Ze względu na brak informacji dotyczących celu oraz zakresu projektu, nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi na przedmiotowe pytanie.
Jednakże, zgodnie z zapisami Instrukcji wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie Priorytet FEPK.01 Konkurencyjna I Cyfrowa Gospodarka Działanie FEPK.01.02 Cyfryzacja: „W polu należy opisać:
Przedstawione informacje, w powiązaniu z zapisami w polu Opis projektu (Sekcja I), będą podstawą do oceny kryterium merytorycznego standardowego Logika projektu i spójność ze strategiami.”
W związku z tym, iż spójność ze strategiami będzie przedmiotem oceny w ramach kryterium merytorycznego standardowego, poza wskazanymi przez Panią strategiami zaleca się przedstawienie zgodności planowanego przedsięwzięcia, minimum z Europejską Agendą Cyfrową oraz Regionalną Krajową Strategią Rozwoju Regionalnego 2030. Inne możliwe do przywołania strategie zależne będą od przedmiotu projektu.
Zgodnie z zapisami Instrukcji przygotowania załączników do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR) w odniesieniu do załącznika numer 1.Oświadczenia: „Podpisanie niniejszego dokumentu oznacza podpisanie wniosku i wszystkich jego załączników. Załącznik powinien być podpisany elektronicznie przez osobę upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy / partnera za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego. Należy dołączyć plik uwierzytelniający użyty podpis.”
W związku z powyższym jeśli ww. załącznik podpisują osoby przewidziane do reprezentacji wnioskodawcy zgodnie z dokumentami rejestrowymi, statutem, umową danego podmiotu nie jest wymagane, aby pozostałe załączniki były podpisane przed załączeniem ich do wniosku.
W przypadku, gdy do podpisania dokumentu potrzebne jest pełnomocnictwo stanowiące załącznik numer 13 do wniosku o dofinansowanie projektu (EFRR), drugim załącznikiem wymagającym podpisania za pomocą elektronicznego podpisu kwalifikowanego będzie ww. pełnomocnictwo.
Poprzez digitalizację należy rozumieć przekształcenie dokumentów (na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20.06.2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego) stanowiących informację sektora publicznego, które w wyniku wsparcia zostaną przetworzone z formy analogowej do zapisu cyfrowego. Celem propagowania wykorzystywania otwartych danych i stymulowania innowacji w produktach i usługach ww. dyrektywa ustanawia zbiór minimalnych przepisów regulujących ponowne wykorzystywanie istniejących dokumentów będących w posiadaniu organów sektora publicznego państw członkowskich oraz danych badawczych. Wymienione w zapytaniu działania, polegające „digitalizacji dokumentów papierowych (wniosków, korespondencji itp. od mieszkańców), które będą wprowadzane do elektronicznego systemu obiegu dokumentów a następnie archiwizowane”, nie są czynnościami digitalizacyjnymi w rozumieniu ww. Dyrektywy.
W związku z powyższym „zakupu urządzenia do digitalizacji dokumentów papierowych (wniosków, korespondencji itp. od mieszkańców), które będą wprowadzane do elektronicznego systemu obiegu dokumentów a następnie archiwizowane” nie można uznać za spełnienie kryterium merytorycznego jakościowego nr 5 Digitalizacja zasobów.
Zgodnie z zapisami programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, projekty dotyczące rozwiązań cyfrowych w przewozach pasażerskich powinny zostać złożone w ramach Priorytetu 3 – Mobilność Miejska lub Priorytetu 4 – Mobilność I Łączność, w zależności od tego czy przewóz pasażerów odbywa się na terenie miasta czy też jest to transport pozamiejski.
Podsumowując, aby uniknąć nakładania się interwencji z różnych priorytetów na ten sam obszar, niedopuszczalne jest dofinansowanie przedmiotowego zakresu w ramach działania FEPK.01.02 Cyfryzacja.
Zgodnie z zapisami Katalogu wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR), za niekwalifikowalne uznaje się, m.in.: premię dla autora lub współautora dokumentacji aplikacyjnej z tytułu otrzymania dofinansowania przez wnioskodawcę.
Uzyskanie dofinansowania na monitoring i wizualizację pracy pompowni ścieków, a co za tym idzie na wymianę przepompowni, nie jest możliwe w ramach działania FEPK.01.02 Cyfryzacja programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, gdyż nie wpisuje się w typy projektów możliwych do realizacji w ramach ogłoszonego naboru wniosków.
Jednocześnie uprzejmie informuję, że 10 maja br. został ogłoszony nabór wniosków dla działania FEPK.02.06 Zrównoważona gospodarka wodno – ściekowa dla projektów obejmujących roboty budowlane, instalacyjne lub zakup wyposażenia w zakresie infrastruktury kanalizacji ściekowej. Nabór nr FEPK.02.06-IZ.00-001/23 dotyczy projektów realizowanych w obrębie aglomeracji z przedziału od 2 tys. RLM do poniżej 10 tys. RLM, wymagających dostosowania do wymogów Dyrektywy Ściekowej. Na terenie Gminy X zlokalizowana jest aglomeracja X, która zgodnie z zapisami VI AKPOŚK posiada 4,6 tys. RLM, a ponadto ma niespełniony warunek III standardy oczyszczania (zgodność z art. 4 i 5.2 dyrektywy). W związku z powyższym projekt z zakresu infrastruktury ściekowej, zlokalizowany w aglomeracji X, może uzyskać dofinansowanie w tym naborze.
Wnioski można składać do 5 września 2023 r., minimalna wartość wydatków kwalifikowanych w projekcie to 500 tys. zł, maksymalna – 17,5 mln zł.
Szczegóły dotyczące naboru i wymaganej dokumentacji dostępne są w ogłoszeniu o naborze pod linkiem: https://funduszeue.podkarpackie.pl/nabory-wnioskow/2-6-zrownowazona-gospodarka-wodno-sciekowa-nr-naboru-fepk-02-06-iz-00-001-23.
Z uwagi na już duże opóźnienie perspektywy finansowej 2021 – 2027 oraz mając na uwadze wymagania wynikające z zasady n+3 dotyczącej postępu realizacji programu, Zarząd Województwa nie ma możliwości wydłużenia terminu zakończenia naboru w ramach ww. działania.
Nadmienić należy, iż przedmiotowy nabór budzi bardzo duże zainteresowanie, a kierowane do tut. Urzędu liczne pytania związane z zasadami naboru wskazują na to, że wiele wniosków o dofinansowanie jest przygotowywanych z myślą o złożeniu ich do końca bieżącego miesiąca.
W ramach działania FEPK.01.02 Cyfryzacja nie będą kwalifikowane żadne środki transportu, bez względu na funkcję, którą będą pełniły.
Wszelkie szkolenia dla pracowników, jeżeli zostaną przez wnioskodawcę wyczerpująco uzasadnione, w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych, można uznać za koszty kwalifikowalne.
Poprzez digitalizację należy rozumieć przekształcenie dokumentów (na podstawie Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20.06.2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywanie informacji sektora publicznego) stanowiących informację sektora publicznego, które w wyniku wsparcia zostaną przetworzone z formy analogowej do zapisu cyfrowego. Celem propagowania wykorzystywania otwartych danych i stymulowania innowacji w produktach i usługach ww. dyrektywa ustanawia zbiór minimalnych przepisów regulujących ponowne wykorzystywanie istniejących dokumentów będących w posiadaniu organów sektora publicznego państw członkowskich oraz danych badawczych. Wymienione w zapytaniu działania, polegające mi.in. na inwentaryzacji stanu zasobów przyrodniczych w mieście, identyfikacja problemów środowiskowych czy analiza stanu zasobów przyrodniczych na podstawie specjalistycznych zdjęć w formie ortofotomapy na podstawie, której dokonana zostanie inwentaryzacja obejmująca szeroki zakres danych o stanie zieleni w mieście, nie są czynnościami digitalizacyjnymi. Dodatkowo zamieszczona w zapytaniu informacja: „(…)samo zeskanowanie dotychczas istniejących dokumentów nie pozwoli na osiągnięcie zakładanych w projekcie celów. Ponadto inwentaryzacja stanu środowiska powinna zostać wykonana na podstawie aktualnego stanu przyrody, a nie stanu „historycznego”.” sugeruje konieczność ponownej analizy czy projekt kwalifikuje się do dofinansowania w ramach działania FEPK.01.02 Cyfryzacja.
Zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, do której odnosi się kryterium merytoryczne jakościowe 8. Poprawa dostępności cyfrowej, za dostosowanie istniejących systemów informatycznych do wymogów wynikających ze standardów dostępności cyfrowej uznawane będą działania zapewniające dostępność cyfrową istniejących stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych oraz ich publikacji.
Utworzenie nowego systemu informatycznego spełniającego wymogi ww. ustawy, który będzie realizował zakładane cele nie będzie punktowane w ramach niniejszego kryterium.
Należy nadmienić, że zgodnie z kryterium horyzontalnym w ramach FEP 2021-2027 każdy produkt projektu musi być zgodne z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, która odnosi się do sposobu realizacji i zakresu, w tym: równości i niedyskryminacji, dostępności, niezależnego życia i włączenia społecznego, dostępu do informacji czy prawa do pracy i zatrudnienia.
Przy opracowaniu analizy kosztów i korzyści należy bazować na Wytycznych dotyczących zagadnień zw. z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021 – 2027 Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej. Ponadto należy mieć na uwadze, że przedłożona analiza musi pozwalać na ocenę projektu w kryterium dopuszczającym merytorycznym 10. Zgodność z zasadą skuteczności, wydajności i optymalności, tj. musi uwzględniać czynniki ujęte w opisie kryterium. Z uwagi na różnorodność typów projektów w naborze nie został narzucony jednolity wzór ww. dokumentu. Nie ma także wymogu by analizę opracowywał niezależny ekspert, więc może zostać ona opracowana samodzielnie przez Wnioskodawcę.
Tworzone e-usługi lub platformy powinny być nowe / niepowtarzalne dla beneficjenta. Ponadto tworzone e-usługi powinny być interoperacyjne i kompatybilne z poziomem krajowym oraz poprzedzone analizą kosztów i korzyści. Interoperacyjność i kompatybilność e-usług i platform z poziomem krajowym polega na usprawnieniu współpracy narzędzi informatycznych używanych przez różne podmioty administracji publicznej. Interoperacyjność w obszarze informatyzacji, która przyczynia się do eliminacji barier we współdziałaniu i upraszcza funkcjonowanie w różnych dziedzinach życia, wymaga stosowania tych samych pojęć, standardów i niekiedy takich samych narzędzi. Założenia zdolności współpracy systemów na poziomie krajowym zostały ujęte w Architekturze Informacyjnej Państwa. Opis celów, założeń, modeli projektowych AIP jak również opis kompleksowego modelu realizacji e-usług oraz lista kluczowych rejestrów publicznych (ponad 150 rejestrów) znajdują się na rządowym Portalu Interoperacyjności i Architektury Informacyjnej Państwa na stronie https://www.gov.pl/web/ia. Wnioskodawca w ramach naboru powinien wykazać, że wszelkie działania polegające na informatyzacji, podejmowane są przez organy na jak najniższym szczeblu, są niezbędne i ekonomicznie zasadne. Ponadto powinien udowodnić, że wdrażane przez niego rozwiązania nie zakłócają / dublują e-usług i rejestrów publicznych uruchamianych centralnie oraz poszerzają zakres zasobów informacyjnych państwa.
Bez względu na typ wnioskodawcy i typ projektu Wnioskodawca ma obowiązek wypełnić wniosek o dofinansowanie zgodnie z Instrukcją wypełniania formularza wniosku dołączając do niego wszystkie niezbędne załączniki wymienione w części J wniosku.
W ramach typu projektu z zakresu Cyberbezpieczeństwa możliwe są działania służące niezakłóconej pracy oraz osiągnięciu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa systemów informacyjnych wspomagających wykonywanie obowiązków ustawowych. Aktualizacji oprogramowania sprzętu sieciowego typu zapory sieciowe, które są niezbędne do prawidłowego działania systemu teleinformatycznego, mogą być uznane za wydatki kwalifikowalne, o ile zakup tego sprzętu wraz z oprogramowaniem nie został zrealizowany w ramach innego projektu, który znajduje się w okresie trwałości.
Zgodnie z Instrukcją wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie przez datę rozpoczęcia realizacji projektu należy rozumieć:
zależnie od tego, co nastąpi najpierw.
Data ta nie może być wcześniejsza niż 1 stycznia 2021 r. Usługa przygotowania wniosku o dofinansowanie powinna być jednym z zadań ujętych w części D wniosku o dofinansowanie.
Szczegółowy opis dotyczący tego jakie informacje powinny znaleźć się w przywołanym polu opisowym znajduje się w definicji kryterium merytorycznego ocenianego tylko przez eksperta ds. analizy finansowej i ekonomicznej pn. Stabilność finansowania podczas eksploatacji oraz Instrukcji wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie, Sekcja IX Dodatkowe informacje: „W polu należy wykazać, że Wnioskodawca i Partner/rzy posiadają niezbędne zasoby i mechanizmy finansowe, aby pokryć koszty eksploatacji i utrzymania projektu, tak by zapewnić stabilność ich finansowania. Należy podać informacje w zakresie:
W związku z powyższą definicją, nie ma konieczności przedkładania dodatkowych załączników potwierdzających stabilność finansowania projektu, poza wymienionymi w Instrukcji wypełniania formularza wniosku o dofinansowanie w Sekcji VIII Analiza ryzyka linkami wskazującymi sprawozdania z wykonania budżetu za ostatnie dwa lata przed złożeniem wniosku o dofinansowanie oraz uchwały rady gminy/powiatu/sejmiku województwa w sprawie uchwały budżetowej aktualnej na dzień składania wniosku (dot. JST, ich związków i stowarzyszeń).
Zasady dot. realizacji projektów partnerskich określa art. 39 ustawy wdrożeniowej. Kwestię kto będzie wnioskodawcą oraz to czy konieczne jest zawieranie partnerstwa powinna rozstrzygnąć gmina i spółka z o.o. ze 100% udziałem środków gminy we własnym zakresie uwzględniając w szczególności ust. 11-13 ww. artykułu 39. Należy zaznaczyć, że w ramach ogłoszonego naboru dla Działania 1.2 partnerzy muszą spełniać wymogi wskazane m.in. w Regulaminie wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23. Dokumentacja naborowa nie zabrania, ale również nie wymaga udziału w roli partnera jednostki podległej JST, posiadającej osobowość prawną, w której JST ma 100% udziałów w projekcie składanym przez gminę.
Jednocześnie informuję, iż sposób przekazania środków trwałych na rzecz jednostki podległej powinna określać umowa regulująca zasady i sposób użyczenia / przekazania środków trwałych. Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z zapisami § 5 Wzoru Umowy o dofinansowanie Projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, to Beneficjent ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość realizacji podpisanej Umowy o dofinansowanie projektu.
1) zaprojektowanie i wdrożenie systemu klasy SIEM (wspierającego cyberbezpieczeństwo);
2) zaprojektowanie systemu back office celem poprawy w zakresie pracy zdalnej pracowników podmiotu;
3) utworzenie lub modernizację strony internetowej podmiotu w celu zgodności z WCAG?
Czy koszt szkoleń dla pracowników będzie w takim przypadku kosztem kwalifikowalnym?
Ad.1. Zgodnie z zapisami rozdziału 4, punkt 4.1 Regulaminu wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23, niniejsze postępowanie prowadzone jest dla pięciu typów projektu, które można ze sobą łączyć, natomiast nie jest to warunek konieczny.
Ad.2, 3. Zaprojektowanie i wdrożenie systemu klasy SIEM (wspierającego cyberbezpieczeństwo), zaprojektowanie systemu back office celem poprawy funkcjonalności systemu w zakresie pracy zdalnej pracowników podmiotu oraz utworzenie lub modernizacja strony internetowej podmiotu w celu zgodności z WCAG, jest zgodna z celem działania jakim jest czerpanie korzyści z cyfryzacji, dlatego mogą stanowić wydatek kwalifikowalny.
Szkolenia dla pracowników, jeżeli zostaną przez wnioskodawcę wyczerpująco uzasadnione, w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych, można uznać za koszty kwalifikowalne.
Zakup i wdrożenie zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie w Miejskim Zarządzie Budynków jest zgodne z celem działania jakim jest czerpanie korzyści z cyfryzacji, dlatego może stanowić wydatek kwalifikowalny.
Kwalifikowalność wydatków w ramach przedmiotowego naboru określają krajowe Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz Katalog wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) stanowiący Załącznik do Uchwały Nr 471/9796/23 Zarządu Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 20 marca 2023 r. Wydatki muszą się wpisywać w cel działania i typy projektów wskazane w Regulaminie wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23.
W związku z powyższym wdrożenie e-usługi w urzędzie gminy w zakresie przyjaznej deklaracji podatkowej i śmieciowej, wdrożenie systemu zapewniającego, bezpieczeństwo przechowywania danych na komputerach urzędu gminy oraz zakup licencji na oprogramowanie i produkty informatyczne (systemy operacyjne) należy uznać za wydatki kwalifikowalne w ramach przedmiotowego naboru.
Wszystkie projekty realizowane w ramach FEP 2021-2027 muszą być zgodne z Konwencją o Prawach Osób Niepełnosprawnych, która odnosi się do sposobu realizacji i zakresu, w tym: równości i niedyskryminacji, dostępności, niezależnego życia i włączenia społecznego, dostępu do informacji czy prawa do pracy i zatrudnienia. W związku z tym, działania zmierzające do zapewnienia dostępności stron internetowych uznaje się za wydatki kwalifikowalne w ramach przedmiotowego naboru.
W przypadku wdrożenia systemu monitoringu środowiska np: lasów, jezior, nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy będzie ono wydatkiem kwalifikowalnym, gdyż nie zostało określone na jakich zasadach system ten miałby działać i rozwiązaniu jakich problemów służyć. Ponadto, należy podkreślić, że uruchamiane systemy muszą służyć do wykonywania zadań, do których wnioskodawca jest zobligowany przepisami prawa i nie mogą wchodzić w kompetencje innych instytucji, np. GIOŚ.
Interoperacyjność i kompatybilność e-usług i platform z poziomem krajowym polega na usprawnieniu współpracy narzędzi informatycznych używanych przez różne podmioty administracji publicznej. Interoperacyjność w obszarze informatyzacji, która przyczynia się do eliminacji barier we współdziałaniu i upraszcza funkcjonowanie w różnych dziedzinach życia, wymaga stosowania tych samych pojęć, standardów i niekiedy takich samych narzędzi. Założenia zdolności współpracy systemów na poziomie krajowym zostały ujęte w Architekturze Informacyjnej Państwa. Opis celów, założeń, modeli projektowych AIP jak również opis kompleksowego modelu realizacji e-usług oraz lista kluczowych rejestrów publicznych (ponad 150 rejestrów) znajdują się na rządowym Portalu Interoperacyjności i Architektury Informacyjnej Państwa na stronie https://www.gov.pl/web/ia. Wnioskodawca w ramach naboru powinien wykazać, że wszelkie działania polegające na informatyzacji, podejmowane są przez organy na jak najniższym szczeblu, są niezbędne i ekonomicznie zasadne. Ponadto powinien udowodnić, że wdrażane przez niego rozwiązania nie zakłócają / dublują e-usług i rejestrów publicznych uruchamianych centralnie oraz poszerzają zakres zasobów informacyjnych państwa.
Zgodnie z zapisami rozdziału 8., punkt 8.7.2 Regulaminu wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23: „Tworzenie nowych e-usług lub nowych platform dla e-usług powinno być interoperacyjne i kompatybilne z poziomem krajowym oraz poprzedzone analizą kosztów i korzyści.”. W związku z powyższymi zapisami, do wniosku o dofinansowanie w załączniku „Odniesienie do kryteriów wyboru projektów” w ramach kryteriów merytorycznych specyficznych punkt 10 Zgodność z zasadą skuteczności, wydajności i optymalności należy dodać analizę kosztów i korzyści.
Ze względu na zapisy kryterium „Zgodność z zasadą skuteczności, wydajności i optymalności”, w którym uwzględniono m.in. czynniki takie jak koszty realizacji zadań, czy koszty ponoszone przez użytkowników, analiza kosztów i korzyści powinna zawierać przypisane do wskazanych czynników wartości pieniężne.
Celem spełnienia kryterium merytorycznego „Zgodność z zasadą neutralności technologicznej, przystosowalność i możliwość przenoszenia danych” należy przeprowadzić analizę ryzyka związanego z dostawcami, technologiami i ewentualnymi zachowaniami monopolistycznymi, odnieść się do zagadnienia związanego ze stosowaniem otwartych standardów w obszarze przechowywania i przetwarzania danych oraz założyć przeprowadzenie działań, które umożliwiają przenoszenie danych pomiędzy systemami i aplikacjami urzędów i instytucji uprawnionych. Wdrożenie powyższych warunków zapewni otrzymanie oceny „TAK” w ramach tego kryterium.
Zakup systemu biurowego np. Microsoft Office należy ująć w specyfikacji dostaw, podając opis głównych parametrów technicznych oprogramowania. W przypadku dostaw, które nie zostały jeszcze zrealizowane, nie należy podawać nazw własnych, gdyż mogłoby to naruszyć zasadę konkurencji w planowanych do przeprowadzenia zamówieniach.
Zgodnie z zapisami rozdziału 2 Regulaminu wyboru projektów punkt 2.3 wymagana minimalna liczba punktów, aby projekt uzyskał pozytywną oceną na etapie oceny merytorycznej wynosi 30.
1) Opracowaniu i wdrożeniu procedur szacowania ryzyka wystąpienia incydentów krytycznych cyberbezpieczeństwa;
2) Opracowaniu i wdrożeniu systemu zarządzania Bezpieczeństwem Informacji;
3) Przeprowadzeniu Szkoleń z zakresu Bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa dla kadry kierowniczej oraz pracowników; mogą zostać uznane za wydatek kwalifikowany w projekcie?
Ze względu na zbyt ogólny charakter pytania, nie można udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
Jednakże, w ramach typu projektu z zakresu Cyberbezpieczeństwa możliwe są działania służące niezakłóconej pracy oraz osiągnięciu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa systemów informacyjnych wspomagających wykonywanie obowiązków ustawowych, a także wdrożenie rozwiązań w obszarze cyberbezpieczeństwa, w celu zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych. Zgodnie z art.4 pkt 7) Ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa: Krajowy system cyberbezpieczeństwa obejmuje jednostki sektora finansów publicznych, o których mowa w art. 9 pkt 1–6, 8, 9, 11 i 12 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305, z późn. zm.).
Jeśli beneficjent wpisuje się w ww. katalog jednostek sektora finansów publicznych oraz typy beneficjentów określonych w Regulaminie wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23, działania polegające na:
W przypadku Szkoleń z zakresu Bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa dla kadry kierowniczej oraz pracowników, jeżeli zostaną przez wnioskodawcę wyczerpująco uzasadnione, w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych, uznaje się za koszty kwalifikowalne.
Koszty związane z wdrożeniem rozwiązań wzmacniających bezpieczeństwo systemu będącego podstawą do świadczenia e-usług oraz integracja systemów dziedzinowych z systemem EZD, jeżeli zostaną przez wnioskodawcę wyczerpująco uzasadnione koniecznością nabycia, w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych, mogą zostać uznane za wydatki kwalifikowalne. Należy przy tym pamiętać, że w przypadku gdy zakup i wdrożenie zintegrowanego systemu komputerowego został sfinansowany z innych środków wspólnotowych, to będą to wydatki na zachowanie trwałości innych przedsięwzięć i będą one kosztami niekwalifikowalnymi w ramach przedmiotowego naboru.
W załączniku nr 7 do wniosku o dofinansowanie w zakresie specyfikacji usług jako jednostkę miary można przyjąć „sztuki” jeżeli dotyczy to usług, których wartość w praktyce wylicza się jako procent od nakładów poniesionych na roboty budowlane czy dostawy. W przypadku wdrożeń i uruchomienia środków niematerialnych i prawnych oraz wszelkiego rodzaju szkoleń i instruktaży za jednostkę miary należy przyjąć godzinę /roboczogodzinę, natomiast za ilość – faktyczną liczbę godzin/ roboczogodzin.
Zgodnie z zapisami rozdziału 5., punkt 5.1 Regulaminu wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23:
O dofinansowanie w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
Jednostka podległa JST, w której JST ma 100% udziałów kwalifikuje się do typu beneficjenta jednostki organizacyjne działające w imieniu JST pod warunkiem, że posiada osobowość prawną.
Jeśli jednostka organizacyjna nie posiada osobowości prawnej, nie może wziąć udziału w przedmiotowym naborze, ani jako Partner ani jako Wnioskodawca. Dopuszcza się jednak, aby to Powiat złożył wniosek na rzecz swojej jednostki podległej, a także możliwe jest upoważnienie Powiatu dla kierownika takiej jednostki do podejmowania czynności w imieniu Powiatu.
Zgodnie z zapisami Katalogów wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) dla działania 1.2 Cyfryzacja niekwalifikowalne są m. in. wydatki na zakup wyposażenia niebędącego środkiem trwałym. Natomiast zasady ewidencjonowania środka trwałego nie wpływają na kwalifikowalność danego wydatku. Należy tego dokonać zgodnie z ustawą o rachunkowości i wewnętrznymi regulacjami danej jednostki.
1) Liczba podmiotów, które udostępniły informacje sektora publicznego/dane prywatne on-line – czy w zakres wskaźnika wpisuje się digitalizacja miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań oraz fotorejestracja dróg?
2) Liczba podmiotów wspartych w zakresie rozwoju usług, produktów i procesów cyfrowych – definicja wskazuje, że wskaźnik dotyczy instytucji podległych urzędom, a jeśli Wnioskodawcą jest JST to nie należy wykazywać tego wskaźnika?
3) Liczba rozwiązań wykorzystujących informacje sektora publicznego/dane prywatne - czy w zakres wskaźnika wpisuje się digitalizacja miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań oraz fotorejestracja dróg?
Ad. 1. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego Gmina X jest podmiotem zobowiązanym do udostępniania lub przekazywania informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (wersja przekształcona), która zastąpiła dyrektywę 2003/98/WE z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, przyjęła dane geoprzestrzenne jako zbiory danych o wysokiej wartości, których ponowne wykorzystanie wiąże się z istotnymi korzyściami dla społeczeństwa, środowiska i gospodarki. Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 26 października 2020 r. w sprawie zbiorów danych przestrzennych oraz metadanych w zakresie zagospodarowania przestrzennego określa sposób utworzenia zbioru danych przestrzennych, w tym m.in. studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, miejscowych planów odbudowy oraz miejscowych planów rewitalizacji.
W związku z powyższym, w zakres wskaźnika Liczba podmiotów, które udostępniły informacje sektora publicznego/dane prywatne on-line wpisuje się digitalizacja miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studium uwarunkowań.
Celem udzielenia odpowiedzi czy dane pochodzące z procesu fotorejestracji dróg również są uznawane za informacje sektora publicznego należy rozważyć jakie dane będą przetwarzane w kontekście wymienionych powyżej aktów prawnych. Ponieważ tut. Instytucja nie posiada takiej wiedzy, nie ma również możliwości udzielenia odpowiedzi na pytanie.
Ad.2 W ramach wskaźnika Liczba podmiotów wspartych w zakresie rozwoju usług, produktów i procesów cyfrowych należy ująć instytucje podległe urzędom lub przez nie nadzorowane. Jeżeli podmiotem wspartym w ramach projektu będzie JST to jednostkę tą należy ująć we wskaźniku Instytucje publiczne otrzymujące wsparcie na opracowywanie usług, produktów i procesów cyfrowych.
Ad.3 W ramach wskaźnika Liczba rozwiązań wykorzystujących informacje sektora publicznego/dane prywatne należy ująć uruchomione rozwiązania cyfrowe i produkty, które wykorzystują udostępnione dane sektora publicznego lub prywatnego oraz te, które promują i wspierają dzielenie się danymi. W ramach wskaźnika nie należy przyjmować digitalizacji informacji sektora publicznego.
Wszystkie wskaźniki produktu wymienione w Załączniku nr 6 do Regulaminu wyboru projektów – Lista wskaźników (EFRR), są wskaźnikami kluczowymi. Jeżeli dany wskaźnik nie dotyczy zakresu rzeczowego realizowanego projektu to należy go wybrać, określając jego wartość docelową jako „0”.
Wskaźnik "Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami” nie odnosi się wyłącznie do infrastrukturalnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych, ale też w ramach wskaźnika należy mierzyć rozwiązania służące osobom z niepełnosprawnościami, zarówno odbiorcom wdrożonych rozwiązań, jak i osobom wykorzystującym nabyte oprogramowanie i / lub sprzęt informatyczny jako narzędzie swojej pracy. W związku z wymogiem horyzontalnym, że każdy produkt projektu musi być w pełni dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, należy wybrać przedmiotowy wskaźnik i opisać elementy, które służą poprawie dostępności w poszczególnych obiektach.
Projekty z zakresu rozwoju infrastruktury danych przestrzennych i e-geodezji będą musiały uzyskać uprzednio (przed złożeniem wniosku) pozytywną opinię szczebla centralnego z zakresu geodezji (Głównego Geodety Kraju).
Prosimy o wyjaśnienie jaką konkretnie dokumentację ma przesłać beneficjent do Głównego Geodety Kraju?
Opis procedury opiniowania projektów w zakresie e-geodezji w ramach programów regionalnych oraz wzór fiszki projektowej do wydania opinii GGK znajduje się na stronie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii pod adresem https://www.gov.pl/web/gugik/sprawozdania-i-zestawienia. Procedura nie wskazuje aby poza fiszką konieczne było przedstawienie innych dokumentów. O ewentualne dodatkowe informacje w tym zakresie można zwrócić się do GUGiK.
W ramach konkursu można nabyć sprzęt informatyczny, który będzie uzasadniony celami projektu oraz analizą wskazującą na brak wystarczających zasobów w administracji publicznej, niezbędnych na etapie projektowania, budowy i eksploatacji rozwiązania technicznego systemu. Na etapie oceny merytorycznej ocenie podlegać będzie czy infrastruktura techniczna jest możliwie ekonomiczna i nie generuje niepotrzebnych kosztów, przy pełnym zachowaniu potrzeb bezpieczeństwa oraz skalowalności. Obowiązkiem wnioskodawcy jest opisanie planowanej do wykorzystania infrastruktury technicznej. Wnioskodawca powinien wyraźnie wskazać, jaka część infrastruktury już istnieje, jest planowana do zakupu lub będzie wynajęta w modelu chmury obliczeniowej.W ramach przedmiotowego naboru wniosków o dofinansowanie nie przewidziano limitów procentowych i kwotowych dla sprzętu informatycznego w stosunku do kosztów kwalifikowanych.
Szkolenia dla pracowników administracji z obsługi nowopowstałych lub ulepszonych w ramach projektu e-usług oraz instruktaże z obsługi pozyskanej infrastruktury teleinformatycznej, jeżeli zostaną przez wnioskodawcę wyczerpująco uzasadnione koniecznością nabycia, w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych, uznaje się za koszty kwalifikowane.
Zgodnie z Katalogiem wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) do kosztów niekwalifikowalnych należy zaliczyć:
Przygotowanie technicznej dokumentacji projektu oraz nadzór nad wdrożeniami, dostawami, procesem digitalizacji oraz rozwojem infrastruktury w ramach działań związanych z realizacją projektu, może zostać uznany za kwalifikowany. W analizowanej sprawie kluczowe jest przedstawienie przez wnioskodawcę wyczerpującego uzasadnienia konieczności nabycia powyższych usług w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych. Nadmienić należy, że zakres usług powinien zostać przedstawiony tak, by możliwa była weryfikacja czy przyjęty zakres i planowane do poniesienia nakłady są adekwatne do efektów jakie zostaną osiągnięte.
Zgodnie z typami beneficjentów dla danego naboru, Gospodarka Komunalna w miejscowości X jako podmiot, w którym większość udziałów lub akcji posiada jednostka samorządu terytorialnego może ubiegać się o dofinansowanie.
W ramach przedmiotowego naboru jednym z typów projektów jest rozwój infrastruktury danych przestrzennych, w związku z tym istnieje możliwość otrzymania dofinansowania na wykonanie nalotów fotogrametrycznych wraz ze skaningiem laserowym całego miasta i wykonaniem inwentaryzacji zieleni miejskiej. Wymagać to jednak będzie uzasadnienia niezbędności i celowości wskazanego wydatku. W związku z tym, że Miasto X było jednym z partnerów projektu Podkarpacki System Informacji Przestrzennej (PSIP) składanego przez Województwo Podkarpackie, należy zwrócić szczególną uwagę na to, aby zachować jego okres trwałości oraz aby zakresy rzeczowe projektów nie pokrywały się. Należy również pamiętać o wymogu dołączenia opinii Głównego Geodety Kraju do wniosku o dofinansowanie, jeśli projekt dotyczył będzie cyfryzacji powiatowego lub wojewódzkiego zasobu geodezji.
W ramach projektu Podkarpacki System Informacji Przestrzennej (PSIP) Miasto również otrzymało dane przestrzenne opracowane w wyniku nalotów fotogrametrycznych, ale była to tylko klasyczna ortofotomapa i skaning laserowy. Obydwa produkty cechowała jednak niższa jakość (rozdzielczość zdjęć i gęstość punktów skaningu) w stosunku do opracowanych w 2022 roku i były one sporządzone głównie do wykorzystania w procesie modernizacji ewidencji gruntów i budynków, która w ramach PSIP została już zakończona.
W ramach naboru do programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 chcieliśmy wykonać cyfrowe, pionowe i ukośne zdjęcia fotogrametryczne, na podstawie których zostanie opracowana dla obszaru Miasta tzw. ortofotomapa prawdziwa oraz model 3D (trójwymiarowy). Zadanie obejmowałoby również skaning laserowy, którego wyniki posłużą do stworzenia Numerycznego Modelu Terenu oraz Numerycznego Model Pokrycia Terenu. Jako uzupełnienie danych pozyskanych z nalotów planuje się także wykonanie zdjęć sferycznych dróg publicznych z poziomu ulicy. Powyższe dane przestrzenne byłyby pozyskane w roku 2024.
Nowo pozyskane dane byłyby publikowane nieodpłatnie na ogólnodostępnym serwisie www Miasta uruchomionym w ramach projektu ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2014-2021. Jest on serwisem internetowym, który integruje kilka typów danych w jednym oknie mapy – ortofotomapy, zdjęcia ukośne, chmurę punktów oraz modele 3D. Rozwiązanie umożliwia ponadto porównywanie danych aktualnych z archiwalnymi, dzięki czemu możliwe jest obserwowanie zmian, jakie zaszły na przestrzeni lat. Udostępnienie w istniejącym już serwisie jeszcze aktualniejszych danych należy więc traktować jako wzmocnienie trwałości niniejszego projektu.
Podsumowując, dane zebrane z nalotów w 2024 r. byłyby opublikowane w ww. serwisie jako aktualna warstwa - tzw. ortofotomapa prawdziwa, co byłoby zgodne z typem projektu wskazanym w regulaminie naboru wniosków tj. Rozwój infrastruktury danych przestrzennych oraz miałoby znaczący wpływ na usprawnienie procesów realizowanych przez Urząd i podmioty zewnętrzne, które miałyby dostęp do aktualnych danych.
Zgodnie z Katalogiem wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) do kosztów niekwalifikowalnych należy zaliczyć utrzymanie produktów projektu. Mając na uwadze, że Miasto X w 2022 r. zrealizowało w ramach funduszy norweskich projekt w ramach którego opracowana została ortofotomapa prawdziwa i model 3D, a w wyniku realizacji projektu Podkarpacki System Informacji Przestrzennej (PSIP) Miasto X otrzymało dane przestrzenne opracowane w wyniku nalotów fotogrametrycznych - klasyczną ortofotomapę i skaning laserowy, zdaniem tut. Departamentu udostępnienie „jeszcze aktualniejszych danych” poprzez wykonanie cyfrowych, pionowych i ukośnych zdjęć fotogrametrycznych należy traktować w tym przypadku jako wydatki na zachowanie trwałości innych przedsięwzięć i uznać za koszty niekwalifikowalne w ramach przedmiotowego naboru. Jak wskazane zostało w zapytaniu przedsięwzięcie polegające na udostępnieniu jeszcze aktualniejszych danych należy traktować jako „wzmocnienie trwałości ww. projektu”.
W ramach przedmiotowego naboru dopuszczone są projekty obejmujące niższe stopnie dojrzałości, jednak zgodnie z kryterium merytorycznym jakościowym Wpływ projektu na zwiększenie dostępności e-usług publicznych, punkty przyznawane są jedynie za e-usługi na co najmniej 4 poziomie dojrzałości.
Uzyskanie dofinansowania na wdrożenie systemu, który byłby wykorzystywany do obsługi lotów, nie jest możliwe w ramach działania FEPK.01.02 Cyfryzacja programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027, gdyż nie wpisuje się w typy projektów możliwych do realizacji w ramach ogłoszonego naboru wniosków.
Zgodnie z zapisami Katalogu wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR), przyjętego przez Zarząd Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie uchwałą z dnia 20 marca 2023 r., przewidziano limit kwotowy na wydatki bezpośrednie poniesione w związku z przygotowaniem projektu, tj. sporządzeniem wniosku o dofinansowanie i wymaganych załączników wraz z ewentualnymi poprawkami/uzupełnieniami - maksymalny koszt kwalifikowalny wynosi 20 000 zł. Limit ten nie obejmuje dokumentacji technicznej i dokumentacji środowiskowej. Natomiast koszty pośrednie rozliczane są wyłącznie stawką ryczałtową w wysokości 0,5% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich.
Jak wskazano w informacji powyżej przygotowanie wymienionych dokumentów uznaje się za kwalifikowalne koszty bezpośrednie. Dla projektów, których całkowity koszt kwalifikowalny w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie jest równy lub większy niż 50 mln zł, tj. dla projektów, dla których wymagane jest studium wykonalności - maksymalny koszt kwalifikowalny wynosi 40 000 zł.
W przedmiotowym naborze nie ma limitów dotyczących ilości złożonych wniosków przez jednego beneficjenta, w związku z tym Wnioskodawca może złożyć więcej niż jeden wniosek w ramach tego naboru.
a. zakup urządzenia wielofunkcyjnego, które będzie wykorzystywane do digitalizacji zasobów oraz do systemu obiegu dokumentów
b. aktualizacja posiadanego oprogramowania dziedzinowego (podniesienie wersji) która pozwoli na wdrożenie najnowszych zabezpieczeń
c. zakup plotera dla usług związanych z geodezją np. do celów wydruku map dla celów projektowych?
Zakup urządzenia wielofunkcyjnego, które będzie wykorzystywane do digitalizacji zasobów lub do systemu obiegu dokumentów oraz aktualizacja posiadanego oprogramowania dziedzinowego (podniesienie wersji), która pozwoli na wdrożenie najnowszych zabezpieczeń może zostać uznane za kwalifikowane. W analizowanej sprawie kluczowe jest przedstawienie przez wnioskodawcę wyczerpującego uzasadnienia rozwiązań przyjętych na gruncie projektu, w szczególności w kontekście jego celów oraz efektywności wydatkowania środków publicznych.
Zakup plotera dla usług związanych z geodezją np. do celów wydruku map dla celów projektowych jest niezgodne z celem przedmiotowego konkursu jakim jest dostarczenie rozwiązań TIK, usług elektronicznych i aplikacje dla administracji umożliwiających czerpanie korzyści z cyfryzacji przez obywateli i przedsiębiorstwa.
Należy podkreślić, że ostateczna decyzja dotycząca m.in. kwalifikowalności zakresu rzeczowego projektu będzie podjęta przez Komisję Oceny Projektów na etapie jego oceny na podstawie kompletnej dokumentacji złożonej w odpowiedzi na ogłoszony nabór.
Zgodnie z zapisami załącznika nr 6 do Regulaminu wyboru projektów w ramach wskaźnika „Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 – transakcja” należy ujmować również usługi o stopniu dojrzałości 5, czyli takie, które oprócz możliwości pełnego załatwienia danej sprawy zawierają dodatkowo mechanizmy personalizacji, tj. dostosowania sposobu świadczenia do szczególnych uwarunkowań i potrzeb klienta.
W ramach projektu mogą zostać uruchomione /zmodernizowane e-usług na 3. poziomie dojrzałości, jednakże nie jest to warunek konieczny realizacji przedsięwzięcia i w ramach kryteriów jakościowych nie przewidziano punktów za ich wdrożenie.
W ramach wskaźnika „Liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami” należy ująć liczbę obiektów w ramach realizowanego projektu, które zaopatrzono w specjalne podjazdy, windy, urządzenia głośnomówiące, bądź inne udogodnienia (tj. usunięcie barier w dostępie, w szczególności barier architektonicznych) ułatwiające dostęp do tych obiektów i poruszanie się po nich osobom z niepełnosprawnościami, w szczególności ruchowymi czy sensorycznymi. W ramach wskaźnika należy mierzyć rozwiązania służące osobom z niepełnosprawnościami, zarówno odbiorcom wdrożonych rozwiązań, jak i osobom wykorzystującym nabyte oprogramowanie i / lub sprzęt informatyczny jako narzędzie swojej pracy.
Realizacja projektu, którego celem jest stworzenie aplikacji zarządzającej zdigitalizowaną bazą zużycia mediów w celu jej przetwarzania, nie jest możliwa w ramach przedmiotowego naboru. Zgodnie z linią demarkacyjną, określającą podział interwencji i zasad wdrażania programów krajowych i regionalnych w perspektywie finansowej na lata 2021-2027, cyfrowe rozwiązania polegające na optymalizacji różnego rodzaju procesów, w tym m.in. rozwiązania z obszaru inteligentne miasta mogą zostać wsparte tylko z poziomu krajowego. Możliwości dofinansowania opisanego rozwiązania należy szukać w ramach celu szczegółowego Czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych perspektywy 2021-2027 w programach realizowanych centralnie.
Dotacja celowa przyznana instytucji kultury ze środków budżetu Województwa Podkarpackiego nie jest współfinansowaniem projektu ze środków krajowych przyznanych Beneficjentowi. Jeżeli 15% wymaganego wkładu własnego Beneficjenta zostanie sfinansowane z ww. dotacji celowej, to 85% kosztów kwalifikowanych będzie możliwe do sfinansowania ze środków UE – zastosowanie będzie miał ppkt. 7.1 Regulaminu wyboru projektów.
Mając na uwadze zapisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20.06.2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego, w szczególności artykuł 6. dotyczący zasad pobierania opłat można założyć, że Beneficjent oraz muzea współrealizujące projekt będą pobierały opłaty za możliwość ponownego wykorzystywania informacji przez klienta końcowego.
Zgodnie z przypisem 305. Zawiadomienia Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (2016/C 262/01): „(…) użytkowanie infrastruktury do celów gospodarczych można uznać za działalność pomocniczą, jeżeli wydajność przydzielana co roku na taką działalność nie przekracza 20 % całkowitej rocznej wydajności infrastruktury”. Możliwość osiągania przychodu z realizacji przedsięwzięcia nie przekraczającego 20% całkowitej rocznej wydajności infrastruktury, nie pozbawia Beneficjenta prawa otrzymania dofinansowania ze środków UE w wysokości 85% kosztów kwalifikowalnych.
Nie istnieje zapis, który jednoznacznie określałby minimalną wartość środka trwałego. Zakwalifikowanie zakupu jako środek trwały musi być zgodne z ustawą o rachunkowości.
Zgodnie z zapisami § 5 Wzoru Umowy o dofinansowanie Projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 Beneficjent ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość realizacji podpisanej Umowy przez Partnerów i jednostki organizacyjne Beneficjenta, niezależnie od tego kto będzie ponosił wydatki kwalifikowalne i przeprowadzał postępowania przetargowe. Środki dotacji przekazywane są na rachunek Beneficjenta wskazany w umowie o dofinansowanie i Beneficjent sam dokonuje transferu środków pomiędzy Partnerami projektu.
Zgodnie z zapisami § 10 Wzoru Umowy o dofinansowanie Projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 Przekazane Beneficjentowi środki dofinansowania w formie zaliczki nie mogą przekroczyć 60% dofinansowania Projektu, liczonej wg wartości z obowiązującej Umowy wraz z aneksami, natomiast w przypadku gdy Beneficjentem jest wojewódzka osoba prawna Województwa Podkarpackiego w formie zaliczki może zostać wypłacone do 100% dofinansowania.
Kwalifikowalność wydatków w ramach przedmiotowego naboru określają krajowe Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 oraz Katalog wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) stanowiący Załącznik do Uchwały Nr 471/9796/23 Zarządu Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie z dnia 20 marca 2023 r., w którym w sposób szczegółowy wymienione zostały wydatki niekwalifikowalne (https://funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/prawo-i-dokumenty/katalogi-wydatkow-efrr). Ponadto, wydatki muszą się wpisywać w cel działania i typy projektów wskazane w Regulaminie wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23.
W przypadku doradztwa, nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie czy będzie ono wydatkiem kwalifikowalnym, gdyż nie zostało określone o jakie doradztwo chodzi. Jednakże, zgodnie z Katalogiem wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) do kosztów niekwalifikowalnych należy zaliczyć koszt nadzoru (np. inwestorskiego, autorskiego) oraz opracowania dokumentacji na zakres wykraczający poza zakres rzeczowy projektu. Natomiast przygotowanie technicznej dokumentacji projektu oraz nadzór nad wdrożeniami, dostawami, procesem digitalizacji oraz rozwojem infrastruktury w ramach działań związanych z realizacją projektu, może zostać uznany za kwalifikowalny. We wniosku o dofinansowanie kluczowe jest przedstawienie przez wnioskodawcę wyczerpującego uzasadnienia konieczności nabycia powyższych usług w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych. Nadmienić należy, że zakres usług powinien zostać przedstawiony tak, by możliwa była weryfikacja czy przyjęty zakres i planowane do poniesienia nakłady są adekwatne do efektów jakie zostaną osiągnięte.
Niezależnie od powyższego, należy wziąć pod uwagę, możliwość ujęcia w ramach wydatków kwalifikowalnych kosztów pośrednich (rozliczanych wyłącznie stawką ryczałtową w wysokości 0,5% kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich), na które składają się m.in. koszty pośrednie wskazane w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027.
W ramach typu projektu z zakresu Cyberbezpieczeństwa możliwe są działania służące niezakłóconej pracy m.in. jednostek samorządu terytorialnego, służące osiągnięciu odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa systemów informacyjnych wspomagających wykonywanie obowiązków ustawowych. Zgodnie z Ustawą o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, gminy jako jednostki sektora finansów publicznych zobowiązane są do wdrożenia odpowiednich i proporcjonalnych do oszacowanego ryzyka środków technicznych i organizacyjnych, uwzględniających najnowszy stan wiedzy, w tym:
W związku z powyższym modernizacja systemu telefonii, montaż drzwi antywłamaniowych do serwerowni, zakup systemu monitorowania parametrów środowiska serwerowni, zakup systemu monitoringu wejść do serwerowni należy uznać za kwalifikowalne w ramach przedmiotowego naboru.
Zakup systemu monitoringu wizyjnego, jako usprawnienie dla pracodawcy w zakresie nadzoru nad terenem miejsca pracy i wokół niego, jest elementem systemu bezpieczeństwa osób i mienia, jednakże nie należy wiązać go z działaniami związanymi z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa informacji przetwarzanych przez gminę i należy uznać go za koszt niekwalifikowalny.
Zakup i wdrożenie systemu rejestracji czasu pracy pracowników również nie jest działaniem związanym z zapewnieniem cyberbezpieczeństwa, jednakże uruchomienie takiego systemu może być elementem usprawnienia działania systemu kadrowo – płacowego. Dlatego też, w ramach wdrażania nowoczesnych rozwiązań technologicznych i usprawnienia działania systemów back office, zakup systemu RCP należy uznać za kwalifikowalny.
Opis procedury opiniowania projektów w zakresie e-geodezji w ramach programów regionalnych oraz wzór fiszki projektowej do wydania opinii Głównego Geodety Kraju znajduje się na stronie Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii pod adresem https://www.gov.pl/web/gugik/sprawozdania-i-zestawienia. O ewentualne dodatkowe informacje w tym zakresie można zwrócić się do GUGiK.
Niezależnie od powyższego w opinii tut. Departamentu właściwe jest przedstawienie Głównemu Geodecie Kraju projektu jako całości z wyraźnym wyodrębnieniem zakresu dotyczącym geodezji.
Zgodnie z SZOP FEP 2021-2027 w ww. działaniu możliwe jest wsparcie następujących podmiotów: jednostki samorządu terytorialnego, uczelnie, instytucje kultury, jednostki organizacyjne działające w imieniu jednostek samorządu terytorialnego.
Jednostka podległa JST, posiadająca osobowość prawną, w której JST ma 100% udziałów kwalifikuje się do typu beneficjenta jednostki organizacyjne działające w imieniu JST. Kwestie dot. realizacji projektów partnerskich określa art. 39 ustawy wdrożeniowej. W ramach ogłoszonego naboru dla Działania 1.2 partnerzy muszą spełniać wymogi wskazane m.in. w Regulaminie wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23. Dokumentacja naborowa nie zabrania udziału w roli partnera jednostki podległej JST, posiadającej osobowość prawną, w której JST ma 100% udziałów w projekcie składanym przez gminę.
Niezależnie od powyższego, celem zachowania prawidłowości projektów planowanych do realizacji w partnerstwie każdorazowo należy sprawdzić ich zgodność z zapisami regulaminu naboru.
Zasady dot. realizacji projektów partnerskich określa art. 39 ustawy wdrożeniowej. Kwestię kto będzie wnioskodawcą projektu powinna rozstrzygnąć gmina i spółka z o.o. ze 100% udziałem środków gminy we własnym zakresie. Należy zaznaczyć, że w ramach ogłoszonego naboru dla Działania 1.2 partnerzy muszą spełniać wymogi wskazane m.in. w Regulaminie wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23.Dokumentacja naborowa nie zabrania udziału w roli partnera jednostki podległej JST, posiadającej osobowość prawną, w której JST ma 100% udziałów w projekcie składanym przez gminę.
Sposób przekazania środków trwałych na rzecz jednostki podległej powinna określać umowa regulująca zasady i sposób użyczenia / przekazania środków trwałych. Należy przy tym podkreślić, że zgodnie z zapisami § 5 Wzoru Umowy o dofinansowanie Projektu w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 Beneficjent ponosi pełną odpowiedzialność za prawidłowość realizacji podpisanej Umowy o dofinansowanie projektu.
Każdy podmiot mieszczący się w typie beneficjenta określonym w FEP 2021-2027 oraz SZOP w ramach danego Działania może złożyć wniosek o dofinansowanie planowanej przez siebie inwestycji. Narzędzia informatyczne obsługujące nabory wniosków w Programie nie blokują bowiem w sposób automatyczny wniosków o dofinansowanie pochodzących od określonych podmiotów.
W tym kontekście wymaga jednak podkreślenia, że każdy złożony wniosek podlega następnie ocenie w oparciu o kryteria obowiązujące w ramach Programu, w tym kryterium kwalifikowalności JST w zakresie realizacji działań niedyskryminujących. W ramach kryterium weryfikowane będzie czy Wnioskodawca, Partner będący JST oraz podmioty zależne od JST lub kontrolowane przez JST przestrzegają zasady niedyskryminacji. Ocenie podlegać będzie czy:
W zależności od wyników formalnej, jak i – prowadzonej przez niezależnych ekspertów – oceny merytorycznej wniosku, podejmowana jest decyzja o przyznaniu dofinansowania lub odrzuceniu wniosku. Nie jest zatem możliwe, aby dofinansowanie w ramach naboru otrzymał projekt, który nie spełnia przywołanego powyżej kryterium.
Uruchomienie portalu e-usług dla odbiorców wody oraz zakupu systemu zdalnego odczytu stanów wodomierzy, nakładek na wodomierze umożliwiające zdalny odczyt czy wodomierzy z możliwością zdalnego odczytu może zostać uznane za kwalifikowane. W analizowanej sprawie kluczowe jest przedstawienie przez wnioskodawcę wyczerpującego uzasadnienia rozwiązań przyjętych na gruncie projektu, w szczególności w kontekście jego celów oraz efektywności wydatkowania środków publicznych.
Zgodnie z zapisami rozdziału 5., punkt 5.1 Regulaminu Wyboru Projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23:
„O dofinansowanie w ramach postępowania w zakresie wyboru projektów jako wnioskodawca lub partner mogą ubiegać się:
W związku z powyższymi zapisami, zarówno Wnioskodawcami jak i Partnerami w projekcie mogą być wyłącznie podmioty mieszczące się w ww. katalogu beneficjentów.
Nie ma możliwości udzielenia dofinansowania na projekty realizowane w obszarze tematycznym ochrony zdrowia w ramach obecnie ogłoszonego naboru.
Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, zarówno części białej, jak i szarej w jednostkach ochrony zdrowia możliwe będzie jako element szerszych projektów w ramach ewentualnego kolejnego naboru w przedmiotowym działaniu programu FEP 2021-2027.
W ramach tego naboru nie przewiduje się udzielania dofinansowania na projekty realizowane w obszarze tematycznym ochrony zdrowia”, uprzejmie informuję, że nie ma możliwości udzielenia dofinansowania na projekty realizowane w obszarze tematycznym ochrony zdrowia w ramach obecnie ogłoszonego naboru.
Wdrożenie nowoczesnych rozwiązań technologicznych w jednostkach ochrony zdrowia możliwe będzie jako element szerszych projektów w ramach ewentualnego kolejnego naboru w przedmiotowym działaniu programu FEP 2021-2027.
Na etapie składania wniosku o dofinansowanie projektu wnioskodawca zobowiązany jest oświadczyć, że będzie dysponował środkami finansowymi niezbędnymi do pokrycia wkładu własnego w wydatkach kwalifikowanych i całości wydatków niekwalifikowanych, służących realizacji niniejszego projektu, zgodnie z treścią wniosku o dofinansowanie. Treść oświadczenia zawarta jest we wzorze załącznika nr 1 do wniosku o dofinansowanie pn. Oświadczenia.
Kryteria wyboru projektów dla poszczególnych priorytetów i działań FEP 2021-2027 - zakres EFRR, w tym kryteria merytoryczne jakościowe do przedmiotowego naboru znajdują się pod adresem https://funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/prawo-i-dokumenty/kryteria-wyboru-projektow/kryteria-wyboru-projektow-dla-poszczegolnych-priorytetow-i-dzialan-fep-2021-2027-zakres-efrr.
Wyciąg kryteriów wyboru projektów (EFRR) stanowi załącznik nr 4 do niniejszego Regulaminu wyboru projektów. Z treścią Regulaminu można zapoznać się na stronie internetowej naboru: https://funduszeue.podkarpackie.pl/szczegoly-programu/nabory-wnioskow/1-2-cyfryzacja-nr-naboru-fepk-01-02-iz-00-001-23.
W ramach konkursu można nabyć sprzęt informatyczny, który będzie uzasadniony celami projektu oraz analizą wskazującą na brak wystarczających zasobów w administracji publicznej, niezbędnych na etapie projektowania, budowy i eksploatacji rozwiązania technicznego systemu. Na etapie oceny merytorycznej ocenie podlegać będzie czy infrastruktura techniczna jest możliwie ekonomiczna i nie generuje niepotrzebnych kosztów, przy pełnym zachowaniu potrzeb bezpieczeństwa oraz skalowalności. Obowiązkiem wnioskodawcy jest opisanie planowanej do wykorzystania infrastruktury technicznej. Wnioskodawca powinien wyraźnie wskazać, jaka część infrastruktury już istnieje, jest planowana do zakupu lub będzie wynajęta w modelu chmury obliczeniowej.
Jednakże zakup drukarek nie może zostać uznany za koszt kwalifikowalny, gdyż nie jest zgodny z celem działania jakim jest czerpanie korzyści z cyfryzacji. Nie wpisuje się również w typy projektów możliwych do realizacji w ramach ogłoszonego naboru wniosków.
Zgodnie z Katalogiem wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) do kosztów niekwalifikowalnych należy zaliczyć mi.in.: bieżącą eksploatację i utrzymanie produktów projektu / obiektów / infrastruktury, wkład niepieniężny stanowiący część lub całość wkładu własnego, koszty wynagrodzenia ponoszone w związku z wykonawstwem własnym beneficjenta lub jego pracowników.
Spotkania informacyjne dla wnioskodawców planowane są w najbliższych tygodniach, natomiast dokładne informacje będą dostępne na stronie funduszeue.podkarpackie.pl.
Zgodnie z zapisami rozdziału 4, punkt 4.1 Regulaminu wyboru projektów wybieranych w sposób konkurencyjny nr naboru FEPK.01.02-IZ.00-001/23:
„Niniejsze postępowanie, prowadzone w sposób konkurencyjny dotyczy priorytetu FEPK.01 KONKURENCYJNA I CYFROWA GOSPODARKA, działania FEPK.01.02 Cyfryzacja określonego w SZOP i prowadzone jest dla typów projektów w zakresie:
Powyższe typy projektów można łączyć.”
Przedstawione rozwiązania (tj. wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów, Dziekanat, Biuro Karier, platformy do nauki zdalnej) wpisują się w przedstawione typy projektów, jednak należy zwrócić uwagę, na prawidłowe ich zaszeregowanie (np. wdrożenie elektronicznego obiegu dokumentów zawiera się w typie projektów Cyberbezpieczeństwo).
11. Czy w ramach obszaru Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych (działania digitalizacyjne) Uczelnia Wyższa będzie mogła ubiegać się o środki także na utrzymanie wdrożonych rozwiązań zakładając realizację projektu rozumianą jako wdrożenie nowego systemu przez 10 miesięcy oraz 18 miesięcy utrzymania systemu testowanie systemu korekty i stabilizowania systemu?
Zgodnie z zapisami Katalogu wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR), za niekwalifikowalne uznaje się, m.in.: bieżącą eksploatację i utrzymanie produktów projektu / obiektów / infrastruktury.
Aktualizację istniejących systemów w celu zapewnienia cyberbezpieczeństwa nie należy definiować jako utrzymanie już istniejących systemów lecz jako wdrożenie rozwiązań wzmacniających bezpieczeństwo świadczenia e-usług lub systemów informatycznych wpisujących się w typy projektów Cyberbezpieczeństwo, w związku z tym istnieje możliwość otrzymania dofinansowania w tym zakresie.
Realizacja projektu, którego celem jest opracowanie i wdrożenie inteligentnego systemu do sterowania i optymalizacji procesów technologicznych oczyszczalni ścieków, tzw. „cyfrowego bliźniaka” nie jest możliwa w ramach przedmiotowego naboru. Zgodnie z linią demarkacyjną, określającą podział interwencji i zasad wdrażania programów krajowych i regionalnych w perspektywie finansowej na lata 2021-2027 cyfrowe rozwiązania polegające na optymalizacji różnego rodzaju procesów, w tym m.in. rozwiązania z obszaru inteligentne miasta mogą zostać wsparte tylko z poziomu krajowego. Możliwości dofinansowania opisanego rozwiązania należy szukać w ramach celu szczegółowego Czerpanie korzyści z cyfryzacji dla obywateli, przedsiębiorstw, organizacji badawczych i instytucji publicznych perspektywy 2021-2027 w programach realizowanych centralnie.
Zgodnie z Katalogiem wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR) do kosztów niekwalifikowalnych należy zaliczyć usługi zarządzania projektem (…) jako koszty bezpośrednie projektu. Nadzór nad wdrożeniami, dostawami, procesem digitalizacji oraz rozwojem infrastruktury może zostać uznany za kwalifikowany. W analizowanej sprawie kluczowe jest przedstawienie przez wnioskodawcę wyczerpującego uzasadnienia konieczności nabycia powyższych usług w szczególności w kontekście osiągnięcia celów projektu oraz efektywności wydatkowania środków publicznych.
Nadmienić należy, że usługi związane z przygotowaniem projektu, zarządzaniem, nadzorem oraz inne usługi informatyczne powinny zostać ujęte w tabeli „specyfikacja usług”. Zakres usług powinien zostać przedstawiony tak, by możliwa była weryfikacja czy przyjęty zakres i planowane do poniesienia nakłady są adekwatne do efektów jakie zostaną osiągnięte.
Dokumentacja techniczna i dokumentacja środowiskowa stanowi kwalifikowany koszt bezpośredni i nie podlega przytoczonemu limitowi kosztów.
Zgodnie z załącznikiem nr 4 do Regulaminu wyboru projektów Wyciąg kryteriów wyboru projektów (EFRR) dla FEPK.01 Konkurencyjna i Cyfrowa Gospodarka Działanie FEPK.01.02 Cyfryzacja Tryb konkurencyjny, w którym przedstawiona jest definicja oraz metodologia obliczeń kryterium merytorycznego jakościowego Zaplanowany wkład własny wnioskodawcy w finansowanie projektu: „Podczas oceny projektów zastosowana będzie metodologia z zastosowaniem przedziałów, która polega na:
W związku z powyższym, aby móc uszeregować projekty zgodnie z podaną metodologią, konieczne jest posiadanie informacji na temat zaplanowanego wkładu własnego wszystkich wnioskodawców biorących udział w danym naborze. Dlatego też na tym etapie nie wiadomo, jaki poziom wkładu własnego zagwarantuje max ilość punktów.
Zgodnie z zapisami Katalogu wydatków w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Podkarpacia 2021-2027 (część EFRR), za niekwalifikowalne uznaje się, m.in.: „usługi zarządzania projektem (czynności związane z wykonywaniem obowiązków beneficjenta wobec IZ, w tym np. wydatki związane z wyborem wykonawców, bieżącą obsługą projektu, rozliczeniami i monitorowaniem efektów projektu, itd.) jako koszt bezpośredni projektu.”
Zgodnie z katalogiem kosztów pośrednich wskazanym w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027, zarządzanie projektem może zostać stanowić taki koszt.