W momencie zgłoszenia na szkolenie dana osoba musi być etatowym pracownikiem instytucji rynku pracy. Jeśli wróciła do pracy po przerwie spowodowanej np. pracą w innym podmiocie, a wcześniej przepracowała
u danego pracodawcy co najmniej rok i w wyniku przeprowadzonej diagnozy pracodawca uzna, że zasadnym jest skierowanie tej osoby do udziału we wsparciu służącym rozwojowi kompetencji, to taka osoba może zostać objęta wsparciem w projekcie.
Specyficzne kryterium dostępu nr 4 ma na celu zagwarantować trwałość udzielonego wsparcia, tj. powiązać nabywanie kwalifikacji lub kompetencji pracowników z dostosowaniem usług świadczonych przez instytucję do zmieniającego się rynku pracy, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb klientów do 30 roku życia i/lub z niepełnosprawnościami i/lub specjalnymi potrzebami.
Specyficzne kryterium dostępu nr 4 wskazuje, że realizatorem projektu jest pracodawca uczestników projektu. Kryterium to odnosi się do osób, które mogą uczestniczyć w projekcie (pracownicy podmiotu zaangażowanego w realizację projektu). Nie wyklucza natomiast, że projekt realizowany będzie przez kilka podmiotów (w partnerstwie) i jeden z nich będzie posiadał potencjał i doświadczenie, pozwalający mu na opracowanie narzędzia / modelu umożliwiających doskonalenie mechanizmów i instrumentów rynku pracy, nie posiadając kadry, która mogłaby przetestować pilotażowo model / narzędzie w pracy z klientami instytucji w skali adekwatnej do celu niniejszego naboru.
To pracodawca (Wnioskodawca czy Partner projektu) powinien wskazać w diagnozie, jakich szkoleń potrzebują pracownicy instytucji rynku pracy w celu dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy oraz na rzecz przepływów i mobilności na rynku pracy.
Zgodnie z obowiązującym dla naboru specyficznym kryterium dostępu nr 1 projekt zakłada podniesienie umiejętności i kompetencji osób prowadzących działania na rzecz aktywizacji zawodowej w tym głównie osób młodych, w celu zapewnienia zindywidualizowanego i skutecznego wsparcia dla tej grupy.
Działania projektowe będą nastawione przede wszystkim na przygotowanie wnioskodawcy do pracy z osobami młodymi, dlatego obowiązkowym elementem diagnozy powinna być analiza pod kątem pracy z osobami do 30 roku życia. Część z osób z tej grupy może posiadać niepełnosprawności.
Planując działania projektowe należy mieć na uwadze, że osoby z niepełnosprawnością mogą być klientami instytucji i nie mogą nie być obsłużone zgodnie z obowiązkami wynikającymi z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych oraz Kartą Praw Podstawowych Unii Europejskiej.
Niemniej jednak nie założono odgórnie, że wszystkie realizowane w ramach projekty szkolenia muszą dotyczyć tylko pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Należy mieć na uwadze, że realizowane w projekcie szkolenia muszą być zgodne ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027, stanowiącymi załącznik do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027, w szczególności ze standardem szkoleniowym.
Choć w niniejszym naborze grupa docelowa jest znana wnioskodawcy (pracownicy instytucji), niemniej jednak należy przeanalizować specjalne potrzeby uczestników i zobligować wykonawcę szkoleń do uwzględnienia tych potrzeb.
Dla naboru nie ma „katalogu rekomendowanych szkoleń czy studiów podyplomowych”. Zaplanowane zadania muszą wynikać z diagnozy potrzeb szkoleniowych przeprowadzonych przez pracodawcę / wnioskodawcę oraz uwzględniać cel przewidziany dla niniejszego naboru, tj. modernizację instytucji i służb rynków pracy celem oceny i przewidywania zapotrzebowania na umiejętności oraz zapewnienia terminowej i odpowiednio dopasowanej pomocy i wsparcia na rzecz dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do potrzeb rynku pracy oraz na rzecz przepływów i mobilności na rynku pracy.
Zgodnie z zapisami Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 (Podrozdział 2.2) wydatek jest kwalifikowalny jeśli jest zgodny z przepisami prawa, niezbędny dla realizacji celu projektu, został faktycznie poniesiony w okresie realizacji projektu w sposób przejrzysty, racjonalny i efektywny, z zachowaniem zasad uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów, został należycie udokumentowany i rozliczony we wniosku beneficjenta o płatność.
Jeśli pracodawca wskaże potrzebę skorzystania przez pracownika ze studiów podyplomowych poza miejscem zamieszkania danej osoby, to zasadnym wydaje się zaplanowanie w budżecie projektu środków na pokrycie kosztów towarzyszących związanych ze studiami uczestnika projektu (jak dojazd, zakwaterowanie, wyżywienie), jeśli osoba ta nie otrzymuje zwrotu poniesionych kosztów z innego źródła.