Gminy mogą aplikować w naborze, należy natomiast pamiętać, iż zgodnie ze standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027:
Zgodnie z Regulaminem wyboru projektów Wnioskodawca ma obowiązek stosowania Standardów dostępności dla polityki spójności 2021-2027, stanowiących załącznik nr 2 do Wytycznych dotyczących realizacji zasad równościowych w ramach funduszy unijnych na lata 2021-2027.
UWAGA!!! Standardy dostępności są obligatoryjne. Informacja o stosowaniu przez Wnioskodawcę Standardów dostępności musi być wyraźnie wskazana we wniosku o dofinansowanie i będzie przedmiotem oceny ION (na etapie oceny merytorycznej), która polega na sprawdzeniu założeń projektu ze wskazanymi Standardami dostępności.
Zgodność rzeczywistej realizacji projektu ze Standardami dostępności będzie przedmiotem kontroli, a jej negatywny wynik może stać się przyczyną uznania części lub całości wydatków za niekwalifikowalne. Głównym celem standardów dostępności jest zapewnienie osobom z niepełnosprawnościami na równi z osobami pełnosprawnymi dostępu do funduszy europejskich w zakresie udziału, użytkowania, zrozumienia, komunikowania się czy skorzystania z ich efektów. Standardy dostępności stanowią zestawienie minimalnych wymagań w obszarach: cyfryzacja, architektura, transport, edukacja, szkolenia, informacja i promocja.
Ponadto zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (str. 96, Rozdział 5.2, pkt 5.2.1, ppkt 4) - należy zachować rozgraniczenie pomiędzy obowiązkiem pracodawcy w zakresie wyposażenia stanowisk pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy a dopuszczalnymi formami modernizacji stanowisk pracy (zakupy sprzętu/wyposażenia) w ramach naboru. Doposażenie lub wyposażenie co do zasady nie może dotyczyć obowiązków spoczywających na pracodawcy w świetle przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i pokrywać się z dofinansowaniem do stanowisk pracy z PFRON (dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością).
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż istotnie jest taka możliwość, jakkolwiek trzeba pamiętać, iż wsparcie takie musi spełniać warunki niezbędne do jego otrzymania a wymienione w treści Regulaminu wyboru projektu, a więc wynikać z treści przeprowadzonej diagnozy oraz wpływać na poprawę warunków pracy pracowników Urzędu.
W ramach naboru jest możliwe sfinansowanie np. dobudowy windy, niemniej warto mieć na uwadze, iż zgodnie z Regulaminem wyboru projektów (str.96, Rozdział 5.2, pkt 5.2.1, ppkt 4) należy zachować rozgraniczenie pomiędzy obowiązkiem pracodawcy w zakresie wyposażenia stanowisk pracy zgodnie z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy a dopuszczalnymi formami modernizacji stanowisk pracy (zakupy sprzętu/wyposażenia) w ramach naboru. Doposażenie lub wyposażenie co do zasady nie może dotyczyć obowiązków spoczywających na pracodawcy w świetle przepisów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy i pokrywać się z dofinansowaniem do stanowisk pracy z PFRON (dla pracowników z orzeczoną niepełnosprawnością).
Ponadto należy pamiętać, iż w niniejszym naborze założono możliwość ponoszenia wydatków na zasadzie cross-financingu w wysokości 30% dofinansowania UE, szczegóły zostały opisane w Regulaminie, w pkt 3.6 Cross-financing.
W Regulaminie wyboru projektów (str.96 Rozdział 5.2, pkt 5.2.1, ppkt 6) zostały wskazane przykładowe formy działań, jakie mogą być realizowane w projekcie, w tym m.in. pkt d) wdrożenie elastycznych form i czasu pracy, w tym utworzenie zdalnych stanowisk pracy. Zgodnie z zapisem ppkt 7 ww. Rozdziału celem utworzenia zdalnego stanowiska pracy jest umożliwienie pracownikom regularnego wykonywania pracy poza zakładem pracy i tym samym wspieranie ich w zakresie łączenia życia zawodowego z życiem prywatnym. W ramach tej formy wsparcia dofinansowane mogą zostać koszty zakupu sprzętu, wyposażenia, dostosowania infrastruktury u pracodawcy, w tym zakupu licencji, oprogramowania itp. niezbędnych do wykonywania pracy w formie zdalnej.
Celem wdrożenia elastycznych form i czasu pracy jest wsparcie w zakresie optymalizacji formy organizacji czasu pracy uwzględniającej potrzeby i oczekiwania pracowników oraz pracodawcy i tym samym wspieranie pracowników w zakresie łączenia życia zawodowego z życiem prywatnym. W ramach tej formy wsparcia dofinansowane mogą zostać koszty poniesione na wdrożenie elastycznych form czasu pracy m.in. na: zakup sprzętu teleinformatycznego i jego instalacji, wyposażenia, systemów, w tym zakupu licencji, oprogramowania itp. niezbędnych do wdrożenia elastycznych form pracy, np. zakup rejestratora czasu pracy.
Odnosząc się do zadanego pytania, zarówno pracownik, który już jest na pracy zdalnej jak i pracownik, który zostanie skierowany na pracę zdalną może zostać objęty wsparciem. Należy mieć przede wszystkim na uwadze, że niekoniecznie zakres wsparcia będzie się w tym przypadku pokrywał, gdyż co do zasady brak jest uzasadnienia dla zakupu np. wyposażenia dla pracownika, który już taki sprzęt posiada.
Opracowanie dokumentacji technicznej może być wydatkiem kwalifikowalnym, jeżeli jest niezbędnym elementem zadania w projekcie, np. usługa wymiany drzwi musi zostać wykonana na podstawie opracowanej dokumentacji technicznej, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Wycena takiej usługi przedstawiona w uzasadnieniu wydatków we wniosku o dofinansowanie powinna obejmować wszelkie koszty niezbędne do jej realizacji, w tym również projekty techniczne lub architektoniczne.
Wartym jednak podkreślenia jest, zgodnie z pkt. 5.2.2. Regulaminu Zasady przeprowadzenia diagnozy/audytu, że działania w zakresie adaptacyjności, objęte przedmiotowym naborem mają uwzględniać bieżące i prognozowane potrzeb pracodawcy i ich pracowników, w tym osób ze szczególnymi potrzebami oraz z niepełnosprawnościami, zaplanowanymi do objęcia wsparciem w projekcie. Obejmować mają m.in. potrzeby dotyczące:
organizacji pracy do potrzeb pracodawców i pracowników, a także do nowych wyzwań rozwojowych i cywilizacyjnych, dostosowania i wyposażenia stanowisk i organizacji pracy, dostosowania i wyposażenia stanowisk i organizacji pracy oraz innych indywidualnych wymagań osób znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy.
O ile więc diagnoza wykaże konieczność przedmiotowej wymiany drzwi musi ona zostać należycie uzasadniona i uargumentowana w zakresie niezbędności w projekcie, spójna z przedstawionymi we wniosku problemami oraz mieć na względzie, że będzie to podlegało ocenie kwalifikowalności (w tym racjonalności i efektywności) wydatkowania środków.
Zgodnie z Regulaminem pkt 5.2.2. Zasady przeprowadzenia diagnozy/audytu, ppkt 2: Niezależnie od tego, czy pracodawca jest jednocześnie wnioskodawcą, czy też nie, diagnoza zawsze musi być sporządzona przez pracodawcę w formie pisemnej i zatwierdzona zgodnie z obowiązującymi u niego procedurami. We wniosku o dofinansowanie należy podać informacje, kiedy i przez kogo diagnoza została zatwierdzona. Zatwierdzenie treści diagnozy powinno być zgodne z procedurami obowiązującymi w danej jednostce. Jeżeli dokumenty typu diagnoza wymagają akceptacji w formie Zarządzenia Wójta Gminy, to tak też należy postąpić.
W odpowiedzi na drugie pytanie, należy wziąć pod uwagę, iż wniosek o dofinansowanie składany jest w odpowiedzi na ogłoszony nabór nr FEPK.07.08-IP.01-002/25, zatem diagnoza, analizująca wykazane potrzeby z zakresu adaptacji środowiska pracy u konkretnego pracodawcy, zgodnie z zapisami specyficznego kryterium dostępu nr 3 powinna być aktualna i zostać opracowana przed złożeniem wniosku o dofinansowanie w systemie SOWA 2021, a podjęte na jej podstawie działania powinny ściśle wynikać z treści diagnozy oraz opisanych w niej potrzeb pracownika, z uwzględnieniem warunków panujących u pracodawcy.
Jeżeli opisane prace remontowe tj. wydzielenie odrębnego pomieszczenia, mają na celu poprawę / utworzenie sprzyjających warunków pracownikom i będzie to wynikać z przeprowadzonej przez pracodawcę diagnozy, to wydatki można uznać za kwalifikowalne.
Zasady dotyczące pomocy de minimis zostały szczegółowo opisane w Regulaminie wyboru projektów w Rozdziale 2.8 Pomoc de minimis, proszę o zapoznanie się z jego treścią. Zadane pytanie jest zbyt ogólne, bowiem wystąpienie pomocy de minimis w projekcie uzależnione jest m.in. od rodzaju i charakteru wsparcia oraz od rodzaju grupy docelowej, której dane wsparcie ma zostać udzielone.
Nabór skierowany jest do pracodawców z terenu województwa podkarpackiego oraz przedsiębiorców, zarówno - mikro-, małych, średnich jak i dużych, niemniej jednak należy pamiętać o dopuszczalnym limicie pomocy de minimis, tj. 300.000,00 euro. Pomoc publiczna w tym naborze nie jest przewidziana.
Wkład własny oraz jego formy zostały określone szczegółowo w Regulaminie wyboru projektów w Rozdziale 3.4 Wkład własny, tj.:
„Zgodnie z SZOP w ramach niniejszego naboru minimalny wkład własny wynosi 15 % wydatków kwalifikowalnych.
Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez Beneficjenta, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych i nie zostaną Beneficjentowi przekazane w formie dofinansowania. Wartość wkładu własnego stanowi zatem różnicę między kwotą wydatków kwalifikowalnych, a kwotą dofinansowania przekazaną Beneficjentowi, zgodnie ze stopą dofinansowania dla projektu, rozumianą jako procent dofinansowania wydatków kwalifikowalnych.
Wkład własny Wnioskodawcy jest wykazywany we wniosku o dofinansowanie projektu, przy czym to Wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego.
Źródłem finansowania wkładu własnego mogą być zarówno środki publiczne jak i prywatne. O zakwalifikowaniu źródła pochodzenia wkładu własnego (publiczny / prywatny) decyduje status prawny Wnioskodawcy / Partnera / strony trzeciej lub uczestnika. Wkład własny może pochodzić: z różnych źródeł, w tym np. od uczestników projektu, samorządu lokalnego, strony trzeciej, od partnerów.
Wkład własny lub jego część może być wniesiony w ramach kosztów pośrednich jak i bezpośrednich.”
"...- pracodawcy z terenu województwa podkarpackiego,
- pracownicy (osoby fizyczne), w tym przede wszystkim: osoby starsze, kobiety, osoby w wieku 50 lat i więcej, osoby z niepełnosprawnościami, osoby ze szczególnymi potrzebami."
W związku z czym czy Zespół Szkół może być odbiorcą wsparcia jako pracodawca, czy w tej sytuacji odbiorcą wsparcia ma być gmina jako jednostka nadrzędna?
Jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego nieposiadająca osobowości prawnej (np. szkoła, przedszkole, powiatowy urząd pracy, ośrodek pomocy społecznej (…) może być odbiorcą wsparcia, wspólnie z Gminą w przypadku szkoły, bądź samodzielnie, ale za zgodą, czy w porozumieniu z Gminą/Powiatem. Należy jednakże pamiętać, aby wypełniając wniosek w polu „Nazwa Organizacji” postępować zgodnie z zapisami zawartymi w treści Rozdziału 1.6 Składanie wniosków przez jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej Regulaminu wyboru projektów w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, przyjętymi dla naboru FEPK.07.08-IP.01-002/25
Należy zapoznać się również z odpowiedzią udzieloną na pytanie 11 i 12 !
W Regulaminie wyboru projektów w Rozdziale 1.6 Składanie wniosków przez jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej, zostało szczegółowo opisane jak wygląda sytuacja szkoły jako jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej oraz jakie dokumenty są wymagane przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Szkoła w tym naborze jak najbardziej może być odbiorcą wsparcia, niemniej jednak wpisać we wniosku należy zarówno nazwę właściwej jednostki samorządu terytorialnego posiadającej osobowość prawną (np. gminy), jak i nazwę jednostki organizacyjnej (np. szkoły) w formacie: nazwa jst/nazwa jednostki organizacyjnej (gmina X/ szkoła X). Ponadto pamiętać należy, iż w ramach niniejszego naboru maksymalna liczba projektów złożonych przez podmiot jako Wnioskodawca lub Partner wynosi 1 (jeden) – Kryterium Merytoryczne Dopuszczające nr 3. W sytuacji, gdy Wnioskodawca lub Partner/Partnerzy złożą większą niż dopuszczalna liczba wniosków, Wnioskodawca zostanie wezwany do wskazania w terminie wyznaczonym przez ION, który wniosek powinien podlegać ocenie. Pozostałe wnioski zostaną wycofane z oceny. Jeśli Wnioskodawca nie dotrzyma terminu, wszystkie wnioski złożone przez Wnioskodawcę nie będą dalej rozpatrywane. Aby uniknąć sytuacji, w której kilku Wnioskodawców złoży wnioski o dofinansowanie w których odbiorcami wsparcia będą różne jednostki organizacyjne tego samego samorządu terytorialnego, należy analogicznie zastosować zasady wskazane w Regulaminie wyboru projektów we wskazanym Rozdziale 1.6, na str.19. Potrzeba takiego porozumienia w formie dokumentu formalnego nie wynika wprost z zapisów Regulaminu wyboru dla naboru FEPK.07.08-IP.01-002/25, jakkolwiek mając na uwadze prawidłową realizację projektu podpisanie takiego porozumienia byłoby korzystnym elementem przygotowywania projektu oraz planowania wsparcia dla jednostki organizacyjnej Gminy/Powiatu.
Należy zapoznać się również z odpowiedzią na pytanie 10 i 12 !
Odpowiedź w przedmiotowym zakresie udzielona została również w pkt 11 - należy analogicznie (czyli w podobny sposób) zastosować zasady wskazane w Regulaminie wyboru projektów 1.6 Składanie wniosków przez jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawnej - str. 19.
Jest to niezwykle istotne, aby nie dopuścić do sytuacji, gdy kilku Wnioskodawców zaplanuje objęcie różnych jednostek organizacyjnych, np. szkół, GOPS, domu kultury, a gmina nie będzie o tym miała wiedzy. Trzeba pamiętać, że są to jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej i np. limit pomocy de minimis będzie wspólny dla całej gminy.
Rozwiązanie polegające na uzyskaniu zgody władz jst, które koordynują ubieganie się o środki podległych jednostek organizacyjnych, stanowi zatem zabezpieczenie dla Wnioskodawcy, który będzie miał pewność że zarówno organ nadrzędny jaki i bezpośredni odbiorca wsparcia nie wycofają się w ostatniej chwili z udziału w projekcie.
Ponadto zgodnie z specyficznym kryterium dostępu nr 5
„W przypadku, gdy wsparciem nie jest obejmowany Wnioskodawca i jego pracownicy oraz Partner i jego pracownicy (jeśli dotyczy), Wnioskodawca posiada pisemne porozumienie/ porozumienia z pracodawcą/ pracodawcami objętymi wsparciem, dotyczące celu i zakresu wsparcia”.
Ma to na celu zapewnienie, że wsparcie przewidziane w projekcie jest uzasadnione i wynika z potrzeb danego pracodawcy. Z treści wniosku ma wynikać, że Wnioskodawca zawarł pisemne porozumienie z pracodawcą albo porozumienia z kilkoma konkretnymi pracodawcami, którzy zostaną objęci wsparciem w projekcie ze wskazaniem ich z nazwy. Zawarte porozumienie nie będzie przedkładane jako załączniki do wniosku, lecz może podlegać kontroli na późniejszym etapie realizacji projektu.
Należy zapoznać się również z odpowiedzią na pytanie 10 i 11 !
Zapisy Regulaminu wyboru projektów mówiące o typach wsparcia pkt 2.2 str.24 muszą być zgodne ze Szczegółowym Opisem Priorytetów Programu Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 oraz z treścią Wytycznych dotyczących realizacji projektów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w regionalnych programach na lata 2021–2027. Aktualna wersja Krajowego Planu Odbudowy nie zawiera już zapisów dotyczących możliwości finasowania działań związanych z praca zdalna, równocześnie trwają prace nad aktualizacją wymienionych powyżej Wytycznych, które także przewidują wykreślenie tych zapisów. Tym samym zapis, o który Państwo zapytują należy rozważać na moment obowiązywania aktualnej wersji wytycznych i KPO. A zatem należy uznać, iż działania dotyczące pracy zdalnej powinny pozostawać przede wszystkim w zgodzie z treścią Rozdziału 5.2.1 Zasady ogólne, pkt 7 Regulaminu wyboru projektów, który brzmi: „Celem utworzenia zdalnego stanowiska pracy jest umożliwienie pracownikom regularnego wykonywania pracy poza zakładem pracy i tym samym wspieranie ich w zakresie łączenia życia zawodowego z życiem prywatnym. W ramach tej formy wsparcia dofinansowane mogą zostać koszty zakupu sprzętu, wyposażenia, dostosowania infrastruktury u pracodawcy, w tym zakupu licencji, oprogramowania itp. niezbędnych do wykonywania pracy w formie zdalnej”.
Tak, szpital może złożyć wniosek o dofinansowanie projektu w naborze nr FEPK.07.08-IP.01-002/25 w działaniu 7.8 FEP Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych pracowników oraz przedsiębiorców, gdyż jest pracodawcą. W Regulaminie wyboru projektów na str.24 została opisana w Rozdziale 2.3 Grupa docelowa, jak również w Rozdziale 2.4 Podmioty uprawnione do ubiegania się o dofinansowanie Projektu – proszę o zapoznanie się.
Ponadto należy pamiętać o obowiązujących przepisach i limicie pomocy de minimis oraz że przedmiotowy nabór nie przewiduje pomocy publicznej.
Przed analizą ewentualnego wystąpienia pomocy de minimis warto zapoznać się z dokumentem pt. „Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej”. Wskazuje on na różne aspekty związane z potencjalną możliwością rzeczywistego wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów unijnych, nawet przez podmioty niebędące przedsiębiorcami w świetle prawodawstwa krajowego.
W Regulaminie wyboru projektów w Rozdziale 1.6 Składanie wniosków przez jednostki organizacyjne JST nieposiadające osobowości prawne, zostały opisane zasady jak i wymagane dokumenty, tj.:
W momencie składania wniosku wymagane jest pełnomocnictwo/upoważnienie wójta/burmistrza/prezydenta miasta lub Zarządu Powiatu/Zarządu Województwa do złożenia wniosku, które powinno wskazywać:
Pełnomocnictwo/upoważnienie musi zostać sporządzone przed złożeniem wniosku (należy zwrócić uwagę na datę jego sporządzenia tj. przed datą złożenia wniosku o dofinansowanie projektu).
W przypadku upoważnienia innych osób do reprezentowania Wnioskodawcy w zakresie czynności związanych ze złożeniem wniosku o dofinansowanie projektu wymagane jest przedłożenie stosownych potwierdzających ten fakt dokumentów.
Poza adaptacją środowiska pracy i dostosowaniem miejsc pracy do potrzeb osób starszych, powinny znaleźć się również działania merytoryczne, mogą to być np.
W ramach naboru możliwe jest sfinansowanie szkolenia pracowników na temat wypalenia zawodowego. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z zapisami Regulaminu, szkolenia realizowane w projekcie muszą być bezpośrednio powiązane z formami wsparcia i dotyczyć adaptacji środowiska pracy do potrzeb pracodawców i ich pracowników czy wdrażania elastycznych form zatrudnienia. Jednocześnie w ramach naboru nie jest możliwe sfinansowanie szkoleń, których obowiązek przeprowadzenia wynika z przepisów prawa krajowego oraz szkoleń prowadzących do rozwoju umiejętności/kompetencji lub nabycia kwalifikacji.
W związku z powyższym wsparcie w postaci szkoleń powinno być powiązane i stanowić uzupełnienie dla innych form wsparcia dla pracodawcy i jego pracowników w ramach projektu, np. aktualizacji procesów kadrowych, opracowania procedur i mechanizmów, które ułatwią kadrze zarządzającej/działom HR wprowadzanie elastycznych form organizacji pracy, wdrożenia elastycznych form i czasu pracy, organizacji przestrzeni poprawiającej warunki pracy czy utworzenia zdalnych stanowisk pracy.
Ponadto, zgodnie z wskazanym w naborze specyficznymi kryterium dostępu nr 1 -nie jest możliwe wskazanie wnioskodawcy jednej uniwersalnej ścieżki postępowania, która pozwoli na płynne przejście od listy zidentyfikowanych luk kompetencyjnych do pakietu proponowanych działań. Każda organizacja jest inna, ma wypracowane rozmaite praktyki w zakresie podnoszenia kompetencji pracowników, ma też różny potencjał. Czasami skuteczną metodą będzie skorzystanie z zewnętrznych/ wewnętrznych szkoleń, a innym razem skuteczne mogą okazać się sesje coachingowe czy też odwrócony mentoring, gdy młodsi pracownicy sprawują nadzór nad procesem szkolenia stanowiskowego pracowników starszych.
Niemniej należy mieć na uwadze, że zaproponowane przez Wnioskodawcę działania w obszarze adaptacji środowiska pracy uwzględnią analizę dostosowania / braku dostosowania środowiska pracy do potrzeb różnych grup pracowników oraz zostaną opracowane na podstawie wyników tej analizy. Podjęte działania będą ściśle dostosowane do diagnozy potrzeb pracownika z uwzględnieniem warunków panujących u pracodawcy.
Wskazane pytanie jest zbyt ogólne, niemniej należy mieć na uwadze, iż to czy wydatki podlegają pod pomoc de minimis czy nie zależne jest od wielu czynników, które powinny wynikać z treści zapisów wniosku o dofinansowanie oraz analizy własnej Wnioskodawcy.
Co do zasady można przyjąć, iż w przypadku projektu zamkniętego, skierowanego do kilku przedsiębiorców wskazanych we wniosku o dofinansowanie, gdzie Wnioskodawca nie ubiega się o otrzymanie wsparcia, pomocą de minimis będą objęte wydatki dotyczące wsparcia dla konkretnych podmiotów, natomiast nie będą nią objęte koszty pośrednie.
Katalog oferowanych form wsparcia (poza formami wsparcia wprost wskazanymi w Rozdziale 5.2.1 pkt 9 Regulaminu Naboru) oraz wydatków nie jest zamknięty. Wnioskodawca samodzielnie określa zakres działań projektowych, który jest odpowiedzią na uprzednio przeprowadzoną diagnozę potrzeb konkretnego pracodawcy i jego pracowników. Należy jednakże mieć na uwadze, że każdy wydatek powinien być uzasadniony, wynikać z diagnozy potrzeb oraz iż będzie podlegał ocenie kwalifikowalności (w tym racjonalności i efektywności), zgodnie z kryteriami wyboru projektów. Jednocześnie informujemy, iż jednoznaczna ocena kwalifikowalności danej formy wsparcia/wydatku, możliwa będzie dopiero, po zapoznaniu się z całą treścią wniosku o dofinansowanie.
Katalog oferowanych form wsparcia (poza formami wsparcia wprost wskazanymi w Rozdziale 5.2.1 pkt 9 Regulaminu Naboru) oraz wydatków nie jest zamknięty. Wnioskodawca samodzielnie określa zakres działań projektowych/wydatków, który jest odpowiedzią na uprzednio przeprowadzoną diagnozę potrzeb konkretnego pracodawcy i jego pracowników.
Zgodnie z zapisami specyficznego kryterium nr 2 wsparcie ma się przyczyniać do zwiększenia produktywności pracowników, zatrzymania osób starszych na rynku pracy, nie określając szczegółowych form wsparcia możliwych do realizacji.
Działania takie mogą być nakierowane na konkretne grupy pracowników, np. starzejących się bądź uwzględniać politykę firmy/ pracodawcy i służyć wykorzystaniu w zarządzaniu procesem, na przykład starzenia się pracowników.
Nie jest możliwe wskazanie wnioskodawcy jednej uniwersalnej ścieżki postępowania, która pozwoli na płynne przejście od listy zidentyfikowanych luk kompetencyjnych do pakietu proponowanych działań. Każda organizacja jest inna, ma wypracowane rozmaite praktyki w zakresie podnoszenia kompetencji pracowników, ma też różny potencjał. Czasami skuteczną metodą będzie skorzystanie z zewnętrznych/ wewnętrznych szkoleń, a innym razem skuteczne mogą okazać się sesje coachingowe czy też odwrócony mentoring, gdy młodsi pracownicy sprawują nadzór nad procesem szkolenia stanowiskowego pracowników starszych
Należy mieć jednakże na uwadze, że każdy wydatek powinien być uzasadniony, wynikać z diagnozy potrzeb oraz że będzie on podlegał ocenie kwalifikowalności
(w tym racjonalności i efektywności), zgodnie z kryteriami wyboru projektów. Nie możemy na ten moment odpowiedzieć czy np. klimatyzacja, ekspres do kawy, czy fotel masujący będzie mógł zostać uznany za wydatek kwalifikowalny w danym projekcie, bowiem jednoznaczna ocena kwalifikowalności danej formy wsparcia/wydatku, jest możliwa dopiero po zapoznaniu się z całą treścią wniosku
o dofinansowanie.