jak i weryfikowanie ich kwalifikowalności lub predyspozycji do udziału w projekcie. Natomiast wszelkie inne czynności niewymagające aktywnych działań rekrutacyjnych po stronie beneficjenta, np. działania rekrutacyjne beneficjenta na rzecz własnych pracowników lub członków, działania informacyjno-promocyjne, skierowane do szerokiej grupy odbiorców (np. audycje radiowe lub tv) nie mogą być uznane za rekrutację, która mogłaby zostać ujęta w kosztach bezpośrednich. Beneficjent na etapie wnioskowania o dofinansowanie projektu powinien uzasadnić we wniosku kwalifikowalność poszczególnych kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich projektu. Ma to umożliwić właściwej instytucji przeprowadzenie analizy zasadności ujęcia kosztów rekrutacji w kosztach bezpośrednich i zatwierdzenie projektu w kształcie prezentowanym przez beneficjenta.
Koszty rekrutacji, kontroli czy weryfikacji kart usług rozwojowych są uznawane przez IZ za koszty bezpośrednie w projektach centralnych z POWER, m.in. działania 2.21 i 2.2 oraz w wielu programach regionalnych.
Chciałabym podkreślić ,że pracownicy operatora wykonujące w.w czynności muszą mieć dużą wiedzę merytoryczną w zakresie: kwalifikowalności msp, w tym ocenę dokumentów finansowych przedsiębiorstwa, powiązania , udzielania pomocy de minimis/ publicznej, itd.
Dodatkowo jeśli przeanalizujemy kwotę dofinansowania projektu i koszty pośrednie dla subregionów versus koszty całkowite jakie musi ponieść Operator w związku z realizacją projektu wraz z dodatkowymi osobami do rekrutacji, monitoringu, rozliczeń i zarządzania  – okazuje się, że brak będzie na wszystkie wymagane działania środków.

Zgodnie z dokumentacją konkursową (Podręcznik Beneficjenta) oraz Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 (Rozdział 8. Podrozdział 8.1. Pkt. 10) W  ramach kosztów bezpośrednich Wnioskodawca ujmuje koszty związane z finansowaniem usługi rozwojowej dla uczestnika gdzie uczestnik dokonuje rejestracji w BUR i samodzielnie typuje usługę z jakiej chciałby skorzystać.
Natomiast koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności koszty środków trwałych przekazywanych przedsiębiorcom lub ich pracownikom, z wyłączeniem kosztów związanych z pokryciem specyficznych potrzeb osób z niepełnosprawnościami, które mogą zostać sfinansowane w ramach racjonalnych usprawnień, nie są kwalifikowalne w ramach projektów PSF.
W związku z powyższym, nie ma możliwości ujmowania kosztów rekrutacji, monitoringu, ect.  w kosztach bezpośrednich, gdyż są to koszty niezwiązane bezpośrednio z usługą rozwojową. Natomiast odnoszą się do wsparcia dla uczestnika projektu oferowanego w  ramach utworzonego punktu kontaktowego. Operator powinien też jednocześnie przy oferowaniu tego typu wsparcia pamiętać, że  nie może  naruszać zasady systemu popytowego, zgodnie z którym to uczestnik projektu decyduje o tym jaka usługa rozwojowa jest mu potrzebna.
Dodatkowo, odnosząc się do słów wiceministra Pawła Chorążego: tj. „koszty rekrutacji mogą zostać rozliczone w kosztach bezpośrednich w  przypadkach gdy projekt dot. grupy docelowej, do której utrudnione jest dotarcie i wymaga działań bezpośrednich (np. osoby NEET); lub (2) rekrutacja do projektu wymaga merytorycznej weryfikacji wiedzy i  umiejętności uczestników celem zakwalifikowania ich do odpowiedniej formy wsparcia, czy na właściwy poziom zaawansowania szkolenia lub (3) gdy rekrutacja wymaga merytorycznej oceny dokumentów składanych przez uczestnika, przeprowadzenia wstępnej weryfikacji podmiotu, który ma przystąpić do projektu, np. składanych formularzy w przypadku weryfikacji statusu MŚP lub pomocy publicznej lub pomocy de minimis, weryfikacji istniejącej w danym podmiocie diagnozy potrzeb rozwojowych”.
Należy wskazać, iż powyższe przesłanki nie mają zastosowania w momencie kiedy grupę docelową stanowią osoby dorosłe, które z własnej inicjatywy chcą uczestniczyć w kształceniu i szkoleniu, z wyłączeniem osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (co oznacza, że wsparcie dla przedsiębiorców nie występuje).
Ponadto, przywołane słowa wiceministra odnoszą się do projektów realizowanych z Funduszy Europejskich w Polsce w latach 2014-2020.
Nadmieniam również, iż wszelka dokumentacja konkursowa jest konsultowana i  zatwierdzana przez Instytucję Zarządzającą w oparciu o dostępne dokumenty programowe Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Niemniej jednak mając na uwadze dużą liczbę zapytań i próśb w tej sprawie zgłaszanych do Instytucji Ogłaszającej Nabór w tej kwestii, ta kwestia zostanie ponownie przedyskutowana z  Instytucją Zarządzającą.

Jednocześnie w odpowiedzi na prośby i zapytania składane przez potencjalnych wnioskodawców, Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie informuje, iż w ramach kosztów bezpośrednich wnioskodawca może ująć koszty, związane z finansowaniem usług rozwojowych dla przedsiębiorców, wybranych poprzez BUR i doradztwa dla firm (w tym wydatków, które odnoszą się do obsługi przedsiębiorców na etapie aplikowania o środki, wydatków, związanych z diagnozowaniem potrzeb oraz monitorowaniem udzielanego wsparcia). Wojewódzki Urząd Pracy zaleca, aby wartość powyższych wydatków nie przekroczyła 10 % kosztów bezpośrednich. Niemniej należy mieć na uwadze, iż każdorazowo należy uzasadnić konieczność poniesienia takiego wydatku w ramach kosztów bezpośrednich, a nie pośrednich.

  1. Proszę o wyjaśnienie z czego wynika różna kwota dofinansowania w przeliczeniu na min. liczbę osób do objęcia wsparciem- dla każdego z subregionów?
    Dlaczego w subregionie krośnieńskim oraz tarnobrzeskim minimalna kwota osób do objęcia wsparciem jest taka sama zaś w jednym z subregionów kwota dofinansowania jest o prawie 2 mln. wyższa?
    Dlaczego kwota wsparcia na osobę w subregionie przemyskim jest wyższa niż w tarnobrzeskim oraz rzeszowskim?

W ramach ogłoszonego naboru, IP nie wskazało kwoty dofinansowania w przeliczeniu na min. liczbę osób do objęcia wsparciem w kontekście poszczególnych subregionów.

  1. Czy została opracowana instrukcja wypełnienia wniosku o dofinansowanie do aktualnego naboru?

Na chwilę obecną instrukcja jest w opracowaniu.

Instrukcja została opracowana i w najbliższych dniach zostanie opublikowana na stronie https://funduszeue.podkarpackie.pl/. Proszę o jej śledzenie na bieżąco, w szczególności zakładki „aktualności” i „nabory wniosków”.

  1. Zgodnie z regulaminem konkursu Operator (Beneficjent) może udzielić dofinansowania zarówno przedsiębiorcom, jak i innym pracodawcom, którzy nie są przedsiębiorcami.
    W przypadku przedsiębiorców udzielana będzie pomoc de minimis. Zgodnie z  Rozporządzeniem Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021 – 2027, pomoc de minimis i pomoc publiczna mogą być udzielane przedsiębiorcom w formie dotacji, a Beneficjent (Operator) może udzielać pomocy de minimis.
    Jaki charakter wobec tego będzie miało wsparcie udzielane pracodawcom, którzy nie są przedsiębiorcami? Jakiego rodzaju jest to pomoc?

Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027, § 6, ust 3 i 4. Operator może udzielać jedynie pomocy de minimis.

Odnosząc się do przywołanego przez Państwa przypisu, informuje, iż aktualnie dla programu EFS+ obowiązuje jedynie  Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027.

W sytuacji gdy pracodawca nie jest jednocześnie przedsiębiorcą to pomoc publiczna ani pomoc de minimis nie wystąpi, niemniej musi być to zbadane przez operatora.

  1. W zaktualizowanej dokumentacji konkursu FEPK.07.09-IP.01-001/23 między załącznikiem nr 3 (tabelaryczne zestawienie kryteriów) a załącznikiem „Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych priorytetów i działań FEP 2021 – 2021 – zakres EFS+” jest różnica dotycząca sposobów badania i oceny potencjału finansowego wnioskodawcy. W załączniku nr 3 wskazano dwie możliwości do porównania ze średnimi rocznymi wydatkami w projekcie: łączny obrót za ostatni zatwierdzony rok obrotowy lub łączny obrót za ostatni zamknięty i zatwierdzony rok kalendarzowy.
    W „Kryteriach wyboru projektów…” natomiast widnieje jeszcze trzecia opcja, tj. możliwość uwzględnienia do porównania średniego obrotu za trzy ostatnie zamknięte okresy.
    Proszę o informację, które zapisy dotyczące kryterium merytorycznego dopuszczającego nr 8 (Potencjał finansowy do realizacji projektu) są wiążące.

Wiążące są zapisy dotyczące kryterium merytorycznego dopuszczającego nr 8 (Potencjał finansowy do realizacji projektu), zawarte w KRYTERIACH WYBORU PROJEKTÓW DLA POSZCZEGÓLNYCH PRIORYTETÓW I DZIAŁAŃ FEP 2021-2027 – ZAKRES EFS+ stanowiące Załącznik nr 2 do Uchwały Nr 5 / II / 2023 Komitetu Monitorującego program regionalny.
Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 z dnia 25 kwietnia 2023 r.(str.12).

Wiążące są zapisy dotyczące kryterium merytorycznego dopuszczającego nr 8 (Potencjał finansowy do realizacji projektu), zawarte w KRYTERIACH WYBORU PROJEKTÓW DLA POSZCZEGÓLNYCH PRIORYTETÓW I DZIAŁAŃ FEP 2021-2027 – ZAKRES EFS+ stanowiące Załącznik nr 2 do Uchwały Nr 5 / II / 2023 Komitetu Monitorującego program regionalny.

Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 z dnia 25 kwietnia 2023 r.(str.12). Natomiast dodatkowo informuję, iż obecnie załącznik nr 3 zawiera już poprawną definicję kryterium merytorycznego dopuszczającego nr 8.

  1. Jaki jest limit i poziom dofinansowania dla dużych przedsiębiorstw?

Dla działania FEPK.07.09 nie przewidziano wsparcia dla dużych przedsiębiorstw.

  1. Zgodnie z zapisami Podręcznika str. 17: "Dofinansowanie usługi rozwojowej nie może przekroczyć 80%". Natomiast limit dla mikroprzedsiębiorcy wynosi 80% dofinansowania. Czy w przypadku zastosowania preferencyjnych poziomów dofinansowania dla pracowników mikroprzedsiębiorstw korzystających z usług rozwojowych kończących się uzyskaniem lub potwierdzeniem kwalifikacji poziom dofinansowania może być większy? 85% dofinansowania ?

Operator powinien określić preferencje (a zatem lepsze warunki) dla dofinansowania wskazanej usługi. Kwestie techniczne takie jak ustalenie i dodanie preferencyjnych punktów procentowych wraz z określeniem preferencyjnych poziomów dofinansowania danej usługi rozwojowej pozostają w gestii Operatora. W treści podręcznika wskazano maksymalny dostępny poziom dofinansowania, nie wskazano natomiast, iż są to poziomy „sztywne”. W przeciwieństwie do poprzedniego okresu programowania zrezygnowano z minimalnego poziomu dofinasowania, zostawiając jego określenie w gestii Beneficjenta (tj. Operatora).

IP wskazuje jednocześnie, iż operator nie może przekroczyć wskazanego % poziomu dofinansowania dla danej grupy przedsiębiorstw.

  1. Czy jest możliwe partnerstwo z podmiotem zarejestrowanym w BUR tj. z podmiotem oferującym szkolenia w BUR na etapie składania wniosku o dofinansowanie? Czy będzie to weryfikowane podczas oceny merytorycznej wniosku ? Czy jednak będzie to weryfikowane przed np. podpisaniem umowy (jeżeli wniosek uzyska dofinansowanie)?

Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 niekwalifikowany jest koszt usługi rozwojowej, która jest świadczona przez podmiot pełniący funkcję operatora lub partnera w danym projekcie PSF albo przez podmiot powiązany z operatorem lub partnerem kapitałowo lub osobowo. Z tego względu IP nie rekomenduje partnerstwa z podmiotem zarejestrowanym w BUR. Mając na uwadze fakt, iż zapis ten jest powiązany z bezpośrednią realizacją projektu, kwestia ta będzie przede wszystkim przedmiotem weryfikacji wydatków przedstawionych do rozliczenia w ramach wniosku o płatność. Jednakże, nie wyklucza także badania już na etapie oceny wniosku o dofinasowanie.

  1. W Regulaminie konkursu znajduję się następujący zapis:" Nie określono maksymalnej wartości projektu, jednak jest ona ograniczona przez kwotę dofinansowania przeznaczoną na realizację niniejszego konkursu".
    Proszę o wyjaśnienie powyższego zapisu.
    Przykładowo czy wybierając subregion przemyski (kwota dofinansowania: 9 353 977,60 zł) wartość całego projektu(koszty bezpośrednie i pośrednie) wynosi 9 353 977,60 czy dofinansowanie projektu (tj. dofinansowanie UE +BP 85%) nie może przekroczyć 9 353 977,60 zł ?

W ramach kwoty przewidzianej na subregion przemyski przewidziano kwotę dofinansowania w wysokości 9 353 977,60, i jest to kwota obejmują koszty bezpośrednie i pośrednie bez wkładu własnego.

  1. Wskazując natomiast wartość całego projektu przewidzianego do realizacji, należy pamiętać, iż jest to kwota obejmująca koszty dofinansowania oraz wkład własny. Patrząc na przykład przytoczonego przez Państwa subregion przemyski, kwot dofinansowania 9 353 977,60 PLN jest to wartość dofinasowania bez uwzględniania wkładu własnego i nie obejmuje ona całej wartości projektu.
  2. W Podręczniku dla Beneficjenta na str. 20 znajduje się następujący zapis: "
    "Zaleca się wyodrębnienie - w ramach osobnych pozycji - wsparcia jaki będzie udzielone odpowiednio:
  • pracodawcom i mikroprzedsiębiorcom
  • małym przedsiębiorstwom
  • średnim przedsiębiorstwom"

Proszę o wyjaśnienie powyższego zapisu. Czy chodzi o wskazanie w budżecie projektu np. 3 pozycji:

  1. Usługa rozwojowa dla pracodawców i mikroprzedsiębiorców.
  2. Usługa rozwojowa dla małych przedsiębiorstw.
  3. Usługa rozwojowa dla średnich przedsiębiorstw.

Co w przypadku wsparcia dla pracowników organizacji pozarządowych ?

Zalecenie wskazane w Podręczniku Beneficjenta na str. 20, odnosi się do wskazania w budżecie projektu 3 pozycji budżetowych zawierających informacji o udzieleniu wsparcia odpowiednio pracodawcom, mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorstwom i średnim przedsiębiorstwom. Wsparcie udzielane pracownikom organizacji pozarządowych może zostać przyporządkowane do pozycji np. nr 4.

Należy jednak pamiętać, iż jest to zalecenie, dlatego to wyłącznie od wnioskodawcy zależy konstrukcja budżetu projektu oraz liczba i zakres działań ujętych w poszczególnych zadaniach wykazanych we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.

  1. Pomoc publiczna.
    Zgodnie z Podręcznikiem Beneficjenta na str. 13  „W ramach systemu operatorskiego Operator nie może udzielić pomocy publicznej. Operator może udzielić wyłącznie pomocy de minimis.”
    Tymczasem na str. 24 tego dokumentu napisane zostało że: „Operator zapewnia, że w przypadku, gdy jeden przedsiębiorca przekroczył dozwolony limit pomocy de minimis, o którym mowa w art. 3 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013, jest mu udzielana pomoc publiczna na szkolenia (zgodnie z art. 31 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014)4 lub pomoc publiczna na usługi doradcze (zgodnie z art. 18 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014)”.
    Prosimy o informację do którego zapisu jesteśmy zobligowani. W przypadku podtrzymania decyzji o braku możliwości udzielania wsparcia na zasadach pomocy publicznej, prosilibyśmy o wskazanie przyczyny.

Zgodnie z treścią Rozporządzenia Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027, §  6, ust 3 i 4 Operator może udzielać jedynie pomocy de minimis.

  1. Duże przedsiębiorstwa.
    Zgodnie z Podręcznikiem Beneficjenta na str. 13 „Usługa dla przedsiębiorcy stanowi pomoc de minimis.”  Tymczasem projekt dopuszcza także możliwość udzielania wsparcia dużym przedsiębiorcom, do których rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 nie ma zastosowania.
    Prosimy o wyjaśnienie na jakich zasadach miałoby być udzielone wsparcie dużym przedsiębiorcom?

Duże przedsiębiorstwa nie będą objęte wsparciem w ramach Działania 7.9. Podręcznik zostanie w tym zakresie doprecyzowany.

  1. Zgodnie z Podręcznikiem Beneficjenta na str. 12 „Doradztwo, finansowane w ramach Działania 7.9 może występować w projekcie tylko i wyłącznie jako usługa wybrana z BUR” a także na str. 19 Podręcznika „W ramach usługi rozwojowej można sfinansować doradztwo związane ze szkoleniami.”
    Na spotkaniu informacyjnym w WUP przekazaliście Państwo informację, że usługi doradcze muszą być udzielane przez Operatorów tylko na zasadach pomocy publicznej.
    Wg naszej opinii, możliwość finansowania usług doradczych stoi w sprzeczności z brakiem możliwości udzielania pomocy de minimis przy udzielaniu tego rodzaju wsparcia.
    Czy zatem idąc tym tokiem rozumowania w projekcie są dopuszczone tylko usługi rozwojowe szkoleniowe?

Doradztwo  w ramach naboru FEPK.07.09-IP.01-001/23 może występować tylko i wyłącznie jako usługa wybrana z BUR. W ramach naboru nie przewidziano doradztwa w zakresie wyboru usługi rozwojowej. Natomiast zgodnie z brzmieniem Rozporządzenie Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) na lata 2021-2027 doradztwo jest obecnie objęte pomocą de minimis.

Zgodnie z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027 usługa rozwojowa jest to usługa mająca na celu nabycie, potwierdzenie lub wzrost wiedzy, umiejętności lub kompetencji społecznych u osoby lub podmiotu w niej uczestniczących, w tym przygotowująca do uzyskania kwalifikacji, lub pozwalająca na ich rozwój. Definicja ta nie wskazuje jakoby jedyną usługą rozwojową była usługa rozwojowa szkoleniowa.

  1. Doradztwo związane ze szkoleniami.
    W Regulaminie konkursu  zostało określone, iż możliwe do realizacji w ramach naboru są następujące typy projektów:
    „usługi rozwojowe w PSF dla pracodawców i ich pracowników, pracowników oraz przedsiębiorstw społecznych za pośrednictwem BUR, w zakresie rozwoju kwalifikacji i kompetencji zawodowych pracowników zgodne z ich zidentyfikowanymi potrzebami, w tym m. in. poprzez: ogólne i specjalistyczne szkolenia lub doradztwo związane ze szkoleniamiin. dla kadr zarządzających i pracowników, podmiotów w zakresie zgodnym ze zdiagnozowanymi potrzebami i formie odpowiadającej możliwościom organizacyjno – technicznym podmiotu, w tym również wymagające aktualizowania kompetencji i uwzględniające transformację ekologiczną i cyfrową.”
    Prosimy o informację czy we wniosku o dofinansowanie powinniśmy określić w kosztach bezpośrednich zadanie dot.  doradztwa związanego ze szkoleniami.
    Jednocześnie prosimy o informację na czym miałoby polegać wskazane powyżej doradztwo i na jakim etapie powinno być udzielane.
    W ramach projektu nr RPPK.07.05.00IP.0118018/18 realizowanego przez ARR MARR S.A. w ramach poprzedniego okresu programowanie w budżecie projektu mieliśmy określone zadanie: „Doradztwo przed skorzystaniem z BUR”. Doradztwo to polegało na przeprowadzeniu diagnozy potrzeb w zakresie doboru usługi rozwojowej zgodnej z zapotrzebowaniem danego MSP.

Zacytowany przez Państwa zapis oparty był o zapisy projektu wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. W wersji podręcznika opublikowanej po 25 kwietnia 2023 r. został on skorygowany w zakresie Państwa pytania. Obecnie brzmi on następująco: „Położenie nacisku na „popytowość” wsparcia oznacza założenie, że to pracodawca – świadomie i niezależnie od Operatora i podmiotu realizującego wsparcie – dokonuje wyboru usługi rozwojowej, która jest danemu podmiotowi potrzebna do realizacji określonego celu rozwojowego. Usługi rozwojowe to szerokie pojęcie obejmujące różnego rodzaju wsparcie kierowane do pracodawców i pracowników (np.: ogólne i specjalistyczne szkolenia lub doradztwo m.in. dla kadr zarządzających i pracowników, podmiotów w zakresie zgodnym ze zdiagnozowanymi potrzebami i formie odpowiadającej możliwościom organizacyjno-technicznym podmiotu, w tym również wymagające aktualizowania kompetencji i uwzględniające transformację ekologiczną i cyfrową).”

W przypadku pytania dotyczącego dodatkowych kosztów na które Państwo wskazują (a zatem przeprowadzeniu diagnozy potrzeb w zakresie doboru usługi rozwojowej zgodnej z zapotrzebowaniem danego MSP), informuje, iż mogą one zostać wskazane przez Wnioskodawcę w ramach kosztów bezpośrednich, jednakże muszą one zostać odpowiednio uzasadnione. Z treści takiego uzasadnienia musi wynikać, że są one bezpośrednio powiązane z usługą rozwojową i są one niezbędne do poniesienia. W przeciwnym wypadku muszą one być uwzględnione jako koszty pośrednie. Treść uzasadnienia będzie przedmiotem oceny KOP.

  1. Usługi rozwojowe.
    Zgodnie z Podręcznikiem Beneficjenta na str. 4 „Usługi rozwojowe to szerokie pojęcie obejmujące różnego rodzaju wsparcie kierowane do pracodawców i pracowników (np.: ogólne i specjalistyczne szkolenia (…))”
    Czy projekt dopuszcza także finansowanie takich usług jak: studia podyplomowe, kursy zawodowe, doradztwo, coaching, mentoring itp.?

Wybór usługi rozwojowej przez pracodawcę następuje wyłącznie przy wykorzystaniu funkcjonalności BUR. Usługi rozwojowe to szerokie pojęcie obejmujące różnego rodzaju wsparcie kierowane do pracodawców i pracowników (np.: ogólne i specjalistyczne szkolenia lub doradztwo m.in. dla kadr zarządzających i pracowników, podmiotów w zakresie zgodnym ze zdiagnozowanymi potrzebami i formie odpowiadającej możliwościom organizacyjno-technicznym podmiotu, w tym również wymagające aktualizowania kompetencji i uwzględniające transformację ekologiczną i cyfrową).

  1. Grupy preferencyjne - kobiety.
    Mając na uwadze zapisy Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych, prosimy o informację czy dopuszczalne byłoby na etapie rekrutacji stworzenie dodatkowej grupy preferencyjnej (kobiety). Podyktowane jest to niższym odsetkiem ilości kobiet niż mężczyzn, biorących udział w poprzednim projekcie jaki realizowała nasza instytucja z dz. 7.5, w ogólnej liczbie uczestników projektu.

Wyłącznie od wnioskodawcy zależy konstrukcja projektu, określenie preferencji dla poszczególnych grup oraz ilość i zakres działań ujętych w poszczególnych zadaniach wykazanych we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu.

  1. Chciałam zapytać czy zmieni się dokumentacja konkursowa dla działań powyżej- np. w zakresie uszczegółowienia i korekty zapisów Podręcznika Beneficjenta?
    Jeśli tak to kiedy opublikujecie Państwo obowiązujące dokumenty, gdyż nabory dla obu konkursów rozpoczynają się w dniu 4 maja – czyli za 2 dni robocze?
    Czy będą przesunięte daty naborów?

W dniu 28 kwietnia 2023 r. nastąpiła aktualizacja trzech załączników do Regulaminu konkursu. Aktualizacja dotyczyła załącznika nr 1 Szop (pełna nazwa), załącznika nr 3 (kryteria pełna nazwa) i załącznika nr 10 (podręcznika pełna nazwa). W związku z powyższym wydłużony został do 26 maja 2023 r. termin składania wniosków w ramach naboru FEPK.07.09-IP.01-001/23.

Informacja dotyczącą rozliczania kosztów została opublikowana w dniu 4 maja 2023 r. na stronie Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027.

https://funduszeue.podkarpackie.pl/pytania-i-odpowiedzi/pytania-i-odpowiedzi-dotyczace-naboru-fepk-07-09-ip-01-001-23-w-ramach-dzialania-7-9-rozwoj-kwalifikacji-i-kompetencji-kadr.

  1. Czy PES może być uczestnikiem projektu- odbiorcą wsparcia w działaniu 7.9?

Tak,  PES-y oraz Przedsiębiorstwa społeczne mogą być objęte wsparciem w ramach Działania 7.9, jeśli spełniają definicję Pracodawcy lub Przedsiębiorcy.

  1. W jaki sposób Operator ma określić czy dana usługa jest usługą w zakresie umiejętności cyfrowych lub usługą zieloną, czy są jakieś narzędzia/ wytyczne/ zasady kwalifikacji usług do tej kategorii?

Nie ma. Weryfikacja spełnienia kryterium odbywać się będzie na podstawie zapisów wniosku o dofinansowanie.

  1. Ile osób może wydelegować do wsparcia przedsiębiorstwo małe? Limit dofinansowania wynosi: 75 tys. - na pesel 10 tys. Zatem gdy wszyscy pracownicy wykorzystają max. poziom wsparcia skorzystać może 7,5 osoby?
    Nie jest to możliwe.
    Byłby to nie równy dostęp jeśli 7 osób z przedsiębiorstwa otrzymałoby wsparcie wysokości 10 tys. na osobę, a jedna osoba wsparcie wysokości 5 tys.
    Przedsiębiorstwo powinno wiedzieć ilu pracowników może wydelegować na usługi, a każdy pracownik powinien mieć równą max kwotę dofinansowania.
    Może zatem warto zmienić limit na firmę małą do kwoty dzielonej przez 10 tys.?
    Przy takich zapisach Regulaminu Operator będzie musiał zmniejszyć samodzielnie limit wsparcia dla firmy małej do 70 tys. – tak, żeby wszystkie osoby otrzymały ten sam poziom wsparcia.

Instytucja Pośrednicząca nie wskazuje minimalnej, bądź maksymalnej liczby osób jaką może wydelegować do wsparcia małe przedsiębiorstwo. Wskazano jedynie maksymalną kwotę dofinasowania na PESEL. Nie oznacza to, że wszyscy uczestnicy otrzymają dofinansowanie w wysokości 10 tys. Wskazuje na to doświadczenie IP z poprzedniego okresu programowania, gdzie firmy delegowały swoich pracowników na usługi rozwojowe o różnej wartości.

  1. W jaki sposób przy limicie na osobę wysokości 10 000 zł Beneficjent ma spełnić kryterium dostępu 2 mówiące o minimalnej liczbie osób do objęcia wsparciem?
    Przy kwotach dla subregionów jak poniżej dzielonych na limit na PESEL wysokości 10 tys.- wychodzi max. liczba osób, które mogą uzyskać wsparcie- na czerwono.
    Zatem w żadnym subregionie nie jest możliwe spełnienie kryterium mówiącego o minimalnej wielkości grupy docelowej , tj. 2756- SB1, 1516-SB2 i SB3, SB 4- 1102.

Subregiony

kwoty dofinansowania

max wielkość grupy docelowej

subregion rzeszowski „SR” – miasto Rzeszów, rzeszowski, dębicki, leżajski, łańcucki, ropczycko-sędziszowski –

22 908 125,96

2290,813

subregion krośnieński „SK” – miasto Krosno, krośnieński, jasielski, brzozowski, sanocki, leski, bieszczadzki, strzyżowski

14 095 634,84

1409,563

subregion tarnobrzeski „ST”- miasto Tarnobrzeg, tarnobrzeski, stalowowolski, mielecki, niżański, kolbuszowski 

12 211 011,60

1221,101

subregion przemyski „SP”-miasto Przemyśl, przemyski, jarosławski, lubaczowski, przeworski

9 353 977,60

935,3978

 

Limit 10 000,00 zł jest to kwota do wysokości, której dany podmiot może uzyskać dofinansowanie usługi rozwojowej na danego pracownika. Należy w tym wypadku mieć na uwadze, iż nie każdy pracownik będzie korzystał z dofinansowania usługi rozwojowej do wysokości tego limitu. Ponadto, zgodnie z informacjami przekazanymi na  spotkaniu informacyjnym w dniu 12 kwietnia 2023 r. kwota alokacji na dany subregion nie jest powiązana z kryterium specyficznym nr 2.

  1. W nawiązaniu do pytania i odpowiedzi WUP jak poniżej (opublikowanych na stronie internetowej) wskazującej iż poziomy dofinansowania 80%, 70% i 60% to poziomy bazowe, nie uwzględniające preferencji bardzo proszę o informacje czy w przypadku usługi zsk Operator może wprowadzić  preferencyjne poziomy dofinansowań jak poniżej:
    Mikro: 80% (to już jest max. poziom dofinansowania) - tutaj nie można już podnieść poziomu bazowego 80 % gdyż jest to max. poziom dofinansowania- chyba , że jest możliwe jego podniesienie- do np. 90 %?
    Małe: 80% ( +10 % od poziomu bazowego 70% )
    Średnie: 70% (+10% od poziomu bazowego 60%)
    Proszę o informację czy możemy stosować poziomy dofinansowania jak powyżej oraz czy jest możliwe dofinansowanie dla mikro na poziomie 90% ( lub inne powyżej 80 %) a jeśli nie jest proszę o potwierdzenie, że dla mikro firm poziom max. dofinansowania zarówno dla usług zsk jak i dla usług bez zsk jest równy i wynosi 80%.
    Zgodnie z pkt. 6.2 (1) Podręcznika dla Beneficjenta działania FEPK.07.09 Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr na lata 2021-2027 ustalono maksymalne poziomy dofinasowania, jakie przypadają na przedsiębiorstwo, pracownika, pracodawcę i wynoszą odpowiednio:
  • dla mikroprzedsiębiorstwa maksymalne dofinasowanie wynosi 80%,
  • dla małego przedsiębiorstwa maksymalne dofinasowanie wynosi 70%,
  • dla średniego przedsiębiorstwa maksymalne dofinasowanie wynosi 60%.

Zgodnie z załącznikiem nr 3 do Regulaminu wyboru projektów w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, PRIORYTET 7 FEPK.07 Kapitał ludzki gotowy do zmian DZIAŁANIE FEPK.07.09 Rozwój kwalifikacji i kompetencji kadr - Kryteria Wyboru Projektów dla Poszczególnych Priorytetów i Działań FEP 2021-2021 – Zakres EFS+; specyficzne kryteria premiujące wskazują iż, „zapewnione zostaną preferencje w poziomie dofinansowania usługi rozwojowej, dla wsparcia w ramach projektu PSF skoncentrowanego w szczególności na usługach rozwojowych kończących się uzyskaniem lub potwierdzeniem kwalifikacji, o których mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji zarejestrowanym w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji oraz posiadających nadany kod kwalifikacji”.
Prosimy o informację czy wyżej wymienione maksymalne procenty dofinansowania obejmują już preferencje dla usług kończących się uzyskaniem kwalifikacji i w związku z tym należy zaplanować niższe procenty podstawowe? Czy do ww. wymienionych procentów maksymalnych należy dodać preferencyjne punkty procentowe? Ile powinien wynosić preferencyjny poziom dofinansowania?
Zgodnie z treścią Podręcznika Beneficjenta, który stanowi załącznik do Regulaminu Naboru, ustalono maksymalne limity dofinasowania na dany podmiot. Wskazane w podręczniku maksymalne procenty określone zostały bez uwzględnienia preferencji.
Zgodnie z kryterium premiującym, w przypadku dofinasowania wskazanej w nim usługi rozwojowej, Operator powinien określić preferencje (a zatem lepsze warunki) dla dofinansowania wskazanej usługi. Kwestie techniczne takie jak ustalenie i dodanie preferencyjnych punktów procentowych wraz z określeniem preferencyjnych poziomów dofinansowania danej usługi rozwojowej pozostają w gestii Operatora.

Treść odpowiedzi nie sugerowała, iż wskazane limity są bazowe. Są to limity maksymalne, których nie można przekroczyć. Przedstawiona przez Państwa metoda preferencji narusza wskazany w rozdziale 6.2, punkt 1 ustalający maksymalne poziomy dofinansowania. Operator planując preferencje procentowe, winien mieć na uwadze, iż powinien on ustalić we własnym zakresie (np. w Regulaminie Uczestnictwa) stały procent dofinansowania na dany podmiot i zaplanować do tego limitu preferencje procentowe, które nie naruszą maksymalnego limitu wskazanego w treści podręcznika (o ile chce skorzystać z kryterium premiującego, które nie jest obowiązkowe).

[1] usługi podnoszące lub uzupełniającej poziom kompetencji w zakresie umiejętności cyfrowych- poprzedzone diagnozą uczestnika w zakresie oceny umiejętności cyfrowych-  z  wykorzystaniem  “Europejskiego narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych” https://www.digitalskillsaccelerator.eu/pl/learning-portal/online-self-assessment-tool/ lub innego narzędzia rekomendowanego przez ministra właściwego do spraw pracy.

[2]  usługa mająca na celu zdobycie, podwyższenie, zmianę umiejętności „zielonych”. Zielone umiejętności to pojęcie przekrojowe i odnosi się do zdolności do łączenia aspektów środowiskowych z innymi umiejętnościami. Wymaga to wystarczającego zrozumienia i wiedzy na temat kwestii środowiskowych, ale jednocześnie solidnych podstaw w zakresie ogólnych umiejętności i umiejętności związanych z pracą. Ramy Kompetencji Kluczowych (Dz.U. C 189 z 4.06.2018, s. 1), przykłady szkoleń: https://system.zawodowcy.org/MIS/Przegladaj,